Miksi lapsille rimmaavat tai samalla kirjaimella alkavat nimet?
Mikä siinä on pointtina..? Itse kun mietin niin jäisi käyttämättä nimiä mistä oikeasti pidän.
Kommentit (47)
Miksi pitää olla samat nimikirjaimet? :O Omassa lähipiirissäni on jo arvattukin lapsen tuleva nimi sen takia. Eihän se nyt tietysti haittaa arvataanko vaiko eikö.. mutta ihmettelen silti.
AP
Ehkä joku miettii, että tuolla tavalla perhe "hitsautuu yhteen" ja viestii sitten ympäristöönsä "yhteenkuuluvuutta"? :D
Tai sitten on vaan luettu liikaa Aku Ankkaa: Tupu, Hupu ja Lupu, Leenu, Liinu ja Tiinu, Mortti ja Vertti ...
Tahdotaan tehdä joku sarja. Ikäänkuin ne ihmiset olisivat koko elämänsä rinnakkain ja yhdessä kaikkialla. Kun ne on vajaa parikymppisiä, kaikki ystävät on eri eikä kukaan tiedä, ketkä on sisaruksia. Siksi voi siis ihan hyvin nimetä lapsensa juuri kauneimmilla mahdollisilla nimellä eikä osana jotain sarjaa: Miro, Miska, Minea, Milana. Minusta tuntuu, että joillakin jopa loppuu hyvät nimet ja se pahnanpohjimmainen saa typerän nimen, joka ei kelvannut alkupään lapsille.
Itse tiedän 3 tai 4 (ainakin) perhettä, missä lapsen nimikirjaimet sama kuin isällä. Yleensähän lapsi saa kuitenkin isän sukunimenkin, niin mikä siinäkin on se idea? AP
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Yksi äiti perusteli kerran, että on sitten samat nimikirjaimet kaikilla. Idioottimainen syy valita nimi!
:D
Sitten pitää kyllä myös katsoa, että tyttö menee naimisiin miehen kanssa, jonka sukunimi alkaa samalla kirjaimella kuin tytön. Ettei tarvitse nimikoida sitten liinavaatteita uudestaan, sillä missä niitä nimikirjaimia muuten tarvitaan?
Paitsi tietysti perheen yhteisessä kalenterissa, jonne merkataan menot ja kotitöiden työnjako. Joka kohdassa lukee sitten, että MK.
3
No meistä se on ollut täysin luonnollinen jatkumo. Lapset alkavat kaikki samalla alkukirjaimella ja toinen nimi on suvun isovanhemmilta ja heidän vanhemmiltaan, melko legendaarisiakin nimiä, jotka kulkeneet suvussa vuosia. Myös oman edesmenneen isäni nimi tietysti yhdistettiin lapsen nimeen.
En tunne jääneeni mistään paitsi.. Kaikilla lapsilla on pitkään harkittu, perinteinen, kaunis nimi ja nimi on heidän arvoisensa.
T. V- sarjan äiti
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Yksi äiti perusteli kerran, että on sitten samat nimikirjaimet kaikilla. Idioottimainen syy valita nimi!
Totta. Kyllä ennemmin kannattaa kysellä nimiehdotuksia tutuilta tai vaikka nimettömiltä kanssapalstailijoilta, tuo äiti luuli varmaan että vanhemmat saavat itse päättää millä perusteella lapselleen nimen valitsevat...
Itse haluaisin kaikille perheenjäsenille eri kirjaimella alkavat etunimet, olisi sitten helppo nimikoida kaikki sitä kaipaavat asiat vain yhdellä kirjaimella.
Minun ja miehen lemppari nimivaihtoehdot alkoivat kaikki samalla kirjaimella, joten siksi kaikkien kolmen lapsen nimi alkaa samalla kirjaimella ja ovat muutenkin samaa tyyliä. Mitä väliä? Oisko parempi jos sisarusten nimet olis vaikka Väinö, Adeliina ja John-Peter?
Ihan miten vaan. Kukin tyylillään. Omasta mielestä kaikkein kauneimmat nimet eivät kaikki kuitenkaan ala samalla kirjaimella. Siksi en antaisi toiselle lapselle samalla kirjaimella alkavaa nimeä kuin esikoisella, että on olemassa paljon kauniimpiakin nimiä. Olisi mielestäni epäreilua, että esikoinen saa sen kauneimman ja muiden pitää tyytyä sillä kirjaimella alkaviin eikä muihin yhtä kauniisiin kuin ekan lapsen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän 3 tai 4 (ainakin) perhettä, missä lapsen nimikirjaimet sama kuin isällä. Yleensähän lapsi saa kuitenkin isän sukunimenkin, niin mikä siinäkin on se idea? AP
No en usko, että isän alkukirjaimen "jatkaminen" on mitenkään erityisen yleistä.
Meillä kyllä pojalla sama alkukirjain kuin mulla, mutta ei se ollut mikään pääkriteeri, oikeastaan vahinko. Näin jälkikäteen ihan kiva.
Ja saa perintöhopeat valmiiksi oikealla kaiverruksella ;) sattumoisin sukunimenkin alkukirjain sama.
Lapsena repesin nauruun, kun joku esitteli kolme siskosta: Tuuli, Pilvi ja Sade. Pidin sitä vitsinä. Kyllä hävetti jälkikäteen. Anteeksi! Mutta en kyllä ikipäivänä nimeäsi omia lapsiani noin. Lienee sitten Aku Ankka pilannut tuon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan. Kukin tyylillään. Omasta mielestä kaikkein kauneimmat nimet eivät kaikki kuitenkaan ala samalla kirjaimella. Siksi en antaisi toiselle lapselle samalla kirjaimella alkavaa nimeä kuin esikoisella, että on olemassa paljon kauniimpiakin nimiä. Olisi mielestäni epäreilua, että esikoinen saa sen kauneimman ja muiden pitää tyytyä sillä kirjaimella alkaviin eikä muihin yhtä kauniisiin kuin ekan lapsen nimi.
Nii juu, samalla alkukirjaimella ei ole olemassa kuin yksi nätti nimi. Näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, miksi tuo oli tuolle äidille hyvä perustelu! Mun mielestä on tavattoman kätevää, kun kaikkien lasteni etunimet alkavat eri alkukirjaimella 😊 Kun olivat pieniä, kurahanskoihin ja vastaaviin riitti vain, kun laittoi nimien alkukirjaimet. (Ja kun nyt kuitenkin joku kysyy, että mitä väliä, jos sisarusten kurahanskat menevät sekaisin, niin oli sillä väliä sille isosiskolle ainakin 😄)
Nyt whatsapp-viestinnän aikakaudella on kätevää, kun tarpeen tullen voin laittaa vaikka "A-lapsen" viestiin "P lähti kaverille, mutta K on kotona."
Meillä lapset samalla alkukirjaimella ja esikoinen on syntynyt 22.11.2009 ja sisar 22.09.2011. Seuraavat kumpikin 29. päivä. Ihme toistensa matkijoita muutenkin niin annettiin sitte samalla kirjaimella alkavat nimetkin.. Ja on muuten samalla kirjaimella kuin isänsä ja vaarinsakin. Ihme porukkaa ollaan.
Noh, oma pointtini oli vain se että miksi "väkisin" keksiä niitä rimmaavia tai samalla alkukirjaimella. Onhan tässä jo ihan hyviäkin perusteluja tullut. AP
Samalla kirjaimella alkavasta lapsisarjasta tulee mieleen kennel.
Meillä on kaksi lasta ja kummankin nimet alkavat samoilla alkukirjaimilla ihan siitä syystä, että löytyi mieleiset nimet. Omassa ja miehen suvussa ei kenelläkään ollut mitään nimisarjaa.