Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin kaksissa rippijuhlissa viikonloppuna ja kyllä ärsytti ne tarjoilut

Vierailija
19.06.2017 |

Olin yhden kummilapsen ja kaverin lapsen rippijuhlissa viikonloppuna, ja kyllä ne tarjoilut taas ihmetytti ja ärsytti! Sitä samaa voileipäkakkua ja piirakkaaa ja salaattia. Ja tietysti kermakakku. Miten suomalaiset on näin epäluovia, ettei ikinä mitään uutta tarjota? Aina samat ruuat kaikkialla vuodesta toiseen. Ne voileipäkakutkin menevät sellaiseksi muussiksi kun niitä useat nyrhiu. En varmasti ole ainoa joka halua joskus juhlaruokaan vaihtelua!

Kommentit (259)

Vierailija
21/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit?

Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!

Ap

No hyi hel*etti! Mikä noista tekee parempaa kuin voileipäkakku? Se että ovat "espanjalaistyylisiä"? Suomalaistyylinen maistuu monelle paljon paremmin.

Vierailija
22/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleisesti ottaen pidä kermakakuista tai muista makeista kakuista, mutta ei se ole kenenkään juhlan järjestäjän ongelma. Olen aikuinen ihminen ja osaan olla ottamatta niitä tarjoiluja, joista en pidä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleisesti ottaen pidä kermakakuista tai muista makeista kakuista, mutta ei se ole kenenkään juhlan järjestäjän ongelma. Olen aikuinen ihminen ja osaan olla ottamatta niitä tarjoiluja, joista en pidä. 

Jos kukaan ei esim täällä kerro, että mikä tarjoiluissa voi olla pielessä, ihmiset eivät kehity. En ainakaan päin naamaa kerro, että olipa huonot tarjoilut. Tosin jos en kehu erikseen, voi lukea rivien välistä. Suurin osa suomalaisista ei kyllä kehu edes kun tarjoilut olisivat loistavat. Me nyt vaan ei olla juhlakansaa. Joku muu äiti voi nyt lukea tätä ketjua ja keksii uusia, maistuvia tarjottavia eikä mene siitä mistä aita on matalin: kaupan mansikkakakku, mokkapalat, marianne-karkit, kinkkupiirakka ja vetinen ja lämmin pastasalaatti, lämmintä Lidlin vissyä....

Vierailija
24/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ehkä vähän tahditonta haukkua tarjoiluista, mutta voileipäkakku ja kermakakku on kyllä kamalinta mitä voi kuvitella.

Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet suolaiseksi ruuaksi sekä hillitysti koristeltu suklaakakku olisivat mun valintoja näin äkkiäajatellen

Omien lasten rippikirkot alkoivat klo 10. Paikalla piti olla hyvissä ajoin. Minä tein mieluummin edellisenä päivänä voileipäkakun koristelua vaille valmiiksi kuin olisin noussut aamuneljältä väkertämään saaristolaislimppuviipaleita. Koristeltuja voileipiä ei voi edes pinota päällekäin jääkaappiin, joten minne ne tarjottimet olisin tunkenut? Pitänyt lämpimässä pöydällä?

Lapsena 70-luvulla sain olla mukana tekemässä isovanhempien syntymäpäiville voileipiä. Niiden tekemiseen tarvittiin monta käsiparia, siinä olivat mukana niin miniät, tyttäret kuin näiden tyttäretkin. Leivät kasattiin tarjottimille ja ne vietiin kellariin. Ei kiitos enää tuota työtä.

Vierailija
25/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut ovat kamalia - aikansa elänyt ilmiö. Jos haluaa tarjoilla kylmiä leipiä (sitähän voileipäkakut lopulta ovat), paljon järkevämpi vaihtoehto on tarjoilla erilaisia leipäsiä eli erilaisia pieniä leipiä eri täytteillä.

Meillä on juhlien noutopöydässä tarjolla erilaisia suolaisia piirakoita, ne säilyvät siisteinä, vaikka niistä leikkaa palasia, ovat maukkaita, lämpimiä (rai ainakin haaleita), helppo syödä. Lisukkeena halukkaille salaattia ja tapaksia.

Vierailija
26/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne osaa. Olen viisikymppinen ja käynyt läpi jos jonkinmoista juhlia. Suurin osa suomalaisista ei yksinkertaisesti osaa laittaa kunnon juhlatarjoiluja. Muistelevat, mitä äiti laittoi kun itse olivat lapsia ja tarjoavat sitä samaa.

Harvassa kyläpaikassa tai juhlassa saa kekseliästä tai maukasta tarjoilua. Mennään sellaisena harmaana tuulipukukansana juhlatkin läpi.

Kerro toki oma ehdotuksesi.

Olen myös viisikymppinen eikä minun tarjottavat ole samaa, mitä äiti teki aikoinaan. Meillä tosin on melkein samat tarjottavat juhlissa kuin juhlissa. Jostain kumman syystä mies ja lapset pyytävät tekemään niitä samoja juttuja, mitä on ollut aikaisemmissa juhlissa. Ne on yleensä niin työläitä tai kalliita, että muuten niitä ei tule tehtyä. Vierailta tulee kiitosta ja ruoka maittaa hyvin, joten hyvin kyllä teeskentelevät, jos eivät oikeasti tykkää.

Vierailija
27/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ehkä vähän tahditonta haukkua tarjoiluista, mutta voileipäkakku ja kermakakku on kyllä kamalinta mitä voi kuvitella.

Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet suolaiseksi ruuaksi sekä hillitysti koristeltu suklaakakku olisivat mun valintoja näin äkkiäajatellen

Minä taas tykkään erityisesti voileipäkakuista ja kermakakuista! En pidä kalasta enkä ymmärrä miksi sitä kalaa pitää tunkea joka paikkaan. Näin meillä on erilaisia makuja ;)

Vierailija
28/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, just niiden voileipäkakkujen takia perhejuhlat ovat niin ihania. Niitä luovia juttuja ja raikkaita voileipiä  voi jokainen väkertää keskenään.

Vierailija
29/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit?

Esimerkiksi jotain trendikkäitä minitacoja tai espanjalaistyylisiä tapaksia. Vaikka jotain kevyttä keittoa, mieluiten tomaattikeitto, gazpachoa tms. Ei aina niitä raskaita majoneesipommitarjoiluja!

Ap

Hei toi keitto on MAHTAVA IDEA! Kiitos! Meille on tulossa lähes 100 vierasta eli ruoka on todnäk syötävä ainakin osan porukasta seisten, tomaattisosekeitto onkin kiva ryystää puvun rinnuksille valumaan. Ei voileipäkakkua tarvitse majoneesiin tehdä... tapakset on kiva idea, mutta niitä pitää olla aivan helkkaristi per syöjä, että niillä pärjää, mutta on noitakin joskus tehty juhliin. 

Vierailija
30/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omien lasten rippikirkot alkoivat klo 10. Paikalla piti olla hyvissä ajoin. Minä tein mieluummin edellisenä päivänä voileipäkakun koristelua vaille valmiiksi kuin olisin noussut aamuneljältä väkertämään saaristolaislimppuviipaleita. Koristeltuja voileipiä ei voi edes pinota päällekäin jääkaappiin, joten minne ne tarjottimet olisin tunkenut? Pitänyt lämpimässä pöydällä?

Lapsena 70-luvulla sain olla mukana tekemässä isovanhempien syntymäpäiville voileipiä. Niiden tekemiseen tarvittiin monta käsiparia, siinä olivat mukana niin miniät, tyttäret kuin näiden tyttäretkin. Leivät kasattiin tarjottimille ja ne vietiin kellariin. Ei kiitos enää tuota työtä.

En ole tuo kelle vastaat mutta älä ota itseesi. Se on kiva ajatus jos vieraat muistelevat vielä jälkikäteenkin miten hyvät ja vähän tavallisuudesta poikkeavat tarjoilut rippijuhlissa oli. Versus se, että optimoit vain ja ainoastaan oman työmäärän mahdollisimman minimiin.

Itse olen ollut myös valmistelemassa leipiä, ja tekemällä ne lähes valmiiksi siten että puoli tuntia varataan juhlapäivän aamuna leipien kokoamiseen toimii myös.

Vierailija
31/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka väsää jotain pikkuleipäsiä muutamalle kymmenelle ihmiselle? Rippijuhliin?

Mieluummin kai haluat ne tuoreina? Leipäsiä täytyy olla ainakin 3-5per suu.

Vierailija
32/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne osaa. Olen viisikymppinen ja käynyt läpi jos jonkinmoista juhlia. Suurin osa suomalaisista ei yksinkertaisesti osaa laittaa kunnon juhlatarjoiluja. Muistelevat, mitä äiti laittoi kun itse olivat lapsia ja tarjoavat sitä samaa.

Harvassa kyläpaikassa tai juhlassa saa kekseliästä tai maukasta tarjoilua. Mennään sellaisena harmaana tuulipukukansana juhlatkin läpi.

Olen myös viisikymppinen eikä minun tarjottavat ole samaa, mitä äiti teki aikoinaan. Meillä tosin on melkein samat tarjottavat juhlissa kuin juhlissa. Jostain kumman syystä mies ja lapset pyytävät tekemään niitä samoja juttuja, mitä on ollut aikaisemmissa juhlissa. Ne on yleensä niin työläitä tai kalliita, että muuten niitä ei tule tehtyä. Vierailta tulee kiitosta ja ruoka maittaa hyvin, joten hyvin kyllä teeskentelevät, jos eivät oikeasti tykkää.

Käykö teillä usein samoja vieraita? Sekin on hieman ärsyttävää, että kun menee johonkin tiettyyn kyläpaikkaan, siellä on aina samat tarjoilut.

Vierailija
33/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana sellaselle joka ei kalaa voi syödä, "tässä ois tarjolla sulle hedelmillä pilattua makeaa salaattia". Eikö toi saaristolaisleipäkin oo sellasta makeeta?

Ainut mistä ite tosta tykkäisin on on savustettu lohi ja suklaakin maistuisi, jos ei ole liian makeeta (jotkut laittaa sellasta ällöä aprikoosiliisteriä suklaakakkuun), mutta en kyllä osaisi täällä kerostalokämpässäni lähteä savustamaan itse.

Ihmisillä on kyllä monia mieltymyksiä :)

Itse olen tyytyväinen voileipäkakkuun ja kermakakku on ihanaa kun se ei ole liian makeeta, mutta onneksi juhlissa on tarjolla yleensä aina ainakin jotain kaikille sopivaa, ja jos on kauhean ronkeli (tai allerginen) kanattanee syödä etukäteen ja juhlissa keskittyä vain itse juhlakaluun.

Vierailija
34/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tekisit?

Ap

Ei herran tähden ainakaan gazpachoa ainoaksi ruokalajien minkään trendikkäiden minijuttujen viereen. Ensinnäkään se ei pidä yhtään nälkää, toiseksi, se jakaa erittäin voimakkaasti mielipiteet (niin kuin kylmän vihanneskeiton voi odottaa tekevän) ja kolmanneksi, se on allergeenien juhlaa. Syön itse kymmeniä litroja kesässä, enkä tiedä ketään toista, joka siitä pitäisi.

Vierailija
35/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykö teillä usein samoja vieraita? Sekin on hieman ärsyttävää, että kun menee johonkin tiettyyn kyläpaikkaan, siellä on aina samat tarjoilut.

No sittenhän sitä osaa varautua etukäteen vaikka syömällä juuri ennen lähtöä niin ei tarvitse ainakaan nälkäänsä syödä niitä samoja tarjoiluja. Tai vaikka kysyä etukäteen juhlan järjestäjältä, että hei, mulla on tällainen tosi kiva kakku-/leivos-/piirakkaresepti ja voisin tehdä sen teidän juhliin, kävisikö? 

Vierailija
36/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt aivan taivaallisen herkullista voileipäkakkua ja sitten vastaavasti järkyttävää rasva-majoneesimössöä. Kannattaa testata eri reseptejä jos on aikaa. Tai jos tilaatte kakun niin tutustukaa edes sisältöön etukäteen.

Kermakakun sijaan teemme nykyisin juustokakkuja ja sen tyyppisiä. Niitä on kiva koristellakin. Kermakakkujen kanssa näyttää käyvän usein niin että ihmiset kaapivat kermat lautaselle ja syövät vain kakkuosan.

Vierailija
37/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä ne samat sukulaiset ja ystävät ovat vuodesta toiseen mukana kuvioissa. Ei meillä isoja juhlia ole kovin usein enkä tee juhlatarjottavia tavallisille kyläilykäynneille. En myöskään pidä kirjaa, mitä kellekin vieraalle olen edellisellä kerralla tarjonnut, joten voi olla, että joku saa aina samaa piirakkaa kahvipöytään.

Vierailija
38/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse savustettu lohi, hedelmäinen, runsas salaatti ja vaikka kylmäsavulohi-toast skagen-saaristolaislimppuviipaleet

Lohi ja lohi. Oletpa kekseliäs.

Vierailija
39/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voisi myös muistaa että kutsuttuna on usein monenikäisiä vieraita. Isomummo voi olla hyvin tyytyväinen tarjoiluun, mikä voi olla tärkeämpää kuin sinun viihdyttäminen.

Vierailija
40/259 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis kyllä tämä ketju todistaa, että suomalaiset eivät osaa järjestää hyviä juhlatarjoiluja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme