Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ripille pääsemisessä on edes juhlimista? Todistus? Kirkollisvero? Syventävä tietämys Raamatusta, Jumalasta, kuolemasta, elämäntarkoituksesta, tulevaisuudesta.
Luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen . Juhliminen kuuluu vähän niinku asiaan. Toki ei ole pakollista, kuten ei moni muukaan asia tässä maailmassa.
Syömistenkö takia sä niihin juhliin menit?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kansan syvät rivet inhoavat kaikkea trendikästä, ulkomaalaisperäistä, uusia ideoita, kalaa (?!?), eivät tunne ketään joka syö edellä mainittuja, puolustavat kermakakkumössöä ja yhtä mössöisiä voileipäkakkuja (koska pitäähän niitä nyt aina ja kaikkialla juhlissa olla)... Ois kyllä hauska nähdä missä tynnyrissä vastaajat elävät :D
Silakkatynnyrissä?
Ap valittaa tarjoilusta ja sitten ehdottaa itse tilalle lounaskeittoa, vieläpä niistä sotkuisimpia syötäviä, hih. Tosissasiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trendikkäitä minitacoja" :-DDDDDDDDD
No älä 😂 Raikkaat voileivät on jo so last season 🤣
Tacot oli trendikkäitä 90-luvun alussa. Ne siis aivan out!
Ole kiitollinen, että sinut edes kutsuttiin. Jos tietäisivät urputukseksi, kutsut vähenisivät. Itse olen aina ollut kiitollinen, kun jonkun kutsun olen saanut, vaikka aina en ole juhliin päässytkään. Ei ne tarjoilut pääasia ole varsinkaan, kun ihmiset mässyttävät arkenakin vaikka mitä herkkuja naamaansa kokoajan.
Johtuisko siitä, että nuo voileipäkakut ja kermakakut on tilattuna ihan kohtuuhintaisia verrattuna siihen, että olis jotain yksittäin värkättyjä juttuja? Ja jos juhliin osallistuu mummot ja papat, niin ne olis ihmeissään että mitä nää on jne. Ja suurin osa ihmisistä tykkää just voileipäkakusta, kermakakusta jne, monet katsoo että ne on niitä perinteisiä juhla tarjottavia, ei tarvii miettiä päätään puhki että mitä erilaista keksittäis. Ja juhlien päätarkoitus ei kai ole se mitä siellä tarjotaan? Jos tarjoilut noin ahdistaa, niin ei sitten kannata osallistua.
Tähän ketjuun tulleet kommentit kyllä todellakin osoittavat, että suomalaiset pelkäävät kaikkea uutta ja "luovaa" (ei luova tarkoita kummallista...), ripustaudutaan vanhaan kuin hukkuva laivan köyteen, kaikki uudet ehdotukset ovat yhtä hirveitä uhkia kuin kohti uiva hai ja kermakakku-voileipämassasta poikkeavat ehdotukset ovat kamalimpia kuviteltavissa olevia loukkauksia. Kun ei mikään kelpaa! Voi hertsileijaa sentään MITEN HIRVEÄÄ!
Itse en osaa ottaa loukkauksena mitään tuollaista. Jo reseptikirjoja selaamalla tai blogeja lukemalla löytää todella maukkaita reseptejä, jotka eivät ole sitä iänikuista voileipäkakku-kermakakkulinjaa mutta eivät myöskään sitä teidän pelkäämää hirveää kamalaa kummallista, jotain friteerattuja mustekalan peräreikiä.
(ymmärrän ettei tomaattikeitto ole paras ehdotus juhliin, mutta se, että sitäkin pidetään jotenkin liian luovana tai outona sai kyllä leuan loksahtamaan).
Suomalainen perinteinen vieraanvaraisuus on kadonnut. Mitään vaivaa ei haluta nähdä ja siksi tehdään aina sitä samaa tai sitten ei järjestetä mitään ja murjotetaan yksin kotona kun sillekään Venla-Petterille ei kelpaa MIKÄÄN. Syö jotain ihmeen vihanneskeittoa ja savulohta, herrajumala!
Anteeksi, mutta naurattaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ripille pääsemisessä on edes juhlimista? Todistus? Kirkollisvero? Syventävä tietämys Raamatusta, Jumalasta, kuolemasta, elämäntarkoituksesta, tulevaisuudesta.
Luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen . Juhliminen kuuluu vähän niinku asiaan. Toki ei ole pakollista, kuten ei moni muukaan asia tässä maailmassa.
Niin, kaste ja ehtoollinen. Ei kaste ja konfirmaatio. Tällä logiikalla pitäisi pitää bileet joka kerran kun käy ehtoollisella.
Me pidämme voileipäkakuista ja kermakakuista. Siksi tarjoamme niitä vieraillekin.
Onko sinusta jotenkin kummallista, jos SUOMALAISISSA juhlissa tarjotaan SUOMALAISTA syötävää eikä mitään "trendikästä" espanjalaista? Ei ole mitenkään sattumaa, että niin lohikeittoa, karjalanpaistia kuin karjalanpiirakoita tarjotaan monessa juhlapöydässä.
En siedä sitä iänikuista samaa mansikkakermakakkua. Ensinnäkin se on surkeimman makuista kaikista kakuista ikinä ja toiseksi niin aikansa elänyttä. Miksi joka ikisissä juhlissa aina samaa väsynyttä, parhaassa tapauksessa vielä todella esanssista ja ylimakeaa mansikkakermakakkua?!? Yäk.
Voileipäkakut meni tyttären rippijuhlissa kuin kuumille kiville. Ei ollut majoneesia eikä täytteet olleet vedetty tahnoiksi asti. 14v itse suunnitteli menun ja teki ruuat. Ei olis tullut mieleenikään alkaa päsmäröimään nuoren omaa visiota ja määräilemään, mitä hän juhliinsa tekee.
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap[/quote]
Touko muka sitten parempaa ruokaa :D eihän kukaan nyt rupea keittoa tarjoamaan joten et itsekään tiedä paremmasta ruuasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap
AP olet tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kyllä tämä ketju todistaa, että suomalaiset eivät osaa järjestää hyviä juhlatarjoiluja...
Puhu vain omastapuolestasi.
Meillä nuori 17v on ollut monellakin rippileirillä isosena ja käynyt sitten "rippilastensa" rippijuhlissa, eli aika monissa. Aina on pelkästään kehunut, miten joka paikassa on ollut mahtavat ja hyvät tarjoilut. Eli kyllä ainakin nykynuorille tuntuu tarjoiltavat kelpaavan.
Rakastan voileipäkakkuja (mutta en viitsi itse tehdä) ja odotan aina innolla tämäntyyppisiä juhlia jossa niitä voi odottaa saavansa! Mikä muuten on sitten niin innovatiivista uutta mitä pitäisi olla pöydässä...?
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö joku muka ihan oikeasti voileipäkakusta? Ällöttävin tarjoilu kahvipöydässä ikinä. Kerma- ja muut kakut kyllä kelpaavat,esimerkiksi juustokakut.
Minä tykkään. Lihaversiosta, kalaversiota en ole hyvää vielä saanut, vaikka kalasta muuten pidän. Kasvisversio on vielä maistamatta. Voileipäkakun pitää olla sopivan kostea, että se maistuu hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun tulleet kommentit kyllä todellakin osoittavat, että suomalaiset pelkäävät kaikkea uutta ja "luovaa" (ei luova tarkoita kummallista...), ripustaudutaan vanhaan kuin hukkuva laivan köyteen, kaikki uudet ehdotukset ovat yhtä hirveitä uhkia kuin kohti uiva hai ja kermakakku-voileipämassasta poikkeavat ehdotukset ovat kamalimpia kuviteltavissa olevia loukkauksia. Kun ei mikään kelpaa! Voi hertsileijaa sentään MITEN HIRVEÄÄ!
Itse en osaa ottaa loukkauksena mitään tuollaista. Jo reseptikirjoja selaamalla tai blogeja lukemalla löytää todella maukkaita reseptejä, jotka eivät ole sitä iänikuista voileipäkakku-kermakakkulinjaa mutta eivät myöskään sitä teidän pelkäämää hirveää kamalaa kummallista, jotain friteerattuja mustekalan peräreikiä.
(ymmärrän ettei tomaattikeitto ole paras ehdotus juhliin, mutta se, että sitäkin pidetään jotenkin liian luovana tai outona sai kyllä leuan loksahtamaan).
Suomalainen perinteinen vieraanvaraisuus on kadonnut. Mitään vaivaa ei haluta nähdä ja siksi tehdään aina sitä samaa tai sitten ei järjestetä mitään ja murjotetaan yksin kotona kun sillekään Venla-Petterille ei kelpaa MIKÄÄN. Syö jotain ihmeen vihanneskeittoa ja savulohta, herrajumala!
Anteeksi, mutta naurattaa...
Juhlissa suurin osa vieraita on niitä vanhempia tätejä, setiä, enoja ja mummoja &pappoja. Ne ei välttämättä osaa arvostaa niitä uusia hienoja juttuja , kuten esim hyvin tulisia ruokia. Nämä perinteiset tarjottavat ovat yleistyneet ihan sen takia, että ne ovat sellaisia, joita suurin osa syö ihan mielellään. Juhlaruokiinkin tulee jatkuvasti uuttakin ja jos se hyväksi havaitaan, se jää elämään. Kyllä juhlapöydän antimet on selvästi muuttuneet koko ajan ja esim. sen kerma-voileipäkakun täytteet ovat muuttuneet siitä, mitä olivat joskus aikoinaan. Eikä se kermakaan enää ole sitä rasvaista kuohukermaa(kreemi myöskin kamalaa) vaan kevyempiäkin vaihtoehtoja on. Juhlaruuan pitää myöskin olla sellaista, että sen voi huoletta valmistaa hyvissä ajoin. Varsinkin rippijuhliin, jossa juhlan järjestäjät joutuvat aika aikaisin lähtemään kirkkoon, ei siinä ehdi aamulla ihmetä väkertämään. Tekemistä riittää juhla-aamuna muutenkin. Kaikkia ei kuitenkaan koskaan voi miellyttää, tarjosit sitten mitä tahansa, joten tärkeintä on yrittää tarjota sellaista, josta suurin osa pitää. Joku ihme väkerrys on tarjottavana riski, kun voi käydä niin, että muutama vieras vain siitä pitää ja muut jättää syömättä.
Parhaimpia juhlaherkkuja on karjalanpiirakat, voileipäkakku, pulla, mansikkakermakakku, tiikerikakku ja lusikkaleivät. Kyä näi o! Klassikkoja, ja hyvin tehtyinä pesee kuus nolla kaikki mediaseksikkäät yritelmät ;) :) Ainakin kirkollisiin bileisiin sopii hyvin, ristiäiset, rippikekkerit ja häät. Mä en mene juhliin kritisoimaan tarjoiluja, vaan juhlimaan sankaria. Olen kiitollinen siitä, että minut on kutsuttu mukaan. Tuntuisi aika alhaiselta alkaa funtsimaan että ompa kehnot tarjoilut :(