Narsistin hovi. Löytyykö tällä palstalla kokemuksia?
Mikä psykologinen ongelma on näillä ihmisillä, jotka kuuluvat narsistin hoviin? Ne jotka siitä huolimatta ihailevat narsistia, vaikka ovat kuulleet ikävyyksistä joita tämä narsisti on aiheuttanut. Miksi he mielummin ottavat narsistin puolen?
Kommentit (116)
Jep, normikuspää ei jaksa hautoa kostoa. Narsisti odottaa vaikka 20 vuotta kostoa. Ja kosto jatkuu, ja jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, seurustelin monta vuotta mahdollisen narsistipsykopaatin kanssa ja tunnistin itseni "ohut nahkaiseksi narsistiksi". Mitä taas tulee "hoviin" niin väittäisin että suurinosa on ihan tavallisia ihmisiä.
Näitä ilmiöitä näkee kouluissa ja töissä, usein on yksi jolta sallitaan kaikki vedmäisyydet ilman muttia, koska "se nyt vaan on sellainen" tai pelätään että menetetään kaikki ystävät tai nähdään suurempaa etua kuin haittaa kyseisen ihmisen kanssa pyörimisestä. Yleensä kuitenkin tämä piiri on niin suuri, että jos kyse olisi herkkänahkaisista narsisteista, niin kuvittelisi että siinä tapauksessa suurinosa ihmisistä edustaisi tätä tyyppiä. Jos vaikka miettii n. 20 oppilaan luokkaa, sieltä melko usein löytyy yksi oppilas joka pyörittää koko luokkaa, nämäkin asetelmat voivat toki aina hieman muuttua jne.Ovatko kaikki narsistin uhrit ohutnahkaisia narsisteja? Toisessa viestissä väitettiin että narsistin hovi ovat ohutnahkaisia narsisteja. Eikö narsistin uhri ole pelkkä uhri? En tiennyt että uhrissakin voi ilmetä narsistisia piirteitä? Onko tämä totta, vai onko näitä teorioita useita erilaisia?
Kirjoitin tämän ja voin puhua siis vain omasta puolestani. En tiedä mitä lähteitä ne jotka väittävät narsistin hovin olevan itse ohutnahkaisia narsisteja ovat käyttäneet, mutta itse en siihen usko. Koska aika harva kuitenkaan varmaan oikeasti tunnistaa narsistia ellei sitten kuulu lähipiiriin ja uskoisin että ihmiset käyttäytyvät samoin riippumatta siitä onko vaikka esimerkissäni mainittu luokan pyörittäjä narsisti vai muuten ikävä ihminen. En myöskään osaa sanoa että ovatko narsistin uhrit kaikki itse ohutnahkaisia. Tunnistin itseni ja eksäni Riitta Hyrckin ohut- ja paksunahkainen narsisti artikkelista vaikka kaikesta en olekaan aivan täysin samaa mieltä, mutta tarpeeksi lähellä kuitenkin.
Arrtikkelin mukaan myös vanhemman narsismi voisi vaikuttaa lapsen kehitykseen ohut-tai paksunahkaiseksi narsistiksi, joten niin ollen ainakin sellaiset joiden vanhemmalla on narsistinen persoonallisuushäiriö "uhristakin" voisi ainakin kehittyä sellainen.
Olen kuulunut muutaman kerran narsistin hoviin. Raskas koettelemus.
Täytyy pitää tarkasti mielessä se hyöty minkä aikoo henkilöstö saada ja osata pelata se. Vaikeaksi tilanteen tekee jos on useampi narsisti jotka kaikki haluavat sinut hoviinsa ja ovat sodassa keskenään. Täytyy laskelmoida kuka voittaa.
Ikävää on myös että narsisti tarvitsee kompetenssipuolen mutta ei osaa kyllin uskottavasti feikata ihailua. Kulissit täytyy kuitenkin pitää yllä.
Kuten sanottu, raskasta. Crash and burn taktiikka isoja voittoja haettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, seurustelin monta vuotta mahdollisen narsistipsykopaatin kanssa ja tunnistin itseni "ohut nahkaiseksi narsistiksi". Mitä taas tulee "hoviin" niin väittäisin että suurinosa on ihan tavallisia ihmisiä.
Näitä ilmiöitä näkee kouluissa ja töissä, usein on yksi jolta sallitaan kaikki vedmäisyydet ilman muttia, koska "se nyt vaan on sellainen" tai pelätään että menetetään kaikki ystävät tai nähdään suurempaa etua kuin haittaa kyseisen ihmisen kanssa pyörimisestä. Yleensä kuitenkin tämä piiri on niin suuri, että jos kyse olisi herkkänahkaisista narsisteista, niin kuvittelisi että siinä tapauksessa suurinosa ihmisistä edustaisi tätä tyyppiä. Jos vaikka miettii n. 20 oppilaan luokkaa, sieltä melko usein löytyy yksi oppilas joka pyörittää koko luokkaa, nämäkin asetelmat voivat toki aina hieman muuttua jne.Ovatko kaikki narsistin uhrit ohutnahkaisia narsisteja? Toisessa viestissä väitettiin että narsistin hovi ovat ohutnahkaisia narsisteja. Eikö narsistin uhri ole pelkkä uhri? En tiennyt että uhrissakin voi ilmetä narsistisia piirteitä? Onko tämä totta, vai onko näitä teorioita useita erilaisia?
Kirjoitin tämän ja voin puhua siis vain omasta puolestani. En tiedä mitä lähteitä ne jotka väittävät narsistin hovin olevan itse ohutnahkaisia narsisteja ovat käyttäneet, mutta itse en siihen usko. Koska aika harva kuitenkaan varmaan oikeasti tunnistaa narsistia ellei sitten kuulu lähipiiriin ja uskoisin että ihmiset käyttäytyvät samoin riippumatta siitä onko vaikka esimerkissäni mainittu luokan pyörittäjä narsisti vai muuten ikävä ihminen. En myöskään osaa sanoa että ovatko narsistin uhrit kaikki itse ohutnahkaisia. Tunnistin itseni ja eksäni Riitta Hyrckin ohut- ja paksunahkainen narsisti artikkelista vaikka kaikesta en olekaan aivan täysin samaa mieltä, mutta tarpeeksi lähellä kuitenkin.
Arrtikkelin mukaan myös vanhemman narsismi voisi vaikuttaa lapsen kehitykseen ohut-tai paksunahkaiseksi narsistiksi, joten niin ollen ainakin sellaiset joiden vanhemmalla on narsistinen persoonallisuushäiriö "uhristakin" voisi ainakin kehittyä sellainen.
Ja omasta puolestani voin sanoa senkin, että itselläni on aika vahva oikeudentaju, joten en todellakaan kuulu niihin jotka liehittelevät sellaisia jotka toistuvasti käyttäytyvät muita kohtaan ikävästi vaikka anteeksiantavainen olenkin.
Tuossa Hudricin artikkelissa oli määritelty ohutnahkainennarsisti niin, että sellainen etsisi idealisoituja objekteja, koska ei tunnista itsessään olevaa "hyvää" ja paksunahkainen taas projisoisi omat negatiiviset ominaisuutensa muihin, koska ei niitä itsessään tunnista tai pysty käsittelemään.
En itse ole kokenut että oma ajatteluni muista olisi niin mustavalkoista, mutta jotenkin pystyn kyllä hyväksymään sen, että minulla on tarve katsoa erityisesti kumppaniani ylöspäin vaikka haluankin olla tasavertainen.
Minun äitini ja siskoni ovat narsisteja. Siskollani on aina se hännystelijöiden hovi. Innokkaita pahantahtoisia ihmisiä jotka innolla lähtevät kiusaamaan kun joku manipuloi.
Kuvittelevat voivansa parantaa narsistin.
Narsistin hovista eroon pyristeleminen oli pitkä taistelu. Itsetunto oli maassa ja koin syvää henkistä ja fyysistä väsymystä. Tiesin kuitenkin tekeväni oikein ja pysyin järkähtämättömänä. En ottanut enää vastaan mitään narsistin vetoamisia ja ja temppuja ja olin tehnyt asian selväksi. Näin pysyin narsistia vahvempana, vaikka voin todella huonosti. Selvisin muiden hovista lähteneitten, ystävien ja ammattiauttajan avulla.
Ei ole helppo juttu irrottautua narsistista ja hovista/olla mukana hajottamassa hovia. Toisaalta ymmärrettävää, että voi olla helpompaa jäädä hoviin ja muuttua vähitellen narsistin mielen mukaiseksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin hovista eroon pyristeleminen oli pitkä taistelu. Itsetunto oli maassa ja koin syvää henkistä ja fyysistä väsymystä. Tiesin kuitenkin tekeväni oikein ja pysyin järkähtämättömänä. En ottanut enää vastaan mitään narsistin vetoamisia ja ja temppuja ja olin tehnyt asian selväksi. Näin pysyin narsistia vahvempana, vaikka voin todella huonosti. Selvisin muiden hovista lähteneitten, ystävien ja ammattiauttajan avulla.
Ei ole helppo juttu irrottautua narsistista ja hovista/olla mukana hajottamassa hovia. Toisaalta ymmärrettävää, että voi olla helpompaa jäädä hoviin ja muuttua vähitellen narsistin mielen mukaiseksi ihmiseksi.
Minä lähdin siitä hovista. Tilalleni löytyi oitis korvaaja ja sittenhän se vaino kohdistuikin jo. Kolme laajennettua vuoden lähestymiskieltoa ja tuomio törkeästä kunnianloukkauksesta hillitsi hieman, mutta ilmeisesti se hiljainen kampanja jatkuu edelleen...
Suggestioherkkiä ja psyykkisesti heikompia. Joskus myös pelureita, mutta harvemmin. Lisäksi yksinkertaisia.
Narsistin seurassa oleminen on kuin pelaisi shakkia, paitsi ettei narsisti saa tietää että sinä pelaat. Pitää ennakoida narskun seuraava siirto, pyrkiä pohtimaan asioita tämän näkokulmasta ja tehdä omat siirrot ovelasti, mutta kuitenkin siten, ettei narsisti tajua sitä tai ota uhkana. Jotkut käyttävät shakkipelin moukkina muita ihmisiä, mutta sellaiseen en itse ole mennyt.
Olen ollut täyden psykopaatin kanssa samalla työmaalla, mutta en kuulunut tämän uhreihin enkä hoviin. Miten se onnistu? Jaa-a. Sosiaalista taitoa, väistelyä ja ajoitusta. Sillä mentiin. Mutta on tunnustettava, että uskomattoman raskasta se jatkuva pelaaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Narsistihan on alkuun mitä hurmaavin ja ihanin ihminen. Kestää pitkään ennen kuin todellinen luonne paljastuu.
Narsistin otteesta on vaikea päästä kun itsetunto on viety ja mielenterveys on riekaleina. Hän myös käyttää siekailematta sinusta saamiaan tietoja tuhotakseen sinut.
No ei ne narskut sentään mitään yliluonnollisia olentoja ole. Narsisti ei sinua tuhoa, jos sinulla on terve itsetunto ja vähän älliä.
Hovin jäsenet peittävät oikeat tunteensa. Kun vihdoin puhuin ensimmäistä kertaa yhden hovin jäsenen kanssa, ilmeni, että hän onkin todella ahdistunut ja halusi eroon narsistista. Ulospäin olin saanut hänestä käsityksen, että hän suojeli ja hoivasi narsistia.
Itse käyttäydyin hovin jäsenille oikein iloisesti, aurinkoisesti ja puheliaasti kun aloitin irrottautumisen (=taistelun). Eli ulospäin käyttäydyin ihan epärationaalisesti. Oikeasti olin ahdistunut, järkyttynyt, stressaantunut. En ollut vielä saanut otettua puheeksi narsistisen ihmisen käytöstä muitten hovin jäsenten kanssa.
Kun yksi hovin jäsenistä avautui minulle, alkoi vyyhti purkautua.
mä kun mä ei kokemukseni mukaan aina pidä paikkaansa. Hovin jäseneksi joutuvat voivat olla empaattisia ja fiksuja ihmisiä, jotka ovat samassa elämäntilanteessa kuin narsisti. Heillä ei lähtökohtaisesti ole välttämättä minkäänlaista tarvetta liittyä osaksi narsistin hovia. Niin vain tapahtuu pikkuhiljaa kun narsisti alkaa pyörittää ihmisiä ympärillään.
Aluksihan narsisti on oikein mukava ja hyvä ystävä, hän ei paljastu heti. Kun ensimmäiset merkit narsistin järkyttävästä käytöksestä ilmenevät, on narsisti sitonut jo hovin jäseniä monin tavoin itseensä ja tietää heistä henkilökohtaisia asioita.
Narsistista eroon pääsemistä hidastaa häpeä. Narsistin uhri ja hovin jäsen uskoo olevansa muitten ihmisten silmissä huono, heikko ja tyhmä kun on joutunut narsistin vaikutuspiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Suggestioherkkiä ja psyykkisesti heikompia. Joskus myös pelureita, mutta harvemmin. Lisäksi yksinkertaisia.
Yllättävän moni tietää narsisteista näinkin paljon. Narsisteja taitaa olla paljon enemmän kuin mitä sanotaan?Pelottavaa ja jollain tavalla surullista, että joku yksi ihminen pystyy aiheuttamaan niin paljon tuskaa ja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä psykologinen ongelma on näillä ihmisillä, jotka kuuluvat narsistin hoviin? Ne jotka siitä huolimatta ihailevat narsistia, vaikka ovat kuulleet ikävyyksistä joita tämä narsisti on aiheuttanut. Miksi he mielummin ottavat narsistin puolen?
Mä ihmettelen näitä ihmisiä, jotka palvovat ja palvelevat tätä yhtä hahmoa, ja vaikka se tekisi mitä, sitä ei saisi kritisoida. Mitä te saatte tältä ihmiseltä, että kannattaa kaivaa kuoppa jokaisen tervee ihmisen väliin joka ei käytöstä siedä?
Pääsin vuosia sitten erään narsistin hovista pois. Sen jälkee hän kasvatti hoviaan tuhottomasti. Miespuolinen henkilö, joka kerää hoviinsa herkkiä, hyväuskoisia ja empaattisia naisia. Ylistää, pistää jalustalle, imartelee -- ja sitten huijaa ja hyväksikäyttää näitä hyväuskoisia minkä kerkeää. Mustamaalaa näille entiset hovin jäsenet hirveiksi ihmisiksi esiintyen itse viattomana uhrina --- ja hovi nielee kaiken.
Narsisti käyttää hovin jäseniä narsistisina lähteinä. Tämä on sii heidän ensisijainen funktionsa. Narsisti myös pyrkii tutustumaan mielestänsä vaikutusvaltaisiin ja merkittäviin ihmisiin, kuten poliitikoihin ja julkkiksiin.
Aina kun joku näkee tai saa tietää totuuden tästä kyseisestä narsistista, hän onnistuu vääristelemään ja manipuloimaan kaiken käänteiseksi: se toinen on joku hirveä ihminen, joka on tehnyt jotain kamalaa, narsisti itse suurisydäminen ja aito ihminen.
Hovin jäsenet eivät tunnista narsistia narsistiksi, vaan luulevat tämän olevan joku väärinkohdeltu, sympaattinen ja empaattinen ja ihana ihminen. Uskovat kaikki hänen valheensa ja näyttelemisensä. Jokaiselle hän on se lämmin, ihana tosiystävä.
Narsistin hovi on eri asia kuin lentävät apinat. Hovilla tarkoitetaan sitä hyväuskoisten ja empaattisten ihmisten joukkoa, jota narsisti käyttää narsistisina lähteinä ja huijattavina. Lentävät apinat ovat niitä erityisiä hovin jäseniä, jotka narsisti värvää ja manipuloi kiusaamaan kanssaan ja puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin vuosia sitten erään narsistin hovista pois. Sen jälkee hän kasvatti hoviaan tuhottomasti. Miespuolinen henkilö, joka kerää hoviinsa herkkiä, hyväuskoisia ja empaattisia naisia. Ylistää, pistää jalustalle, imartelee -- ja sitten huijaa ja hyväksikäyttää näitä hyväuskoisia minkä kerkeää. Mustamaalaa näille entiset hovin jäsenet hirveiksi ihmisiksi esiintyen itse viattomana uhrina --- ja hovi nielee kaiken.
Narsisti käyttää hovin jäseniä narsistisina lähteinä. Tämä on sii heidän ensisijainen funktionsa. Narsisti myös pyrkii tutustumaan mielestänsä vaikutusvaltaisiin ja merkittäviin ihmisiin, kuten poliitikoihin ja julkkiksiin.
Aina kun joku näkee tai saa tietää totuuden tästä kyseisestä narsistista, hän onnistuu vääristelemään ja manipuloimaan kaiken käänteiseksi: se toinen on joku hirveä ihminen, joka on tehnyt jotain kamalaa, narsisti itse suurisydäminen ja aito ihminen.
Hovin jäsenet eivät tunnista narsistia narsistiksi, vaan luulevat tämän olevan joku väärinkohdeltu, sympaattinen ja empaattinen ja ihana ihminen. Uskovat kaikki hänen valheensa ja näyttelemisensä. Jokaiselle hän on se lämmin, ihana tosiystävä.
Kuulostaa tutulle, pääsin irti miehen otteesta, joka myös keräilee näitä naisia söpöilemään kavereikseen. Minut on yritetty kuvata hulluksi ja inhottavaksi kun pakenin piilevää väkivaltaisuutta joka tuli esiin.
Ovatko kaikki narsistin uhrit ohutnahkaisia narsisteja? Toisessa viestissä väitettiin että narsistin hovi ovat ohutnahkaisia narsisteja. Eikö narsistin uhri ole pelkkä uhri? En tiennyt että uhrissakin voi ilmetä narsistisia piirteitä? Onko tämä totta, vai onko näitä teorioita useita erilaisia?