7,4 keskiarvolla lapsi ei päässyt yhteenkään kouluun :(
Helsingissä asutaan.
No, vielä on vähän toivoa. 10 luokka tai varapaikka!
Harmittaa silti. Kaikkien piti saada paikka ja opokin lupaili että kyllä jossain tärppää.
Paikkoja rajallisesti ja aina jää ilmeisesti joku ilman. Nyt osu se arpa meille.
Suorastaan itkettää!
Kommentit (270)
Jos lapsi on kypsä muuttamaan pois kotoa, niin eikun vaan soittelemaan maaseudun/pikkukaupunkien lukioita läpi. Siellä on monissa opiskelijapula...
Vierailija kirjoitti:
Kun opiskelin opettajaksi, oli kuin yö ja päivä opettaa niissä huippukouluissa, minkä olin itsekin käynyt versus joku mamualueen koulu. Arvatkaa kummassa oli kivempaa, kun oppilasmateriaali oli lahjakasta ja janosi tietoa? Toisessa pitää kuria, eikä pojat pitäneet naisia minään auktoriteettina. Kurinpito sai olla aika rankkaa henkisesti. Täällä määräävät naiset, ei joku alamittainen savannin kasvatti.
Käy alapeukuttaja itse vetämässä niille edes viikko tunteja. Etenkin välitunnit ovat spesiaaliherkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kun opiskelin opettajaksi, oli kuin yö ja päivä opettaa niissä huippukouluissa, minkä olin itsekin käynyt versus joku mamualueen koulu. Arvatkaa kummassa oli kivempaa, kun oppilasmateriaali oli lahjakasta ja janosi tietoa? Toisessa pitää kuria, eikä pojat pitäneet naisia minään auktoriteettina. Kurinpito sai olla aika rankkaa henkisesti. Täällä määräävät naiset, ei joku alamittainen savannin kasvatti.
Tämä on jo melko ala-arvoinen provoksikin
Tänään on ollut sulla kiirettä tätä samaa esittää
Ennen luulin ettei se ole mahdollista. Mutta tällä viikolla opin, että erityisopettajakin voi Suomessa uskoa kreationismin
Missä vaiheessa sanoin olevani erityisopettaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy alapeukuttaja itse vetämässä niille edes viikko tunteja. Etenkin välitunnit ovat spesiaaliherkkua.
Olen amiksen opettaja. Olen opettanut erilaisia ihmisiä. Eri maista. Eri ikäisiä. En ikinä voisi vetää mitään kuvaamiasi johtopäätöksiä.
On minun tehtäväni miettiä miten saan herätettyä mielenkiinnon.
Käytös ei riipu mitenkään etnisedtä alkuperästä.
Joskus teinit on rasittavia.
Joskus ihania
Mutta aina pitää myös miettiä miten itse on onnistunut.
Myös amisessa on oppilaita, jotka osaavat ja pärjäävät riippumatta minusta. Eniten opettajaa tarvitsevat ne muut, se on syy miksi minua tarvitaan
En ole puhuva pää. Opetan ihmisiä oppimaan ja ohjaan löytämään omat vahvuudet
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa sanoin olevani erityisopettaja?
Et varmasti olekaan
Uskotko sinäkin kreationismiin kuten Laura?
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asutaan.
No, vielä on vähän toivoa. 10 luokka tai varapaikka!Harmittaa silti. Kaikkien piti saada paikka ja opokin lupaili että kyllä jossain tärppää.
Paikkoja rajallisesti ja aina jää ilmeisesti joku ilman. Nyt osu se arpa meille.
Suorastaan itkettää!
Vuosaaren lukio alin ka jolla pääsi on 7,25
Joku ties mikä Jakomäki oli kai 7,24 tai jotain.
Itsellä oli sama tilanne ysin päätyttyä, mutta kävin korottamassa numeroita silloin kesällä. Eli siis tein muutaman kokeen uudestaan ja sain hilattua keskiarvoa ylöspäin. Pääsin siten lukioon. Tästä on tosin jo yli 20 vuotta aikaa, että en tiedä onnistuuko nykyään. Kymppiluokka on varmasti hyvä vaihtoehto sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei olisi tuolla keskiarvolla päässyt yhteenkään suomenkieliseen lukioon. Sen sijaan ruotsinkielisenä olisi päässyt ruotsinkieliseen lukioon... Miksi näin???
Mistä tiedät Turun tämän vuoden rajat?
Alimmiksi keskiarvovaatimukset jäivät Turun lyseon lukiossa (7,33)
Ei kai se ole ruotsinkielinen?
Ymmärtääkseni katetradskolanin raja nousi 7,93
Yleensä kyllä on ollut noin. Ruotsinkielisiä on niin vähän. Esim ÅA on aina helpoin yliopisto päästä sisään
Sinne vaan! Kyllä ruotsin oppii (minä en osaa)
Yllättävän matalia keskiarvorajoja kuitenkin. Itse kun menin lukioon eräässä maaseutukaupungissa 90-luvulla, oli alin keskiarvoraja 7,8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillista. Älytöntä, että ihan kaikissa oppilaitoksissa on maadeudulla helppo päästä ja kaupungissa vaikea. Sitten niitä kaupungin lapsia joutuu lähtemään maaseudulle kouluun.
Suurin syy tähän lienee se, että maalta tungetaan väkisin kaupungin kouluihun, eli paikat menee ulkopaikkakuntalaisille.
Onpas typerä kommentti: maadeudu on missä?
Tainneet opinnot jäädä?
Höh. Pelkkä kirjoitusvirhe, jota tulee kännykällä näppäillessä.
Onhan se oikeaati hassua, että maalaiset tunkevat kaupunkien oppilaitoksiin ja kaupungista joutuvat huonoimmat lähtemään maalle. Eli isommasta kaupungista lähdetään ympäryskuntien lukioihin, kun niiden omat parhaat lähtevät sen ison kaupungin lukioihin viemään tilaa niiltä kaupunkilaisilta.
Apollon lukio malminkartanossa tai Masalan lukio pääsisi varmasti tolla ka.
Vantaan lumon lukio alin ka jolla pääsi 7,42, Helsingin Medialukio 7,42 kumpikin linja, Espoon alin ka jolla pääsi on 7,42 ja pohjanoteeraus Vuokin lukio 7,25.
No onpa ihmeellistä ettei edes Vuosaareen päässyt. Oliko jossain listattuna Helsingin kaikkien lukioiden keskiarvot? Itse näin vain HU:n jutun jossa kaupungin lukiot ja osa yksityisistä. Mutta jotenkin vaikea kuvitella että esim. Hylliin tai Laajikaan sen enempää vaadittaisiin kuin Vuosaareenkaan.
Kannattaa tässä tilanteessa ehkä aloittajan miettiä myös aikuislukion mahdollisuutta jos lapsi on kiinnostunut.
En tiedä, onko systeemi enää sama, mutta jos haluaa lapsensa parempaan lukioon, pistäkää se opettelemaan tyyliin ranskaa, saksaa tai venäjää jo lapsena. Niille oli aiemmin alemmat keskiarvovaatimukset niihin parhaisiin lukioihin. Ja osa tosiaan lähetti maalta lapsensa kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että paikat eivät riitä kaikille. Jospa jotkut menisivät sitten ammattikouluunkin. Ikävä kyllä kaupungeissa on niin suorituskeskeinen ilmapiiri, että joka toinen pyrkii lääkikseen, oikikseen, kauppikseen tai aaltoon tekniikkaa lukemaan. Jos ei pääse sisään, niin sitten vasta aletaan miettimään mitä oikeasti haluaisi tehdä.
Tämä menee nyt vähän ohi aiheen. Kaikkea hyvää lukiossa pian aloittaville,vaan miksi edelleen on paljossa niin, ainakin mielikuvien tasolla, että lukioon pyritään ja haetaan. - Kun taas osa edelleen mieltää, että ammattikouluun vain joudutaan tai päädytään, ellei lukioon päästä. Siis ikäänkuin jokaisen oppilaan (vai olisiko tässä kohtaa parempi sanoa, että mamman ja isän) ykkös toiveena on aina ja yksiselitteisesti lukio, eikä milloinkaan ammattikoulu? - En usko vaikka itse aikanaan lukion valitsin.
Täydennettäkööön vielä, tietämättömille tilastot puhuvat puolestaan; osaan ammattikoululinjoja on vaikeampi päästä kuin osaan lukioista. Lopuksi: Minusta tärkeintä on, että nuori tässä saa kiinni jostain mielekkäästä opiskelu paikasta, eikä jää kotiin/ itsekseen maleksimaan ja syyttelemään muita, että kuinka maailma potkii häntä päähän. Saati, että hän lukittautuisi ja haluaisi eristäytyä kaikesta muusta elosta.
Tietysti myös toivoisin, että vanhemmat ja muut läheiset jaksatte olla nuorenne tukena. Lujasti tsemppiä.
Pojallani oli 6.2 keskiarvo ja pääsi varasijalle Ammattikouluun ja valmistui juuri Lämmityslaiteasentajaksi/putkimies. Sai töitä Jouluun asti ja Tammikuussa Armeijaan. Kouluinto on aina ollut tahmeaa ja itsekkin oli samanlaiset fiilikset että mitä rakkaasta pojasta vielä tulee😯 Nyt soittelemaan Ammattikouluja läpi ja tytöt saa varmaan pisteitä sukupuolensa puolesta jos hakee miesten aloihin😊 Itsekkin naisena miehisellä alalla ja tienasin viime vuonna 45.00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillista. Älytöntä, että ihan kaikissa oppilaitoksissa on maadeudulla helppo päästä ja kaupungissa vaikea. Sitten niitä kaupungin lapsia joutuu lähtemään maaseudulle kouluun.
Suurin syy tähän lienee se, että maalta tungetaan väkisin kaupungin kouluihun, eli paikat menee ulkopaikkakuntalaisille.
Onpas typerä kommentti: maadeudu on missä?
Tainneet opinnot jäädä?
Höh. Pelkkä kirjoitusvirhe, jota tulee kännykällä näppäillessä.
Onhan se oikeaati hassua, että maalaiset tunkevat kaupunkien oppilaitoksiin ja kaupungista joutuvat huonoimmat lähtemään maalle. Eli isommasta kaupungista lähdetään ympäryskuntien lukioihin, kun niiden omat parhaat lähtevät sen ison kaupungin lukioihin viemään tilaa niiltä kaupunkilaisilta.
Ei kai siinä mitään hassua ole?
Joku on panostanut opiskeluun ja haluaa "parempaan lukioon"? Pääsee sisään.
Kulkee sen 30 km huonoilla bussiyhteyksillä
Saman voisi tehdä se vähän huonommin pärjännyt toiseen suuntaan.
Itse en kyllä ymmärrä muuttamista yksin vieraaseen kaupunkiin, jos lukio on omassakin kaupungissa tai bussimatkan takana.
Nämä pikkukaupungin amislaiset lähtee myös joka aamu klo 7 bussila ja palaa klo 17. Siitä sitten vielä jatkaa mopolla kotiin
Yliopistot ainakin saavat rahoitusta valmistuneiden perusteella.