Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti jatkaa perinnettään - taas esillä uusi nuori yrittäjä vs laiska työtön

Vierailija
18.06.2017 |

http://m.iltalehti.fi/tyoelama/201706172200214673_tb.shtml

Mitä yhteistä näillä ahkerilla yrittäjillä on? Asuvat kotonaan ja isukki maksaa välineet.

Kuten kommenttiosioon oli kirjoitettu: "Ahkera poika. Tosin ihmetyttää, että miten useita tonneja kk jää säästöön noissa hommissa. Tietysti, jos asuu kotona ja elämisestä ei mitään maksa ja varusteet yrittäjätoimintaan on kotiväki hommanut. Yleensä noissa hommissa on kireällä edes hieman plussalle päästä, että jotenkin touhulla elää kulujen jälkeen."

Iltalehden piiloviesti: Niin että miksi sinä 55-vuotias pitkäaikaistyötön Pena et tee samaa?

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin (köyhälle) sukulaispojalle 17-v kesätöitä. Vastaus oli, että olen ajatellut olla kesän kotona työttömänä.... Ei keritty edes palkasta vielä neuvottelemaan, eikä tarkemmin edes työtehtävistä.

Hatunnosto nuorelle yrittäjälle!

Vierailija
162/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjosin (köyhälle) sukulaispojalle 17-v kesätöitä. Vastaus oli, että olen ajatellut olla kesän kotona työttömänä.... Ei keritty edes palkasta vielä neuvottelemaan, eikä tarkemmin edes työtehtävistä.

Ihan vain tiedoksi, suoraan kelan sivuilta ja linkki lähteeseen: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyot…

Kun olet täyttänyt 17 vuotta, voit saada työmarkkinatukea ajalta, jolloin osallistut työllistymistä edistävään palveluun, mutta et työttömyysajalta.

Eli tuossa tapauksessa ei ainakaan saa kotona makaamalla enemmän, kun ei saa mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi lapseni mennä ovelta ovelle kukkien kanssa. Nöyryyttävää lapselle. 

Miten lapsi voi kokea nöyryyttävänä jonkun toiminnon jota haluaa itse tehdä?

Vierailija
164/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi ketjussa jauhetaan jostain Penasta? Jutussa hänestä ei puhuttu mitään, kerrottiin vain tästä Samulista.

Itse olen työtön, lähes 55v enkä ollenkaan ajatellut että jutussa olisi piiloviesti minulle; mikset tee samaa? Sen sijaan mulla on lapsia joita haluaisin kannustaa samanlaiseen yritteliäisyyteen. Koska se mielestäni ennustaa pienempää mahdollisuutta ajautua työttömäksi jos jo lapsena tottuu yrittämään ja toimimaan.

Enkä suinkaan tarkoita suoraa kopiointia niin kuin useassa viestissä on annettu ymmärtää, ei ole minunkaan lapsilla mopoa, mutta en usko että kaikki kaatuu siihen :)

Vierailija
165/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon ihmiset peukuttaa litteää ja katkeraa ap:ta, joka itse on syypää vertailuun!

Vierailija
166/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi ketjussa jauhetaan jostain Penasta? Jutussa hänestä ei puhuttu mitään, kerrottiin vain tästä Samulista.

Itse olen työtön, lähes 55v enkä ollenkaan ajatellut että jutussa olisi piiloviesti minulle; mikset tee samaa? Sen sijaan mulla on lapsia joita haluaisin kannustaa samanlaiseen yritteliäisyyteen. Koska se mielestäni ennustaa pienempää mahdollisuutta ajautua työttömäksi jos jo lapsena tottuu yrittämään ja toimimaan.

Enkä suinkaan tarkoita suoraa kopiointia niin kuin useassa viestissä on annettu ymmärtää, ei ole minunkaan lapsilla mopoa, mutta en usko että kaikki kaatuu siihen :)

Nimenomaan! Kuka ei haluais lapsilleen ja lapsenlapsilleen parempaa? Sama vähän itselläni, että oma tausta ei ole niin kummoinen, mutta haluan (juuri siitäkin syystä) kannustaa nuorempia.

Vierailija
167/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kateellinen, näille, joita vanhemmat tukevat. Meillä tuettiin, mutta vain veljiäni. Minusta odotettiin vain vanhempieni hoitajaa ja oli pelkkiä velvollisuuksia. Opiskelemastakin vaadittiin tekemään kotitöitä ja auttamaan yrityksessä joka viikonlippu. Olin liian kiltti. Kun poikaystävän tuella aloin elää omaa elämää, minut haukuttiin kiittämättömäksi. Vanhimmasta veljestä sen isänkin hoitaja tuli kuitenkin, kun oli läheisempi. Äiti kuoli äkillisesti työikäisenä. Minulle isä on aina ollut joku etäinen vieras. Hoitoalalle minusta ei ollut, ei hoitamaan vanhempiani eikä muitakaan. En vain pysty. 

Vierailija
168/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias ei voi olla virallisesti työttömänä. Ei ainakaan saa mitään korvauksia. Eikö ole sitä tiennyt itse vielä tuossa vaiheessa? Vai onko tämä vain provo, kun kirjoittaja ei tiedä asiaa? 

Vierailija
169/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1616 kirjoitti:

Samuli on sähkölinjalla, mikä on arvostettu amislinja.

:-D Siellä taitaa sähkömies olla kehumassa amiksen luuserilinjaa?

Vierailija
170/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias ei voi olla virallisesti työttömänä. Ei ainakaan saa mitään korvauksia. Eikö ole sitä tiennyt itse vielä tuossa vaiheessa? Vai onko tämä vain provo, kun kirjoittaja ei tiedä asiaa? 

Selvä provohan tuo oli. Täällä pitäisi käyttäjien opetella tunnistamaan nämä aina sopivasti asiasta tietävät provoiksi.

Milloin löytyy minuutin kuluttua viestistä lääkäri joka tietää juuri tästä asiasta jotain tai milloin löytyy minuutissa lakimies joka tietää juuri tästä asiasta jne. jne.

Vierailija
171/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni noista "hehkutetuista ahkerista yrittäjänuorista" on oikeasti menestynyt ja jatkanut aikuisenakin toimintaansa samaan tahtiin tienaten?

On se hyvä nuorena vanhempien kukkaron takaa paukutella kovia tuloksia, mutta valitettavasti se karu totuus oikeasta työ-/yrittäjäelämästä paljastuu sitten aikanaan, toivottavasti ei ole luulot liian kovat pojalla.

Useimmilla yrittäjänuorilla on sellaiset vanhemmat tai muita tukijoukkoja, joilla on realistinen käsitys työelämästä ja sen vaatimuksista. Toista se on niiden somettajasankareiden kohdalla, joiden vanhemmat lorvailee tukien varassa eikä laita tikkua ristiin edes lastensa työllistymisen eteen. Niitä kohtaa melkoinen järkytys siinä vaiheessa, kun Suomelta loppuu rahat kesken ja työttömille maksettavia tukia on pakko alentaa.

Lämpiminä päivinä tuolla on ostoskeskuksen ympärystä, patiot ja puisto täynnä noita lapsiaan yrittäjyydestä valittavia. Osaisikohan täälläkin joku laskea sen kuukausisumman mikä menee kaljaan - mitä tekee vuodessa. Muttakun ei jakseta ajatella seuraavaa kelakorvauspäivää pidemmälle.

Vierailija
172/172 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön Penahan ei suostuisi kenenkään pihaa haravoimaan, ei mistään hinnasta.

Sehän olisi nöyryyttämistä ja kyykyttämistä.

Myös Penan tuet loppuisi ja Pena saisi sinnitellä nollatuloilla loppuvuoden. Pena kun ei asu enää vanhempiensa luona, vaan pitää itse maksaa asuminen ym. Sen voinee kukin itse päätellä montako tonnia kuussa nettoa haravoinnilla.

Tuo on ihan totta. Pena elää kannustinloukussa. Sen vuoksi on ihan ok, että eläkeikäänsä jo lähestyvä Pena viettäää päivät kotona ja antaa nuorten samuleiden painaa duunia. Jonain päivänä samulit saattavat työllistää Penan lapset tai lapsenlapset.

Itse 55 v en todellakaan ole lähellä eläkeikää, vielä kymmenen vuotta jäljellä. Ja kun monet meistä on erittäin hyväkuntoisia, elämme vielä 20+ vuotta eläkkeelle jäätyämme. Aika vaarallista ruveta täysin lamaantumaan tämän ikäisenä, ei yhteiskunta kykene elättämään. Nykyisinkin palkasta jää verojen ym jälkeen alle puolet käteen, mitä lasteni palkasta jäisi jos kaikki me hieman vanhemmat jättäytyisimme tuille?