Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Minä tykkään noista perinteisistä tarjoiluista. Ehkä pettyisinkin vähän, jos rippijuhlissa tms. ei olisi voileipä- ja kermakakkua. Ainakin niiden erikoisempien tarjottavien pitäisi sitten olla tosi hyvät.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hassua mutta meillä ei ole koskaan ollut voileipäkakkua! 4 lasta juhlittu moneen kertaan, viimeiset ylppärit tulossa 2v päästä. Ei ole karjalanpiirakoita eikä -paistiakaan:)
Voisin kuvitella että tarjolle tulee merguez tai chorizo makkaraa voitaikinakääreessä ja sentin pätkiksi leikattuina suupaloina, savulohta ja inkivääri hölskykurkkuja, quiche lorrainea ja salaattia srkä kasvispiirasta suolaisina. Kesäistä sekasalaattia ja balsamicoa, ehkä myös kirkas perunasalaatti.
Makeina minipusutorni, macarons, porkkanakakku ja vadelmasuklaakakku. Ja lusikkaleipiä!
Kaikki tulee näppärästi tehtyä itse isompien sisarusten avulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap
Ai todella tyylikästä sormiruokaa juhlissa?? Salli mun nauraa! Tai keittoa ja kahvia, sitähän kaikki toivoo! Herranen aika sentään...
Ihan samaa ajattelin! Voiko arkisempaa olla kuin tomaattikeitto!?? No ehkä makaroonilaatikko, kaipa sekin sitten kelpaa juhlaruoaksi...
Vierailija kirjoitti:
Hassua mutta meillä ei ole koskaan ollut voileipäkakkua! 4 lasta juhlittu moneen kertaan, viimeiset ylppärit tulossa 2v päästä. Ei ole karjalanpiirakoita eikä -paistiakaan:)
Voisin kuvitella että tarjolle tulee merguez tai chorizo makkaraa voitaikinakääreessä ja sentin pätkiksi leikattuina suupaloina, savulohta ja inkivääri hölskykurkkuja, quiche lorrainea ja salaattia srkä kasvispiirasta suolaisina. Kesäistä sekasalaattia ja balsamicoa, ehkä myös kirkas perunasalaatti.
Makeina minipusutorni, macarons, porkkanakakku ja vadelmasuklaakakku. Ja lusikkaleipiä!
Njaaa.. no eihän tuokaan pahalta kuulosta.. mutta kyllä mä valitsisin voileipäkakun silti mieluummin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap
Enpä haluaisi syödä tomaattikeittoa juhlissa.Niin arkista.Paljon mielummin voileipäkakkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Ap
Blaah.. Toi nyt ei ainakaan ole millään tavalla juhlavaa. Tollasta pikaruokaa me syödään uutenavuotena. Kyllä kunnon perinteinen voileipäkakku on paikallaan juhlapöydässä!
Niinpä! Mun mielestä noi ehdotukset sopii lähinnä johonkin aikuisten illanistujaisiin/ nyyttäreihin. Mutta eipä tulis kyllä mieleenkään lähteä arvostelemaan kenenkään juhlien tarjoilua! Sitä syödään mitä tarjotaan, jos ei kelpaa voi sitten olla ilman. Jos siis olisi jotain tacotarjoilua niin sitten olisi! Itse en todellakaan tuollaista tarjoaisi noin ”arvokkaissa” juhlissa, mutta jokainen tavallaan. Jotenkin tosi moukkamaista haukkua toisten tarjoilut, edes anonyymisti! Kotonaan voi jokainen kokkailla ja syödä ihan mitä sörsseleitä huvittaa, mutta kun toisen tarjoamaa syödään niin ei ole asiallista tehdä siitä numeroa jos ei ole oman maun mukaista!
Jokainen tarjoaa mistä itse pitää ja mikä on tehnyt aikaisemmin kauppaansa.
Valittajat voivat omissa juhlissaan tarjota fiinimpiä vaihtoehtoja ihan vapaasti.
Kermakakku nyt vaan on juhlavaksi mielletty kakku, toki sen ei tarvitsisi aina olla sitä samaa mansikkakermaa. Voisi olla välillä siis muitakin TÄYTEkakkuja, ne ovat kaikki juhlavia toisin kuin ikävästi yleistyneet hyydytettävät kakut. Eri asia, jos se täytekakku on pakko vääntää itse vaikka hyydytetty kakkukin tuottaa vaikeuksia, silloin on kyllä juhlavuus kaukana. Valitettavasti turhan usein silti näkee niitä parilla kalliilla ulkolaisella mansikalla koristeltuja kermaoksennuksia, joissa välissä on jotain halpaa ananasta ja lisää kermaa, YÖK. Että ei ihme kun monet tuntuvat karsastavan täytekakkuja.
Jotenkin huvittaa, että Suomessa pitäisi aina olla jotain uutta ja kekseliästä, mielellään jotain ulkomailta matkittua. Sitten matkoilla ihastellaan jossain Italiassa, Ranskassa jne. paikallisia ruokia, joita on tehty vuosisatoja, heillä on sitä Kulttuuria.
Mä en söis kaks vuotta vanhaa voileipäkakkua kun aloitus on 2017.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt, mutta oksettava lista. Noista ehkä porkkanakakku menis alas, riippuen ihan siitä millä reseptillä se on tehty.
Mä en oo koskaan saanut hyvää voileipäkakkua. :( Mutta monien aiheesta käymieni keskusteluiden perusteella taidan olla ainoa, joka vihaa voileipäkakkuja. :D Tiedän jo syödä kotona ennen rippijuhlia ym. tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa, että Suomessa pitäisi aina olla jotain uutta ja kekseliästä, mielellään jotain ulkomailta matkittua. Sitten matkoilla ihastellaan jossain Italiassa, Ranskassa jne. paikallisia ruokia, joita on tehty vuosisatoja, heillä on sitä Kulttuuria.
Nimen omaan. Juntit ei tajua, että se heidän "erilainen" ja "eksoottinen" ruokansa on aivan yhtä tylsää ja tavallista siellä, mistä he ovat sen pakettimatkaltaan kopioineet.
Miun mies on länsirannikolta, mie idästä, asutaan Etelä-Karjalassa. Aina kun on ollu jotkut juhlat, appivanhemmat on aivan ekstaasissa kun ollaan suvun naisten voimin laitettu perinteinen karjalainen pitopöytä juhliin. Tänä vuonna ois rippijuhlat, ja appi vienon kohteliaasti jo tiedusteli, että vieläkö äitees jaksaa teherä niitä piirakoita... Jaksaa se 🙂. On taas juhlat pelastettu yhden ihmisen osalta. No muutkin on tykänneet, sekä idän että lännen vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan. Juntit ei tajua, että se heidän "erilainen" ja "eksoottinen" ruokansa on aivan yhtä tylsää ja tavallista siellä, mistä he ovat sen pakettimatkaltaan kopioineet.
No siitä tylsyydestä en tiedä, mutta omasta ruokakulttuurista ja oman maan ruoka-aineista voi olla ylpeä, vaikka kukaan nyt tuskin kaikesta tykkää. Suomessa on vaan trendikästä haukkua mämmit, lanttulaatikot, karjalanpaistit ja voisilmäpullat ja sitten kaikkien pitäisi hävetä, että mitäs me tosiaan näitä tarjotaan. Voisin kuvitella, että reaktio olisi eri, jos Ranskassa huokailisi jouluna, että TAAS tätä Jouluhalkoa, Italiassa aina tätä samaa iänikuista pastaa ja Espanjassa että taasko näitä oliiveja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Ap
Meillä on aina juuri tuollaisia tarjoiluja juhlissa, ei tacoja mutta tapaksen tyylisiä:
- tortilla paprikalla ja kevätsipulilla
- lomoa tai aurinkokuivattua kinkkua, bresaolaa tms
- perunasalaatti jossa aurinkokuivattua tomaattia, isoja capriksia, kevätsipulia. Öljykastike
- kesäsalaatti jossa erilaisia salaattilaatuja, vesi- ja guadaloupe melonia, mansikoita ja halloumijuustoa
- bruschettoja eri täytteillä: perinteinen tomaatti-basilika on aina must, lisäksi joku lihapaté, tapenade tai aurinkokuivattu tomaatti tapenade, joskus on hanhen tai ankanmaksaa tai kananmaksa-patéta, skagenröraa.
- suupalan kokoisia saaristolaisleipiä lohi-ukkojugge-ruohosipuli täytteellä
- parmesanilla maustettuja voitaikinatikkuja
- erilaisia juustoja ja hilloja
Tuossa nyt osa juhlatarjoiluista mitä meillä vuoden mittaan tarjotaan.
Monelle tulee vatsan korvennusta ja ripulia noin tulisista ja mausteisista ruuista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voileipäkakuista tuntuu tykkäävän kaikki (siis niistä hyvistä kakuista, ei majoneesipommeista tms). Kuten minäkin. Eikä se kermakakkukaan ole mulle kauhistus. Mutta.
Ihan samalla tavalla olen kyllästynyt jos on joka juhlassa samat tarjottavat. Vaikkei kemuja olisikaan kuin parit per vuosi, niin on tässä kuitenkin vuosikymmenet tullut niitä pupellettua. Pientä päivitystä kaipaisin. Ja joo, joku vanhemman polven ihminen voi moittia kun ei ole voileipäkakkua kun on vuodesta viiskytkolme lähtien sukujuhlissa AINA sellaista tarjottu, mutta eipä sitä ihmisten tavat ja perinteet voi muuttua kuin muuttamalla niitä pikku hiljaa itse juhlat kerrallaan. Veikkaan nimittäin että yhtä kyllästynyt olen sitten eläkeiässä noihin tarjottaviin jos ei mitään tapahdu tulevina vuosina.
Ymmärrän kylmäsäilytystilojen puutteen. Ei ole meilläkään kuin yksi jääkaappi käytössä. Mutta jos on bileitä tulossa niin tyhjennän oman kaapin niin että saan tarjottavat sinne ängettyä (okei, kotona ei ole tullut pidettyä kuin 30-40 hölön kemuja tai säilötty sellaisten tarjottavia). Salaatteja (juustolla/broilerilla/lohella/perunalla/pastalla, u name it), tonnikala-tuorejuustolevitettä ruisnappeja varten, kanatikkuja (uunissa/gillissä tehty varrastikkuun filee/minuuttipihvin puolikas) ja esim. britakakku on helppo "uudistettu" versio mansikkatäystkäristä. Juustoja, hilloja, hedelmiä ja suolaisia keksejä niiden kanssa. Marjoja tuoreeltaan tai "marinoituina" (tyyliin sitruunamehussa).
Siis tässähän on ihan just eikä melkeen kliseiset juhlatarjottavat: ruokaisaa salaattia ja ruisnappeja levitteellä - vielä jotain niin arkista kuin tonnikalaa.
Britakakku vs. mansikka-kermakakku. Onko oikeasti niin suurta eroa? Mut kuulostaa trendikkäältä.
Juustoja, keksejä. Originellia.
Broileritikut ja marinoidut marjat jo hiukan jotain erikoista.
Useimmissa juhlissa on noita sun salaatteja, ruisnappeja jne. voileipäkakun lisäksi suolaisena tarjottavana. Aika haroin se voileipäkakku on ainoa suolainen. Ehkä ylioppilasjuhlissa joissa vain piipahdetaan ja jatketaan matkaa.
No kyllä britakakku ja mansikkakermakakku on aivan eri asiat..
Yksinkertaisuus toimii. Viime juhliin paistoin ja pakastin etukäteen jotain sata pientä tuulihattua, ja niitä oli sitten tarjolla suolaisella ja makealla täytteellä. Oli myös kakku, johon keitin täytteeksi raparperi-marjasosetta kermaan ja rahkaan sekoitettuna, koristeena kermaa, keto-orvokkeja pellon laidalta ja hopeisia kuulia. Ennen kahveja oli ihan vaan lihasoppa ja karjalanpiirakoita munavoilla. Jos joku nyrpisteli niin ei sitä ainakaan näyttänyt...
Ai todella tyylikästä sormiruokaa juhlissa?? Salli mun nauraa! Tai keittoa ja kahvia, sitähän kaikki toivoo! Herranen aika sentään...