Ison perheen pyykkirumba. Kuinka olette ratkaisseet?
Meillä nyt 5 henkilöä perheessä ja kohta syntyy kuudes.
Pyykkiä tulee aivan älyttömästi.
Ongelmana onkin lähinnä puhtaan pyykin lajittelu. Pyykit nostetaan isolle tasolle ja siihen ne kerääntyy vuoreksi. Myös saunassa on puhdasta pyykkiä niin että se on lähinnä pyykinsäilytyspaikka.
Parittomia sukkia on joka paikassa.
Sitten kun vaatteita haetaan niin iso pyykkivuori kaatuu lattialle ja sen jälkeen niitä ei kukaan nosta siitä ja päältä kävellään kunnes ne on taas likaisia ja minä pyykkään.
Varmaan pitäisi saman tien laittaa kaappiin mutta ei jaksa. Monesti pyykkään illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa laitan kuivumaan. Illalla sitten otan puhtaat pyykit pois narulta ja uudet tilalle ja nukkumaan. En jaksa lajitella enää illalla. Nyt olen jo kotona äitiyslomalla mutta ei ole yhtään energiaa päivisin mihinkään ylimääräiseen.
Ennen vauvan syntymää tämä ongelma on ratkaistava jotenkin.
Mietinkin että toimiikohan sellainen että jokaisella on oma puhtaan pyykin kori josta sitten viedään itse vaatteet kaappeihin?
Kylppärissä ei sitten muuta taida ollakaan kun pyykkikoreja mutta parempi varmaan sekin kuin tämä nykyinen kaaos jota olen sietänyt vuosia.
Kylppäri on niin kammottavassa kunnossa että ei sinne voi ulkopuolisia päästää.
Muuten koti on siisti mutta tuo pyykkihuolto kuuluu inhokkihommiini.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä kuivuri mutttei se paljon auta kun ongelma on juurikin puhdas pyykki.
Mies pesee pyykkiä siinä missä minäkin muttei vie kaappeihin kuin omiaan.Meillä on jo isot lapset jotka kyllä todellakin jatkossa pakotan osallistumaan myös pyykkihuoltoon. Kuopus on seitsemän vuotias ja sitten on kymmenen- ja kolmetoista vuotiaat.
Välillä meillä onkin aina talkoot eli minä istun lattialla ja viikkaan ja muut vie pinoja kaappeihin.
Meillä vaihdetaan oikeastaan kaikki vaatteet lapsilta joka päivä. Joku huppari voi olla pari päivää käytössä.
Pyykkiä siis tulee paljon.Sukkaidea on hyvä 👍 Suunnilleen samaa kokoakin on useampi jalka niin yksivärisiä sukkia vaan jatkossa.
Ap
Tuohon kuivaaja-asiaan (vaikka meneekin nyt vähän ohi aiheen) mutta itse koen että pyykkihuolto helpottui puolella kun jäi se yksi vaihe pois eli märkien pyykkien ripustaminen kuivaamaan koska siitä ne eivät sitten meinanneet enää löytää itseään viikattuina kaappiin ja pyykkiä oli kuivamassa pitkin taloa (ei ole siis omaa kodinhoitohuonetta). Nyt on helppo vain laittaa märkä pyykki koneesta kuivaajaan ja kun pyykki on kuiva niin siitä koriin ja viikkaamaan.
Meitä myös viisi, mutta lapset jo omatoimisia teinejä.
Meillä ei kyllä ole koskaan jätetty sen enempää puhtaita kuin likaisia pyykkejä kasoiksi millekään tasolle, joista ne putoilevat.
Varsinkin kun lapset olivat pieniä tykkäsin "pyykkirumbasta". Lajittelu, ripustaminen, kuivan pyykin viikkaaminen kaappeihin oli mekaanista työtä käsille, ja saatoin lepuuttaa aivojani tai ajatella, aina tarpeen mukaan. Meidän työnjaossa pyykit on mun homma ja teen sitä edelleen mielelläni.
Liinavaatteet pesen talon pesulassa, jossa on isompi kone ja kuivaaja. Siellä myös mankeloin. Vaatteet pestään kotona ja kuivataan narulla kylpyhuoneessa tai taloyhtiön kuivaushuoneessa tai parvekkeella (pihaan ei mahdu pyykkinaruja). Silitän olohuoneessa. Samalla voi jutella muiden kanssa tai vaikka katsoa leffaa.
Pyykit lajitellaan pesuohjeen mukaan. Vaatteita ei pestä ihan joka käyttökerran jälkeen, se on turhaa.
Ja jos joku nyt sanoo, että pienten lasten kanssa ei voi sitä eikä tätä, niin se on varmaan ihan totta yh -perheessä. Meitä kuitenkin on kaksi vanhempaa ja mies oli lasten kanssa että minä sain pyykätä rauhassa. :)
Mä lajittelen pyykit siinä vaiheesa kun laitan ne kuivumaan, eli yhden lapsen.vaatteet kahdelle ekalle riville, toisen.kahdelle seuraavalle jne. Sitten kun ne on kuivia niin lapset paikalle ja oma pino kullekin lapselle syliin ja vievät ne kaappiin. En viikkaa vaan vaatteet oiotaan pinoihin ulosvedettäviin laatikoihin/koreihin Kolmevuotiaskin osaa laittaa paidat yhteen, housut yhteen, yökkärityhteen laatikkoon. Jälki ei tietsti ole hirveen siistiä mutta parempi että ovat kaapissa kun sohvalla myllääntymässä.
Mä kuivaan alusvaatteet, sukat ja yökkärit kuivurissa(pesen useamman koneen peräjälkeen ja kerään kuivattavat yhteen, lopuksi kaikki kerrallaan kuivuriin) ja sitten lasten kansaa yhdessä lajitellaan niitä kuivuripinoja. Sujat laitetaan parittomien sukkien pussiin jossei niitä heti ehdi lajitella ja sitten lajitellaan lasten kanssa isot erät kerrallaan. Kesällä onneksi ei tartte sukkia.
Paras tapa on laittaa viikonloppuaamuna herätessä heti kone päälle niin yks kone ehtii valmiiksi ennen kuin lähdetään mihinkään, ulkoilun jälkeen sitten heti toinen koneeellinen päälle jne.
Meilläkin on viisihenkinen perhe, mutta ei koskaan mitään vaatekasoja. Tässä muutama vinkki, miksi on näin.
Jokainen huolehtii omista vuodevaatteistaan ja pyyhkeistä. Kun on vaikka Maijan päivä, niin hän ottaa aamulla lakanat sängystään ja pyyhkeensä koukusta, vie ne koneeseen. Kone ladataan valmiiksi ja koulun/päiväkodin jälkeen Maija napsauttaa koneen päälle, laittaa myöhemmin pestyt vaatteet kuivaajaan ja sitten lakanat takaisin sänkyyn ja pyyhkeet koukkuihin.
Muina päivinä mieheni, joka lähtee minua myöhemmin töihin, lataa aamulla normaalisti koneen ja lapset laittavat koulun jälkeen koneen päälle, sitten siirron kuivuriin ja lopuksi jakaa kuivan pyykin jokaisen koreihin.
Meillä pesukone pyörii aina aamulla, asumme siis omakotitalossa.
Ajastin käynnistää pesukoneen klo 4, ennen töihin lähtöä pyykit kuivumaan ja töitten jälkeen laitan omille paikoille.
Aikaahan siihen menee alle 5 min.
Veikkaan, että teillä pestään vaatteet jokaisen käyttökerran jälkeen. Ei järkevää.
Sandra1986 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peskää vaatteita harvemmin. Eivät ne likastu yhden tai parin käyttökerran jälkeen ellei nyt satu maidot kaatumaan syliin. Älä osta mitään spesiaalisukkia vaan esimerkiksi miehille pelkästään mustia samanlaisia jolloin ei tarvitse etsiä pareja.
itse olen kanssa tehnyt niin että esim. itsellä on kaikki sukat mustia niin ei tarvi miettiä oikeiden parien löytämistä
Miksi ihmiset ei käytä pesupusseja?
Mustille sukille omat ja valkoisille oma. Kakaroiden sukille oma.
Varmasti löytyy pari sen jälkeen.
Ja muutenkin tuo pyykkihuolto. Jos nyt ottaa kuivan pyykin narilta niin jumalaut viikkaas en ihan siinä samalla, eikä kasaa mihinkään. Noin meillä tehdään. Jokaiselle omat pinot ja jokainen laittaa oman pinonsa kaappiin...
Mikä tuossa on niin vaikeaa?
Jos ei niille kakaroille mitään opeta eikä vaadi, niin sitten ap:n on ihan turhaa kitistä. Jo pikkupenska voi kantaa oman pyykkinsä huoneeseensa, jos ei mitään muuta.....
Vaatikaa ja valvokaa.
Noin meidän kodissa tehtiin, kun olin pieni. Likapyykki koriin ja oma puhdas pino huoneeseen. Lattialta lelut pois kun imuroitiin, tai ne meni imuriin....ei meillä tehty kaikkea nenäneteen....roskat piti viedä heti, kun kannen sai nostettua ylös.
Pese koneellinen päivässä, kaksi jos jaksat. Ei kannata stressata sen kanssa. Viikkaat kuivat pyykit aina suoraan narulta ja viet kaappeihin. Kun pyykkikone kerkeää, mukava ripustaa tyhjälle telineelle. Ei löydy mitään taikaratkaisuja. Meillä kaksi likavaatekoria, kaksosille oma ja meille mulle yhteinen. Olemme 7henk. perhe, eikä meillä mitään pyykkivuoria. Likavaatekoritkaan ei meillä ole mitkään suuret.
Meillä on kaikilla oma pyykkikori. Viikonloppuna pesen n. 5 koneellista.
Tummat, vaaleat (30,40 ja/tai 60).
Kaikki kuivuriin. Ehkä yksi telineellinen kuivumaan.
Kaikki takaisin kireihin. Lajitellaan ja vikataan olihohuoneen pöydälle. Jokainen vie omat kasansa heti kaappiin
Miten voi pestä joka päivä pyykkiä, tummat ja vaaleat sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Pese koneellinen päivässä, kaksi jos jaksat. Ei kannata stressata sen kanssa. Viikkaat kuivat pyykit aina suoraan narulta ja viet kaappeihin. Kun pyykkikone kerkeää, mukava ripustaa tyhjälle telineelle. Ei löydy mitään taikaratkaisuja. Meillä kaksi likavaatekoria, kaksosille oma ja meille mulle yhteinen. Olemme 7henk. perhe, eikä meillä mitään pyykkivuoria. Likavaatekoritkaan ei meillä ole mitkään suuret.
Toi ap peseekin kaikki vaatteet yhden käyttökerran jälkeen mikä on järkyttävää vedentuhlausta ja vaatteet menee nopeasti huonoksi.
Järjetöntä touhua.
Mä voin pitää päälipaitaa viikonkin, kun aluspaita on alla...ihan niinkuin ennenmuinoin. Se päälipaita ei silloin kulu.
Ja kun tärkkää valkoiset kauluspaidat, niin ei hiki tartu kauluksiin niin nopeasti.
Kuivuri auttaa kyllä huoneen pölymäärään, mutta kaikilla ei ole kuivuriin mahdollisuutta.
Missään nimessä, ei tule pestyä joka päivä pyykkiä ja se viiden kilon kone todellakin laitetaan täyteen.
Kuudessakympissä pestään kaikki. Ainakin liinavaatteet ja alusvaatteista sukkiin.
Vähempi lämpö ei tapa nimittäin bakteereita. Haluan oikeasti puhtaat alusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä kuivuri mutttei se paljon auta kun ongelma on juurikin puhdas pyykki.
Mies pesee pyykkiä siinä missä minäkin muttei vie kaappeihin kuin omiaan.Meillä on jo isot lapset jotka kyllä todellakin jatkossa pakotan osallistumaan myös pyykkihuoltoon. Kuopus on seitsemän vuotias ja sitten on kymmenen- ja kolmetoista vuotiaat.
Välillä meillä onkin aina talkoot eli minä istun lattialla ja viikkaan ja muut vie pinoja kaappeihin.
Meillä vaihdetaan oikeastaan kaikki vaatteet lapsilta joka päivä. Joku huppari voi olla pari päivää käytössä.
Pyykkiä siis tulee paljon.Sukkaidea on hyvä 👍 Suunnilleen samaa kokoakin on useampi jalka niin yksivärisiä sukkia vaan jatkossa.
Ap
Vaikuttaa vähän itseaihetulta onglemalta, jos kouluikäiset lapset eivät osallistu kotitöihin ja vaatteet vaihdetaan joka päivä. Kyllä meilläkin työt teki sitä että vaihtoivat vaatteita jopa monta kertaa päivässä ja kun sitä puhdasta paitaa ei viitsitty laittaa takaisin kaappiin niin heitettiin pyykkiin.
Kuivausrumpu helpottaa paljon, jää märän pyykin ripustelu kokonaan pois. Meillä onjokaisella perheenjäsenellä on oma pyykkikori, johon laittaa likaiset omassa huoneessa. Kodinhoitohuoneessa on viisi likaisen pyykin koria, johon jokainen lajittelee likapyykkinsä kun tuo ne pestäväksi. Kun koneellinen on pesty ja kuivattu, niin pyykit lajitellaan jokaiselle omiin koreihinsa, jolla vielvät pyykkinsä omiin kappeihinda.
Ja niitä kertaalleen päällä käytettyjä puhtaita vaatteita olen siirrellyt pesemättä suoraan likapyykistä puhtaisiin.
entä jos ei ole sitä kuivausrumpua, miten olette ratkaisseet ongelman?
t:ei ap
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu on kätevä. Jokaisen pyykit voi lajitella vaikka omaan koriin jos ei jaksa heti kaappiin viedä. On silti helpompi löytää tarvitsemansa. Myös toinen pyykkikone on hyvä ratkaisu jos tilaa riittää, voi yhtäaikaa pestä 40 (usein vaatteet eivät kovempaa kestä) ja 60-pyykkiä.
En ole kaivannut toista pyykkikonetta, sillä kuivurin kuivauksen aikana ehtii kyllä pestä sellaista pyykkiä, joka ei ole menossa kuivuriin. Peseminen on nopeampaa kuin kuivaaminen. Mutta toinen kuivuri olisi kätevä.
Meillä lajitellaan likapyykki omiin koreihinsa, joten on helppo vain kipata täysi kori pesukoneeseen. Kuivausrumpu kuivattaa pyykit ja kuiva pyykki on siistissä korissa odottamassa lajittelua (kori on niin nätti, että se voi olla vaikka olohuoneessa eikä näytä pyykkikorilta. Yleensä minä viikkaan vaatteet samalla kun katson telkkaria, kaikki vievät vaatteet omiin vaatekaappeihinsa, myös 3-vuotias. Meillä on myös aikuisilla käytössä tuo kikka, että on vain samanlaisia sukkia. Tosin nyt on lipsunut siihen, että on paria erilaista, kun osa sukista meni rikki, mutta en raaskinut uusia ihan kaikkia sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ap peseekin kaikki vaatteet yhden käyttökerran jälkeen mikä on järkyttävää vedentuhlausta ja vaatteet menee nopeasti huonoksi.
Järjetöntä touhua.
Mä voin pitää päälipaitaa viikonkin, kun aluspaita on alla...ihan niinkuin ennenmuinoin. Se päälipaita ei silloin kulu.
Ja kun tärkkää valkoiset kauluspaidat, niin ei hiki tartu kauluksiin niin nopeasti.
Kuivuri auttaa kyllä huoneen pölymäärään, mutta kaikilla ei ole kuivuriin mahdollisuutta.
Missään nimessä, ei tule pestyä joka päivä pyykkiä ja se viiden kilon kone todellakin laitetaan täyteen.
Kuudessakympissä pestään kaikki. Ainakin liinavaatteet ja alusvaatteista sukkiin.
Vähempi lämpö ei tapa nimittäin bakteereita. Haluan oikeasti puhtaat alusvaatteet.
Huomasitko monenko hengen talous, meillä vielä alle vuoden ikäiset kaksoset. Meillä on 8kg kone ja JOKA päivä pyykkään koneellisen tai kaksi jos jaksan, pesen 60asteessa lähes kaikki, paitsi urheilu/metsästys vaatteet ja 30asteiset erikseen. Minäkin haluan puhtaat vaatteet, 5lapsen kanssa, en todellakaan osta valkoisia vaatteita, joten värilliset ja tummat menee samassa, eikä oo ykskään vaate menny pilalle.
Älkää tehkö asioista noin vaikeita kun ei se mitään rakettitiedettä ole. Ei ole kuivuria, yksi likavaatekori, 5henk. perhe. Riippuu pyykkikoneesta, mutta jos laitat vaikka 60asteeseen, ajaksi tulee vaikka 3h, sen ajan voi lyhentää, jos nyt ei aivan aatamin aikainen kone löydy, meillä pestään 60asteessa 1t40min, pöpöt kuolee ja on pehmeää puhdasta päälle pantavaa.
Sukkanipsut on käytössä. Likaiset laitetaan yhteen nipsulla, koneesta kuivumaan ja tsädäm. Puhtaita ei tarvi paritella :)
http://www.help-tuote.fi/supi/ostopaikat.html
Pyykit viikataan kuivaustelineeltä omaan pinoon kodinhoitohuoneen pöydälle, josta jokainen hakee omansa.
Meillä 8 hengen perhe, eikä pyykinpesu todellakaan ole ongelma. 7kg:n kone ja pyykkiä pestään pari kertaa viikossa 3-4 koneellista/kerta. Ei loju pyykkikasoja.
Vierailija kirjoitti:
entä jos ei ole sitä kuivausrumpua, miten olette ratkaisseet ongelman?
t:ei ap
Ihan pesemällä päivittäin, kuivat viikataan ja suoraan kaappiin. No magic words! Toimii. T. Se 7henk. perhe
Oikeasti, jos haluaa helpottaa suurperheen arkea, älkää ostako niitä valkoisia vaatteita, varsinkaan lapsille, se auttaa paljon siinä lajittelussa.
Meillä vaihdetaan alkkarit, sukat ja puserot päivän käytön jälkeen, mutta hupparit, housut jne tod ei.
Ja kuiva pyykki saman tien kaappeihin.
Pitää vain jaksaa. Ei se pyykki siitä vähene. Paitsi kun lapset on aikuisia mutta sitten ootkin jo vanha ja nuupahtanut.