Emme suostu pelkäämään vs. pitää pelätä?
V*hervassarit toteaa että "emme suostu pelkäämään!".
Rajakit toteaa että "pitää pelätä!".
Kummat ovat oikeassa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys, että mikään terroristi-isku sattuisi omalle kohdalle, on tosiaan häviävän pieni. Itse en kyllä jaksa pelätä mitään.
Mutta minusta se oman pelottomuuden jatkuva korostaminen kuitenkin on vähän välinpitämätöntä niitä kohtaan, jotka ovat oikeasti saaneet kärsiä näiden iskujen takia.
Minulle jäi vähän paha maku suuhun siitä, kun Manchesterin ja Lontoon terrori-iskujen jälkeen brittituttavani tuntuivat kerskailevan sillä, kuka välittää vähiten. Tyyliin "Eihän tuollainen terrori-isku missään tunnu, EVVK!"
Joo, hän tuskin tarkoitti, etteikö uhrien omaisista tuntuisi kauhealta. Vaan että ei se tunnu maan elämänmenossa. Aika ymmärrettävä asenne, ja asianosaisilta ok. Meidän on sivusta oikeastaan vähän turha moralisoida.
Siis puhuin kyllä useammista brittituttavista, en vain yhdestä. Ja seurasin keskusteluja sivusta, joten tiedän että siinä ei keskusteltu vaikutuksesta omaan arkeen vaan uutisista ylipäätään, ja politiikasta. Suurin huoli terrori-iskuissa ei suinkaan ollut uhreista vaan siitä, etteivät konservatiivit saisi siitä nostetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis normaalit ihmiset suhtautuu niin että emme suostu pelkäämään. Se on rohkeaa ja suoraselkäistä ja ehkäisee terrorismia. Kriittiset pellet paskovat housuun ja lisäävät kaaosta.
Saako pelätä, kun juoksee henkensä edestä pakoon Allahu akbarin ohjastamaa rekkaa?
Ei, silloin on laitettava jäitä hattuun, ojennettava tumppu ja sanottava kuuluvasti "STOP".
27 lisää, että ei tietenkään minua riso se, että ihmiset jatkavat elämäänsä eivätkä jää pyöriskelemään ikäviä uutisia voivotellen. Eihän se olisi tietenkään tervettä. Itsekään en yleensä edes keskustele sosiaalisessa mediassa mistään uutisista.
Tarkoitan vain, että omaa pelottomuutta korostetaan tietyllä tavalla, joka minua vähän ärsyttää. Jos jotkut keskustelevat keskenään kamalista tapahtumista, niin näiden ihmisten on pakko kommentoida, että MINUA ei ainakaan pelota, MINUA ei ainakaan kiinnosta, MINUUN tämä ei koske millään tavalla, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kummatkaan.
Todennäköisyys joutua terrorismin uhriksi on edelleen äärimmäisen pieni, lottovoiton luokkaa. Ja mikään etukäteen pelkääminen ei oikeasti auta, osuu jos on osuakseen.
Toki yleisötilaisuuksiin voi yleisön kamat saapuessa tutkia, ja tällainen varautuminen varmaan lisääntyy. Mutta yksittäinen ihminen ei asialle siis kauheasti voi mitään.
Riski joutua liikenneonnettomuuden uhriksi on Euroopassa edelleen paljon varteenotettavampi kuin riski joutua terrorismin uhriksi.
Ja Suomi on Euroopan turvallisimpia maita, sanoi juuri vastikään Supon johtaja, jonka intressissä on pikemminkin suurennella terrorismin riskiä ja mankua lisää määrärahoja. Eli ei varmasti ainakaan vähättele riskiä.
https://yle.fi/uutiset/3-9670375
Joten siksi sanoisin kolmannen vaihtoehdon: "Ei tarvitse pelätä". Pelkäämiseen kuluu turhaa energiaa ja se masentaa. Kannattaa mieluummin pelätä ja varautua todennäköisempiin asioihin, joihin varautumisesta on konkreettista hyötyä, vaikkapa noudattamalla liikennesääntöjä ja suojautumalla liialta auringolta...
Tuollaisten saatanoiden takia kukaan ei tehnyt mitään vaan laski maan täyteen mutiaisia ja nyt sitten odotellaan koska ensimmäinen ei-pelättävä kunnon kuorma-autoisku tapahtuu Suomessakin.
Kyllähän täällä terrorismia on jo ollutkin, kouluampumiset ja mitä näitä nyt on ollut, ravintolajonoon tulittamisia. Kaikki supisuomalaisia tekijät.
Ja jos yhtään perehdyt Euroopankin iskuihin, niin enemmistö tekijöistä on syntyneet ko. maassa/maan kansalaisia. Mutiaisia tietääkseni ei yksikään.
Mutta faktoillahan ei ole sulle väliä, koska haluat, että ihmiset pelkäävät.
Sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Terrorismi jonkun ideologian, esim islamin, puolesta on eri asia kuin vinksahtelevat Auviset.
Kyllä esimerkiksi Auvisella oli taustalla ideologia, hänhän ihannoi kovasti kouluampujia ja fantasioi lähettävänsä viestin teollaan.
Kyllä ne islamilaisen ideologian puolesta iskevät on ihan yhtä lailla päästään vinksahtaneita.
Ei ole mitään järjestäytynyttä kouluampujaideologiaa.
Olet väärässä. Aihepiirin ympärille on kehittynyt suljettuja keskusteluketjuja, joita sittemmin on poliisi sulkenutkik. Verkostoja, joissa ihannoidaan iskijöitä. Auvinen esimerkiksi ihaili Unabomberia ja jenkkiläisiä kouluampujia ja valmisteli iskuaan pitkään, teki videonkin nettiin. Iskun motiivinakin oli muiden muassa kerätä kuuluisuutta omien joukossa.
Ihan vastaa islamilaisia iskijöitä, joista osa ei ole ollut ennen iskua edes mitenkään selkeän islamilaisia. Nizzan rekkaiskijäkin oli viimeiseen asti elintavoiltaan täysin maallistunut, istui baareissa jne. Kaheleita, jotka etsivät jostakin kanavan ja tekosyyn väkivallalle.
Vierailija kirjoitti:
Varovaisuus ei ole pelkoa, vaan viisautta. Joka paikassa toitotetaan, ettei saa antaa pelolle valtaa, ja kuinkas homma etenee? Terroriteot ovat jokapäiväistä arkea. Meilläkin kohta metrot paukkuu ja väkijoukossa räjähtää, mutta "tuomitaan" joukolla ja kerrotaan, että me ei pelätä mitään. Tervetuloa meille, me täällä lampolassa vaan määitään.
Mielenkiintoista on sekin, että eilen tapahtui vantaalaisilla juna-asemilla kaksi junan alle jäämistä joita ei saa ääneen kummastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varovaisuus ei ole pelkoa, vaan viisautta. Joka paikassa toitotetaan, ettei saa antaa pelolle valtaa, ja kuinkas homma etenee? Terroriteot ovat jokapäiväistä arkea. Meilläkin kohta metrot paukkuu ja väkijoukossa räjähtää, mutta "tuomitaan" joukolla ja kerrotaan, että me ei pelätä mitään. Tervetuloa meille, me täällä lampolassa vaan määitään.
Mielenkiintoista on sekin, että eilen tapahtui vantaalaisilla juna-asemilla kaksi junan alle jäämistä joita ei saa ääneen kummastella.
Ihmettelinkin illalla mihin se(kin) ketju katosi.
Terve järki pitää olla.
Oman ja perheen (tyttärien) kohdalla pelko on ollut aivan aiheellista.
Vokki koulun vieressä ja opiskelupaikan läheisyydessä (Otaniemi) on aiheuttanut kulttuurien kohtaamisia sillä tavoin, että vanhemmat ovat joutuneet lähtemään apuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että minä en muista esimerkiksi 80-luvulta uutisia pitkin Eurooppaa ihmisiä kuoliaaksi yliajavista ähläämeistä.
Et varmaan muista, koska terrorismi muuttuu ja tekotavat muuttuvat. Esimerkiksi 1970-80-luvuilla yleisiä olivat pommi-iskut ja lentokonekaappaukset ja -pommiy. Lentoturvallisuutta on kiristetty niin, että viimeksimainitut ovat käytännössä vähentyneet kovasyo, onneksi.
Iskujen määrä ei ole juurikaan lisääntynyt, ja enemmistö iskuista tehdään yhä muualla kuin Euroopassa. Siviiliuhrien määrä on sen sijaan jonkin verran noussut.
Terrorismi muuttaa muotoaan, esim. 1970-luvulla se oli enemmän poliittista ja kohdistui useammin poliitikkoihin ja sotilaisiin. Mutta kyllä siihenkin aikaan oli siviiliuhreja.
Jos kaupungissa tapahtuu sarjamurhien tapaus, kannattaa olla erityisen varuillaan ihmisestä, joka heh heh hekotellen tai kylmäkiskoisesti toteaa, ettei niissä ole mitään pelättävää ja on isompi mahdollisuus voittaa lotto tai jäädä auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Terve järki pitää olla.
Oman ja perheen (tyttärien) kohdalla pelko on ollut aivan aiheellista.
Vokki koulun vieressä ja opiskelupaikan läheisyydessä (Otaniemi) on aiheuttanut kulttuurien kohtaamisia sillä tavoin, että vanhemmat ovat joutuneet lähtemään apuun.
Jottei pelotteluksi menisi, niin todettakoon, ettei kauhean monta kertaa kuitenkaan. Ei anneta turhalle pelolle sijaa.
Minä en pelkää, koska ei ole mitään pelättävää. Nytkin lähden pihalle pitämään hauskaa, paikkaan jossa on myös pakolaisia ja yhdessä pidämme hauskaa, juttelemme jne. Kukaan ei uhkaa ketään.
En suostu pelkäämään! Vaikka kovasti yritetään tälläkin palstalla pelotella, nii ei onnistu!
Suomes pitäis vissiin tapahtua jotain, loppuisi ihmisten jatkuva vikinä jostain hemmetin pienistä asioista.
Aina jaksetaan vaan valittaa. Pyöräilijöistä, autoilijoista, lapsista, koirista, säästä, hinnoista, tupakoinnista jne.
Mun mielestä kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, ettei tarvitse pelätä. Maailmassa tapahtuu koko ajan pahaa, on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Aina joku osuu uhriksi. On naiivia uskotella itselleen olevansa jotenkin enemmän turvassa kuin muut. En haluaisi elää maassa, jossa esimerkiksi terrori-iskut ovat arkipäivää. Kuitenkin riskit siihen on olemassa. Pelkääminen on hengissäolon edellytys ja täysin luonnollista. Tyhmältä tuntuu toitottaa ettei saa antaa pelolle valtaa. No mieluummin niin kuin että antaa mennä vaan, en pelkää mitään ja kas henki lähti.
En pelkää. Herran haltuun. Jos osuu kohdalle, niin sille ei sit mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, ettei tarvitse pelätä. Maailmassa tapahtuu koko ajan pahaa, on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Aina joku osuu uhriksi. On naiivia uskotella itselleen olevansa jotenkin enemmän turvassa kuin muut. En haluaisi elää maassa, jossa esimerkiksi terrori-iskut ovat arkipäivää. Kuitenkin riskit siihen on olemassa. Pelkääminen on hengissäolon edellytys ja täysin luonnollista. Tyhmältä tuntuu toitottaa ettei saa antaa pelolle valtaa. No mieluummin niin kuin että antaa mennä vaan, en pelkää mitään ja kas henki lähti.
En minä ole muita paremmin turvassa, en vain pelkää. Lukemattomat vaarat uhkaavat minua päivittäin, myös omassa kodissani, enkä silti pelkää. Ihmiset on evoluution saatossa rakentuneet psyykkisesti sellaisiksi, etteivät aktiivisesti pelkää vaikka uhka olisi hyvinkin todellinen. Luuletko että sitä olisi selvitty kaikenmaailman petojen keskellä, jos oliskin jääty luoliin tutisemaan, kun ulkona saattaa odottaa sapelihammastiikeri tai luolaleijona? No ei. Ei ne luonnoneläimetkään PELKÄÄ kuin vasta sitten kun on syytä pelätä, varovaisia ne tietenkin silti ovat ja tarkkailevat ympäristöään, mutta saattavat juoda vaikka samasta lammikosta petojen kanssa jos pedot eivät osoita käyvänsä päälle --> pedotkaan eivät aina tapa.
Ootteko persut miettineet että jos ostaisi jonkun pienen terrori-iskun isisiltä? Koska aika toivottomalta vaikuttaa muuten.
Kyllä joitain asioita on ihan syytä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joitain asioita on ihan syytä pelätä.
Miksi? MItä sinä teet toisin pelätessäsi vs. kun et pelkää?
Itse en ainakaan oikein keksi, että miten terrori-iskujen pelkääminen auttaisi minua olemaan joutumatta sellaiseen. Sen sijaan sellainen pelkääminen voisi rajoittaa elämääni kovastikkin ja osoittautua vuosikymmenien päästä täysin turhaksi peloksi, eli ihan turhaan olisin rajoittanut elämääni, kun mitään ei sitten kuitenkaan tapahtunut.
Ei ole mitään järjestäytynyttä kouluampujaideologiaa.