Narsistin hovi. Löytyykö tällä palstalla kokemuksia?
Mikä psykologinen ongelma on näillä ihmisillä, jotka kuuluvat narsistin hoviin? Ne jotka siitä huolimatta ihailevat narsistia, vaikka ovat kuulleet ikävyyksistä joita tämä narsisti on aiheuttanut. Miksi he mielummin ottavat narsistin puolen?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Jep, normikuspää ei jaksa hautoa kostoa. Narsisti odottaa vaikka 20 vuotta kostoa. Ja kosto jatkuu, ja jatkuu...
Harvoin puhutaan siitä, että narsisti kostaa myös ilman mitään syytä. Saa myös ihmisiä puolelleen helpommin, kun kyseessä on "kosto".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hiljattain päässyt eroon narsistista. Hovista oli yllättävän vaikea päästä eroon, mutta sekin on saavutettu. Pitääkö tässä vielä pelätä että he tunkevat takaisin? Kun joku mainitsi, että narsisti kostaa ja kostaa...? Millä narsisti voi kostaa, jos hänellä ei ole enää mitään mikä yhdistäisi minuun, ei edes se hovi?
Narsisti kostaa esim valehtelemalla. Varaudu siihen, että valehtelu on jo alkanut ja hän kääntää ihmisiä sinua vastaan...
Pakko sanoa, että mielikuvitusta kyllä löytyy, ja keinot voivat olla mitä eriskummallisimpia kun sitä kostoa haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, normikuspää ei jaksa hautoa kostoa. Narsisti odottaa vaikka 20 vuotta kostoa. Ja kosto jatkuu, ja jatkuu...
Harvoin puhutaan siitä, että narsisti kostaa myös ilman mitään syytä. Saa myös ihmisiä puolelleen helpommin, kun kyseessä on "kosto".
Narsistilla ei ole omaatuntoa rajoitteena. Ei myöskään hoviväellä.
Siis ihan nuoruuden tyhmyyttäni olin narsistin hovissa. Manipulointi ja mielistely oli niin taitavaa, eikä minulla ollut taitoja tunnistaa sitä epäaidoksi. Sitten jonkun vuoden päästä, kun silmäni avautuivat oli eroon pääseminen hankalaa (siis pelkäsin niin, että oksetti), lopulta se onnistui ja miten helpottunut olinkaan!
Olin myös melko rajaton, minua sai kohdella miten vain. Vasta lähemmäs kolmekymppisenä kasvatin rajat.
Hyvä oppikoulu oli! Nykyään osaan kyllä kiertää moiset tyypit kaukaa.
Narsistisuus ja empatian puute yhdistää narsistin hovia.
Tottumus auktoriteetin seuraamiseen, ehkä kotoa, koulusta tai partiosta opittua? Että sillä tavalla pärjää, kun ei ole yksilö.
Macchiavellistinen perusvire.
Kyvyttömyys tai haluttomuus kriittiseen ajatteluun, henkinen laiskuus.
Vastuuntunnottomuus.
Ja se, että ympäristö vahvistaa narsistista toimintaa, ja palkitsee. Narsismi tulkitaan ympäristössä positiivisesti, röyhkeys rohkeudeksi, kiusminen energisyydeksi.
Suomalainen on sen verran herkkäuskoinen, et nyyhkytarinat menee läpi ilman kritiikkiä.
olen nähnyt työpaikkoja, jossa narsisti työpaikalla, kiusaa kaikki järkevät ihmiset pois. työpaikkaan jää narsistin hovi ja firma ajautuu konkurssiiin. uskon,että uhri on itsenäinen ja usein narsistia lahjakkaampi. siksi narsistin tarviikin ruveta pelaamaan ja valetelemaan, tätä pois ,koska uhri olisi parempi kuin narsisti,sekä ihmisenä että työntekijänä. selkeästi keskustelusta ja tiedosta on hyötyä, koska useampi tunnistaa nää myrkky yksilöt.esim.yritys voi kaatua narsistin palkkaamiseen.kiusaa sekä työntekijöitä että asiakkaita.tuloksena konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyvät narsistista.
Narsistin myötäilijät tarvitsevat narsistia ja saavat latenttia mielihyvää, dopamiinia verenkiertoonsa kieroutuneesta sadistisesta nautinnosta, kun seuraavat narsistin tekemää kiusaamista. Hovin ei tarvitse liata omia käsiään. Ovat energiavampyyrejä. Narsisti myös tarvitsee hovin. Narsisti on läheisriippuvaisuuden ääri-ilmiö. Narsisti ei kestä olla itsensä kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä roolit ovat mielestäni olemassa jo koulussa. Aina siellä on tyypit, ainakin tyttöjen ryhmässä, jotka ovat "valmiita pelinappuloita". Kun luokan prinsessa sanoo: kapteeni käskee, hypätkää - nämä tytöt hyppäävät ja ovat iloisia, kun saavat ohjeet prinsessalta.
Ihmiskunnan toivo onkin heissä, jotka eivät asetu kumpaankaan rooliin. Narsisteja kyllä pidetään toivottomina, mutta hovista voi lähteä, kipeää se kyllä tekee. Moni silti uskaltaa kun väsyy nöyryytetyksi tulemiseen.
Laiskuus yhdistää narsistia ja hänen hoviaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyvät narsistista.
Eräällä entisellä työpaikallani oli 100% narsisti ja naispuolinen johtaja director-tittelillä. Sai aivan hirvittäviä itkupotkukohtauksia työpaikalla , jos asiat ei menneet hänen tahtonsa mukaan ja lisäksi keräsi ympärilleen mielistelijöitä. Mitä enemmän tätä dirikkaa mielisteli, sitä varmempi oli ylennys manager-positioon.
Olen samaa mieltä. Mutta myös se että on kasvanut "hyvässä kohtelussa" saattaa oudosti vaikuttaa siihen että putoaa psykopaatin ansakuoppaan. Menee hetki ennen kuin tajuaa sen toimintamallin, ja että joku tosiaan voi olla niin tahallisen sadistinen. Ja sitten pettyy siihen ihmiseen, ja sitten poistuu sen hallinnasta.
Hyvä itsetunto auttaa paljon. Ei joudu narsun hampaisiin, eikä hetkauta narskun perseilyt. Itse seurasin pari vuotta satunnaisesti yhden narsun hajota, hallitse ja kosta elämää. Vaikutti lopulta aika ikävältä elämältä kun kokoajan piti kostaa jollekin tai olla ilkeä tai kontrolloida tai hallita muita. Narsku sai näistä elämän ilonsa yksinäisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä narskuja löytyy hoitoalalta, narsisti ja hänen hovinsa. Ne jotka eivät kuulu hoviin, kiusataan ulos. Narsisti mies puolisona on myös hirveä otus, parempi juosta kuin jäädä.
Näin on!
Älykäs narsisti on vaarallinen.Voi kostaa vuosienkin päästä.
Vierailija kirjoitti Narsistin myötäilijät tarvitsevat narsistia ja saavat latenttia mielihyvää, dopamiinia verenkiertoonsa kieroutuneesta sadistisesta nautinnosta, kun seuraavat narsistin tekemää kiusaamista. Hovin ei tarvitse liata omia käsiään. Ovat energiavampyyrejä. Narsisti myös tarvitsee hovin. Narsisti on läheisriippuvaisuuden ääri-ilmiö. Narsisti ei kestä olla itsensä kanssa yksin.
Tämä on niin totta. Ne nössöt, jotka eivät itse osaa eivätkä uskalla tehdä tai sanoa mitään, nauttivat aitiopaikalla dopamiiniryöpystä minkä saavat kun narsu kostaa muille ihmisille (yleensä vielä täysin aiheetta). Hovi ei tule koskaan ymmärtämään narsun vaikutusta heihin henkisesti eikä sitä, kuinka heiltä on imetty kaikki energia narsulle.
Miten tunnistat narsistin? Pirun ovelia.