Miten yksinkertaiset kokevat älykkäämmät?
En ole vielä tavannut itseäni älykkäämpää ihmistä ;) Tämä siis vähän kieli poskella sanottu mutta totta toinen puoli! Olen kuitenkin yllättävän usein törmännyt selkeästi itseäni yksinkertaisempiin ihmisiin ja rupesin miettimään miltä heistä tuntuu kun keskustelukumppani tuntuu olevan ihan toisissa sfääreissä, siis toki se fiksumpi osaa keskustella simppeleistäkin aiheista, mutta äly paistaa silti läpi.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kovin älykäs ole jos et ole huomannut tuota kuinka suhtautuvat:)
Nyt ei ollut kyse minun huomaamisistani vaan toisten henkilökohtaisista kokemuksista.
Elikkä tiedät kuinka tyhmemmät suhtautuu älykkäisiin mutta kysyt sitten kuitenkin sitä ja annat avauksessa ymmärtää ettet tiedä sitä?
Selvä ok.
Ei vaan minua nimenomaan kiinnostaa mitä toisen pään sisällä liikkuu jos/kun huomaa keskustelukumppanin fiksummaksi kuin itse on. Skarppaako, ajatteleeko että "Voi kun tuo onkin fiksu, nyt täytyy käyttää siistiä kieltä ettei tajua minua tyhmemmäksi!" vai antaako olla, on luonnollisesti se mikä on höpötellen omiaan - meni syteen tai saveen; ei edes huomaa eroa älyykkyydessä?
En osaa sanoa noin yleisesti, mutta meillä oli luokalla aikoinaan yksi rehellisesti ihan umpityhmä tyttö. Höpötti omia juttujaan, kyseli typeriä ja aiheutti myötähäpeää ja monet ärsyyntyi, ei huomannut sitä kuitenkaan itse ollenkaan. Suu levällään vaan nauroi ja höhötti, kun muut istui hiljaa tuijottaen kengänkärkiä ja osa pyöritteli silmiä. Tunneilla kommentoi melkein kaikkea opettajan sanomia asioita, kyseli typeriä asiaanliittymättömistä jutuista, yritti ohjata opetuksen sivuraiteille.
En ole kyllä ikinä huomannut että joku olisi mua huomattavasti älykkäämpi. Jos juttelen bussissa jonkun tutun kanssa, ihan arkisia asioita jutellaan vaikka eräskin tuttuni on erikoislääkäri. Harvoin normaalisti aletaan mistään fysiikan laeista keskustelemaan, jos näin olisi niin pitäisin tyyppiä vähintäänkin outona.
Haha ai ne on tyhmiä ketkä vihaa poliiseja. Haha ehkä paras heitto ikinä. Minä ainakin vihaan niitä koska ne on hallituksen orjia kenen tehtävä on pitää kansa kurissa. Että kaikki tekis vaan töitä. Tässä taas nähdään jonku ihmisen kapeakatseisuus. Tosin on hyvä tietty et joku pitää järjestystä yllä. Mut se on ihan eri tarina kuka määrittelee mikä on oikein tai väärin.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tavannut itseäni älykkäämpää ihmistä ;) Tämä siis vähän kieli poskella sanottu mutta totta toinen puoli! Olen kuitenkin yllättävän usein törmännyt selkeästi itseäni yksinkertaisempiin ihmisiin ja rupesin miettimään miltä heistä tuntuu kun keskustelukumppani tuntuu olevan ihan toisissa sfääreissä, siis toki se fiksumpi osaa keskustella simppeleistäkin aiheista, mutta äly paistaa silti läpi.
Hienoa! Mutta ketä kiinnostaa sun äo täällä? Entä miten mittaat yksinkertaisuutta muka? Joku voi tietää paljon sellaisista asioista,mistä sinä et taas niin paljon tiedä ja toisinpäin. Ihmisen älykkyys on laaja käsite ja ihminen täytyy tuntea todella hyvin saadakseen tällaisen leiman.
Ihmisen älykkyys ei ole pelkästään sitä että tietää esimerkiksi matematiikasta tai politiikasta,vaan se on myös osa ihmisen käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa ja vuorovaikutuksen taidoista.
Eli toisin sanoen ketään ei voi tietyn asian perusteella esim. (Huumorintajun puute) leimata yksinkertaiseksi,koska tuskin kukaan ihan jokaisella osa-alueella on täysi kymppi eikä se silti tarkoita tyhmyyttä.
Mielestäni eräänlainen viisaus on sitäkin,että kunnioittaa muita ihmisiä ja ymmärtää,että kaikilla on heikkoudet ja vahvuudet eikä ylistä itseään paremmaksi tai älykkäämmäksi mitä joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vähän miettisin sen oman älykkyyden tasoa, jos ei edes tällaiseen asiaan keksi vastausta ilman, että tekee siitä keskustelun nettiin. Kysyt asiaa ventovierailta ihmisiltä joiden älykkyys menee varmaan normaalijakauman mukaan kuten muutenkin ihmisten älykkyys. Eli tuskin edes kovin järkeviä vastauksia saat. Jos ap älystäsi ei ole puutetta, niin ainakin mielikuvituksen puutetta on.
Todennäköistä on, että vain pidät itseäsi normaalia älykkäämpänä ja voivottelet lähinnä sellaisten ihmisten alhaista älyä, jotka ovat selvästi keskiarvoa yksinkertaisempia. Tyhmä ei tiedä olevansa tyhmä.
Olen Mensan jäsen. Ja edellenkin, tässä keskustelussa ei ollut kyse minusta joten osaan kyllä päätellä melkoisesti teistä jotka haluatte kääntää keskustelun minun persoonaani yleisellä tasolla keskustelun sijaan kuten oli tarkoitus.
Yleensä eivät tajua olevansa tyhmiä. Keskittymiskyky herpaantuu tyhmillä helposti, koska eivät pysy mukana monimutkaisemmista aiheista keskusteltaessa. Menee ns. yli hilseen.
Minulle on useampi ihminen sanonut, että tuntee olonsa tyhmäksi seurassani. Eli he kokevat olevansa vähä-älyisempiä ja kokevat jossain määrin huonommuutta. Jotkut kateuttakin. Niinsanotut normaaliälyiset huomaavat itse, todella yksinkertaiset eivät edes huomaa, kun joku on selkeästi heitä älykkäämpi. Mutta ei sillä sinänsä ole merkitystä. Kohtelen kaikkia ihmisiä samalla tavalla ja kunnioittavasti. Tietyt ominaisuudet on syntymässä lahjaksi saatu, eikä niillä sovi retostella, vaan käyttää älynlahjoja yhteiseksi hyväksi. Luulen, että ns. normaaliälyisten mielestä olen hieman outo ja persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin tyhmä, etten tajua muiden olevan viisaampia.
Tämä! Ärsyttää ja väsyttää edes yrittää keskustella teidän tyhmempien kanssa...ja hölmöimmät teistä luulevat vielä että minä olen se hölmö kun ette vaan ymmärrä mistä puhun...huoh...
Roinatan kirjoitti:
Haha ai ne on tyhmiä ketkä vihaa poliiseja. Haha ehkä paras heitto ikinä. Minä ainakin vihaan niitä koska ne on hallituksen orjia kenen tehtävä on pitää kansa kurissa. Että kaikki tekis vaan töitä. Tässä taas nähdään jonku ihmisen kapeakatseisuus. Tosin on hyvä tietty et joku pitää järjestystä yllä. Mut se on ihan eri tarina kuka määrittelee mikä on oikein tai väärin.
Et vaikuta niinkään älykkäältä kuin antisosiaaliselta ja huonosti kieliopin hallitsevalta. Ne ominaisuudet puolestaan korreloivat vahvasti ÄO:n vasemman puolen persentiilien kanssa Gaussin käyrällä.
Minä olen tietoinen siitä että olen tyhmä. Älykkäisiin suhtaudun vähän pelätän (en tiedä miksi) vähän kateellisena ja useinmiten turhautuen koska eivät ymmärrä elämän yksinkertaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Mutta ketä kiinnostaa sun äo täällä? Entä miten mittaat yksinkertaisuutta muka? Joku voi tietää paljon sellaisista asioista,mistä sinä et taas niin paljon tiedä ja toisinpäin. Ihmisen älykkyys on laaja käsite ja ihminen täytyy tuntea todella hyvin saadakseen tällaisen leiman.
Ihmisen älykkyys ei ole pelkästään sitä että tietää esimerkiksi matematiikasta tai politiikasta,vaan se on myös osa ihmisen käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa ja vuorovaikutuksen taidoista.
Eli toisin sanoen ketään ei voi tietyn asian perusteella esim. (Huumorintajun puute) leimata yksinkertaiseksi,koska tuskin kukaan ihan jokaisella osa-alueella on täysi kymppi eikä se silti tarkoita tyhmyyttä.
Mielestäni eräänlainen viisaus on sitäkin,että kunnioittaa muita ihmisiä ja ymmärtää,että kaikilla on heikkoudet ja vahvuudet eikä ylistä itseään paremmaksi tai älykkäämmäksi mitä joku muu.
Sanoin aikaisemmin että älykäs osaa taantua sen älyttömämmän tasolle helpommin kuin toisin päin mutta teet asian todella vaikeaksi puhumalla aiheen vierestä. Kokemus keskustelukumppanin fiksummuudesta oli tämän keskustelun tarkoitus, ei minun älyni tai minun kokemukseni sen enempää tyhmistä kuin viisaistakaan.
Minä tunnen yhden älykkäämmän (mutta ei mielestäni viisaampi..) ja kyllä hänen seurassaan tulee herkästi todella tyhmä olo, yrittää usein puhua asioista, joista en itse tajua yhtään mitään ja sitten kun luulen tajuavani ja osallistun keskusteluun niin tyrmää kaiken tietoni, jos se vähänkään poikkeaa siitä oikeasta faktasta jne.
Epämiellyttävää. Toisaalta, luulen ettei tuossakaan ole kyse siitä, että tuo ihminen on minua älykkäämpi, vaan pikemminkin hänen sosiaalisista kyvyistään. Tulee mieleen pari muutakin mielestäni älykästä ihmistä, joiden kanssa keskustelu on kuitenkin ihan luontevaa, vaikka joissakin asioissa heidän sanansa tietysti painavat enemmän kuin omat sanani.
Viisas on sitten eri asia kuin älykäs. Viisaat ihmiset ovat sellaisia luotettavia tukipilareita, heistä paistaa TIETÄMYS läpi, mutta he eivät itse sitä mitenkään korosta, arvostavat muita ja muiden mielipiteitä ja soljuvat sosiaalisissa kuvioissa eteenpäin kuin kala vedessä, eivät mm. ärsytä yleensä ketään. Sellaisia lehmänhermoisia zen-ihmisiä.
Roinatan kirjoitti:
No yleensä tyhmemmät on vaan hiljaa tai sit yrittää inittää jotain vastaan. Mut en usko et kukaan ihminen sitä huomaa et joku on fiksumpi kuin hän itse. Koska kaikki me olemme jollain tasolla narsisteja eli halutaan olla aina oikeassa ja myös muita parempia. Toki olen mä itse ainakin tavannut ihmisiä jotka tietää jotain asioita paremmin kuin minä. Siinä vaiheessa asia vaan vähän ärsyttää jos ei saa vasta argumenttiä takaisin. Sillon meen sit kotiin kattoo dokkarii ja opettelen sen aiheen josta toinen tiesi enemmän.
Tarkoitatko että tunteet ohittavat sinun tapauksessa älyn? Se että tietää asioita ei mielestäni kuulu älykkyyteen sillä painoarvolla mitä esität.
Minä olen tyhmä kuin saapas. Olen aina ollut. Kouluja en käynyt ja hanttihommia olen ikäni tehnyt. Olen ostanut ja maksanut taloni, autoni ja mökkini. Osakkeisiin aloin sijoittamaan varovaisesti heti kun pystyin. En ole hölmöillyt raha-asioideni kanssa enkä ryssinyt avioliittoani. Lapsista kasvoi ihan tavallisia ihmisiä.
Samaan aikaan minua älykkäämmät kaverini, tuttavani ja sukulaiseni ovat tuhlailullaan, juomisillaan ja pettämisillään menettäneet kaiken.
Koen itseäni älykkäämmät usein vähän tyhminä.
Jos olet fiksu niin tiedät sen varsin hyvin. Et kielioppi ei kerro mitään siitä mitä tietää maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni eräänlainen viisaus on sitäkin,että kunnioittaa muita ihmisiä ja ymmärtää,että kaikilla on heikkoudet ja vahvuudet eikä ylistä itseään paremmaksi tai älykkäämmäksi mitä joku muu.Sanoin aikaisemmin että älykäs osaa taantua sen älyttömämmän tasolle helpommin kuin toisin päin mutta teet asian todella vaikeaksi puhumalla aiheen vierestä. Kokemus keskustelukumppanin fiksummuudesta oli tämän keskustelun tarkoitus, ei minun älyni tai minun kokemukseni sen enempää tyhmistä kuin viisaistakaan.
Ei minun älyni ? :D aloittaen keskustelun ylistämällä itsesi älykkyyttä ?
Kiinnostava aloitus!
Itse pidän itseäni melko älykkäänä, mutta en ole mikään yliverto. Kun tapaan ihmisen, jonka epäilen olevan itseäni älykkäämpi, minussa tapahtuu mm. seuraavia asioita
- mietin, onko hänellä agendaa varalleni, koska itseäni viisaampana hänen olisi helppo minua ohjailla huomaamattani
- ihailun tunteita, alemmuuden tunteita. Minusta tulee innokas keskustelija ja kyselen (liian) paljon, kun olen innostunut että kerrankin on laadukas juttukumppani. Mietin, olenko liian tyhmä hänelle ystäväksi.
Eli sun mielestä äly on esim fysiikkaa tai matikkaa? Mun mielestä älyn voi määritellä tosi monella tapaa.
Vähän miettisin sen oman älykkyyden tasoa, jos ei edes tällaiseen asiaan keksi vastausta ilman, että tekee siitä keskustelun nettiin. Kysyt asiaa ventovierailta ihmisiltä joiden älykkyys menee varmaan normaalijakauman mukaan kuten muutenkin ihmisten älykkyys. Eli tuskin edes kovin järkeviä vastauksia saat. Jos ap älystäsi ei ole puutetta, niin ainakin mielikuvituksen puutetta on.
Todennäköistä on, että vain pidät itseäsi normaalia älykkäämpänä ja voivottelet lähinnä sellaisten ihmisten alhaista älyä, jotka ovat selvästi keskiarvoa yksinkertaisempia. Tyhmä ei tiedä olevansa tyhmä.