Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja kieltäytyi antamasta vapaapäivää isäni kuoleman vuoksi. Vetosi siihen, että vietin vastaavan päivän jo tammikuussa.

Vierailija
19.06.2017 |

Mutta kun minulla nyt vain sattuu olemaan kaksi isää. Paperissa oleva virallinen isä (jonka perin) ja adoptioisä (jonka perin myös). Otanko yhteyttä liittoon?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaisen hautajaisiin saa vapaata. Tutkipa alanne työehtosopimuksesta.

Vierailija
42/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Käyttäjä5877 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni järkyttyi vanhempansa äkillisestä kuolemasta niin, että oli monta viikkoa pois töistä ihan sairaslomalla. Ei vaan pystynyt työhön.

Väärin meni. Suru EI OLE sairaus.

Juuri noin. Ihmeellistä alapeukutusta. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että suru kuuluu normaaliin elämään ihan kuin kuolema. Masennus-diagnoosiakaan ei voi saada surun vuoksi.

Surun hetkellä työnantajalta on melko harkitsematonta olla myöntämättä vapaata. Lähiomaisen kuollessa vapaa on säädetty tesseissä ja kunta-alalla laissa.

Itseasiassa surun seurauksena voi saada masennusdiagnoosin, jos potilas on surusta lamaantunut yli 2 viikkoa. Ihan sama silloin kumpi on muna vai kana... eli laukaiseeko suru masennuksen vai masennus surun.

Ja työnantajalla on oikeus päättää työsuhde, jos työntekijä ei kykene työhönsä eikä suostu vaihtamaan tarjottuun kevyempään työhön. Kannattaa siis kahdesti miettiä, haluaako tilanteen, jossa työsuhdetta ei enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä miten Suomessa työnantajan pitää maksaa tyntekijöiden läheisten kuolemasta. Miksi ihmiset ei voisi olla palkattomalla vapaalla jos tarvitsee tuollaisiin tapahtumiin mennä? Työnantaja ei kuitenkaan saa mitään osuutta kuolleitten läheisten perinnöstä toisin kuin hautajaisiin palkallisella vapaalla osallistuva työntekijä. Ei sovi minun oikeustajuuni.

Vierailija
44/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne molemmat näin samana vuonna kuoli, provo??

Vierailija
45/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten Suomessa työnantajan pitää maksaa tyntekijöiden läheisten kuolemasta. Miksi ihmiset ei voisi olla palkattomalla vapaalla jos tarvitsee tuollaisiin tapahtumiin mennä? Työnantaja ei kuitenkaan saa mitään osuutta kuolleitten läheisten perinnöstä toisin kuin hautajaisiin palkallisella vapaalla osallistuva työntekijä. Ei sovi minun oikeustajuuni.

Olipahan taas tyypillisen riistokapitalistin kommentti. Eli pitäisi jättää menemättä esim. oman vanhempansa hautajaisiin koska ei ole varaa ottaa palkattonta vapaata? Minulla ei nimittäin ainakaan ole varaa pitää yhtään palkatonta päivää, sen verran tiukalla elellään.

Vierailija
46/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajapuoli on myös hyväksynyt työehtosopimukset, onneksi edes sieltä on löytynyt inhimillisyyttä. Sinun "oikeustajullasi" ei onneksi ole merkitystä. Olisit kylmä ja tunteeton työnantaja.

Vierailija
47/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipahan taas tyypillisen riistokapitalistin kommentti. Eli pitäisi jättää menemättä esim. oman vanhempansa hautajaisiin koska ei ole varaa ottaa palkattonta vapaata? Minulla ei nimittäin ainakaan ole varaa pitää yhtään palkatonta päivää, sen verran tiukalla elellään.

Onko sekin työnantajan vika, että et osaa säästää rahaa vaan elät kädestä suuhun ja kulutat liikaa tuloihisi verrattuna? MInusta tuo on sairasta ja kylmää ajattelua, että itse ei tarvitse ottaa omasta elämästä mitään vastuuta vaan joku muu aina maksaa kaiken.

Vierailija
48/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajapuoli on myös hyväksynyt työehtosopimukset, onneksi edes sieltä on löytynyt inhimillisyyttä. Sinun "oikeustajullasi" ei onneksi ole merkitystä. Olisit kylmä ja tunteeton työnantaja.

Jos kerta olet niin lämminsydäminen itse, niin olisitko valmis elättämään työnantajaasi vaikkapa niillä perintörahoillasi, jos tämä jäisi työttömäksi tai firmansa menisi konkurssiin? Epäilen, että sinulta ei siinä tilanteessa löytyisi yhtään sympatiaa toiseen suuntaan.

Vierailija
49/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkaton vapaapäivä sille päivälle. Sitä ei voi työnantajakaan evätä (ellet ole kokoajan sellaista ruinaamassa) sehön ei tee lisäkuluja työnantajalle.

Palkaton vapaapäivä saattaa tulla työnantajalle hyvinkin kalliiksi, mikäli työtä tekemään on palkattava sijainen. Sijaiselle maksetaan yleensä tuntipalkka, vakinaiselle työntekijälle kuukausipalkka, joten yhden päivän kustannukset ovat sijaista kohti huomattavasti suuremmat kuin vakinaista työntekijää kohti.

Vierailija
50/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen, tähän on pakko pikkuisen kommentoida. Jos työnantaja määrää sairaslomasta huolimatta "kevyempiin töihin", kannattaa ihan tosissaan ja vakavasti miettiä haluaako tollaisessa paikassa olla töissä. Työsopimuslaki antaa PERIAATTEESSA tähän mahdollisuuden, mutta ns. vakiintunut käytäntö ja muutamat Hallinto-oikeuden päätökset ovat varsin jyrkästi tätä vastaan. Itse en ihan vähällä lähtisi sairaslomalappua esittävälle työntekijälle ehdottamaan...

Vierailija
51/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis edellä oleva kommentti liittyi viesteihin 10,14 ja 15....

Vierailija
52/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on pohjimmiltaan ihan sama asia kuin että työnantajan "pitää maksaa" viikonlopuista ja lomista ja joulupäivästä. Vaikkei se syö joulupöydässä. Tämä, kuten nuo hautajaisvapaapäivätkin, johtuu siitä että työntekijät eivät ole koneita vaan ihan oikeita ihmisiä. He tarvitsevat ruokatauon, aikaa nukkumiseen, lepoa, palautumista, ja kyllä vaan tarvitsevat joskus ylimääräisen vapaapäivän ihmisen elämään kuuluvien asioiden takia. Osa tarvitsee myös perhevapaita, koska ihmiset lisääntyvät. Tämäkin on välttämätöntä, muuten loppuvat työntekijät pitemmän päälle.

Työntekijä myy työnantajalle (yleensä kokopäiväisen) työkykynsä, jota hän ei voi käyttää muualla. Siksi hänen on tultava toimeen palkallaan, mutten joutuu etsimään muita ratkaisuja elämäänsä, eikä sitä työpanosta sitten ole enää saatavilla. Voidaan periaatteessa tietysti sopia niin päin, että maksetaan vain tehdyistä työtunneista, mutta silloin sen hinnan on katettava kuitenkin ne samat asiat.

Vierailija
53/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaisen hautajaisiin saa vapaata. Tutkipa alanne työehtosopimuksesta.

Eihän ap mistään hautajaisista puhunut.

Vierailija
54/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta olet niin lämminsydäminen itse, niin olisitko valmis elättämään työnantajaasi vaikkapa niillä perintörahoillasi, jos tämä jäisi työttömäksi tai firmansa menisi konkurssiin? Epäilen, että sinulta ei siinä tilanteessa löytyisi yhtään sympatiaa toiseen suuntaan.

Hyvänenaika mikä tyyppi.. Ei noita oikein kuules voi verrata. Paremminkin asian vois muotoilla näin: Olisitko valmis tarjoamaan pomolles palkallisen vapaa päivän perintörahoistas ja samalla tuntipalkalla kun itse teet töitä.

Vierailija
55/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiinko pyysit vapaata?

Kuolemasta sinänsä ei saa mitään automaattista vapaapäivää. Hautajaiset yleensä ovat lauantaisin eli ei tarvita silloin. 

Tulee mieleen Sarasvuo, joka oli kohdannut tilaneteita, joissa koirankin kuolemasta pyydettiin vapaapäivää. Jotain rajaa nyt tähän... 

Joo. Maailma pysähtyy aina lauantaisin, kun kenelläkään ei ole töitä silloin 👍

Vierailija
56/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh.

Oma isäni kuoli kun olin lukiossa.

Meillä oli hyvin etäinen suhde ja siksi se kolahtikin niin kovaa, olin aina ajatellut että välit joskus lämepenevät.

Olin pois koulusta kokonaisen jakson ja sen jälkeen oli vielä kesäloma. Olin niin lamaantunut etten muista mitään siitä 6kk, enkä tiedä miten selvisin hengissä, kun en pystynyt edes ruokaa laittamaan.

Täytyy olla erittäin kylmäsydäminen ihminen, ellei ymmärrä millaisia seurauksia surulla voi olla.

Vierailija
57/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osan ottoni, saat lääkäristä saikkua sille porvari ei voi mitää.

Porvari ei ehkä voi mitään, mutta työnantaja voi. Sairauslomalapulla lääkäri toteaa, että asiakas on työkyvytön omiin töihinsä, mutta lain mukaan työnantaja voi tarjota muita, kevyempiä töitä. Eli jos hakee sairauslomaa, koska ei kriisiytyneenä ja unettomana voi olla asiakaspalvelussa, niin meillä pääsee varastoon. Täysin laillisesti!

Surureaktio tulee yleensä läheisen kuolemasta, kevyemmät homma ei tule siis kysymykseenkään. Mut halusit vaan viisastella.

Kuolinpäivänä kai yleensä käydään tsekkaamassa vainaja, että tosiaan, kuolkut on. Ja sitten äkkiä hautaustoimistoon, koska ainakin mulle sanottiin, että se saattokodin kylmiö on täynnä ja vainaja on mitä pikimmin saatava ulos. Ei näitä asioita voi töissä ollessa hoitaa!

Vierailija
58/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolta kysyit, mutta miksi kenenkään pitäisi elättää toista perintörahoillaan maassa, jossa on olemassa sosiaalietuuksia?

Vierailija
59/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tarvitsee tuollaisiin tapahtumiin mennä".. Ihan kun joku olis menossa tyyliin festareille hauskaa pitämään. Eiköhän jokainen toivos ettei ainakaan ennen aikojaan tuollasiin tapahtumiin tarviis mennä?

Vierailija
60/91 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä jos on tammikuussa isä kuollut, työnantajalla saattaa olla vähän kysyttävää, kun kesäkuussa työntekijä kertoo, että taas kuoli isä.

Puhumalla pomon kanssa nuo asiat meillä silti saataisiin sovittua. Ei nettipalstoilla kirjoittelemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän