Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut

Vierailija
19.06.2017 |

Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit?

Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!

Ap

Meillä on aina juuri tuollaisia tarjoiluja juhlissa, ei tacoja mutta tapaksen tyylisiä:

- tortilla paprikalla ja kevätsipulilla

- lomoa tai aurinkokuivattua kinkkua, bresaolaa tms

- perunasalaatti jossa aurinkokuivattua tomaattia, isoja capriksia, kevätsipulia. Öljykastike

- kesäsalaatti jossa erilaisia salaattilaatuja, vesi- ja guadaloupe melonia, mansikoita ja halloumijuustoa

- bruschettoja eri täytteillä: perinteinen tomaatti-basilika on aina must, lisäksi joku lihapaté, tapenade tai aurinkokuivattu tomaatti tapenade, joskus on hanhen tai ankanmaksaa tai kananmaksa-patéta, skagenröraa.

- suupalan kokoisia saaristolaisleipiä lohi-ukkojugge-ruohosipuli täytteellä

- parmesanilla maustettuja voitaikinatikkuja

- erilaisia juustoja ja hilloja

Tuossa nyt osa juhlatarjoiluista mitä meillä vuoden mittaan tarjotaan.

Yksi herkku unohtui : pieniä tuulihattuja lohitahnalla. Mun herkkuja!

Vierailija
62/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voisi myös muistaa että kutsuttuna on usein monenikäisiä vieraita. Isomummo voi olla hyvin tyytyväinen tarjoiluun, mikä voi olla tärkeämpää kuin sinun viihdyttäminen.

Tämä! Järjestin aikoinaan juhlat, joissa oli oman porukan lisäksi 46 vierasta. Näissä vieraissa oli niin kasvissyöjiä, moniallergisia kuin muitakin erikoisruokavalioita noudattavia. Väkersin valtavan lajitelman erilaisia tapas-antipasto-meze -tyyppisiä juttuja, jotta jokaiselle löytyisi ainakin kolmea erilaista vaihtoehtoa. Vaan kuinkas kävikään? Varsinkin yli 75-vuotiaille vieraille ei maistunut oikein  mikään tarjottavista. Ilmakuivatuista kinkuista nekin, jotka ottivat, jättivät "läskin" lautasen reunalle. Salamit ja chorizot maistuivat vain muutamille. Grillatut ja eri tavoin marinoidut kasvikset eivät myöskään tehneet kovin hyvin kauppaansa. Oliivit nyt oli ihan selvä juttu, että suurin osa ei niistä pidä. Ainoastaan bruchetat tekivät kauppaansa, mutta nekään eivät sopineet tomaattiallergisille. Ruokaa jäi aivan mieletön määrä emmekä oman perheen kesken pystyneet niitä kaikkia syömään,  vaikka pakastinkin niitä, joita pystyi pakastamaan. En siis enää toista kertaa ole tehnyt samaa virhettä vaan perinteiset kermakakut ja voileipäkakut löytyy meidän juhlapöydistämme eikä vielä kertaakaan niitä ole jäänyt enempää yli kuin mitä perheeni seuraavana päivänä syö lounaaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ripareissa pitäis kunnioittaa juhlakalunkin toiveita? Jos se tykkää kermakakusta ja voileipäkakusta, ni saa kelvata vieraillekin. Niille jotka tuo lahjafyrkkaa luokkaa 1000 egee voi sit tarjota jääkaapista jotain spesiaalia.

Vierailija
64/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan juhlissa tarjolle sianpääsylttyä cocktailtikuissa, pikkelöityjä sorkkia, pitkään keitettyä ruusukaalia, erittäin kypsää parsakaalimuhennosta, lampaansilmäkeittoa, haineväkeittoa ja haggista.

Vieraat ovat aina juuri syöneet, kun he tulevat meille ja joutuvat jostain syystä lähtemään pian pois. 

Vierailija
65/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tacot ei todellakaan sovi. ehtivät vettyä.

Tacot on illanistujaisruokaa pienellä porukalla ja jokainen kokoaa itse.

Voileipäkakut pitää pintansa vuodesta toiseen. Olen tehnyt niitä jo lähes 30 vuotta (myös työkseni) eikä kyllästytä. 

Aloittajalla on tuskin kokemusta juhlien järjestämisestä. Monesti ongelmaa kotioloissa tuottaa säilytystilojen niukkuus ja tarjoilut on mietittävä tarkkaan miten ne saa mahtumaan jääkaappiin. Voileipäkakut on hyvä ratkaisu. Samalle määrälle syöjiä voileivät veisi säilytystilaa moninkertaisesti.

Ap hankkikoon ensin perheen ja elämänkokemusta ja ehkä jotain ravitsemisalan koulutustakin ja sitten tulkoon ohjeistamaan muita juhlajärjestelyissä.

Mansikkakermakakku on lähestulkoon kaikkien suosikki ainakin mansikoiden sesonkiaikana.

Minusta on mukava mennä yhden tietyn perheen juhliin ja oikein odotan että saan siellä niitä tiettyjä samoja tarjottavia, osa tarjottavista toki vaihtelee. Mummon tekemät karjalanpiirakat ja munavoi, lihavoileipäkakku jne.

Olen keittiömestari ja kondiittori ja leipuri mutten koskaan arvostele kenenkään juhlatarjottavia, jokainen laittaa omat juhlansa kuten haluaa. Pääasia on juhlittava henkilö ja juhlat tehdään hänen ja perheensä näköiseksi.

Vierailija
66/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aikoinaan rippijuhlissa lohivoileipiä, olivat kuulemma vanhanaikaisia tarjottavia, silloin reilut 10v sitten. No eipä ollut aikaa eikä rahaa silloin hienompia herkkuja ostaa tai tehdä.  Valmistujaisissa oli sitten ruokaa enemmänkin, monta suolaista piirasta ja salaatteja erilaisia, cocktailpiirakoita, marsipaanikakku, keksejä ja makeaa piirakkaa. Ei mitään hienonhienoja, mutta kaikki tuli syötyä, tosin osan laitoin vieraiden mukaan kun jäi niin paljon. Toivottavasti söivät kotonansa pois. Kerrankin kaikki leipomukset ja kokkailut onnistui hyvin, vaikka vuosiin en mitään ole paljon leiponut. Olin tyytyväinen, eikä tällä kertaa vieraatkaan (samat) vinkuneet huonoista eväistä.

Minä ilahtuisin lohileivistä. :)

Vierailija
67/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti suomalaisten ei pit-isi juhlia ollenkaan. Välillä täällä haukutaan vieraat ja heidän ruokarajoitteet ja välillä juhlien tarjonta. Huh huh.

Vierailija
68/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

95% tykkää voileipäkakuista ja kermasellaisista, 5% jostain muusta. Kumman mukaan mennään?

Vierailija
69/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juhlatarjouksiini kuuluu makkarakääkäleet olko-ovella ja korpikuusenkyynel nurkan takana. 

Vierailija
70/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitopalveluvinkkelistä, ei suomalaiset oikein halua juhlia eritavalla. He ovat urautuneet noihin voileipä- ja kermakakkuihin. Häissä lohi on pop!

Meillä on tarjolla muitakin vaihtoehtoja ja tehdään asiakkaan pyynnön mukaan treenataan erikoisuuksia. Niitä vaan pääsee tekemään kaksi kolme kertaa vuodessa.

Ehkä tässäkin pätee se: "älä tee itsestäs numeroa!". Ei uskalleta ottaa muuta tarjoilua, hyvä jos edes niitä kasvisvalioita yms. Sekin on yllättävää, että 8/10 tapauksessa se vinkki tulee meiltä, että kasvisyöjätkin olisi hyvä ottaa huomioon ja pitkin hampain suostuvat. Kiittelevät kyllä jälkeenpäin, että toimme sen vinkkelin esille. Kaikki meni.

Vierailija
71/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan jaksan ihmetellä, mikä on vikana hänellä, joka kehtaa valittaa juhlatarjoiluista. Ei luulisi kenenkään elämää keikauttavan suuntaan eikä toiseen juhlatarjoilut.

Toki joissain juhlissa tarjoilut on enemmän mieleen kuin jossain toisissa, mutta eipä ole tarvinnut mieltä moisesta pahoittaa. Jokainen juhlan järjestäjä valitkoon tarjottavat oman maun mukaan. Ihan perus käyttäytymissääntöihin kuuluu olla märisemättä.

Vierailija
72/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rippijuhlissa, jossa tarjotiin älyttömän hyvää lihasoppaa, coctaipiirakoita, ohrarieskaa, ruisleipää, munavoita, graavilohta, upea suklaamoussekakku, juustokakku ja sankarin toivomuksesta tavallista mustikkapiirakkaa, joka näytti tekevän hyvin kauppansa. Istumapaikkoja löytyi kaikille sopan syöjille.

Vierailija
73/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa ja junttia valittaa tarjoiluista, joiden eteen ainakin emäntä on todennäköisesti nähnyt paljon vaivaa. Minusta voileipäkakku on ihan ok, makeista en välitä ja niinpä otan vain jotain yhtä laatua vähän, kohteliaisuudesta. Jokainen tarjoaa sitä mistä itse pitää tai se juhlien kohde pitää, mikä on taloudellisesti mahdollista ja mitä ehtii ja osaa tehdä. En ole oikeasti hirveän huonoja tarjoiluja nähnyt missään. Kerran oli yksissä valtavan suurissa häissä pelkkää lihakeittoa, leipää, maitoa, kotikaljaa ja mansikkakiisseliä, kahvin kanssa pelkkää täytekakkua. Silloinkin saatoin syödä, mutta ajattelin, että olisiko kuitenkin parempi jättää ne tuntemattomat serkunkumminkaimat kutsumatta ja tarjota pienemmälle vierasjoukolle vähän parempaa ruokaa. Jotenkin ajattelen, että ei ihan arkiruokaa juhlissa.

No niin, meillä on tulossa pikapuoliin protujuhlat ja olen miettinyt tällaisia tarjottavia, nyt saatte antaa palautetta :):

saaristolaisleipää ja ruisleipää, lämminsavulohimoussea ja graavisiikatartaria

savuporo+salaatti+tuorejuustotäytteisiä rieskarullia

nokkoslettuja

perunasalaattia (sitruuna-yrttimarinoitua, ei siis mitään kermaviilikastiketta tms.)

tomaatti-mozzarella-basilikasalaattia

tuoresalaatti (jääsalaatti, kurkku, vesimeloni)

pieniä lihapyöryköitä

kermapippurikastiketta

kasvisgratiinia

ruokajuomana vesi, maito, puna- ja valkoviini

Kahvipöytään mansikkatäytekakkua, juustokakkua ja suklaakakkua sekä leipäjuustoa + lakkoja

Olen yrittänyt ottaa huomioon kaikki vieraiden ruokavaliorajoitukset (mm. yksi on tiukalla vhh:lla diabeteksen takia, sankari itse ei syö lihaa, ei myöskään monet hänen ystävistään jne.) Vieraita tulee n. 30. Juhlat ovat rennot ja alkavat iltapäivällä, ohjelmassa on ainakin mummon kirjoittama ja lausuma runo, bändisoittoa ja nuoren kavereiden ohjelmanumero, josta emme tiedä millainen se on. Lisäksi laitamme kotimme seinille valkokuvanäyttelyn nuoren lapsuudesta. 

No huh, onpa värkkäämistä, mutta siis herkulliselta kuulostaa! Ja ohjelma kans kuulostaa hienolta j akiva kun on jotain, tuo valokuvahomma on hyvä idea. Tommosiin juhliin voisin osallista, yleensä inhoan juhlia, rippijuhlanhan pitäs olla uskonnollinen mun mielestä. JOs kerran uskoo, niin eikö ohjelmassa pitäs olla virrenveisuuta yms.? Tosin se tekis niistä rahankeruujuhlista vielä kamalammat mitä yleensä on. Te ootte sentään nähneet vaivaa.

Vierailija
74/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maistuu hyvältä, kun lähtee liikenteeseen pelkällä aamupalalla ;). Ei moittimista, mulle kelpaa kaikki ja varsinkin suolainen. 

Vierailija
75/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin tehdä meidän kihlajaisiin muuta kuin perinteisen kermakakun ja pullat niin ei ne kelvannut monellekaan. Jatkossa sitä tylsää samaa ettei tarvitse omaa mieltänsä pahoittaa, kun tarjoilut ei kelpaa sukulaisille :) kaverit kyllä söivät ja kehuivat, että tässä varmaankin jokin ikäpolvien kulju.

Vierailija
76/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit?

Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!

Ap

Minun mielestä tacot ovat pikaruokaa eikä ainakaan juhlaruokaa. Miksi suomalaisissa juhlissa pitäisi olla "trendikkäitä" tex-mexruokia.

Vierailija
77/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pitopalveluvinkkelistä, ei suomalaiset oikein halua juhlia eritavalla. He ovat urautuneet noihin voileipä- ja kermakakkuihin. Häissä lohi on pop!

Meillä on tarjolla muitakin vaihtoehtoja ja tehdään asiakkaan pyynnön mukaan treenataan erikoisuuksia. Niitä vaan pääsee tekemään kaksi kolme kertaa vuodessa.

Ehkä tässäkin pätee se: "älä tee itsestäs numeroa!". Ei uskalleta ottaa muuta tarjoilua, hyvä jos edes niitä kasvisvalioita yms. Sekin on yllättävää, että 8/10 tapauksessa se vinkki tulee meiltä, että kasvisyöjätkin olisi hyvä ottaa huomioon ja pitkin hampain suostuvat. Kiittelevät kyllä jälkeenpäin, että toimme sen vinkkelin esille. Kaikki meni.

No minä ainakin tarjoan vain sellaista josta itse pidän.

En ole koskaan ajatellut että pitäisi tilata vain sellaisia ruokia joita ois työtekijän kiva tehdä. Uskalluksesta ei kyllä ole kiinni, rahasta voi olla.

Kasvisruoka vaihtoehtona on kyllä varmasti usein ihan selviö, onkohan teillä vain huonot vaihtoehdot tarjolla tai ylihinnoitellut vaihtoehdot?

Vierailija
78/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taisi olla ap:n mittapuulla surkeat rippijuhlat :) Meillä tosin kokoonnuttiin ensisijaisesti juhlimaan nuorta ja tapaamaan ystäviä ja sukulaisia. Kyse ei ollut ruoan kunniaksi järjestetyistä juhlista, ja tarjoiluissa kuuntelin nuoren toiveita. Hyvin maistui, vaikka vierasparat joutuivat syömään mm. kinuskikakkua ja hui! pikkuleipiäkin oli tarjolla.

Vierailija
79/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan juhlissa tarjolle sianpääsylttyä cocktailtikuissa, pikkelöityjä sorkkia, pitkään keitettyä ruusukaalia, erittäin kypsää parsakaalimuhennosta, lampaansilmäkeittoa, haineväkeittoa ja haggista.

Vieraat ovat aina juuri syöneet, kun he tulevat meille ja joutuvat jostain syystä lähtemään pian pois. 

Et kai unohtanut ruotsalaisia hapansilakoita?

Vierailija
80/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kaupasta tai tee kotoa omat eväät itsellesi sinne juhliin. Kun muut alkaa syödä voileipiä niin sinä alat syömään omia eväitäsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan