Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne osaa. Olen viisikymppinen ja käynyt läpi jos jonkinmoista juhlia. Suurin osa suomalaisista ei yksinkertaisesti osaa laittaa kunnon juhlatarjoiluja. Muistelevat, mitä äiti laittoi kun itse olivat lapsia ja tarjoavat sitä samaa.
Harvassa kyläpaikassa tai juhlassa saa kekseliästä tai maukasta tarjoilua. Mennään sellaisena harmaana tuulipukukansana juhlatkin läpi.
Onneksi et käy meillä! Ihme ruikuttajia olette. Jokainen tarjoaa juhlissaan sitä mitä haluaa. Onkohan omat odotukset liioiteltuja, jos useinkin joutuu pettymään tarjoiltaviin? Voileipäkakkuhan on mitä parasta tarjottavaa, missä sitä muuten edes saisi syödäkseen? Eihän sellaista kukaan omaksi ilokseen väännä.
Itse pettyisin kyllä, jos tarjoilu olisi jotain "luovaa", pääasia, että jotain tarjotaan, jotta vieraat viihtyisi. Jos vierasn näkemys eroaa kutsujan näkemyksestä niin mitä sitten? Takuulla suurin osa vieraista kuitenkin on tyytyväisiä.
Hauskoja juhlia kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!
No seuraavalla kerralla kun saat kutsun juhliin, vaikka kummilapsesi syntymäpäiville, niin soita kummilapsellesi ja kysy mitä aikovat juhlissa tarjota. Sitten jos tarjolla ei ole sitä mitä juuri Sinä haluat niin ilmoita, että et voi tulla koska juhliin tulisit vain syömään etkä juhlistamaan synttärisankaria. Samalla sano, ettei jatkossa tarvitse kutsua jos tarjoilut eivät muutu sellaisiksi joita Sinä haluat syödä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt aivan taivaallisen herkullista voileipäkakkua ja sitten vastaavasti järkyttävää rasva-majoneesimössöä. Kannattaa testata eri reseptejä jos on aikaa. Tai jos tilaatte kakun niin tutustukaa edes sisältöön etukäteen.
Kermakakun sijaan teemme nykyisin juustokakkuja ja sen tyyppisiä. Niitä on kiva koristellakin. Kermakakkujen kanssa näyttää käyvän usein niin että ihmiset kaapivat kermat lautaselle ja syövät vain kakkuosan.
Mä teen päinvastoin, syön sen kerman ja jätän kakun syömättä.
Trendikkäitä minitacoja" :-DDDDDDDDD
PaskaPerse666 kirjoitti:
No sä et osais ees tehä niitä ku oot vrm nainen
Kiva nikki. Osaan sentään kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki ehkä vähän tahditonta haukkua tarjoiluista, mutta voileipäkakku ja kermakakku on kyllä kamalinta mitä voi kuvitella.
Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet suolaiseksi ruuaksi sekä hillitysti koristeltu suklaakakku olisivat mun valintoja näin äkkiäajatellen
Ei h*lv*tti, ITSE savustettu lohi! Mut ku mä en osaa!! 😂😂😂😂
Tässä kans sellaisia sadan hengen rippijuhlia (kyllä, ihan vain lähipiiri) järjestämässä. Toivon, ettei ap ole meidän juhlien kutsulistalla. Tarjoilut toteutetaan niin, että ne on helppo syödä ja esiin laitettavissa kylminäkin, koska väki käy pitkin päivää, eikä kaikki ole paikalla sillä kellonlyömällä kun kirkosta tuleva porukka saapuu. Ja kaiken pitää olla tehtävissä edellisenä päivänä koristelua vaille valmiiksi, sillä aamun tunteina ei todellakaan muuhun ole aikaa, vaikka apukäsiparejakin pyydetään.
Rippilapsi on toivonut nimenomaisesti voileipäkakkua ja perinteistä täytekakkua. Illaksi grilliä. Lähipiirin ruokavaliorajoitteet (gluteeniton, maidoton, vegaani, ja läjä yksittäisiä ruoka-aineita) tekee tarjoilujen ja niiden vaihtoehtojen pohtimisesta riittävän vaikeaa ilman ap:n kaltaisia nirppanokkia. Ja kun vielä huomioidaan se, että vieraat ovat iältään 1-85v, ei ykkösprioriteettina todellakaan ole viimeisimmän trendin noudattaminen.
Tosin, tuskinpa ap meidän kutsulistalla onkaan, sillä meidän juhlissa ne parhaat bileet ovat jo vuosikaudet olleet keittiössä. Sinnepä ap tuskin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin ylioppilasjuhlissa juuri voileipäkakut tekivät kauppaansa, vaikka monet väittävät niiden olevan vanhanaikaisia.
Hyvä voileipäkakku tekee kauppansa, se on parhaimmillaan taivaallista. Huonoa voileipäkakkua ei syö koirakaan.
Vierailija kirjoitti:
Trendikkäitä minitacoja" :-DDDDDDDDD
No älä 😂 Raikkaat voileivät on jo so last season 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap
No hyi hel*etti! Mikä noista tekee parempaa kuin voileipäkakku? Se että ovat "espanjalaistyylisiä"? Suomalaistyylinen maistuu monelle paljon paremmin.
Espanjalainen vävyni rakastaa voileipäkakkuja =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin ylioppilasjuhlissa juuri voileipäkakut tekivät kauppaansa, vaikka monet väittävät niiden olevan vanhanaikaisia.
Sama täällä. Meillä voileipäkakut loppuu tai jää aivan pienet rääppeet.
Teillä on sitten liian vähää tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt kovaan ääneen arvostelit tarjoiluja kaikkien kuullen?
Ehkä seuraavalla kerralla saat arvoisesi tarjoilut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ehkä vähän tahditonta haukkua tarjoiluista, mutta voileipäkakku ja kermakakku on kyllä kamalinta mitä voi kuvitella.
Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet suolaiseksi ruuaksi sekä hillitysti koristeltu suklaakakku olisivat mun valintoja näin äkkiäajatellen
Ihana sellaselle joka ei kalaa voi syödä, "tässä ois tarjolla sulle hedelmillä pilattua makeaa salaattia". Eikö toi saaristolaisleipäkin oo sellasta makeeta?
Ainut mistä ite tosta tykkäisin on on savustettu lohi ja suklaakin maistuisi, jos ei ole liian makeeta (jotkut laittaa sellasta ällöä aprikoosiliisteriä suklaakakkuun), mutta en kyllä osaisi täällä kerostalokämpässäni lähteä savustamaan itse.
Ihmisillä on kyllä monia mieltymyksiä :)Itse olen tyytyväinen voileipäkakkuun ja kermakakku on ihanaa kun se ei ole liian makeeta, mutta onneksi juhlissa on tarjolla yleensä aina ainakin jotain kaikille sopivaa, ja jos on kauhean ronkeli (tai allerginen) kanattanee syödä etukäteen ja juhlissa keskittyä vain itse juhlakaluun.
Minä taas vaihtaisin lohen siikaan, savustan kerrostalossa, (naapureilta on lupa), mutta inhoan sekä suklaata että hedelmiä salaatissa. Sen sijaan voileipäkakku ja kermakakku olisivat tänne hyvin tervetulleita, niitä ei tule tehtyä ihan huvin vuoksi kotosalla.
Makuasioita :D
Inhottavaa ja junttia valittaa tarjoiluista, joiden eteen ainakin emäntä on todennäköisesti nähnyt paljon vaivaa. Minusta voileipäkakku on ihan ok, makeista en välitä ja niinpä otan vain jotain yhtä laatua vähän, kohteliaisuudesta. Jokainen tarjoaa sitä mistä itse pitää tai se juhlien kohde pitää, mikä on taloudellisesti mahdollista ja mitä ehtii ja osaa tehdä. En ole oikeasti hirveän huonoja tarjoiluja nähnyt missään. Kerran oli yksissä valtavan suurissa häissä pelkkää lihakeittoa, leipää, maitoa, kotikaljaa ja mansikkakiisseliä, kahvin kanssa pelkkää täytekakkua. Silloinkin saatoin syödä, mutta ajattelin, että olisiko kuitenkin parempi jättää ne tuntemattomat serkunkumminkaimat kutsumatta ja tarjota pienemmälle vierasjoukolle vähän parempaa ruokaa. Jotenkin ajattelen, että ei ihan arkiruokaa juhlissa.
No niin, meillä on tulossa pikapuoliin protujuhlat ja olen miettinyt tällaisia tarjottavia, nyt saatte antaa palautetta :):
saaristolaisleipää ja ruisleipää, lämminsavulohimoussea ja graavisiikatartaria
savuporo+salaatti+tuorejuustotäytteisiä rieskarullia
nokkoslettuja
perunasalaattia (sitruuna-yrttimarinoitua, ei siis mitään kermaviilikastiketta tms.)
tomaatti-mozzarella-basilikasalaattia
tuoresalaatti (jääsalaatti, kurkku, vesimeloni)
pieniä lihapyöryköitä
kermapippurikastiketta
kasvisgratiinia
ruokajuomana vesi, maito, puna- ja valkoviini
Kahvipöytään mansikkatäytekakkua, juustokakkua ja suklaakakkua sekä leipäjuustoa + lakkoja
Olen yrittänyt ottaa huomioon kaikki vieraiden ruokavaliorajoitukset (mm. yksi on tiukalla vhh:lla diabeteksen takia, sankari itse ei syö lihaa, ei myöskään monet hänen ystävistään jne.) Vieraita tulee n. 30. Juhlat ovat rennot ja alkavat iltapäivällä, ohjelmassa on ainakin mummon kirjoittama ja lausuma runo, bändisoittoa ja nuoren kavereiden ohjelmanumero, josta emme tiedä millainen se on. Lisäksi laitamme kotimme seinille valkokuvanäyttelyn nuoren lapsuudesta.
Leipäset on kyllä yks hirveimmistä sanoista ikinä. Kunnon yritys glamourisoida valkoista vehnähöttöä jossa on kurkkua ja koskenlaskijaa välissä..
Meillä oli aikoinaan rippijuhlissa lohivoileipiä, olivat kuulemma vanhanaikaisia tarjottavia, silloin reilut 10v sitten. No eipä ollut aikaa eikä rahaa silloin hienompia herkkuja ostaa tai tehdä. Valmistujaisissa oli sitten ruokaa enemmänkin, monta suolaista piirasta ja salaatteja erilaisia, cocktailpiirakoita, marsipaanikakku, keksejä ja makeaa piirakkaa. Ei mitään hienonhienoja, mutta kaikki tuli syötyä, tosin osan laitoin vieraiden mukaan kun jäi niin paljon. Toivottavasti söivät kotonansa pois. Kerrankin kaikki leipomukset ja kokkailut onnistui hyvin, vaikka vuosiin en mitään ole paljon leiponut. Olin tyytyväinen, eikä tällä kertaa vieraatkaan (samat) vinkuneet huonoista eväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tekisit?
Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!
Ap
Meillä on aina juuri tuollaisia tarjoiluja juhlissa, ei tacoja mutta tapaksen tyylisiä:
- tortilla paprikalla ja kevätsipulilla
- lomoa tai aurinkokuivattua kinkkua, bresaolaa tms
- perunasalaatti jossa aurinkokuivattua tomaattia, isoja capriksia, kevätsipulia. Öljykastike
- kesäsalaatti jossa erilaisia salaattilaatuja, vesi- ja guadaloupe melonia, mansikoita ja halloumijuustoa
- bruschettoja eri täytteillä: perinteinen tomaatti-basilika on aina must, lisäksi joku lihapaté, tapenade tai aurinkokuivattu tomaatti tapenade, joskus on hanhen tai ankanmaksaa tai kananmaksa-patéta, skagenröraa.
- suupalan kokoisia saaristolaisleipiä lohi-ukkojugge-ruohosipuli täytteellä
- parmesanilla maustettuja voitaikinatikkuja
- erilaisia juustoja ja hilloja
Tuossa nyt osa juhlatarjoiluista mitä meillä vuoden mittaan tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne osaa. Olen viisikymppinen ja käynyt läpi jos jonkinmoista juhlia. Suurin osa suomalaisista ei yksinkertaisesti osaa laittaa kunnon juhlatarjoiluja. Muistelevat, mitä äiti laittoi kun itse olivat lapsia ja tarjoavat sitä samaa.
Harvassa kyläpaikassa tai juhlassa saa kekseliästä tai maukasta tarjoilua. Mennään sellaisena harmaana tuulipukukansana juhlatkin läpi.
Kerro toki oma ehdotuksesi.
Olen myös viisikymppinen eikä minun tarjottavat ole samaa, mitä äiti teki aikoinaan. Meillä tosin on melkein samat tarjottavat juhlissa kuin juhlissa. Jostain kumman syystä mies ja lapset pyytävät tekemään niitä samoja juttuja, mitä on ollut aikaisemmissa juhlissa. Ne on yleensä niin työläitä tai kalliita, että muuten niitä ei tule tehtyä. Vierailta tulee kiitosta ja ruoka maittaa hyvin, joten hyvin kyllä teeskentelevät, jos eivät oikeasti tykkää.
Tässäpä se punainen lanka ehkä onkin: moni tykkää, että perhejuhlissa tarjotaan perinteisiä juhlaruokia. Tacot ja tapakset eivät kuulu suomalaiseen ruokaperinteeseen eivätkä ole kaikkien mielestä muodikkaita.
No sä et osais ees tehä niitä ku oot vrm nainen