Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Mun ylioppilasjuhlissa viime vuonna ei ollut tarjolla voileipäkakkua eikä kermakakkua. Ja tarjoiluja kehuttiin oikein vuolaasti, kaikille 80 vieraalle näytti maistuvan tarjottavat oikein hyvin. Kuulin jopa pari kertaa juhlien aikana, että parhaimmat tarjoilut mitä on vastaavissa juhlissa saanut.
Ei puutu enää kuin tieto siitä, että mitä vieraille oikein tarjottiin?
Ei kai isäntäväellä ole mitään velvoitetta tehdä sinun mieliruokiasi. Minusta nuo ovat todella hyvät tarjottavat. Ota omat eväät ensi kerralla, niin ei tarvitse valittaa.
Itse tykkään suolaisista piirakoista, esim lohi, poro tai muut vastaavat. Pidän myös lähes kaikenlaisista salaateista. Sen sijaan en ole lainkaan makean ystävä. Tykkäisin jos juhlissa olis pääasiassa vain suolaista tarjolla ja erilaisia salaatteja. Makeaksi riittää pelkkä kakku ja vaikka kahta lajia pikkuleipiä.. Joskus oon ollu juhlissa missä pelkkää makeaa tarjolla.. Syömättähän ne jäi.
Mun mielestä tämä combo on paras. Siis voileipäkakku, piirasta ja salaattia. Keskustelu voi nyt loppua. Piste. Finito. The End.
Meillä on tänä vuonna nuorimmaisen ylioppilasjuhlat. Suolaisena ruokana savuporohyytelö, kasvissyöjille lanttukiisseli ja jälkiruuaksi graham-puuroa, ruokosokeria ja kaurakermaa. Hyvää ja terveellistä !
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuopuksen rippijuhlissa grillataan makkaraa, possun ulofilettä ja kanaa. Keitetään uusia perunoita, voi kastike. Pari erilaista salaattia. Normit leivät ja maidot ja muut julmat.
Kermakakku, kaupan tuulihattuja ja keksiä. Voidaan tehdä juustokakku ja pari erilaista.Kaikki dietit pitää ottaa huomioon tietenkin.
Kesällä ei viitsi sisällä laittaa ruokaa. Vieraita 45hlö.
Onko teillä grillaaja tilattu ja tarpeeksi iso grilli.
Hitsi, tee aloitus juhlien jälkeen, onnistuiko. Onnea toivotan, mutta silti pelkään, että ei tuollaiselle porukalle ehdi grillata juhlan lomassa, ei sitten millään.
Ja kaikkihan kotonansa makkaraa grillaa. Luovu tästä suunnitelmasta.
En minä mene rippijuhliin (enkä muihin perhejuhliin) syömään.
Menen onnittelemaan juhlakalua lahjan kera ja seurustelemaan muiden vieraiden kanssa.
Syön sen, mikä minulle maistuu. Vatsan täyttäminen ei todellakaan ole pääasia.
Tärkeintä on muistaminen ja paikalla käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ylioppilasjuhlissa viime vuonna ei ollut tarjolla voileipäkakkua eikä kermakakkua. Ja tarjoiluja kehuttiin oikein vuolaasti, kaikille 80 vieraalle näytti maistuvan tarjottavat oikein hyvin. Kuulin jopa pari kertaa juhlien aikana, että parhaimmat tarjoilut mitä on vastaavissa juhlissa saanut.
No se ei ollut se pointti vaan lähinnä se että ei aina tarvitse olla niitä kulahtaneita juttuja tarjolla kun muukin näyttää suomalaisiin uppoavan vieläpä jopa paremmin.
Tarjolla oli runsas salaattibuffet tyylinen pöytä, eli siitä voi jokainen valita mitä haluaa, voi joko tehdä sen salaattiannoksen itsellensä tai sitten syödä ihan vaikka vaan lihaa tai kalaa tai kanaa. Lisäksi ihan itse tehtyjä karjalanpiirakoita, itse leivottua leipää. Kahvipöydässä pari erilaista kakkua. Täytekakkuja marjamoussetäytteellä ja browniepohjalla (mutta ilman sitä äklöä kermapursotetta), hedelmiä, smoothieita..
En tiedä millä tavalla nämä olisivat huonommat tarjoilut kuin joku voileipäkakku. Kun tarjolla on leipää ja runsaat salaattimahdollisuudet, siitähän voi vaikka sitten sellaisen voileivän koota itselleen jos häiritsee se voileipäkakun uupuminen. Meillä toisaalta ei sitä tunkkaista majoneesia ollut tarjolla, olisi valitettavasti joutunut laittamaan leipään turkkilaista jogurttia...
Ja kyllä, kakut olivat todella hyviä kaikkien mielestä, tai ainakin olivat sitten hyviä valehtelemaan. Ei käynyt kukaan kyselemässä täytekakun perään. Kakkureseptin jopa annoin muutamalle mukaan. En tiedä miten joku esanssihirvitys mansikkahillolla ja liian makealla kermavaahdolla päihittäisi kakun jossa on aitoja makuja
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan saanut hyvää voileipäkakkua. :( Mutta monien aiheesta käymieni keskusteluiden perusteella taidan olla ainoa, joka vihaa voileipäkakkuja. :D Tiedän jo syödä kotona ennen rippijuhlia ym. tapahtumia.
Täällä toinen! Voileipäkakku on yleensä täynnä etovaa rasvaista majoneesia ja vettyneet sekakeipäviipaleet eivät sen enempää mieltä ylennä. Ja joka juhlissa kansa vuolaasti kehuu ja minä mietin mielessäni, että ette voi olla tosissanne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ei ollut se pointti vaan lähinnä se että ei aina tarvitse olla niitä kulahtaneita juttuja tarjolla kun muukin näyttää suomalaisiin uppoavan vieläpä jopa paremmin.
Tarjolla oli runsas salaattibuffet tyylinen pöytä, eli siitä voi jokainen valita mitä haluaa, voi joko tehdä sen salaattiannoksen itsellensä tai sitten syödä ihan vaikka vaan lihaa tai kalaa tai kanaa. Lisäksi ihan itse tehtyjä karjalanpiirakoita, itse leivottua leipää. Kahvipöydässä pari erilaista kakkua. Täytekakkuja marjamoussetäytteellä ja browniepohjalla (mutta ilman sitä äklöä kermapursotetta), hedelmiä, smoothieita..
En tiedä millä tavalla nämä olisivat huonommat tarjoilut kuin joku voileipäkakku. Kun tarjolla on leipää ja runsaat salaattimahdollisuudet, siitähän voi vaikka sitten sellaisen voileivän koota itselleen jos häiritsee se voileipäkakun uupuminen. Meillä toisaalta ei sitä tunkkaista majoneesia ollut tarjolla, olisi valitettavasti joutunut laittamaan leipään turkkilaista jogurttia...
Ja kyllä, kakut olivat todella hyviä kaikkien mielestä, tai ainakin olivat sitten hyviä valehtelemaan. Ei käynyt kukaan kyselemässä täytekakun perään. Kakkureseptin jopa annoin muutamalle mukaan. En tiedä miten joku esanssihirvitys mansikkahillolla ja liian makealla kermavaahdolla päihittäisi kakun jossa on aitoja makuja
Lisäyksenä että tämä setti siis Espoossa upposi kuin kuumille kiville, jossain maaseudulla voi ehkä olla eri juttu ja saatetaan kaivatakin niitä ns. perinnetarjoiluja. Vaikka sanoisin että kyllä nuo karjalanpiirakat varsin perinteisiä ovat, ja ehkä täällä pääkaupunkiseudulla ei saa niin usein niitä aitoja kuin vaikka siellä karjalassa.
Aika jännä kyllä että Suomessa tahdotaan väkisin maailmalta roudattuja "trendikkäitä minitacoja",anna mun kaikki kestää ja samaan aikaan täällä maailmalla suomalainen yksinkertainen ruoka on iso hitti.
Viimeiseen juhlakattaukseen tein suomalaisen lohikeiton ja raparperipiirakkaa vaniljajäätelöllä- just riitti ja vieraat olivat otettuja.
Mun mielestä tässä taas näkyy suomalaisten huono itsetunto- kaikki muu on parempaa vaikka pitäisi nostaa rinta rottingille ja olla ylpeä lähiruuista!
Mihin muuten hävis tässä kohtaa ne ilmastotalkoot??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näähän on todella perinteiset tarjoilut. Salaattibuffet jne. Mitä teillä sitten "perinteiset" tarjoilut on sisältäneet?
Miten kapeakatseisesti voileipäkakkuja vastustavat oikeen suolaisen puolen tarjottavat ajattelee? Kyllähän tosi monella on tuon tyyppistä melko tavallista tarjottavaa JA sitä voileipäkakkua - yhtenä artikkelina juhlapöydässä. Ei meillä voileipäkakku ollut ainoa tarjottava, mutta se kyllä maistui useimmille. Oli salaatteja, välimeren kasvispiirakkaa (mun mummi tekee taivaallista), falafelejä, lihapullia ja pieniä pizzoja (kolme viimeistä juhlittavan toiveesta), saaristolaisleipää ja levitettä- Voileipäkakkuna oli savuporokakku ja viime hetkellä tilasin varuiksi vielä lohivoileipäkakun ja sekin meni.
Ei kai missään nykyisissä voileipäkakuissa majoneesia käytetä? Ei noissa meidän ainakaan ollut. Ne tulivat kondiittorilta ja erityisesti savuporokakku oli aivan ihanaa.
Makeina oli meilläkin marjamoussekakku, eikö se ole aika tavallinen kuitenkin? Tavallisin taitaa olla nykyisin juustokakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näähän on todella perinteiset tarjoilut. Salaattibuffet jne. Mitä teillä sitten "perinteiset" tarjoilut on sisältäneet?
Miten kapeakatseisesti voileipäkakkuja vastustavat oikeen suolaisen puolen tarjottavat ajattelee? Kyllähän tosi monella on tuon tyyppistä melko tavallista tarjottavaa JA sitä voileipäkakkua - yhtenä artikkelina juhlapöydässä. Ei meillä voileipäkakku ollut ainoa tarjottava, mutta se kyllä maistui useimmille. Oli salaatteja, välimeren kasvispiirakkaa (mun mummi tekee taivaallista), falafelejä, lihapullia ja pieniä pizzoja (kolme viimeistä juhlittavan toiveesta), saaristolaisleipää ja levitettä- Voileipäkakkuna oli savuporokakku ja viime hetkellä tilasin varuiksi vielä lohivoileipäkakun ja sekin meni.
Ei kai missään nykyisissä voileipäkakuissa majoneesia käytetä? Ei noissa meidän ainakaan ollut. Ne tulivat kondiittorilta ja erityisesti savuporokakku oli aivan ihanaa.
Makeina oli meilläkin marjamoussekakku, eikö se ole aika tavallinen kuitenkin? Tavallisin taitaa olla nykyisin juustokakku.
Nii ei nämä minunkaan mielestäni ole mitenkään järin eksoottiset tarjoilut, joku vaan ihmetteli että mitä sitten muka voi tarjota jos ei voileipäkakkua tai kermakakkua. Niin esimerkiksi tuollaista voi tarjota.
AP ja kymppi: te ruikutette tarjoilun vanhanaikaisuutta ja mielikuvituksettomuutta, mutta kumpikaan teistä ei näytä osaavan antaa parempiakaan terjoiluvaihtoehtoja. Olisko se sitten se 100 g makaronilaatikkoa per nuppi ja raikas voileipä päälle?
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään suolaisista piirakoista, esim lohi, poro tai muut vastaavat. Pidän myös lähes kaikenlaisista salaateista. Sen sijaan en ole lainkaan makean ystävä. Tykkäisin jos juhlissa olis pääasiassa vain suolaista tarjolla ja erilaisia salaatteja. Makeaksi riittää pelkkä kakku ja vaikka kahta lajia pikkuleipiä.. Joskus oon ollu juhlissa missä pelkkää makeaa tarjolla.. Syömättähän ne jäi.
Joo no, siellä juhlissa on varmaan aika paljon muitakin? Sinunko makutottumuksiesi pitäisi määrittää mitä tarjotaan?
Älä ihmeessä ap enää koskaan änkee mihinkään juhliin , ennenkuin otat selvää, mitä siellä tarjotaan.
Muista pysyä taatusti pois ,ellei ole just sinun mieleesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan saanut hyvää voileipäkakkua. :( Mutta monien aiheesta käymieni keskusteluiden perusteella taidan olla ainoa, joka vihaa voileipäkakkuja. :D Tiedän jo syödä kotona ennen rippijuhlia ym. tapahtumia.
No et sä varmaan muutenkaan juhliin mene ajatuksella mahaa täyttämään? Vai menetkö? Se vasta moukkamaista on että joku kehtaa juhlissa vetää kaksin käsin tarjottavia niinkuin ei olis ruokaa ennen nähnyt!
En oo muuten eläissäni laittanut voileipäkakkuun majoneesia. Aina saa kehuja ja paljon tilataan juhliin voileipäkakkuja.