Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja kieltäytyi antamasta vapaapäivää isäni kuoleman vuoksi. Vetosi siihen, että vietin vastaavan päivän jo tammikuussa.

Vierailija
19.06.2017 |

Mutta kun minulla nyt vain sattuu olemaan kaksi isää. Paperissa oleva virallinen isä (jonka perin) ja adoptioisä (jonka perin myös). Otanko yhteyttä liittoon?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten Suomessa työnantajan pitää maksaa tyntekijöiden läheisten kuolemasta. Miksi ihmiset ei voisi olla palkattomalla vapaalla jos tarvitsee tuollaisiin tapahtumiin mennä? Työnantaja ei kuitenkaan saa mitään osuutta kuolleitten läheisten perinnöstä toisin kuin hautajaisiin palkallisella vapaalla osallistuva työntekijä. Ei sovi minun oikeustajuuni.

No tämähän on pohjimmiltaan ihan sama asia kuin että työnantajan "pitää maksaa" viikonlopuista ja lomista ja joulupäivästä. Vaikkei se syö joulupöydässä. Tämä, kuten nuo hautajaisvapaapäivätkin, johtuu siitä että työntekijät eivät ole koneita vaan ihan oikeita ihmisiä. He tarvitsevat ruokatauon, aikaa nukkumiseen, lepoa, palautumista, ja kyllä vaan tarvitsevat joskus ylimääräisen vapaapäivän ihmisen elämään kuuluvien asioiden takia. Osa tarvitsee myös perhevapaita, koska ihmiset lisääntyvät. Tämäkin on välttämätöntä, muuten loppuvat työntekijät pitemmän päälle.

Työntekijä myy työnantajalle (yleensä kokopäiväisen) työkykynsä, jota hän ei voi käyttää muualla. Siksi hänen on tultava toimeen palkallaan, mutten joutuu etsimään muita ratkaisuja elämäänsä, eikä sitä työpanosta sitten ole enää saatavilla. Voidaan periaatteessa tietysti sopia niin päin, että maksetaan vain tehdyistä työtunneista, mutta silloin sen hinnan on katettava kuitenkin ne samat asiat.

No ei työnantajan kuulu ihan kaikkea kustantaa. Se on niin helppo ajatella, jos on firmasta kyse, että pohjattomasta kassasta maksellaan ylimääräisiä. Niinkuin valtion tai kunnan kassastakin. Eihän se niin mene. Näitä kun on yleensä enemmän kuin yksi, jolle maksetaan ylimääräistä. Entäs kun kyseessä on yrittäjä? Maksaisitteko itse?

Toki on sovittu tietyt maksettavat työsopimuksissa tai laissa, mutta en ymmärrä tuollaista ajattelua, että rahaa saisi tyhjästä. Ihmisellä on vastuu omista toimistaan eikä voi olettaa muiden maksavan, jos itse ei hoida asioitaan hyvin. En ole suurituloinen, mutta kyllä voin ottaa palkatonta vapaata tarvittaessa, ei se työnantajan tehtävä ole maksaa muuta kuin palkka tehdystä työstä.

Vierailija
62/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Käyttäjä5877 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni järkyttyi vanhempansa äkillisestä kuolemasta niin, että oli monta viikkoa pois töistä ihan sairaslomalla. Ei vaan pystynyt työhön.

Väärin meni. Suru EI OLE sairaus.

Juuri noin. Ihmeellistä alapeukutusta. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että suru kuuluu normaaliin elämään ihan kuin kuolema. Masennus-diagnoosiakaan ei voi saada surun vuoksi.

Surun hetkellä työnantajalta on melko harkitsematonta olla myöntämättä vapaata. Lähiomaisen kuollessa vapaa on säädetty tesseissä ja kunta-alalla laissa.

Okei, on totta, että suru kuuluu normaaliin elämään ihan kuin kuolema. Mutta vastaavalla tavalla kuuluu myös ajoittainen työkyvyttömyys ihmisen elämään ihan kuin kuolema. Ihmiset eivät ole koneita, eikä lähiomaisen kuoleman normaalius tai väistämättömyys tarkoita sitä, että ihminen olisi välttämättä sen kohdalle osuessa koko ajan 100% työkykyinen.

Vaihtoehtoisesti voidaan sitten määrittää sitä työkykyä väljemmillä spekseillä. Töihin voi mennä monenlaisessa normaalin elämän kirjoon kuuluvassa kunnossa, jos on sitten ihan okei itkeskellä koko työpäivä, unohdella hommiaan itkukohtausten ja vainajan muistelemisen takia, tai vaikkapa omia työpaikan vessa oksenteluun, tai ottaa pikku torkkuja kahvihuoneen sohvalla kuumeen noustessa. Ai ei ole okei? No sitten kannattaa pysyä kotona, jos ei pysty olemaan siten kuin työpaikalla pitää olla.

Tuosta oli jokin aika sitten ihan lehtijuttu, jossa kerrottiin ja perusteltiin terveydenhuollon ohjeistus. Läheisen kuolemaa seuraavasta masennuksesta ei voi ohjeiden mukaan antaa masennusdiagnoosia. Se on osa normaalia elämänkulkua ja suru kuuluu elämään, jutussa lääkäri kertoi, että jollain se suruaika ja sitä seuraava ajoittainen masentuminen kestää vuoden, toisilla kahden. Se ei ole este työssäkäynnille.

Joillain läheisen poismeno voi aiheuttaa paniikkia, jolloin paniikin takia voi saada sairaslomaa. Oksentelu kuulunee niihin paniikkioireisiin jos liittyy poismenoon, eikä vatsatautiin. Kuume kuulostaa ainakin minusta enemmän fysiologiselta vaivalta, jonka takia voi hakeutua sairaslomalle. Sinällään torkut kahvihuoneen sohvalla on kai työympäristöstä kiinni, niillä työpaikoilla joissa minä olen ollut, jos siihen joutuu terveyden vuoksi, on jo aika hakeutua lääkäriin ja kotiin torkkumaan. Jos se on mahdollista muulloin kuin tauoilla, taitaa työnantajalla olla aika rento ote.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö joku oikeasti katsomassa vainajaa? Itse uskoin kyllä kun arkun näin. Eikö siitä kyynisty ja traumatisoidu?

Vierailija
64/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta väittää ettei läheisen äkillinen kuolema, varsinkaan liian nuorena sais vaikuttaa suhun mitenkään. Kyllä se vaan vaikuttaa.

Vierailija
65/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten Suomessa työnantajan pitää maksaa tyntekijöiden läheisten kuolemasta. Miksi ihmiset ei voisi olla palkattomalla vapaalla jos tarvitsee tuollaisiin tapahtumiin mennä? Työnantaja ei kuitenkaan saa mitään osuutta kuolleitten läheisten perinnöstä toisin kuin hautajaisiin palkallisella vapaalla osallistuva työntekijä. Ei sovi minun oikeustajuuni.

Työnantajapuoli on myös hyväksynyt työehtosopimukset, onneksi edes sieltä on löytynyt inhimillisyyttä. Sinun "oikeustajullasi" ei onneksi ole merkitystä. Olisit kylmä ja tunteeton työnantaja.

Jos kerta olet niin lämminsydäminen itse, niin olisitko valmis elättämään työnantajaasi vaikkapa niillä perintörahoillasi, jos tämä jäisi työttömäksi tai firmansa menisi konkurssiin? Epäilen, että sinulta ei siinä tilanteessa löytyisi yhtään sympatiaa toiseen suuntaan.

En ole tuo jolta kysyit, mutta miksi kenenkään pitäisi elättää toista perintörahoillaan maassa, jossa on olemassa sosiaalietuuksia?

Ja tottakai kaikki saa perintöä. Itse sain vähän kun vanhempani oli hoitanut asiansa hyvin. Loppuun saakka.

Vierailija
66/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on pohjimmiltaan ihan sama asia kuin että työnantajan "pitää maksaa" viikonlopuista ja lomista ja joulupäivästä. Vaikkei se syö joulupöydässä. Tämä, kuten nuo hautajaisvapaapäivätkin, johtuu siitä että työntekijät eivät ole koneita vaan ihan oikeita ihmisiä. He tarvitsevat ruokatauon, aikaa nukkumiseen, lepoa, palautumista, ja kyllä vaan tarvitsevat joskus ylimääräisen vapaapäivän ihmisen elämään kuuluvien asioiden takia. Osa tarvitsee myös perhevapaita, koska ihmiset lisääntyvät. Tämäkin on välttämätöntä, muuten loppuvat työntekijät pitemmän päälle.

Työntekijä myy työnantajalle (yleensä kokopäiväisen) työkykynsä, jota hän ei voi käyttää muualla. Siksi hänen on tultava toimeen palkallaan, mutten joutuu etsimään muita ratkaisuja elämäänsä, eikä sitä työpanosta sitten ole enää saatavilla. Voidaan periaatteessa tietysti sopia niin päin, että maksetaan vain tehdyistä työtunneista, mutta silloin sen hinnan on katettava kuitenkin ne samat asiat.

No ei työnantajan kuulu ihan kaikkea kustantaa. Se on niin helppo ajatella, jos on firmasta kyse, että pohjattomasta kassasta maksellaan ylimääräisiä. Niinkuin valtion tai kunnan kassastakin. Eihän se niin mene. Näitä kun on yleensä enemmän kuin yksi, jolle maksetaan ylimääräistä. Entäs kun kyseessä on yrittäjä? Maksaisitteko itse?

Toki on sovittu tietyt maksettavat työsopimuksissa tai laissa, mutta en ymmärrä tuollaista ajattelua, että rahaa saisi tyhjästä. Ihmisellä on vastuu omista toimistaan eikä voi olettaa muiden maksavan, jos itse ei hoida asioitaan hyvin. En ole suurituloinen, mutta kyllä voin ottaa palkatonta vapaata tarvittaessa, ei se työnantajan tehtävä ole maksaa muuta kuin palkka tehdystä työstä.

Kyllä meillä ainakin työnantaja kustantaa lähes kaiken siinä mielessä, että ei meillä mitään muita olennaisia tulolähteitä ole. Se on sitten ihan akateemista pohdintaa, mihin ajan hetkiin se tulo kohdistuu. Noin laajemmin tietysti pitää hoitaa työnsä niin,,että onnrahan arvoinen työntekijä.

Vierailija
67/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipahan taas tyypillisen riistokapitalistin kommentti. Eli pitäisi jättää menemättä esim. oman vanhempansa hautajaisiin koska ei ole varaa ottaa palkattonta vapaata? Minulla ei nimittäin ainakaan ole varaa pitää yhtään palkatonta päivää, sen verran tiukalla elellään.

Onko sekin työnantajan vika, että et osaa säästää rahaa vaan elät kädestä suuhun ja kulutat liikaa tuloihisi verrattuna? MInusta tuo on sairasta ja kylmää ajattelua, että itse ei tarvitse ottaa omasta elämästä mitään vastuuta vaan joku muu aina maksaa kaiken.

Millä logiikalla sä sanot tuollasia tuntemattomalle ihmiselle? Kulutat enemmän kun tienaat. Kuule ei tuo välttämättä niin tee vaan elämä on aika kallista. Varsinkin jos on perhe.

Vierailija
68/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen, tähän on pakko pikkuisen kommentoida. Jos työnantaja määrää sairaslomasta huolimatta "kevyempiin töihin", kannattaa ihan tosissaan ja vakavasti miettiä haluaako tollaisessa paikassa olla töissä. Työsopimuslaki antaa PERIAATTEESSA tähän mahdollisuuden, mutta ns. vakiintunut käytäntö ja muutamat Hallinto-oikeuden päätökset ovat varsin jyrkästi tätä vastaan. Itse en ihan vähällä lähtisi sairaslomalappua esittävälle työntekijälle ehdottamaan...

Esittäisitkö yhdenkin hallinto-oikeuden päätöksen joka olisi kevennettyä työtä vastaan? Miksi työpaikkaa pitäisi vaihtaa? Jos työpaikalta tarjotaan työtä? Tuollaisia "ns." vakiintuneita käytäntöjä on myös kahvitaukojen venyminen puolituntisiksi ja niiden aikana kieltäytyminen puhelimeen vastaamisesta ennen kuin siihen puututaan vaikka se on aikaa josta yrittäjä maksaa.

Kevennetty työ järjestetään ja sovitaan aina erikseen työterveyden kanssa. Usein siihen lähdetään vasta, kun sairaslomia käytetään muuhun kuin mihin ne on tarkoitettu. Harvoin se tarkoittaa, että kaikki työntekijät toimisivat niin, vaan yksittäiset haittaavat kaikkia. Silloin kun kevennetty työ on käytössä, kevennetystä työstä on silloin ihan työterveyden ohjeistus, eikä sitä tarjota sellaisessa sairastamisessa, jossa on määrätty vuodelepoa.

Vierailija
69/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipahan taas tyypillisen riistokapitalistin kommentti. Eli pitäisi jättää menemättä esim. oman vanhempansa hautajaisiin koska ei ole varaa ottaa palkattonta vapaata? Minulla ei nimittäin ainakaan ole varaa pitää yhtään palkatonta päivää, sen verran tiukalla elellään.

Onko sekin työnantajan vika, että et osaa säästää rahaa vaan elät kädestä suuhun ja kulutat liikaa tuloihisi verrattuna? MInusta tuo on sairasta ja kylmää ajattelua, että itse ei tarvitse ottaa omasta elämästä mitään vastuuta vaan joku muu aina maksaa kaiken.

Äläpä projisoi.

Vierailija
70/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin työnantaja kustantaa lähes kaiken siinä mielessä, että ei meillä mitään muita olennaisia tulolähteitä ole. Se on sitten ihan akateemista pohdintaa, mihin ajan hetkiin se tulo kohdistuu. Noin laajemmin tietysti pitää hoitaa työnsä niin,,että onnrahan arvoinen työntekijä.

Tuossa viimeisessä lauseessa kiteytyy koko ajatuksen ydin. Todellisuudessa jokaisen meistä on oltava palkkansa arvoinen, muussa tilanteessa on kyse enemmän suojatyöpaikasta. Yrityksillä ei ole kauheasti varaa ylläpitää työntekoa, joka maksaa enemmän kuin mitä se tuo, koska se heikentää yrityksen kykyä tulokseen ja laajemmin vaarantaa yrityksen toiminnan yksittäiset itsensä maksavat työpaikat mukaanlukien.

Jokainen poissaolo voi olla tarpeen, mutta yrityksessä myös jokainen poissaolo maksetaan yrityksen liiketoiminnan eteen tehtyinä työtunteina. Sinä päivänä, kun joku on pois, muut maksavat työllään sen päivän kustannukset mukaanlukien poissaolijan sen päivän palkan.

Vierailija
71/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä projisoi.

Ei tuo ole projisoimista. Työntekijä olettaa laittaessaan taloutensa niin tiukoille, ettei ole varaa vapaisiin, että työnantaja pitää joustaa. Miten yrittäjä eroaa työntekijästä kuin siltä osin, että hän rahoittaa toiminnan?

Eikö ketjun aihe ole palkallinen vapaa hautajaisiin? Eikö yrittäjä olekaan oikeutettu palkalliseen vapaaseen hautajaisten vuoksi? Yrittäjänkin oma talous voi olla tai usein on vieläkin tiukemmalla kuin työntekijöillänsä, kun on omaa lainaa ja yrityslainaa. Ihan siinä missä yrittäjä joutuu neuvottelemaan säännöllisesti ja järjestelemään lainojensa maksua tulojen mukaan, ei lyhennysvapaiden kuukausien pyytäminen ole vaikeaa työntekijällekään. Pankin laskelmien silmissä yrittäjällä on usein heikompi asema kuin hänen työntekijöillään, mutta silti hän on se, jonka on tämän keskustelun mukaan joustettava.

Maksaisiko työntekijät yrittäjänsä palkallisen vapaan kimpassa? Jos ei, niin miksi ei? Ihan yhtä vähän vapailla olevat työntekijät tuottavat yrittäjälle. Yrittäjällä todellisuudessa säilyy hallinnollinen vastuu vapaillaankin ja harvoin mm. puhelin on vapaapäivää hiljaa.

Vierailija
72/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiinko pyysit vapaata?

Kuolemasta sinänsä ei saa mitään automaattista vapaapäivää. Hautajaiset yleensä ovat lauantaisin eli ei tarvita silloin. 

Tulee mieleen Sarasvuo, joka oli kohdannut tilaneteita, joissa koirankin kuolemasta pyydettiin vapaapäivää. Jotain rajaa nyt tähän... 

Ottamatta kantaa muuhun; aika monelle lauantai on työpäivä.

Ottamatta kantaa muuhun, hautajaisia järjestetään myös muina päivinä kuin lauantaisin tai sunnuntaisin.

Vierailija
73/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä projisoi.

Eikö ketjun aihe ole palkallinen vapaa hautajaisiin?

Ei. Vaan ketjun aloituksessa ei puhuttu sanallakaan palkallisesta vapaasta.

Vierailija
74/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri tämän hulluuden takia meillä on täällä satoja tuhansia työttömiä. En ymmärrä, miksi työnantajan pitää maksaa ihmisten lapset, sairastelu, läheisten sairastelu ja jopa lomilta paluusta pitää työntekijöille maksaa rahaa. Luulisi, että riittää kun maksaa tehdystä työstä, mutta ei. Sitten maksat vielä päälle verot jos jotain satut saamaan viivan alle.

Vierailija
75/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan ottoni, saat lääkäristä saikkua sille porvari ei voi mitää.

Väärin. Työnantajan ei tarvitse hyväksyä sairaslomaa ja siis voi halutessaan kieltäytyä hyväksymästä sairasloman syytä. Sille taas lääkäri ei voi mitään.

Turha tätä on alapeukuttaa. Näin se menee ihan laillisesti, pidätte tai ette. Käytännössähän harvoin työnantaja ei myönnä sairauslomaa, jos lääkärintodistus löytyy. Mutta se mahdollisuus on.

Vierailija
76/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla sä sanot tuollasia tuntemattomalle ihmiselle? Kulutat enemmän kun tienaat. Kuule ei tuo välttämättä niin tee vaan elämä on aika kallista. Varsinkin jos on perhe.

Jos tekee tiukkaa elää nykyisellä palkalla niin mene parempi palkkaiseen työhön. Ei se ole hykyisen työnantajasi vika jos et saa parempipalkkaista työtä. Lopeta mussutus ja ala ottamaan vastuuta elämästäsi. Ei kenelläkään ole oikeutta elää yli varojensa toisten kustannuksella.

Vierailija
77/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemasta sinänsä ei saa mitään automaattista vapaapäivää. Hautajaiset yleensä ovat lauantaisin eli ei tarvita silloin. 

Tulee mieleen Sarasvuo, joka oli kohdannut tilaneteita, joissa koirankin kuolemasta pyydettiin vapaapäivää. Jotain rajaa nyt tähän... 

Hautajaisista yli puolet on muulloin kuin lauantaisin! Perjantai on suosittu hautajaispäivä. Jotkut mielellään viettävät keskellä viikkoakin, koska muutoin hautaaminen saattaa siirtyä pitkälle.

Vierailija
78/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa muuhun; aika monelle lauantai on työpäivä.[/quote]

Ottamatta kantaa muuhun, hautajaisia järjestetään myös muina päivinä kuin lauantaisin tai sunnuntaisin.[/quote]

En väittänytkään niin, vaan kommentoin virkettä: " Hautajaiset ovat yleensä lauantaisin eli (vapaapäivää) ei tarvita silloin."

Teen itse vuorotyötä ja meillä yksi työntekijä tuli perjantaina iltavuoroon tunnin myöhässä suoraan hautajaisista. (Tätinsä.) Alun perin hänellä olisi ollut aamuvuoro, mutta sai vuoron vaihdettua.

Vierailija
79/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta tuntuu aihepiirin keskusteluilmapiiri. Ja vihan lietsominen.

Aikaisemmin ennen yksityisasiat eivät kuuluneet työpaikoille ja ongelmista yritettiin selvitä, yleensä työnantajan kanssa kahdestaan juttelemalla ja sopimalla. Vanhemmat eivät voineet olla sairaan lapsen kanssa kotona eikä asiasta enempää puhuttu. Yritettiin jostain 400 km päästä saada sukulainen junalla lapsenhoitoon.

Nykyisin, kun esim lapset, vanhemmat tai puoliso sairastuu tai kuolee, työnantaja on hyvinkin joustava ja ymmärtäväinen.

Pääsin juuri 43 työvuoden jälkeen eläkkeelle. Viimeisin työpaikkani oli juuri tuollainen vihanlietsoja-inhopaikka, jossa yksi herravihaajapopulisti heti töihin tullessaan jo heti haastoi riitaa, pilasi ilmapiirin ja pelotteli liitolla. Saikkua tuo lintsari helposti sai ja meitä muita keljutti. Elämä on mielestäni liian lyhyt ja arvokas vihan lietsomiseen ja elämänilon viemiseen muilta.

Perusopit onnellisuuden kehittämisessä:

- pyri olemaan mahdollisimman positiivinen

- pyri olemaan mahdollisimman ystävällinen, kohtelias ja muutenkin hyväkäytöksinen

- pyri kehittämään itseäsi hyväksi ihmiseksi ja tekemään itsellesi ja lähimmäisillesi hyviä tekoja. Sano ja käyttäydy niin kuin haluat tulla kohdelluksi itse vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
80/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se tulikin jo moneen kertaan, että monelle lauantai on työpäivä, mutta sen lisäksi hautajaiset ei muutenkaan ole välttämättä lauantaisin. Kaksi läheistä saattanut hautaan vuoden-parin sisään ja kummankin hautajaiset oli arkipäivänä, koska silloin on helpompi saada hautausaika ja läheiset saavat silloin vapaata, joten ei ole väliä onko arkipäivä vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi