7,4 keskiarvolla lapsi ei päässyt yhteenkään kouluun :(
Helsingissä asutaan.
No, vielä on vähän toivoa. 10 luokka tai varapaikka!
Harmittaa silti. Kaikkien piti saada paikka ja opokin lupaili että kyllä jossain tärppää.
Paikkoja rajallisesti ja aina jää ilmeisesti joku ilman. Nyt osu se arpa meille.
Suorastaan itkettää!
Kommentit (270)
Jaa että taas yksi koulu mennyt väistötiloihin. Noita varmaan rakennetaan tarkoituksella jo valmiiksi p*skaksi.
Kyllä niiden pissaliisojen ja poikien puheista jo kuulee, kun arjessa seuraa, ettei hyvää seuraa. Joku ala-asteikäinen kehuskelee parikymppisellä poikakaveria. Jatkoa seuraa, huostaanottoja jne. Ei ole myöhemmin yllätys, jos kuulee olevan vankilassa.
Vuosaaren lukioon valituissa on n pikaisesti laskien 61 vierasperäistä nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sitä opettajana jo aika varhain, ettei osasta vaan tule yhtään mitään. Vaikka miten tukisi. Ei tule yllätyksenä jonkun 12-vuotiaan kaljan juominen ja yläasteiässä sitten jo huumeet kuvioissa.
Tyypillistä opettajan puhetta. Lapsi on tuomittu jo pienenä. Et osaa etkä pärjää, jos sosiaaliset olosuhteet eivät ole kunnossa. Se näkyy lapsen käytöksessä ja oppimisessa, ulkonäössä sekä kaverisuhteissa.
Ja Suomessa kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet?
Miksi kaikki olettaa että apeen lapsi on poika?
Opettajat skriinasivat jo minun nuoruudessa lapset, joilla oli hiukset kunnossa, vaatteet, kynnenaluset puhtaat jne. Ne joilla oli täitä ja rikkinäiset vaatteet, olivat huonommista oloista. Silti tukivat, mutta tulokset olivat mitä olivat.
Uutta opsia on turha syyttää. Tämän kevään ysit arvioitiin vanhan opsin mukaan. Uusi ops tulee yläkoulussa voimaan vaiheittain ensi syksynä seiskoista alkaen, joten ensimmäiset uuden opsin mukaiset päättötodistukset annetaan vasta keväällä 2020.
Ap, älä vielä luovuta. Jälkihaussa paikka lapsellesi toivottavasti löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sitä opettajana jo aika varhain, ettei osasta vaan tule yhtään mitään. Vaikka miten tukisi. Ei tule yllätyksenä jonkun 12-vuotiaan kaljan juominen ja yläasteiässä sitten jo huumeet kuvioissa.
Tyypillistä opettajan puhetta. Lapsi on tuomittu jo pienenä. Et osaa etkä pärjää, jos sosiaaliset olosuhteet eivät ole kunnossa. Se näkyy lapsen käytöksessä ja oppimisessa, ulkonäössä sekä kaverisuhteissa.
Kyllä kokenut ammattilainen tietää. Samoin kuin joku rakennusalalla oleva toteaa hyvästä työstä, että nyt menee kuin kusi lautaa pitkin.
Luuletteko te oikeasti sillä uudella opsilla olevan suurta ratkaisevaa merkitystä siihen, että lapsenne mielummin ovat kiinni älypuhelimissa jonkun skeittaajan kaatumista katsomassa?
Hartolassa kai on lukio (sisäoppilaitos) ja kaikki maksetaan päälle? Jos ei sinne pääse niin joku kansanopistolinja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Vuosaaren lukion raja ollut 7,25?
En ole helsinkiläinen, mutta kaikissa suurissa kaupungeissa on se ongelma, ettei sitä etukäteen tiedä, mikä on se koulu, johon varmuudella pääsee, jotta voisi hakea siihen, kun rajat heittelevät paljonkin.
Vuosaari on varma ja Hgin Medialukio, miten lie Hylli eli Hgin yhteislyseo, onko Apolloa enään
Vierailija kirjoitti:
Hartolassa kai on lukio (sisäoppilaitos) ja kaikki maksetaan päälle? Jos ei sinne pääse niin joku kansanopistolinja sitten.
Itä-Hämeen opisto, sinne pääsee
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden pissaliisojen ja poikien puheista jo kuulee, kun arjessa seuraa, ettei hyvää seuraa. Joku ala-asteikäinen kehuskelee parikymppisellä poikakaveria. Jatkoa seuraa, huostaanottoja jne. Ei ole myöhemmin yllätys, jos kuulee olevan vankilassa.
Vaan missä on meidän vanhempien vastuu? Minä ainakin kieltäydyn uskomasta, että kukaan syntyy tähän maailmaan omana aikomuksenaan halu syrjäytyä ja päästä huostaanottoon. Nuorelle on erinomaisen tärkeä saada olla nuori, mutta se onnistuu llultavasti van, jos hänen rinnallaan on välittäviä aikusia tai edes yksi välittävä aikuien. Se voi olla nuoren isä tai äiti naapurin herra tai rouva jne. Mutta jos nuori on tullut kouluun asti, niin odotus tai minusta vaatimuksena pitäsi olla, että häneen suhatudutaan kannustavasti ja rohkaisevasti, eikä leimaamalla häntä "pissisliisaksi" tai "tulevaski huostaanottotapauksesksi." Tiedän tai arvaan, ettei e aina helppoa ole, kun huomoinkipeydessään ja maailmantuskassaan varmasti kokeilevat ja välillä nämä nuoret ylittävät rajojaan ja jälki ei aina ole kaunista ja miellyttävää. Mutta on hyvin pelottavaa, jos hvin varhain lyömme nuoreen leiman ja annamme hänen ymmärtää ja uskoa, että odotamme, että hänestä ei koskaan voi tulla kerrassaan yhtään mitään muuta kuin -pelksitäen- nyt: kaikin tavoin tai muutoin vain kelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ressun lukio sijaitsee kyllä edelleen ihan Bulevardin ja Kalevankadun välissä stadissa.
Siirtyy väistötiloihin Meilahteen
siihen aikaan kun poika kävi Ressua niin vanhaintanssit oli valkoisessa salissa ja juhla Vanhassa kirkossa. Ei kovin kauaa ole.
Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset jotka saavat alle 8 keskiarvot tulevat perheestä, jossa aikuiset eivät oikein yritä olla mukana lapsen oppimisessa ja auttamassa oppimaan. Eli aina sanotaan vain että "tee läksysi ja lue kokeeseen" sen sijaan, että opeteltaisiin asioita yhdessä. Näin eivät myöskään näe, jos lapsella vaikeuksia oppia.
Itse tulin tälläisestä perheestä, ei kertaakaan kumpikaan vanhemmista istunut kysymään "mitäs opiskelet tänään, voinko auttaa/opiskella kanssasi." vaikka omasin oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kokenut ammattilainen tietää. Samoin kuin joku rakennusalalla oleva toteaa hyvästä työstä, että nyt menee kuin kusi lautaa pitkin.
Aivan. Varmasti tietää. Näkee huonoista oloista olevan lapsen joka alisuoriutuu.
Koitta parhaansa mukaan auttaa. Tai vaan tuntee samaa luontaista vastenmielisyyttä kuin koko muu maailma
Ei näillä lapsilla ole mahdollisuuksia tässä kaikkien tasa-arvoisessa maassa
Vierailija kirjoitti:
Kaikki (muut kuin sinä) on ilmeisesti lukenut koko ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki (muut kuin sinä) on ilmeisesti lukenut koko ketjun.
Ap itse ei ainakaan maininnut että lapsi olisi poika!?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset jotka saavat alle 8 keskiarvot tulevat perheestä, jossa aikuiset eivät oikein yritä olla mukana lapsen oppimisessa ja auttamassa oppimaan. Eli aina sanotaan vain että "tee läksysi ja lue kokeeseen" sen sijaan, että opeteltaisiin asioita yhdessä. Näin eivät myöskään näe, jos lapsella vaikeuksia oppia.
Itse tulin tälläisestä perheestä, ei kertaakaan kumpikaan vanhemmista istunut kysymään "mitäs opiskelet tänään, voinko auttaa/opiskella kanssasi." vaikka omasin oppimisvaikeuksia.
Eli sulla ei ole lapsia?
Itse olen perheestä, jossa isä oli käynyt koulua. Äiti ei. Äitikin luki paljon kirjoja. Meillä arvostettiin koulutusta. Siitä seurasi oma kunnianhimo. Osittain jopa pientä perfektionistisuutta. Vaikka minua ei painostettu. Olen saanut psykologisia arviointeja, että olen perfekyionistisen vaativa itseäni kohtaan. Se ei ole mukavaa. Aina pitäisi olla hyvä, parempi...
Olen varmasti omalla käytökselläni ohjannut lapsia samaan suntaan. Vaikka olen koittanut sanoa, ettei haittaa. Ei väliä. 8 on hyvä. Ei kukaan kiinnosti 5. kuitenkin kan numeroista ym.
Siitä huolimatta tyttäreni saa 10 lukiossa. Mutta toivottavasti säilyy ilman omaa perfektionismiä. Poikani sai huonommat arvosanat. Hänen 7,5 on minusta oivallinen. Pääsi lukioon eli peruskoulun numeroiden tavoite on saavutettu.
On kyllä rumasti sanottu!
Ei yhtään tule mieleen taustat tm.
Tai se että joku aina yllättää
Itse olin ns huonosta perheestä. Koulussa ok mutta alisuoriutuja. Lukiossa kymppejä ja L paperit. Sukuni ensimmäinen maisteri. Hyvä työ
Varmasti minusta moni sanoi jo ala-asteella ettei siitä mitään tule