Ruokasnobit, minkälaista ruokaa ostatte kaupasta?
Kommentit (10)
En nyt tiedä, tekeekö se minusta ruokasnobin, jos panostan määrän sijaan laatuun ja suosin tuoreita raaka-aineksia. Kasvissyöjänä olen huomannut, että kyllä se ruuan makuun vaikuttaa huomattavasti, että raaka-aineet on hyvälaatuisia ja yrtit tuoreita, silloin ruuassa makumaailma on ihan erilainen ja vivahteet korostuu paremmin.
Ruokaan tuhlaaminen on tyhmintä mitä voi tehdä. Ruoka on olemattoman pienen hetken suussa joten ihan sama vaikka ostaa sitä kaikista halvinta vaihtoehtoa.
Juon vain lähdevettä.
Käyn 1-2 krt viikossa luomukaupassa, josta nappaan kaikki hyviltä näyttävät kasvikset, ja rakennan viikon kokkailun niiden ympärille. Sieltä myös pakastevihannekset ja superfood-marjat + kuivahedelmät.
Tyrni- tai mustikkaglögiä paikalliselta paikalliselta pienvalmistajalta (asun Eestissä).
Käsityöjäätelöä (myös eestiläistä.)
Lempioliiviöljyäni tilaan italialaisruuan erikoiskaupasta.
Stockalta lohta, luomumunat... ja Tallinnassa siel on paremmat hedelmät vrt. muihin kauppoihin. Mutta joskus tilaan hedelmät Balti Jaaman italialaisesta hedelmäkojusta, ovat ihan kaiken tässä maassa ostettavan yläpuolella, mitä hedelmiin tulee :)
Käytän huomattavan osan tuloistani laadukkaaseen ruokaan, se on mun valintani. Totta, että jää vähemmän rahaa sit muuhun, mutta näin haluan elää, ja syömiseni laatu pitää yllä terveyttäni ja tukee pieniä yrityksiä. Tunnen kiitollisuutta nautittuani aterian laadukkaista raaka-aineista.
Ruuan suhteen olen siinä mielessä onnekas, että asun miljoonakaupungissa, jossa on valtava valikoima erilaisia ruokatuotteita kaupoissa ja ravintoloissa laidasta laitaan. Jos olisi varaa, ostaisin varmaan kaikki ruuat luomuna Whole Foods -kaupasta, mutta joudun kyllä rajoittamaan hieman, kun rahat eivät ihan vielä riitä siihen. Kuten edelliset mainitsivat, tärkeintä on saada puhdasta ruokaa laadukkaista raaka-aineista. Ravintoloissa kokeilen usein eri etnisiä paikkoja, ja ruuan ei tarvitse olla hienoa fine diningia, se voi olla myös katuruokakojusta, josta saa erinomaista ruokaa.
Eniten ruokasnobeilu näkyy minulla ehkä siinä, että ostan mieluummin puhtaita raaka-aineita jonkun puolivalmisteiden sijaan. Esimerkiksi en osta valmista pastaa, vaan teen sen itse durumjauhoista ja kananmunista. Toki suosin myös ruuan ostamista suoraan tuottajilta, esimerkiksi kalaa käyn ostamassa parilta vakiokalastajalta, nautaa haen suoraan viereiseltä tilalta ja herkuttelen riistalihalla jota olen ostanut paikalliselta metsästysseuralta. Mitään kovin erikoisia ruoka-aineita sen sijaan en juurikaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, tekeekö se minusta ruokasnobin, jos panostan määrän sijaan laatuun ja suosin tuoreita raaka-aineksia. Kasvissyöjänä olen huomannut, että kyllä se ruuan makuun vaikuttaa huomattavasti, että raaka-aineet on hyvälaatuisia ja yrtit tuoreita, silloin ruuassa makumaailma on ihan erilainen ja vivahteet korostuu paremmin.
Komppaan tätä, että tuoreet yrtit kyllä nostavat ruuan ihan uudelle tasolle.
En nyt pidä itseäni minään erityisempänä snobina, mutta minun käsitykseni on, että oikeat ruuanharrastajat ostavat ja arvostavat perusraaka-aineita ja osaavat valmistaa ruokaa muustakin kuin fileestä tms. Hifistely ei merkitse vaikka mätiä ja hienoja juustoja ja tuontihedelmiä vaan esimerkiksi häränhäntiä tai porsaanpotkia, nauriita ja kyssäkaaleja, itse suolattuja metsäsieniä jne. Ruokasnobi ei myöskään osta valmiita tom yam -tahnoja vaan jos etnisiä keittiöitä harrastetaan, tahnat tehdään alusta alkaen itse galangal- ja inkiväärinjuurista yms.
Syön sellaista ruokaa, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän suolistovaivoja. Kärsin kroonisista suolistovaivoista, mutta virallista diagnoosia en ole kuitenkaan saanut. Oireet viittaavat laktoosi-intoleranssiin, keliakiaan tai ibs:ssään ja ovat kestäneet niin kauan kuin muistan, että jos olisi syöpää niin olisin jo kuollut.
Yritän käyttää mahdollisimman paljon luomutuotteita ja sesonginmukaisia vihanneksia ruoassani. Pyrin välttämään lisäaineita ja suosin tuoreita yrttejä kuivattujen sijaan. Kokeilen paljon uusia raaka-aineita eri ruokakulttuureista. Eilen kävin ruokakaupassa, ja ostoskoriini päätyivät muun muassa passionhedelmiä, luomurusinoita, italialaista chilimarmeladia, kreikkalaista paprikafetamezeä ja normandialaista siideriä.