Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta pystyy hyvin päättelemään, että kalikka kalahti suurimpaan osaan teistä. Ihan kuten ketjun alussa jo totesin, suomalaiset eivät vain osaa rakentaa hyviä sukujuhlat. Kun ap kirjoitti aiheesta, en henkoht saanut raivaria, koska en ajatellut sen koskevan minua. Miksi ihmeessä te saitte? Koska tiedätte, että kritiikki on ihan aiheellista. Tarjoiluun ei satsata, koska ei osata tai ei välitetä. Rahan kanssa tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Harvoin olen elämässäni saanut kylässä loistavaa tai edes hyvää ruokaa. Yleensä tarjottavat ovat mauttomia, puolivetisiä tai huonosti valmistettuja. Ja yleensä ei edes tarjota ruokaa. Ikiaikainen kinkkupiirakka ja salaatti/tomaatti/paprika tuntuvat monen emännän kohdalla olevan se talon paras anti. En ole lainkaan hämmästynyt ketjun pituudesta, sillä se osoittaa juuri empiirisen tutkimukseni todeksi: pääsääntöisesti Suomessa tarjoillaan vieraille merkityksetöntä ruokaa.
Miksi niin moni on alapeukuttanut tätä viestiä? Ette kestä totuutta?
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa ja junttia valittaa tarjoiluista, joiden eteen ainakin emäntä on todennäköisesti nähnyt paljon vaivaa. Minusta voileipäkakku on ihan ok, makeista en välitä ja niinpä otan vain jotain yhtä laatua vähän, kohteliaisuudesta. Jokainen tarjoaa sitä mistä itse pitää tai se juhlien kohde pitää, mikä on taloudellisesti mahdollista ja mitä ehtii ja osaa tehdä. En ole oikeasti hirveän huonoja tarjoiluja nähnyt missään. Kerran oli yksissä valtavan suurissa häissä pelkkää lihakeittoa, leipää, maitoa, kotikaljaa ja mansikkakiisseliä, kahvin kanssa pelkkää täytekakkua. Silloinkin saatoin syödä, mutta ajattelin, että olisiko kuitenkin parempi jättää ne tuntemattomat serkunkumminkaimat kutsumatta ja tarjota pienemmälle vierasjoukolle vähän parempaa ruokaa. Jotenkin ajattelen, että ei ihan arkiruokaa juhlissa.
No niin, meillä on tulossa pikapuoliin protujuhlat ja olen miettinyt tällaisia tarjottavia, nyt saatte antaa palautetta :):
saaristolaisleipää ja ruisleipää, lämminsavulohimoussea ja graavisiikatartaria
savuporo+salaatti+tuorejuustotäytteisiä rieskarullia
nokkoslettuja
perunasalaattia (sitruuna-yrttimarinoitua, ei siis mitään kermaviilikastiketta tms.)
tomaatti-mozzarella-basilikasalaattia
tuoresalaatti (jääsalaatti, kurkku, vesimeloni)
pieniä lihapyöryköitä
kermapippurikastiketta
kasvisgratiinia
ruokajuomana vesi, maito, puna- ja valkoviini
Kahvipöytään mansikkatäytekakkua, juustokakkua ja suklaakakkua sekä leipäjuustoa + lakkoja
Olen yrittänyt ottaa huomioon kaikki vieraiden ruokavaliorajoitukset (mm. yksi on tiukalla vhh:lla diabeteksen takia, sankari itse ei syö lihaa, ei myöskään monet hänen ystävistään jne.) Vieraita tulee n. 30. Juhlat ovat rennot ja alkavat iltapäivällä, ohjelmassa on ainakin mummon kirjoittama ja lausuma runo, bändisoittoa ja nuoren kavereiden ohjelmanumero, josta emme tiedä millainen se on. Lisäksi laitamme kotimme seinille valkokuvanäyttelyn nuoren lapsuudesta.
Kannattaa varmistaa, onko joukossa vegaaneja, vegaanille tuossa ei nimittäin ole oikein mitään syötävää. Ehdottaisin myös lihapyöryköiden rinnalle jotain kasvisversiota, esim soijapyöryköitä. Niitä saa valmiina pakasteestakin jos ei jaksa itse tehdä ja ovat oikein hyviä.
Itse tein ristiäisiin vähän erikoisempia juustokakkuja, eikä niihin koskenut kukaan. Vanhempi väki katsoi nenänvartta pitkin kun kerroin mitä pitävät sisällään.
Juhannuksen juhliin eräs vanhaherra on jo ilmoittanut ettei halua mitään hienouksia (kuten ribsejä) vaan makkaraa, perunaa ja mansikkakermakakun.. ja kyllä sanoin suoraan, että herra voi hoitaa ruokailun omassa kotipihassaan jos ei kerran kelpaa.
Voileipäkakut on ihan parhaita ja aina ne loppuu ensimmäisenä.
Joo, voileipäkakuista tuntuu tykkäävän kaikki (siis niistä hyvistä kakuista, ei majoneesipommeista tms). Kuten minäkin. Eikä se kermakakkukaan ole mulle kauhistus. Mutta.
Ihan samalla tavalla olen kyllästynyt jos on joka juhlassa samat tarjottavat. Vaikkei kemuja olisikaan kuin parit per vuosi, niin on tässä kuitenkin vuosikymmenet tullut niitä pupellettua. Pientä päivitystä kaipaisin. Ja joo, joku vanhemman polven ihminen voi moittia kun ei ole voileipäkakkua kun on vuodesta viiskytkolme lähtien sukujuhlissa AINA sellaista tarjottu, mutta eipä sitä ihmisten tavat ja perinteet voi muuttua kuin muuttamalla niitä pikku hiljaa itse juhlat kerrallaan. Veikkaan nimittäin että yhtä kyllästynyt olen sitten eläkeiässä noihin tarjottaviin jos ei mitään tapahdu tulevina vuosina.
Ymmärrän kylmäsäilytystilojen puutteen. Ei ole meilläkään kuin yksi jääkaappi käytössä. Mutta jos on bileitä tulossa niin tyhjennän oman kaapin niin että saan tarjottavat sinne ängettyä (okei, kotona ei ole tullut pidettyä kuin 30-40 hölön kemuja tai säilötty sellaisten tarjottavia). Salaatteja (juustolla/broilerilla/lohella/perunalla/pastalla, u name it), tonnikala-tuorejuustolevitettä ruisnappeja varten, kanatikkuja (uunissa/gillissä tehty varrastikkuun filee/minuuttipihvin puolikas) ja esim. britakakku on helppo "uudistettu" versio mansikkatäystkäristä. Juustoja, hilloja, hedelmiä ja suolaisia keksejä niiden kanssa. Marjoja tuoreeltaan tai "marinoituina" (tyyliin sitruunamehussa).
Voileipäkakut varmasti loppuvatkin ensimmäisinä, koska niitä varataan tarjolle aina paljon vähemmän kuin makeita täytekakkuja.
Voi v***u teidän voileipakakkukeskustelujenne kanssa. Jokaisen on pakko kommetoida ihan samoja asioista sata kertaa. Tiedättekö, että toi peukkujuttu riittää, jos olette samaa mieltä tai eri mieltä? Ei tarvitse sitä samaa voileipäkakkuhöpötystä laittaa viesti viestiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa ja junttia valittaa tarjoiluista, joiden eteen ainakin emäntä on todennäköisesti nähnyt paljon vaivaa. Minusta voileipäkakku on ihan ok, makeista en välitä ja niinpä otan vain jotain yhtä laatua vähän, kohteliaisuudesta. Jokainen tarjoaa sitä mistä itse pitää tai se juhlien kohde pitää, mikä on taloudellisesti mahdollista ja mitä ehtii ja osaa tehdä. En ole oikeasti hirveän huonoja tarjoiluja nähnyt missään. Kerran oli yksissä valtavan suurissa häissä pelkkää lihakeittoa, leipää, maitoa, kotikaljaa ja mansikkakiisseliä, kahvin kanssa pelkkää täytekakkua. Silloinkin saatoin syödä, mutta ajattelin, että olisiko kuitenkin parempi jättää ne tuntemattomat serkunkumminkaimat kutsumatta ja tarjota pienemmälle vierasjoukolle vähän parempaa ruokaa. Jotenkin ajattelen, että ei ihan arkiruokaa juhlissa.
No niin, meillä on tulossa pikapuoliin protujuhlat ja olen miettinyt tällaisia tarjottavia, nyt saatte antaa palautetta :):
saaristolaisleipää ja ruisleipää, lämminsavulohimoussea ja graavisiikatartaria
savuporo+salaatti+tuorejuustotäytteisiä rieskarullia
nokkoslettuja
perunasalaattia (sitruuna-yrttimarinoitua, ei siis mitään kermaviilikastiketta tms.)
tomaatti-mozzarella-basilikasalaattia
tuoresalaatti (jääsalaatti, kurkku, vesimeloni)
pieniä lihapyöryköitä
kermapippurikastiketta
kasvisgratiinia
ruokajuomana vesi, maito, puna- ja valkoviini
Kahvipöytään mansikkatäytekakkua, juustokakkua ja suklaakakkua sekä leipäjuustoa + lakkoja
Olen yrittänyt ottaa huomioon kaikki vieraiden ruokavaliorajoitukset (mm. yksi on tiukalla vhh:lla diabeteksen takia, sankari itse ei syö lihaa, ei myöskään monet hänen ystävistään jne.) Vieraita tulee n. 30. Juhlat ovat rennot ja alkavat iltapäivällä, ohjelmassa on ainakin mummon kirjoittama ja lausuma runo, bändisoittoa ja nuoren kavereiden ohjelmanumero, josta emme tiedä millainen se on. Lisäksi laitamme kotimme seinille valkokuvanäyttelyn nuoren lapsuudesta.
Kannattaa varmistaa, onko joukossa vegaaneja, vegaanille tuossa ei nimittäin ole oikein mitään syötävää. Ehdottaisin myös lihapyöryköiden rinnalle jotain kasvisversiota, esim soijapyöryköitä. Niitä saa valmiina pakasteestakin jos ei jaksa itse tehdä ja ovat oikein hyviä.
Olet oikeassa, mutta tällä kertaa juhliin ei ole tulossa yhtään vegaania. Myös juhlittavan kasvissyöjäystävät ovat joko lakto-ovo-vegetaristeja tai semi-vegetaristeja.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju kirkuu, kuinka huonosti tarjoilut sujuvat. Ettei tullut edes mieleen kivennäisvesi kesäjuhlissa? Just tätä tuo toinenkin täällä toitottaa, että harjoittelu on monella vielä pahasti kesken.
Mukavia juhlia kaikille!
No näin pääsi käymään. Olen kyllä muutamat juhlat aiemminkin järjestänyt, kun ikää on jo lähes 50 v ja tämä on perheen kuopus, jota nyt juhlitaan. Mutta todellakaan ei tullut kivennäisvesi mieleen, en ole sitä itsekään nähnyt missään juhlissa ja aika monet juhlat on tullut juhlittua, yleensä on ollut kotikaljaa veden ja maidon ohella, joskus myös mehua ja harvemmissa juhlissa viiniä. Mutta siis täältä palstalta nyt sain hyvän vinkin ja todellakin aion sitä nyt sitten tarjota juhlissamme. En myöskään ole sitä mieltä, että tämä ketju kirkuu, kuinka hunosti tarjoilut sujuvat, minusta monella on ollut oikein herkullisia tarjoiluja, on vain erilaisia makuja. Onneksi minullakin on vielä harjoitella, eihän kukaan ole seppä syntyessään :).
Mukavia juhlia myös sinulle!
Mitä ripille pääsemisessä on edes juhlimista? Todistus? Kirkollisvero? Syventävä tietämys Raamatusta, Jumalasta, kuolemasta, elämäntarkoituksesta, tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta pystyy hyvin päättelemään, että kalikka kalahti suurimpaan osaan teistä. Ihan kuten ketjun alussa jo totesin, suomalaiset eivät vain osaa rakentaa hyviä sukujuhlat. Kun ap kirjoitti aiheesta, en henkoht saanut raivaria, koska en ajatellut sen koskevan minua. Miksi ihmeessä te saitte? Koska tiedätte, että kritiikki on ihan aiheellista. Tarjoiluun ei satsata, koska ei osata tai ei välitetä. Rahan kanssa tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Harvoin olen elämässäni saanut kylässä loistavaa tai edes hyvää ruokaa. Yleensä tarjottavat ovat mauttomia, puolivetisiä tai huonosti valmistettuja. Ja yleensä ei edes tarjota ruokaa. Ikiaikainen kinkkupiirakka ja salaatti/tomaatti/paprika tuntuvat monen emännän kohdalla olevan se talon paras anti. En ole lainkaan hämmästynyt ketjun pituudesta, sillä se osoittaa juuri empiirisen tutkimukseni todeksi: pääsääntöisesti Suomessa tarjoillaan vieraille merkityksetöntä ruokaa.
Miksi niin moni on alapeukuttanut tätä viestiä? Ette kestä totuutta?
Itse olen ollut moninaisissa juhlissa ja järjestänyt sellaisia itsekin. Minusta tarjoilut ovat olleet pääsääntöisesti hyviä. Sinua en uskaltaisi kutsua juhliini, sillä sinä vaikutat henkilöltä, joka tulee paikalle ravintolakriitikon elkein ja kertoen suoraan, mikä on jokaisessa lajissa pielessä. Toisaalta haluaisin tulla sinun juhliisi, siellä varmaan on oikea makujen ilotulitus. Oletan, että olet niin hyvä kokki ja kondiittori mitä annat ymmärtää.
Sinä olet varmaan muualta kotoisin tai olet asunut pitkiä aikoja ulkomailla. Suomessa on rasitteena sekin, että tuoretuotteiden aika on lyhyt. Kotimaisia mansikoita saa vain heinäkuussa parin viikon ajan. Kaupoissa myytävät espanjalaiset mansikat vain näyttävät mansikoilta, maku on jotain muuta. Espanjassa nekin ovat varmaan hyviä. Jokaisessa maassa on omat perinteiset juhlatarjottavat, jotka ovat suosittuja. Käydäänköhän ulkomaillakin samanlaista keskustelua, että joka juhlassa on aina niitä samoja ruokia?
Täällä taas kansan syvät rivet inhoavat kaikkea trendikästä, ulkomaalaisperäistä, uusia ideoita, kalaa (?!?), eivät tunne ketään joka syö edellä mainittuja, puolustavat kermakakkumössöä ja yhtä mössöisiä voileipäkakkuja (koska pitäähän niitä nyt aina ja kaikkialla juhlissa olla)... Ois kyllä hauska nähdä missä tynnyrissä vastaajat elävät :D
Edelleenkin tarjolle sitä makaronilaatikkoa, jos muu ei kelpaa. Kannattaa panostaa riittävän isoon Henzin ketsuppipulloon.
Mua alkoi nyt pelottaa toi Juhannus. Porukat ei tiedä missä me ollaan. Mä en vaan jaksa niitä kaikkien diettejä. Olen yrittänyt, että joku muu pyytäs mökilleen. Ei oikeesti kuitenkaan mentäis. Mitä niille vegaaneille sitten gillataan. Jos mä en postaa mitään Facebookiin, että missä me ollaan, me syödään vain vanhanaikaisia ruokia. Pitää kai piiloutua rantasaunaan ja lämmitetään kiukaalla S- marketin makkaraa, ja Lidlin lämmintä röyhyvettä. Hyvää Juhannusta kaikille, vaikka ilman" raikkaita voileipiä."
Ensin valitetaan ettei Suomessa ole kunnon ruokakulttuuria.
Sitten kun Suomesta löytyykin omaleimainen ruokakulttuuri mikä toimii hyvin ja on suosittu, niin se onkin ihan nolo ja pitäisikin tarjota jotain eksoottista.
Suomalainen on siitä jännä otus että tekee se niin tai näin, niin aina väärinpäin.
Tacot vettyvät ihan kivasti. Keitto -varsinkin joku punainen tomaattikeitto- isoissa juhlissa mihin ihmiset ovat laittautuneet ykkösiin on ehkä maailman huonoin idea.
Juhlatarjoiluissa pitää huomioida muutakin kuin ruuan maku/tyylikkyys. Mikä säilyy helposti huoneenlämmössä kohtuullisen ajan? Esim. sushi ei säily. Mikä mahtuu käytettävissä olevaan kylmäsäilytystilaan? Kiinteät voileipä- ja täytekakut ovat paljon helpompia säilyttää siististi kuin erilliset voileivät ja pikkusyötävät.
Entä juhlan kesto? Tapakset on tarkoitettu pikkunaposteltaviksi, ei pääaterian korvikkeeksi. Jos juhliin tulee pitkämatkalaisia tai ne kestävät muuten vain kauan, pöydästä pitää löytyä myös nälkää pitävää ruokaa.
Miten huomioidaan eri ruokarajoitteet? Itse teen usein salaattipohjan ja sitten erillisiin kippoihin lisäkkeitä joita kukin saa lisätä halunsa mukaan eikä kenenkään tarvitse kaivella sopimattomia aineksia lautasensa reunalle. Mietin aina juhlatarjoilun sen ympärille että kaikkein rajoitteisinkin ihminen löytää pöydästä riittävästi syötävää. Siitä sitten lähdetään laajentamaan.
Miten huomioidaan eri makumieltymykset? Moni vierastaa tuntemattomia ruokia ja erikoisia makuja, etenkin lapset ja vanhemmat ihmiset joita sukujuhliin varmasti tulee. Harvoin pidettävät juhlat ovat huono hetki kouluttaa ihmisiä eksoottisiin ruokiin, juhlaväellä on paljon parempi mieli jos he saavat hyvää ruokaa riittävästi.
Kunnon kakkuja, voileipäkakkuja tai täytekakkuja, saa nykyään muutenkin liian harvoin. Mansikkakakku on kesällä just hyvä, talvisen ajan juhlissa esim. kinuskikakku jonka välissä ei ole mitään banaanimössöä vaan vaniljainen täyte.
Tältä kannalta ajatellen perinteinen suomalainen juhlatarjoilu on oikein hyvä. Trendikäs on helpompi olla oman perheen kesken kun ei tarvitse huomioida suuren, kirjavan ihmisjoukon tarpeita.
Mulle kelpaa kaikki ruoka ja herkut, en ole koskaan ajatellut, että onpa huonot tarjottavat. Kermakakku kruunaa juhlat, mutta ei ole pakollinen. Itse tarjoaisin omissa juhlissa prinsessakakkua tai britakakkua.
Minulle kelpaa myös kaikki, ja varsinkin voileipäkakut : ). Jokainen laittaa parastaan, ei ole pakko mennä toisten juhliin jos pitää narista.
Voileipäkakku on NIIN hyvää! En ole yhtäkään itse väsännyt kun ei riitä viitseliäisyys. Kiitollisena popsin niitä muiden bileissä.
No nyt tuli kauhea voileipäkakun himo ja valmistujaisaika meni jo ja kukaan tuttu ei pääse ripillekään! :(