Tahaton laihtuminen
Oikeasti,
onko mahdollista laihtua puoli kiloa viikossa vain lisäämällä päivittäinen askelmäärä 13000 askeleeseen ( aiemmin jotain 6000/ vrk) ja leivän syönnin vähennyksellä ( aiemmin 6 palaa leipää/ vrk, nyt 2-3 palaa).
Alan jo huolestua, jos tämä laihtuminen johtuukin jostain sairaudesta. Olo on kyllä ihan normaali.
Kommentit (9)
Pitäisi ajan kanssa tasaantua. Kun paino tippuu, lepoenergiankulutus tippuu myös, eli laihtuminen loppuu.
On täysin normaalia, että paino putoaa jos lisää liikuntaa ja vähentää syömistä.
Pitäskö kokeilla syömisen lisäämistä jos oot huolissaan?
Vaikea sanoa kun ihmiset ei ikinä kerro näissä esim painoa ja pituutta, muuta aktiivisuutta tai ruokavaliota.
Ja kuinka pitkään oot tota jatkanut.
Yhden rasvakilon sulattaminen vaatii noin 7000 kilokalorin vajeen, pelkkä kävelyn lisääminen laihduttaa reilun puoli kiloa kahdessa viikossa – ja usein alussa nopeamminkin, kun kehosta poistuu nestettä. Eli täysin normaalia varsinkin kun olet vähentänyt leivän mässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö kokeilla syömisen lisäämistä jos oot huolissaan?
Vaikea sanoa kun ihmiset ei ikinä kerro näissä esim painoa ja pituutta, muuta aktiivisuutta tai ruokavaliota.
Ja kuinka pitkään oot tota jatkanut.
Syön itseni ihan kylläiseksi, eli ei tee mieli lisätä syömistä.
Olen ennenkin pyrkinyt syömään ”terveellisesti ”, eli välttelen leivonnaisia, ( niistä valitettavasti tykkään kovasti) en tykkää makkarasta enkä pikaruoasta, kovin rasvainen ruoka närästää, suklaata olen vähentänyt, mutta melkein joka päivä syön pienen määrän jäätelöä. Ylimääräistä napostella olen vähentänyt ( se suklaa).
Ainoa isompi muutos on tuon leivän syönnin vähentäminen ja kävelyn lisääminen.
BMI aiemmin 29, kuudessa viikossa BMI tippunut tasoon 27.
N 62
Jatka samaan malliin seuraavat 30 vuotta, niin kuntosi on paljon parempi kuin parikymppisillä Some-riippuvaisilla.
Näinhän on aina ohjeistettu: laihtuu, kun vähentää syömistä ja lisää liikuntaa!
No mä olisin kyllä nuorena laihtunut tuollaisella. Nyt viisikymppisenä en todellakaan. Mutta ei se mihinkään sairauteen viittaa kun muita oireita ei ole, ja olet selvästi lisännyt liikuntaa ja vähentänyt kalorien syömistä.
Tosin, jos tämä on aika alkuvaihetta liikunnan ja syömisen muutoksellesi, niin voi olla enimmäkseen nestetasapainon muutoksia, etkä oikeasti laihdu tuota vauhtia rasvakudosta pois. Varsinkin hiilarivähennykset yleensä vähentää kudoksissa olevan nesteen määrää.
On mahdollista.