Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Leipäset on kyllä yks hirveimmistä sanoista ikinä. Kunnon yritys glamourisoida valkoista vehnähöttöä jossa on kurkkua ja koskenlaskijaa välissä..
No meillä leipäset ovat sellaisia pieniä leipiä, joiden _päällä_ on erilaisia täytteitä: tuorejuustotahnaa ja graavilohta, jokirapuaiolia, tomaattisalsaa, kasviksia, piparjuuritahnaa ja paahtopaistia, mätiä, katkarapuja jne lisukkeineen. Leipinä saaristolaisleipaa, ruisnappeja, gluteeniton vaihtoehto ja jep, myös sitä vehnähöttöä. Voileipäkakkuja en ottaisi juhlapöytään, vaikka joku ilmaiseksi antaisi.
Suomalaiset juhlat nyt muutenkin on ankeita. Ykköset päällä tökötetaan kahvikuppi ja lautanen kädessä oven pielessä, kun istumapaikkoja ei ole ja katsellaan kelloa, että koska kehtaa lähteä.
Pitäisi olla isot tilat ruuan valmistukseen, säilytykseen ja tarjoiluun, jos meinaa tapas-minitaco-cocktailpala -linjalla juhlatarjoilut hoidella.
Kamalan vaivalloista ja aikaa vievää puuhaa tuollaisten pikkusuolaisten näpertely kotioloissa. Ei sillä etteikö ne hyvältä maistuisi mutta itse en ainakaan jaksaisi satamäärin vääntää pieniä annospaloja. Tulisi aika äkkiä jääkaapin rajat vastaan, kun pitäisi saada tarjottavat sinne mahtumaan tarjollepanoa odotellessa.
Menee juhliin ja ärsyyntyy siitä, että tarjoilu on perinteistä... Ei mee ihmisellä hyvin.
Aika kamalalta tuntuu, että voisiko meilläkin juhlissa olla joku vieras, jota ärsyttäisi meidän tarjoilut. Tai että olisi jotenkin ankeaa sen kahvikupin kanssa. Itse olen ollut lukuisissa erilaisissa juhlissa vieraana, ja monenmoista tarjoiluvaihtoehtoa on koettu. Aina olen löytänyt itselleni jotakin mieleistä syötävää kaikista tarjoiluista. Itse rakastan voileipäkakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen.
No jos ne ruoat on maukkaita, miksi niitä ei voi syödä vuodesta toiseen? Ei kai vaihtelu ole mikään itsetarkoitus? Kyllä minulle ainakin kelpaa sekä voileipäkakku että kermakakku oikein hyvin edelleen. Eipä niitä arjessa tule syötyä, joten käyvät vaihtelustakin.
Ja kyllä muuallakin maailmassa on omat perinteiset juhlaruokansa, ei se ole suomalaisten ominaisuus vain.
Meillä oli just ylioppilasjuhlat. Tarjolla oli lohikeittoa (koska vieraat tulivat kaukaa ja meillä on kasvissyöjä, laktoositon ja keliaakikko), karjalanpiirakoita ja munavoita (juhlittava tahtoi), juustokakkua, piimäkakkua (helppoja tehdä etukäteen pakastimeen), kaupan keksejä ja pullaa. Kukaan ei valittanut.
Rakastan itsekkin täytekakkua ja voileipäkakkua. Lisäksi näissä kakkukahvi synttäreissä / joku muu juhla on yleensä paljon suvun vanhimpia paikalla. Kaikki erikoisuudet säästän sitten pienen kaveriporukan pippaloihin.:)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli just ylioppilasjuhlat. Tarjolla oli lohikeittoa (koska vieraat tulivat kaukaa ja meillä on kasvissyöjä, laktoositon ja keliaakikko)
Lohikeittoa kasvissyöjälle?
Meillä kuopuksen rippijuhlissa grillataan makkaraa, possun ulofilettä ja kanaa. Keitetään uusia perunoita, voi kastike. Pari erilaista salaattia. Normit leivät ja maidot ja muut julmat.
Kermakakku, kaupan tuulihattuja ja keksiä. Voidaan tehdä juustokakku ja pari erilaista.
Kaikki dietit pitää ottaa huomioon tietenkin.
Kesällä ei viitsi sisällä laittaa ruokaa. Vieraita 45hlö.
Niin harvoin on juhlia ettei mua haittaa vaikka ois aina ne samat.. kun ne maistuu hyvältä.
Meidän kasvissyöjä syö myös kalaa. Pitäisi kai sanoa ei-lihansyöjä hänestä mutta se ei tunnu luontevalta
Vierailija kirjoitti:
Meidän kasvissyöjä syö myös kalaa. Pitäisi kai sanoa ei-lihansyöjä hänestä mutta se ei tunnu luontevalta
Kun teillä kerran on laktoositon ja gluteeniton, niin voihan teillä olla myös lihaton.
Oikeiden kasvissyöjien kannalta on hankalaa, kun niin usein kuvitellaan, että heille kala kelpaisi.
Kai tiesit, että voileipäkakut ovat hyviä, jos ne osaa tehdä? Ei niitä leipiä lillutella missään liemissä eikä väliin tungeta mitään majoneesipommeja. Raikkaita ja herkullisia ovat, jos osaa tehdä. Meidän juhlista aina syöty viimeistä palaa myöten, vaikka rutkasti on muutakin syötävää. Vieraat kyselevät aina reseptin perään tai jopa pyytävät että teen heidän juhliinsa voileipäkakut. Mutta hei, ehkä mulla on vaan yliyliyliyliyliyliyliylikohteliaita vieraita, jotka oikeasti oksentaa voileipäkakut pois mutta haluaa uskotella mulle, että ne on hyviä pyytämällä, että teen myös heidän juhliinsa samanlaiset tarjottavat ;)
Voileipäkakut viedään aina käsistä, samaten perinteiset, raikkaat kerma-marjakakut (marsipaanisokerimössökuorrutteiset ei mene yhtä hyvin).
Vierailija kirjoitti:
Menee juhliin ja ärsyyntyy siitä, että tarjoilu on perinteistä... Ei mee ihmisellä hyvin.
Pikemminkin menee liiankin hyvin, kun saa tuosta väännettyä mielensäpahoituksen.
Hei syökää kotona ja ravintolassa ja tehkää itse vieraille mieluisia juttuja, ja kestäkää kyläpaikan tarjoilut miehekkäästi. Harva ihminen joutuu esim. kummilapsen perheessä vierailemaan hirveän monta ruokailua vuoden aikana. Elämä sujuu mukavammin, kun ei ole itse sarvi otsassa koko ajan :)
Vierailija kirjoitti:
Toki ehkä vähän tahditonta haukkua tarjoiluista, mutta voileipäkakku ja kermakakku on kyllä kamalinta mitä voi kuvitella.
Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet suolaiseksi ruuaksi sekä hillitysti koristeltu suklaakakku olisivat mun valintoja näin äkkiäajatellen
Suklaakakku on kamalinta mitä voi tarjota. Inhoan suklaata yli kaiken. Tykkään kermakakusta. Mutta jokaisella on oikeus tarjota juhlissaan mitä haluaa. Se on sitten vieraan asia mitä syö.
Meillä on suuri perhe, joten juhlia riittää. Juhlissa käy tietenkin samoja ihmisiä; ystäviä, mummoja, kummeja yms. Meillä on aina sitä "tylsää tarjottavaa" eli itsetehtyjä voileipäkakkuja ja kermakakkuja. Monenlaista on vuosien varrella kokeiltu, mutta nämä pitävät pintansa, moni sanoo aina juhlissa oikein odottavansa, että saa sitä ihanaa voileipäkakkua. Ja kyllä niitä meneekin, vaikka miten valtavia tekisi, ei paljon jää rääpittäväksi. Kermakakkuni on myös todella suosittua, palojen koosta päätellen ainakin :)