Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ison perheen pyykkirumba. Kuinka olette ratkaisseet?

Vierailija
17.06.2017 |

Meillä nyt 5 henkilöä perheessä ja kohta syntyy kuudes.
Pyykkiä tulee aivan älyttömästi.

Ongelmana onkin lähinnä puhtaan pyykin lajittelu. Pyykit nostetaan isolle tasolle ja siihen ne kerääntyy vuoreksi. Myös saunassa on puhdasta pyykkiä niin että se on lähinnä pyykinsäilytyspaikka.

Parittomia sukkia on joka paikassa.
Sitten kun vaatteita haetaan niin iso pyykkivuori kaatuu lattialle ja sen jälkeen niitä ei kukaan nosta siitä ja päältä kävellään kunnes ne on taas likaisia ja minä pyykkään.

Varmaan pitäisi saman tien laittaa kaappiin mutta ei jaksa. Monesti pyykkään illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa laitan kuivumaan. Illalla sitten otan puhtaat pyykit pois narulta ja uudet tilalle ja nukkumaan. En jaksa lajitella enää illalla. Nyt olen jo kotona äitiyslomalla mutta ei ole yhtään energiaa päivisin mihinkään ylimääräiseen.

Ennen vauvan syntymää tämä ongelma on ratkaistava jotenkin.
Mietinkin että toimiikohan sellainen että jokaisella on oma puhtaan pyykin kori josta sitten viedään itse vaatteet kaappeihin?
Kylppärissä ei sitten muuta taida ollakaan kun pyykkikoreja mutta parempi varmaan sekin kuin tämä nykyinen kaaos jota olen sietänyt vuosia.

Kylppäri on niin kammottavassa kunnossa että ei sinne voi ulkopuolisia päästää.
Muuten koti on siisti mutta tuo pyykkihuolto kuuluu inhokkihommiini.

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten perheessä voi olla kori jos on vaatteet ja sieltä otetaan. Isommat lapset osaa jo laittaa omat vaatteet omille paikoilleen . 

Vierailija
102/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiluvaatteet pitäisi pestä heti likaisina, koska materiaali on yleensä teknistä hienoa kangasta, joka ei sitten enää toimi, jos se pestään liian harvoin tai väärillä pesuaineilla.

"Rymyvaatteet", "työvaatteet", "kotivaatteet" ynnä muut kakkoslaadun vaatteet pestään kerran viikossa, ellei niissä ole jotain yököttävää, kuten paskaa (oli se sitten koiran, hiiren tai linnun) tai muuta hasardia. Hiekka ja muta ei ole vaarallista. Riittää että "purauttaa" siis ravistelee kunnolla hiekat ja paakut pois ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki pesuhuoneeseen yhtä monta pinottavaa muuttolaatikkoa kuin perheessä on ihmisiä. Jokaiseen laatikkoon nimi ja sitten pestyt pyykit näihin laatikoihin. Sukille oma laatikko. Ei haittaa jos et ehdi viikkaamaan. Vaatteet on kuitenkin lajiteltu. Iltaisin jokainen voi viedä tai jokaisen huoneeseen voidaan viedä pyykit.

Sukat lajitellaan yhdessä kerran viikossa ja lopun aikaa voi etsiä laatikosta

Vierailija
104/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet lajitellaan pyykkikoreihin värin mukaan. Alusvaatteet pestään omana koneellisenaan. Pestyt kuivuriin ja sieltä koriin -> jokainen hakee omansa...  Paidat ripustetaan suoraan henkareille kuivumaan ja siitä kuivat nostetaan tangolle kaappiin.  Housut ja farkut pestään myös omana koneellisenaan. Lapset hakevat omat kuivat puhtaat vaatteensa omaan kaappiinsa. Yleensä pienen patistelun jälkeen. Pyykkiä pestään oikeastaan vain viikonloppuisin... Joskus housupyykkiä viikollakin... Vaatteita on sopiva määrä jokaisella. Eli tulee haettua puhtaat takaisin käyttöön... eivät jää lojumaan. Näillä eväillä pyykkäys hoituu sutjakasti. Ainoa ongelma on telineellä olevat vaatteet joita kukaan ei jaksaisi hakea ja viikata omaan kaappiinsa... ja aina löytyy parittomia sukkia... Hassua.

ei kai kukaan laita kalsareita lakanoitten sekaan ja pyyheliinojen tai paitojen kanssa samaten sukat. Perheessä kaikki osallistuu pyykkirumbaan. Ei vauvat eikä alle 7 mutta siitä etiäpäin. Ellei oo kiinnostusta niin pelit ja härvelit naftaliiniin niin tulee kiinnostusta. 

Vierailija
105/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein helpointa, jos koko homma samassa huoneessa. Meillä näin: vaatteet riisutaan suihkuun ja saunaan mennessä = kodinhoitohuone, jossa likapyykille yksi alakaappi (avaa oven vaan ja heittää sinne). Pyykkikone on vieressä (avaa alakaapin oven, vetää lattialta koneeseen sopivan väriset ja ovi kiinni). Kuivausrumpu on koneen päällä. Pyykit rumpuun. Pyykit rummusta yläkaappiin tai tasoille pinoihin. Siitä voi ottaa kun tulee suihkusta tai saunasta. :) Rumin kohta on se, että oikeesti pidän tasoilla koreja, jossa sukat ym. Joskus on myös sääntönä, että jokainen ottaa rummusta omat vaatteensa ja vie paikoilleen. Mun ei tarvi siis hoitaa kuin omat ja vauvan. Ei se niin haittaa jos koululaispoikien housut on vähän huonosti taiteltu :) 

Vierailija
106/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluja käyty ? Monta krt on julkaistu tietoja, joissa puhutaan paljonko kuivatus sisätiloissa maksaa. Ulkona kuivaus on ilmaista mutta sisällä lämmitys maksaa ja kulu nousee, kun kosteita pyykkejä pitää kuivata.

Meillä kuivausrumpu on edellisten asukkaiden jättämä, n 10 v vanha ja koneellinen kuivuu 45 min.

Perustoiminnot , nukat pois, oikea määrä pyykkiä sisälle jne, on rumpu kestänyt vuosia eikä kertaakaan olla huollettu.

En luopuisi ikinä.

Riippuu siitä miten lämmittää, niin että ei se ihan aina noin mene. Meillä on lämmityskattila, vesikiertoinen lämmitys lähtee siitä. Hinta on just se kuinka paljon puita laitetaan pesään. Ja aina laitetaan suht koht sama määrä. Kesällä vähemmän, kun tarvitaan vain lämmin käyttövesi, mutta talvella enemmän, koska patteritkin pitää saada lämpimäksi. Pyykkien takia ei ole vielä koskaan tarvinnut enemmän puuta polttaa. Kosteat pyykit kuivuessaan kostuttavat kuivaa ilmaa erityisesti talvella. Kuivuria ei ole eikä tule, koska on sähkösyöppö joka tapauksessa.

Vierailija
107/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en ymmärrä näitä kommentoijia jotka sanovat ettei tule pyykkiä joka päivä, myös päällyvaatteet. Eikö teidän perheessä kukaan harrasta mitään? Meillä 4krt viikossa harrastuksia, mm. Salibandy, jalkapallo, lentopallo.. saatikka sitten lapset rymyää pihalla päivät pitkät hiekassa ja ravassa, joka päivä vaihdettava päällyvaatteet myös, lisäksi korjailevat ja ruuvaavat ja tuunaavat pyöriään ja on öljyssä kädet ja vaatteet, plus nyt kesällä jätskit sotkee.. istuuko teidän päivät älylaitteillä omissa huoneissaan?? Anteeksi avautuminen, johtuu katkeruudesta pyykkikasoja kohtaan! :,D mutta ei vaan voi ymmärtää, meillä kun pyykkiä riittäisi joka päivälle. Omistamme myös 8kg koneen :D

Onko ihan pakko pestä ne "rymyvaatteet" ihan joka päivä vaikka tietää, että ovat yhtä rapaisia huomenna ennen puolta päivää? Eikö lapsillakin voi olla erikseen "työvaatteet" niin kuin meillä maatilan aikuisilla? Ne pestään sitten vaikka  kerran viikossa tai jos niille tapahtuu jotain kamalaa, että on pestävä heti. Toki vaihdetaan välillä puhtaat, mutta pestään sitten kaikki viikon haalarit perjantaina.

8 kilon koneessa ei voi pestä pikapesulla täyttä koneellista urheiluvaatteita.  Luulisi sinunkin perheen kone täyttyvän pelkistä urheiluvaatteista pari kertaa viikossa, kun eihän niitäkään tarvitse aina pestä heti.

Suunnittelua, hyvät pyykkärit! Täysiä koneellisia normaaliohjelmalla, ja sen verran vaihtovaraa niin urheilu- kuin pihavaatteisiin, että ei ihan joka päivä ole pakko pyykätä.

Mä pesin lapsen reimatec-haalarin tasan kerran. Talven jälkeen kun laitoin kevätsäilöön tai kesähaalarin syksyllä. Ei mitään järkeä pestä, kun se on heti huomenna samannäköinen!! Huuhdella voi kurat. Tai käskee pyöriä lumessa. 

Mies laittaa iltaisin 30 min pikapesun sen päivän urheiluvaatteille. Mies heittää kuivuriin ja ottaa itse pois.

Vierailija
108/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en ymmärrä näitä kommentoijia jotka sanovat ettei tule pyykkiä joka päivä, myös päällyvaatteet. Eikö teidän perheessä kukaan harrasta mitään? Meillä 4krt viikossa harrastuksia, mm. Salibandy, jalkapallo, lentopallo.. saatikka sitten lapset rymyää pihalla päivät pitkät hiekassa ja ravassa, joka päivä vaihdettava päällyvaatteet myös, lisäksi korjailevat ja ruuvaavat ja tuunaavat pyöriään ja on öljyssä kädet ja vaatteet, plus nyt kesällä jätskit sotkee.. istuuko teidän päivät älylaitteillä omissa huoneissaan?? Anteeksi avautuminen, johtuu katkeruudesta pyykkikasoja kohtaan! :,D mutta ei vaan voi ymmärtää, meillä kun pyykkiä riittäisi joka päivälle. Omistamme myös 8kg koneen :D

Onko ihan pakko pestä ne "rymyvaatteet" ihan joka päivä vaikka tietää, että ovat yhtä rapaisia huomenna ennen puolta päivää? Eikö lapsillakin voi olla erikseen "työvaatteet" niin kuin meillä maatilan aikuisilla? Ne pestään sitten vaikka  kerran viikossa tai jos niille tapahtuu jotain kamalaa, että on pestävä heti. Toki vaihdetaan välillä puhtaat, mutta pestään sitten kaikki viikon haalarit perjantaina.

8 kilon koneessa ei voi pestä pikapesulla täyttä koneellista urheiluvaatteita.  Luulisi sinunkin perheen kone täyttyvän pelkistä urheiluvaatteista pari kertaa viikossa, kun eihän niitäkään tarvitse aina pestä heti.

Suunnittelua, hyvät pyykkärit! Täysiä koneellisia normaaliohjelmalla, ja sen verran vaihtovaraa niin urheilu- kuin pihavaatteisiin, että ei ihan joka päivä ole pakko pyykätä.

Mä pesin lapsen reimatec-haalarin tasan kerran. Talven jälkeen kun laitoin kevätsäilöön tai kesähaalarin syksyllä. Ei mitään järkeä pestä, kun se on heti huomenna samannäköinen!! Huuhdella voi kurat. Tai käskee pyöriä lumessa. 

Mies laittaa iltaisin 30 min pikapesun sen päivän urheiluvaatteille. Mies heittää kuivuriin ja ottaa itse pois.

Mä kuulen, että useimmat ei osaa hyödyntää pesukoneiden ohjelmia, vaan pyykit tosiaan työnnetään aina siihen samaan 40 tai 60 asteen pesuun. Urheiluvaatteet on juurikin hyvä esimerkki, että eivät tarvii kahden tunnin pyöritystä jos heti treenien jälkeen pestään laadukkaalla pesuaineella.

Myös pesuajan valinta on kätevä ominaisuus koneessa. Esim. pari kertaa mökkireissulla käytetyt pyyhkeet pyörii vähemmän aikaa kuin pidempään käytetyt. Säästyy aikaa, energiaa ja kankaaktkin kuluu vähemmän.

Vierailija
109/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesasen ne haalaritkin ja usein kengätkin päivittäin jos keli on ollut sellainen. Ihmekös jos neljäs käyttää vielä siistin näköisiä esikoiselta perittyjä vaatteita ja kenkiä, kun ei niitä ole pesty kerran vuodessa ja jätetty paskaisena lojumaan.

Vierailija
110/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulen, että useimmat ei osaa hyödyntää pesukoneiden ohjelmia, vaan pyykit tosiaan työnnetään aina siihen samaan 40 tai 60 asteen pesuun. Urheiluvaatteet on juurikin hyvä esimerkki, että eivät tarvii kahden tunnin pyöritystä jos heti treenien jälkeen pestään laadukkaalla pesuaineella.

Myös pesuajan valinta on kätevä ominaisuus koneessa. Esim. pari kertaa mökkireissulla käytetyt pyyhkeet pyörii vähemmän aikaa kuin pidempään käytetyt. Säästyy aikaa, energiaa ja kankaaktkin kuluu vähemmän.

Aivan totta! Kun niitä vaatteita pistää heti pyykkiin pienen määrän kerrallaan sillä 30 min pikaohjelmalla, ne pysyy hyvänä eikä tarvitse paskavaatteita säilöä.

Vierailija
111/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko järjestelmällisyyttä oppia.  Jos on muutoin tarkka ja tekevä ihminen mutta vaate- ja siisteysasioissa on hunningolla niin miten voi opetella aikuisena järjestelmällisyyttä huushollihommiin?

Vierailija
112/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ei jää lojumaan mihinkään, jos niitä ei ole niin tajutonta määrää. Jos puhtaita vaatteita on sauna ja tasot täynnä, niin vaatteita on ihan liikaa. Käy kaikkien vaatekaapit läpi, eka heität kaikki kulahtaneet, pienet ja rikkinäiset pois. Sit kaikki sellaset mitä ei oikeastaan käytetä. Kun vaatetta on sopiva määrä, niin pyykkihuolto on paljon mukavampaa, eikä mitään loju missään, kun vaatteet tarvitaan käyttöön.

Vierailija
113/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sama homma, 5 hlöä. Pesen töissä (onneksi siihen mahis) kolme koneellista päivässä, aamulla laitan kotona koneellisen päälle ja vielä yhden töistä tultua eli 5 koneellista pesen per arkipäivä. Silti koko kodinhoitohuone aina ihan täynnä pyykkiä, lattioita myöden. Puhtaat pyykit ei ole ongelma mutta likaiset, lakanoita, pyyhkeitä ja vaatetta tulee hirveät määrät kun ollaan mökillä ainakun mahdollista (silloin ei pysty pyykkiä pesemään). En keksi ratkaisua tähän mut  joka päiväksi riittää lakana ja pyyhepyykkiä + muut pyykit päälle. Puhtaat vien kyllä heti narulta ja kuivurista kaappeihin ennen kuin laitan puhtaat kuivumaan. Se varmaan ratkaisuna teille jos likapyykit ei ole ongelma.

Onko mökillä sähköt? Jos on, niin sitten sinne pulsaattoripesukone jotta saatte pestyä pyykkiä myös siellä.

pulsaattorikone antiikkia, kuka hullu sillä enään pesee. Ottaa lakanoita ja tyynyliinoja vinot pinot mukaan sekä pussilakanoita ja jos talossa pesutupa niin aika pian on puhdasta kuivaa pyykkiä ja jokainen kynnelle kykenevä lajittelee. 

Edelleenkin valmistetaan ja myydään pulsaattoripesukoneita. Erittäin kätevä laite juurikin mökkiolosuhteissa.

Vierailija
114/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sama homma, 5 hlöä. Pesen töissä (onneksi siihen mahis) kolme koneellista päivässä, aamulla laitan kotona koneellisen päälle ja vielä yhden töistä tultua eli 5 koneellista pesen per arkipäivä. Silti koko kodinhoitohuone aina ihan täynnä pyykkiä, lattioita myöden. Puhtaat pyykit ei ole ongelma mutta likaiset, lakanoita, pyyhkeitä ja vaatetta tulee hirveät määrät kun ollaan mökillä ainakun mahdollista (silloin ei pysty pyykkiä pesemään). En keksi ratkaisua tähän mut  joka päiväksi riittää lakana ja pyyhepyykkiä + muut pyykit päälle. Puhtaat vien kyllä heti narulta ja kuivurista kaappeihin ennen kuin laitan puhtaat kuivumaan. Se varmaan ratkaisuna teille jos likapyykit ei ole ongelma.

Onko mökillä sähköt? Jos on, niin sitten sinne pulsaattoripesukone jotta saatte pestyä pyykkiä myös siellä.

Kuinka usein sä vaihdat ne lakanat? Ei kai niitä joka hemmetin päivä siellä mökilläkään tarvi vaihtaa??

Vierailija
115/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkaan suoraan narulta pyykit pois perheenjäsen kerrallaan, esim. ensin omat pyykit, sitten miehen ja vien samantien kaappeihin. Sitten lapset jokainen kerrallaan ja huudan hakemaan oman pinon pois. Jos ei ole kotona vien huoneeseen mistä kouluikäiset laittaa vaatteet itse kaappeihinsa. Kaappeja on riittävästi ja ne on helppokäyttöiset, esim. vetolaatikoita.

Nyt sä teet moneen kertaan saman työn.

Vierailija
116/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teidän pitäisi varmaan hellitää tuon pesuhysterian kanssa. Olen itse leikkaussalissa töissä, joten tiedän kyllä mitä on puhtaus ja mitä ei.

Ensinnäkin, lakanoiden vaihto riittää 2 vkon välein, tietty useammin jos on erityistä syytä. Käsipyyhkeet vaihdan vessoista kerran vkossa. Kylpypyyhkeet pesen kerran vkossa, vaikka useampaa pesua kai suositellaan. Mä pesen 60 asteessa ainoastaan liinavaatteet ja välillä miesten/pojan paitoja ja sukkia. Kaikille muille riiittää 40 asteen pesu, myös alusvaatteille ja tekniset urheilukamat ei juuri muuta lämpötilaa kestäkään.

Puhutte "puhtaista, pöpöttömistä vaatteista".  Ei niistä vaatteista mitään hyppykuppaa saa, vaikka ne pestäisiin matalammissakin lämpötiloissa. Järki käteen ja silleen. Emme voi, eikä meidän kannata tehdä elinympäristöstämme steriiliä. Jo nyt ollaan ongelmissa erilaisten superbakteerien kanssa, jotka ovat syntyneet liiallisten antibioottien käytön seurauksena. Kauhulla katson, kun blogistit lataavat youtubeen siivousvideoita. Jokainen tyylillään, mutta kaikenmaailman huonetuksut, järkyttävän vahvat pesuaineet, imurointipulverit...vähempikin riittää. Normaali pyykinpesu ja siivous riittää kyllä.

Ja olen itsekin kahden urheilevan nuoren äiti. Pyykkiä on ollut, mutta sen pesuun on pahimpinakin aikoina riittänyt 1 kone illassa. Vkonloppuisin lakanapyykkiä/pyyhepyykkiä tietty pari koneellista.

Vierailija
117/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesasen ne haalaritkin ja usein kengätkin päivittäin jos keli on ollut sellainen. Ihmekös jos neljäs käyttää vielä siistin näköisiä esikoiselta perittyjä vaatteita ja kenkiä, kun ei niitä ole pesty kerran vuodessa ja jätetty paskaisena lojumaan.

Älä valehtele. Jos koneeseen tuppaat nuo joka päivä niin ei kuule jää perittäväksi.

Kerranviikossa pestävät paidatkin menevät vuodessa niin huonoon kuntoon, että päätyvät räteiksi.....se kudos nyt ei vaan kestä tuollaista myllytystä.

Vierailija
118/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt teidän pitäisi varmaan hellitää tuon pesuhysterian kanssa. Olen itse leikkaussalissa töissä, joten tiedän kyllä mitä on puhtaus ja mitä ei.

Ensinnäkin, lakanoiden vaihto riittää 2 vkon välein, tietty useammin jos on erityistä syytä. Käsipyyhkeet vaihdan vessoista kerran vkossa. Kylpypyyhkeet pesen kerran vkossa, vaikka useampaa pesua kai suositellaan. Mä pesen 60 asteessa ainoastaan liinavaatteet ja välillä miesten/pojan paitoja ja sukkia. Kaikille muille riiittää 40 asteen pesu, myös alusvaatteille ja tekniset urheilukamat ei juuri muuta lämpötilaa kestäkään.

Puhutte "puhtaista, pöpöttömistä vaatteista".  Ei niistä vaatteista mitään hyppykuppaa saa, vaikka ne pestäisiin matalammissakin lämpötiloissa. Järki käteen ja silleen. Emme voi, eikä meidän kannata tehdä elinympäristöstämme steriiliä. Jo nyt ollaan ongelmissa erilaisten superbakteerien kanssa, jotka ovat syntyneet liiallisten antibioottien käytön seurauksena. Kauhulla katson, kun blogistit lataavat youtubeen siivousvideoita. Jokainen tyylillään, mutta kaikenmaailman huonetuksut, järkyttävän vahvat pesuaineet, imurointipulverit...vähempikin riittää. Normaali pyykinpesu ja siivous riittää kyllä.

Ja olen itsekin kahden urheilevan nuoren äiti. Pyykkiä on ollut, mutta sen pesuun on pahimpinakin aikoina riittänyt 1 kone illassa. Vkonloppuisin lakanapyykkiä/pyyhepyykkiä tietty pari koneellista.

Alusvaattet suositellaan pestäväksi kuudessakympissä ihan juurikin sen vuoksi, että esim. ecoli ei kuole alle sen. Moni muu bakteeri ei myöskään saa kyytiä, alle kuudenkymmenen asteen.

En usko, että olet sairaalassa työssä. Muuten tietäisit tuonkin.

Jos sun neuvoilla hoidellaan pyykit, niin oletko varma, että siellä leikkaussalissas ei riehu MRSA?????

Olet satutäti, etkä muuta.

119/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kuusi henkeä. Jokaisella on useita nimikoituja pesupusseja, joihin voi laittaa sukkansa varsista yhteen liitettynä (joko sukkanipsuilla tai ihan vaan kääntämällä). Jokaisella on myös nimikoitu puhtaan pyykin kori johon heittelen pyykit suoraan kuivausrummusta/narulta. Kaikki mekot, kauluspaidat, neuleet, neuletakit ym. ripustetaan henkariin jotta eivät ole tuhannen rypyssä. Meillä kaikki perheenjäsenet (nuorimmainen on 8 v) vievät itse puhtaat pyykkinsä kaappiin tätä nykyä, aikaisemmin autoin pienempiä ja vein heidän vaatteensa. Jos ei vie, käyn kippaamassa pyykkikorin asianomaisen sänkyyn jolloin ne on pakko viedä kaappiin :)

Vierailija
120/220 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsikaa vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi