7,4 keskiarvolla lapsi ei päässyt yhteenkään kouluun :(
Helsingissä asutaan.
No, vielä on vähän toivoa. 10 luokka tai varapaikka!
Harmittaa silti. Kaikkien piti saada paikka ja opokin lupaili että kyllä jossain tärppää.
Paikkoja rajallisesti ja aina jää ilmeisesti joku ilman. Nyt osu se arpa meille.
Suorastaan itkettää!
Kommentit (270)
Missä Oulunkylän lukion alin ka jolla pääsi. Yleensä se on ollut siinä 8,60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettaa että apeen lapsi on poika?
Kaikki (muut kuin sinä) on ilmeisesti lukenut koko ketjun.
Missä ap sanoo, että lapsi on poika? Laiita seuraavaksi se viesti vaikka lainauksella
Voi ei, järkyttävää ettei mihinkään päässyt 7,4 keskiarvolla, se ei ole edes huono.
Nyt vanhan koulun opoon yhteyttä, he ovat vielä paikalla ja katsotte mitä voidaan tehdä. Ainakin meidän lapsen koulussa opo sanoi, että heti yhteyttä jos näin tapahtuu ja useimmiten kaikille on kyllä löytynyt paikka syksyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset jotka saavat alle 8 keskiarvot tulevat perheestä, jossa aikuiset eivät oikein yritä olla mukana lapsen oppimisessa ja auttamassa oppimaan. Eli aina sanotaan vain että "tee läksysi ja lue kokeeseen" sen sijaan, että opeteltaisiin asioita yhdessä. Näin eivät myöskään näe, jos lapsella vaikeuksia oppia.
Itse tulin tälläisestä perheestä, ei kertaakaan kumpikaan vanhemmista istunut kysymään "mitäs opiskelet tänään, voinko auttaa/opiskella kanssasi." vaikka omasin oppimisvaikeuksia.
Eli sulla ei ole lapsia?
Itse olen perheestä, jossa isä oli käynyt koulua. Äiti ei. Äitikin luki paljon kirjoja. Meillä arvostettiin koulutusta. Siitä seurasi oma kunnianhimo. Osittain jopa pientä perfektionistisuutta. Vaikka minua ei painostettu. Olen saanut psykologisia arviointeja, että olen perfekyionistisen vaativa itseäni kohtaan. Se ei ole mukavaa. Aina pitäisi olla hyvä, parempi...
Olen varmasti omalla käytökselläni ohjannut lapsia samaan suntaan. Vaikka olen koittanut sanoa, ettei haittaa. Ei väliä. 8 on hyvä. Ei kukaan kiinnosti 5. kuitenkin kan numeroista ym.
Siitä huolimatta tyttäreni saa 10 lukiossa. Mutta toivottavasti säilyy ilman omaa perfektionismiä. Poikani sai huonommat arvosanat. Hänen 7,5 on minusta oivallinen. Pääsi lukioon eli peruskoulun numeroiden tavoite on saavutettu.
Mikä on pointtisi? Ihmiset ovat erilaisia, niin myös lapset. Pojallasi voi olla ongelmia oppimisessa, mutta sinun ajatus on "ei väliä mikä numero". Se voi aiheuttaa suuria ongelmia tulevaisuudessa, ei välttämättä, mutta voi. Siksi vanhempien pitäisi yrittää olla opiskelussa mukana ja miettiä, missä mennään vikaan, varsinkin jos lapset ovat huomattavasti erilaisia koulutodistuksien Se ei tarkoita painostamista, että numerot pitää olla hyvät, vaan että ollaan mukana opettamassa lapselle ja auttamassa oppimaan. Lapsi saa siitä paljon paremman alustan tulevaisuudelle. Minä olin lapsuudessa just ja just 7 oppilas, aikuisuudesa sain 10. Ei ollut oikeanlainen oppimisympäristö eikä oppimista autettu yhtään, eikä nuorena osannut kysyä apua, kun ei numeroista välitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden opsin myötä arvosanat ovat kokeneet valtavan inflaation. Enää kiitettäviä arvosanoja eivät saa ne, joilla on kiitettävä osaaminen ko. aineessa, vaan kiitettävän saa kuka tahansa, joka tekee tietyn määrän tehtäviä - osaamisesta viis. Tämän seurauksena kympin ja ysin oppilaita on aivan käsittämätön määrä, ja lukioiden ja amisten keskiarvorajat ovat taivaissa. Olen pahoillani lapsesi puolesta, toivottavasti paikka löytyy!
Opiskelutekniikat ja itseopiskelun mahdollisuudet ovat kehittyneet niin paljon, että ehkä vaatimustasoa voitaisiin nostaa. Voitaisiin ehkä sisällyttää lisää materiaalia tai nostaa pisterajoja.
Mitä pisterajoja? Tai keskiarvorajoja?
Ne muodostuu joka vuosi hakijoiden mukaan
Meillä on 100 paikkaa ja 105 parasta pääsee
Siitä ne rajat tulee
Lukioilla on omia alimman keskiarvon rajoja. Mutta niistä voidaan joustaa. Rahoitus on aina niin tiukka
Yläkoulun kokeiden pisterajoja. Toisekseen eikö ole jokseenkin järjetöntä, että lukioon haetaan keskiarvon perusteella, vaikka yläkoulun kokeet eivät ole standardoituja, vaan jokaisen opettajan itse tekemiä. Vääjäämättä toisessa koulussa saa yksittäisestä aineesta helpommalla hyvän arvosanan kuin toisessa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillista. Älytöntä, että ihan kaikissa oppilaitoksissa on maadeudulla helppo päästä ja kaupungissa vaikea. Sitten niitä kaupungin lapsia joutuu lähtemään maaseudulle kouluun.
Suurin syy tähän lienee se, että maalta tungetaan väkisin kaupungin kouluihun, eli paikat menee ulkopaikkakuntalaisille.
Onpas typerä kommentti: maadeudu on missä?
Tainneet opinnot jäädä?
Höh. Pelkkä kirjoitusvirhe, jota tulee kännykällä näppäillessä.
Onhan se oikeaati hassua, että maalaiset tunkevat kaupunkien oppilaitoksiin ja kaupungista joutuvat huonoimmat lähtemään maalle. Eli isommasta kaupungista lähdetään ympäryskuntien lukioihin, kun niiden omat parhaat lähtevät sen ison kaupungin lukioihin viemään tilaa niiltä kaupunkilaisilta.
maaseudulta tulee myös Hgin lukioihin joiden ka on yli 9.
Sitä tarkoitinkin. Se kaupunkien lukioiden keskiarvoraja nousee korkeaksi siksi, että maaltakin tungetaan sinne kaupunkiin lukioon. Tällöin osa kaupungin nuorista ei pääse lukioon omassa kaupungissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettaa että apeen lapsi on poika?
Kaikki (muut kuin sinä) on ilmeisesti lukenut koko ketjun.
Ap itse ei ainakaan maininnut että lapsi olisi poika!?
Ei välttämättä suoraan mutta kommentoi muun tekstiä jossa kertoi pojan valinnoista. Oletettavasti tämä oli ap vaikkei lukenut.
Kumpi niihin lukioihin oikein soittaa ja kysyy varasijaa? Olettaisin, että lapsi. Täällä ollaan laittamassa äiti soittelemaan. Ja eikö nämä varasijahaut tapahdu myös netissä nykyään.
Lukioiden eriarvoisuus on outoa. Mielestäni lukio kuukuu jokaiselle sinne haluavalle ja jokaisella pitäisi olla keskiarvosta huolimatta mahdollisuus päästä vähintään viereisten kuntien lukioihin. Ymmärtäisin jos jonkun linjan takia vaaditaan hyvää arvosanaa kyseisestä aineesta, mutta en tajua mitä väliä koko keskiarvolla on.
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
Toivottavasti arvon mammat laittavat nyt tämän asian mieleensä ja patistavat lastansa opiskelemaan yläkoulun täysillä, ja varsinkin ysiluokan. Kyllä kyllä, se on huoltajien lainmukainen velvollisuus huolehtia siitä, että lapsi suorittaa oppivelvollisuutensa kunnolla eskarista ysiluokan loppuun asti. Siis yhä vielä ysiluokkalaisen läksyjenteon tarkistatte, samoin koepäivät ja kokeisiin lukemiset ja saadut koenumerot. Ettekä vitise tukiopetusta lapselle, joka ei ole viitsinyt tehdä läksyjä kuin kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset jotka saavat alle 8 keskiarvot tulevat perheestä, jossa aikuiset eivät oikein yritä olla mukana lapsen oppimisessa ja auttamassa oppimaan. Eli aina sanotaan vain että "tee läksysi ja lue kokeeseen" sen sijaan, että opeteltaisiin asioita yhdessä. Näin eivät myöskään näe, jos lapsella vaikeuksia oppia.
Itse tulin tälläisestä perheestä, ei kertaakaan kumpikaan vanhemmista istunut kysymään "mitäs opiskelet tänään, voinko auttaa/opiskella kanssasi." vaikka omasin oppimisvaikeuksia.
Kolmen nyt jo melkein aikuisen äitinä voin vain todeta sinun olevan väärässä.
7,4 todistus viittaa siihen että vanhempien tuella olisi tullut numero lisää. Oikeasti huono kertoo sitten lukihäiriöstä, oppimisongelmista jne.
Itse vahdin lasten koulunkäyntiä kuin haukka. Haukkukaa vapaasti, mutta mun lapselle ei sitten käynytkään näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla ei ole lapsia?
Itse olen perheestä, jossa isä oli käynyt koulua. Äiti ei. Äitikin luki paljon kirjoja. Meillä arvostettiin koulutusta. Siitä seurasi oma kunnianhimo. Osittain jopa pientä perfektionistisuutta. Vaikka minua ei painostettu. Olen saanut psykologisia arviointeja, että olen perfekyionistisen vaativa itseäni kohtaan. Se ei ole mukavaa. Aina pitäisi olla hyvä, parempi...
Olen varmasti omalla käytökselläni ohjannut lapsia samaan suntaan. Vaikka olen koittanut sanoa, ettei haittaa. Ei väliä. 8 on hyvä. Ei kukaan kiinnosti 5. kuitenkin kan numeroista ym.
Siitä huolimatta tyttäreni saa 10 lukiossa. Mutta toivottavasti säilyy ilman omaa perfektionismiä. Poikani sai huonommat arvosanat. Hänen 7,5 on minusta oivallinen. Pääsi lukioon eli peruskoulun numeroiden tavoite on saavutettu.Mikä on pointtisi? Ihmiset ovat erilaisia, niin myös lapset. Pojallasi voi olla ongelmia oppimisessa, mutta sinun ajatus on "ei väliä mikä numero". Se voi aiheuttaa suuria ongelmia tulevaisuudessa, ei välttämättä, mutta voi. Siksi vanhempien pitäisi yrittää olla opiskelussa mukana ja miettiä, missä mennään vikaan, varsinkin jos lapset ovat huomattavasti erilaisia koulutodistuksien Se ei tarkoita painostamista, että numerot pitää olla hyvät, vaan että ollaan mukana opettamassa lapselle ja auttamassa oppimaan. Lapsi saa siitä paljon paremman alustan tulevaisuudelle. Minä olin lapsuudessa just ja just 7 oppilas, aikuisuudesa sain 10. Ei ollut oikeanlainen oppimisympäristö eikä oppimista autettu yhtään, eikä nuorena osannut kysyä apua, kun ei numeroista välitetty.
Poinnttini on1. Ale 8 keskiarvo ei kerro mitään perhestä tai lapsesta
2. Vanhempien liika kiinnostus ja painostus voi aiheuttaa lapsessa perfektionismia
3. Lapsen peruskoulun tavoite on pästä seuraavaks asteelle.
4. Numerot eivät ole itseistarkoitus
5. Sinulla saatoi ola muita syitä, että heräsit oppimaan vasta aikuisena. Sama tapahtui itselleni teini-iässä. Kun kaikki oli kotona on, minä pärjäsin heti paremin. Kinnostusta oli olut aina. Liikaakin. Sain ikuisen oerfektionismin
6. Pojallani ei ole oppimisvaikeuksia. Hän on älykäs mutta laiska. Olen varma että lukio menee toisin
7. Toivon ettei tyttäreni ole perfektionisti
7.4 ei ole hyvä ka. Siinä täytyy olla mukana surkeita arvosanoja (alle 7) tai sitten mistään ei ole tullut hyviä arvosanoja (yli 8). Kymppiluokalle vaan, ei tule lukio-opiskelusta noin mitään.
Lukuaineet huomioidaan ainoastaan ja sillä olis päässyt Vuokin lukioon jos on laittanut sen. Vsaaressa opiskelee paljon monikulttuurisia. Hgin medialukio 7,42.
Juu. Se oliskin se eka uhka että ap sytyttäisi lapsellaan perfektionismin. Tosi riski.
Ajat ovat muuttuneet. Itse pääsin ilmoitusasiana 7,5 ka:lla haluamaani lukioon 70-luvulla. Kyseessä ei ollut Hgin huonoimmat lukiot, ei kyllä nämä parhaatkaan, jotka lienevät samat silloin kuin nyt.
Kiitos kommenteista!
Opoon ollaan jo oltu yhteyksissä. Tavataan ensi viikolla. Peli ei ole tosiaankaan menetetty.
Lapsi, joka siis tosiaan on poika, on kesän töissä.
Ei lähde pääkaupunkiseutua kauemmaksi opiskelemaan, eikä lukio ole hänen mielenkiinnon numero yksi.
Lähinnä haluaisi lukemaan sitä liiketaloutta.
Kymppiä nyt pohdiskelee vakavasti, mitä tänään juteltiin.
Lapsia on kannustettu opiskelemaan. Vanhempi poika on lukiossa alppilassa.
Kiitän myös tsemppaavista viesteistä ja olen pahoillani niistä viesteistä jotka ihanaa ja mukavaa poikaa olisivat voineet lannistaa jos niitä olisi lukenut.
Hyvää kesää kaikille ja onnea lastenne koulutaipaleelle ja opintoihin!
-ap
Mun keskiarvo aikanaan ysiltä oli just tuon 7,4. Jokaiseen kaupungin (ei pk-seutu) lukioon raja 8,0 ja Norssiin 8,5. Kympillä sain nostettua keskiarvoa 7,9, mutta kuitenkin pääsin suht arvostettuun lukioon naapurikaupungin puolelle. Jälkeenpäin ajatellen hyvä niin, kaupungin lukioilla ei ollut koskaan rahaa eikä resursseja tehdä mitään. Samaan aikaan me päästiin reissuille muistaakseni Turkuun, Vaasaan ja Hossaan, ja päälle pari viikon opintoreissua ulkomaille.