Narsistin hovi. Löytyykö tällä palstalla kokemuksia?
Mikä psykologinen ongelma on näillä ihmisillä, jotka kuuluvat narsistin hoviin? Ne jotka siitä huolimatta ihailevat narsistia, vaikka ovat kuulleet ikävyyksistä joita tämä narsisti on aiheuttanut. Miksi he mielummin ottavat narsistin puolen?
Kommentit (116)
Melkein vapaa kirjoitti:
Hyvä, kun pidätte elossa tätä ketjua. Itse olen katkaissut yli vuosi sitten välit narsistiseenäitiini ja hänen apinamieheensä, joka itseään ottoisäkseni kutsuu. Tässä vaiheessa olen menettänyt kaikki perheenjäseneni äitini manipuloinnille. Viimeinenkin, joka aluksi yritti koittaa olla ymmärtäväinen ja kannustaa mua on ryhtynyt lentäväksi apinaksi. Narsistiäitini lähettelee sovitteluviestejä missä hän jatkaa luonnollisesti samaa rataa. Kehumalla itseään hyväksi äidiksi ja samalla kertomalla mihin en kykene elämässäni. Tiedän, että tälläiset viestit pitäisi sivuuttaa olankohautuksella, mutta kovin tekisi mieli lähettää jotain osuvaa takaisin. Mutta eihän se mitään hyödytä. Tuntuu hyvältä ettei oo yksin ja voi esim tästä viestiketjusta hakea vertaistukea.
Pysy kaukana ja erossa vaan. Narsisti haluaa susta otteen uudelleen, ja yrittää sitä vaikka ärsyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjonarsisteja. Saavat oman narsistisen puolen esiin tämän kovanahkaisen narsistin kautta. Varjonarsisteista ei ikinä usko mihin he kykenevät, ovat monesti vielä sellaisissa tehtävissä, että ihmiset uskovat heidän olevan "hyviä ihmisä" Lastensuojelun sosiaalityöntekijöinä he viihtyvät hyvin, joten narsistin uhrin on turha luulla saavansa apua heiltä. Seurakunnan pastoreina, lastenlääkäreinä jne ja ovat usein pidettyjä ihmisiä. Kunnes näyttömölle astuu narsisti, jota nämä "hyvikset" eyhtyvät välittömästi paapomaan. Paapovat iinä sitä omaa narsistista puoltaan, joka on piilossa.
Tämä asia on ihan täsmälleen näin kuten äärimmäisen osuvasti kuvasit/analysoit.
Loistava ja tarkka kommentti.
(ablodeeraan)
Siis aplodeeraat?
Näitä narskuja löytyy hoitoalalta, narsisti ja hänen hovinsa. Ne jotka eivät kuulu hoviin, kiusataan ulos. Narsisti mies puolisona on myös hirveä otus, parempi juosta kuin jäädä.
Täähän kuullostaa hyvin tutulle. Taidan todellakin tietää et mistä on kysymys ja mikä paikka on. Oikea myrkkykäärmeitten pesä tuo koko paikka. Ei ihme että monet ovat lähteneet tuolta, kun haluavat elää omaa elämää ei narsistin ja hänen hovinsa elämää. Antavat itsestään hyvän kuvan, mutta todellisuudessa ovat kaikkea muuta. Tää kaikkien kuningaskobra kyllä tietää mihin myrkkynsä sylkee ja saa kaikki heti mukaansa hänen likaiseen peliinsä. Kaikki kyllä ennen pitkää huomaavat mut pelkuruus on kaikilla kun ei uskalla ääneen asiasta puhua. Tämä kaiken pahan alku ja juuri osaa myös leikkiä marttyyriä ja uhria. Vetää kyllä roolinsa hyvin.
Kkk
Kokemusta on työyhteisöstä, jossa päällikkönä narsisti. Ala niin vaikeastityöllistävä että hänen asiantuntija-alaisensa kestivät päällikkönsä käytöstä jotta saivat pitää oman työpaikkansa. Katsoivat vierestä asiatonta käytöstä, kun yhtä ei- asiantuntijatason alaista kiusattiin, päällikkö huusi ja raivosi. Tämä nainen on päällikkönä edelleen, saa valtavasti kehua ja mainetta alansa hyvänä tutkijana ja asiantuntijana, mutta ihmisenä on ihan hirveä. En tiedä onko tuon työyhteisön tuota päällikköä myötäilevät asiantuntijat varsinaisesti hänen hoviaan, mutta minun silmissäni selkärangatonta ja epädemokraattista heikkoa porukkaa, joka vaikenee hirveästä johtamistavasta ainoastaan turvatakseen oman paikkansa. En ole onneksi tuossa paikassa enää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka "paha" sitten tämä varjonarsisti on? Ei kuitenkaan yllä siihen pahuuteen, mihin narsisti yltää? Miten varjonarsistit kohtelevat narsistin uhria, jos puhutaan esim. työyhteisöstä tai ystäväpiiristä?
Tietyllä tavalla on vielä narsistia alhaisempi, kun lähtee narsistin hännystelemään ja pers*ttä nuolemaan. Toisaalta ei yksin pysty eikä tee niitä kauheuksia, mihin narsisti itse pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistihan on alkuun mitä hurmaavin ja ihanin ihminen. Kestää pitkään ennen kuin todellinen luonne paljastuu.
Narsistin otteesta on vaikea päästä kun itsetunto on viety ja mielenterveys on riekaleina. Hän myös käyttää siekailematta sinusta saamiaan tietoja tuhotakseen sinut.No ei ne narskut sentään mitään yliluonnollisia olentoja ole. Narsisti ei sinua tuhoa, jos sinulla on terve itsetunto ja vähän älliä.
Olet liian hyväuskoinen ihminen. Tai sitten sulla on hyvä itsetunto.
Väitän että nykytietous narsismista ja varsinkin siitä avoimesti puhuminen on auttanut monia selviämään narsistin vallasta. Tai estänyt asettumasta narsistin kieputeltavaksi. Joten kyllä mahdolliseksi uhriksi joutumiseen liittyy uhrin ällittömyys (tiedon puute) ja huono itsetunto.
Narsistin hoviin kun kasvaa nuoresta saakka, saattaa oppi samanlaisia käytösmalleja kuin narsistilla on itsellä. Hovi ei ole syntyjään paha kuten narsisti on, mutta näistä huonoista "ei-normaaleista" käytösmalleista/puolustautumiskeinoista on opeteltava tietoisesti eroon. Eli opeteltava sitä normaalin maailman käytöstä uudestaan. Puhun omasta kokemuksesta. Tämä ilmiö johtuu siitä, ettei uhreilla on mahdollisuuksia oppia muita selviytymiskeinoja, kun eristäminen on edennyt riittävän pitkälle. Ja on jumissa hovissa riittävän pitkään. Ne jotka syyllistävät hovia yksinomaan, ovat väärässä. Se on aina tilanteen ajamaa käytöstä mutta en väitä, etteikö hovissakin voisi joskus olla narsismista kärsiviä henkilöitä. On kuitenkin niin, ettei yksikään narsisti ikinä sopeutuisi toisen narsistin hoviin!
Ja aivan pakko on kommentoida tuota, että hovi tekisi hirveyksiä. Ihan kamalia väitteitä! Ei ole mikään hovin jäsen, pikemminkin aito narsisti, jos lähtee narsistin hirveyksiin mukaan. Hovin jäsen on se, joka ottaa hiljaa vastaan myös ympäristön paineen joka aiheutuu narsistin sekoilusta pitkin ja poikin aiheuttaen mielipahaa muillekin kuin hovilleen.
Näköjään tännekin eksyy ihania narsisteja levittämään kaivorottien ilosanomaan. Toivotus teille, jo näin etukäteen, että oikein mukavaa yksinäistä ahdistavaa loppuelämää. Joko ypöyksin tai sitten syvästi vihaamanne kumppanin kanssa.
Minä en ehtinyt välittää narskun hovista kun taistelin joka päivä ja torppasin kaikenlaiset sabotointi- ym yritykset narskun puolelta. Kiusaaminen tyrehtyi kuin seinään kun tein valituksen, kävin työterveydessä jne. Nujerrettu narsku hyppäsi luutansa selkään ja poistui työpaikastani muutaman kuukauden jälkeen. Olen selviytynyt elämässäni niin monesta haasteesta että yksi narsku ei tunnu missään. Naurattaa vain kun ko. akka varmasti miettii loppuelämänsä mikä häneen osui. Väärän uhrin valitsi - sellaista se joskus on.
Narsistiin ei voi luottaa. Jutut vaihtuu tilanteen mukaan toki aina omaksi eduksi. Kovat luulot itsestä harhauttavat hänet niin, että hän ei edes ymmärrä toisen näkevän hänen lävitseen. Luulee, että toinen uskoo kaiken minkä hän kertoo. Jos tilanne alkaa vähänkään pelottaa.. tai narsku pelkää totuuden paljastuvan hän kyllä keksii pikaisen valheen, että saa kaiken pysähtymään ja aiheen vaihtumaan aivan johonkin muuhun.
Tuntemani narsku teki sitä että paasasi ensin minulle sata lasissa negatiivista omasat miehestään ja minä tietysti myöntelin jaa-joo kun en jaksanut osallistua keskusteluun. Sitten oli ilmeisesti mennyt kertomaan tälle haukkujensa kohteelle että minä olen haukkunut häntä siten ja täten. Sai kaikki pienenkin piirin sosiaaliset suhteet aivan kuralle. Selvästi nautti tilanteesta. Onneksi ei tarte näiden idioottien kanssa olla enää missään tekemisissä minun mustamaalauspropagandakuulumisia lukuun ottamatta.
Kukaan ei voi itse täysin päättää, että kuuluu narsistin hoviin. Voit olla käytettävissä, tai sitten päätät että et ala hänen hoviinsa, vaikka hän pyytäisi.
Olen seurannut kahta eri lapsi-narsistia, kun olen itse ollut jo aikuinen. Toinen oli lapseni luokkakaveri, toinen naapurin tyttö. Nämä tytöt valitsivat joka päivä sen, ketkä saivat olla hänen kavereitaan. Aamulla kouluun mennessä ei voinut tietää, kuuluuko tänään hänen hoviinsa, vai ei, ja kuuluuko se oma paras kaveri vai ei. Jos paras kaveri kuului, ja itse ei, olit sitten yksin koko päivän, ellei paras kaveri kieltäytynyt siitä narsistin kaveripyynnöstä. Ja siitä hovista ei tarvinnut monesti kieltäytyä, kun ei enää saanut kutsuja siihen.
Jos narsistin hovista kieltäytynyt ei kutsunut narsistia synttäreilleen, narsisti kutsui kaikki synttäreille kutsutut kotiinsa leikkimään juuri samaan aikaan, kun ne synttärit olivat. Jos joku meni kuitenkin synttäreile, eikä narsistin kanssa leikkimään, sai olla varma, ettei hänellä ollut enää sen jälkeen mitään asiaa narsistin hoviin.
Oma tyttäreni kävi kuraattorin kanssa juttelemassa näistä kaveriongelmistaan. Sen jälkeen häntä ei enää ahdistanut kaverien puute, vaan hän oli tyytyväinen niihin pariin kaveriin, jotka hänellä oli.
Naapurin tyttö taas saattui tulla pihalle, kun muilla tytöillä oli leikki kesken. Narsisti ilmoitti ensimmäisenä, kenen kanssa hän tänään saa leikkiä. Väitti vieläpä, että äiti on sanonut että vain tämän tytön kanssa saa leikkiä. Ja ilmoitti sitten, että hän jatkaakin nyt sitä muiden jo aloittamaa leikkiä tämän yhden kanssa kahdestaan, ja muiden pitää häipyä. Kun tyttäreni kertoivat tästä, sanoin heille, ettei missään nimessä tarvitse alistua tämän tytön määräysvaltaan. No, se "kaveruus" oli sen jälkeen aikalailla taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Hovin jäsenet ovat tyhmiä surkeita ressukoita, jotka luulevat olevansa jotakin, kun pääsevät narsistin juoksulikoiksi. Ja kaikki tuntemani ovat naisia. Maan matosia jotka luulevat parantavansa surkeita asemiaan polkemalla uhria. Todellisuudessa ovat yhteisön heikointa r*skasakkia, p*skaa ja jätettä, luusereita ja nollia, inhokkeja, ihmisr*skia, joista koko kylä puhuu halveksien. P*skaämpäriin hukkunut tautien saastuttama kolmijalkainen sokea rottakin on valioyksilö näiden rinnalla.
Tietämässäni "hovissa" se oli kyllä jätkäporukka joka hyöri ja pyöri sen typerän kuninkaansa ympärillä. Ihan oksetti katsella sitä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistihan on alkuun mitä hurmaavin ja ihanin ihminen. Kestää pitkään ennen kuin todellinen luonne paljastuu.
Narsistin otteesta on vaikea päästä kun itsetunto on viety ja mielenterveys on riekaleina. Hän myös käyttää siekailematta sinusta saamiaan tietoja tuhotakseen sinut.No ei ne narskut sentään mitään yliluonnollisia olentoja ole. Narsisti ei sinua tuhoa, jos sinulla on terve itsetunto ja vähän älliä.
Olet liian hyväuskoinen ihminen. Tai sitten sulla on hyvä itsetunto.
Väitän että nykytietous narsismista ja varsinkin siitä avoimesti puhuminen on auttanut monia selviämään narsistin vallasta. Tai estänyt asettumasta narsistin kieputeltavaksi. Joten kyllä mahdolliseksi uhriksi joutumiseen liittyy uhrin ällittömyys (tiedon puute) ja huono itsetunto.
Olen samaa mieltä. Mutta myös se että on kasvanut "hyvässä kohtelussa" saattaa oudosti vaikuttaa siihen että putoaa psykopaatin ansakuoppaan. Menee hetki ennen kuin tajuaa sen toimintamallin, ja että joku tosiaan voi olla niin tahallisen sadistinen. Ja sitten pettyy siihen ihmiseen, ja sitten poistuu sen hallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Narsistiin ei voi luottaa. Jutut vaihtuu tilanteen mukaan toki aina omaksi eduksi. Kovat luulot itsestä harhauttavat hänet niin, että hän ei edes ymmärrä toisen näkevän hänen lävitseen. Luulee, että toinen uskoo kaiken minkä hän kertoo. Jos tilanne alkaa vähänkään pelottaa.. tai narsku pelkää totuuden paljastuvan hän kyllä keksii pikaisen valheen, että saa kaiken pysähtymään ja aiheen vaihtumaan aivan johonkin muuhun.
😰
Vaikka vuosia olen aiheeseen tutustunut niin silti saattaa löytää itsensä tilanteesta, että herää hälytyskellojen soittoon. Olenko nyt narsistin hovissa, onko tämä tilanne sellainen että olen narsistin seurassa? Koska olet hovissa jo kun edes kuuntelet narsistin puhetta tai annat aikaasi sille. Sekin jo vahvistaa hänen kokemusta oman asiansa ja itsensä tärkeydestä ja saattaa samaan aikaan tehdä täysin sinulle tuntemattomasta ihmisestä uhrin toisaalla. Ainoa mitä voit tehdä on sulkea suusi ja unohtaa koko tilanteen, jotta sinua ei käytetä enempää.
Hovilaiset eivät ole penaalin terävimpiä kyniä ja ullakolta on palanut lamppu.
Hovin jäsenet ovat tyhmiä surkeita ressukoita, jotka luulevat olevansa jotakin, kun pääsevät narsistin juoksulikoiksi. Ja kaikki tuntemani ovat naisia. Maan matosia jotka luulevat parantavansa surkeita asemiaan polkemalla uhria. Todellisuudessa ovat yhteisön heikointa r*skasakkia, p*skaa ja jätettä, luusereita ja nollia, inhokkeja, ihmisr*skia, joista koko kylä puhuu halveksien. P*skaämpäriin hukkunut tautien saastuttama kolmijalkainen sokea rottakin on valioyksilö näiden rinnalla.