Antti Lindtman, 34, ja Kaija Stormbom, 54, odottavat lasta
Kommentit (665)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaa ihmettelemään mitä mies näkee noin vanhassa naisessa. Saisi varmaan statuksellaan paljon parempiakin naisia. Parikymppiset kauniit naisetkaan eivät mitenkään pois suljettu vaihtoehto jos mies on itsevarma ja puhelias.
Sinä ja ketjusta päätellen kovin moni muukaan ei ole kuullut - saati itse kokenut ns. sielunkumppanuutta.
Olen saanut läheltä seurata rakkaustarinaa, jossa mies on vaimoaan myös kaksikymmentä vuotta nuorempi.
Ovat olleet yhdessä jo reilut 40 vuotta ja edelleenkin kuin vastarakastuneita. Sen onnellisempaa pariskuntaa en tiedä muuta. He. ovat erittäin läheisiä ystäviämme ja olemme vuoskymmenten aikan ollee todella paljon yhdessä, joten väitteelleni on vankat perusteet, tunnemme heidät yhtä hyvin kuin toisemme mieheni kanssa.
Tuotakin liittoa epäiltiin kovasti, pari sai seurustelun aloitettuaan aika paljon ikävää kommentointia niskaansa. Se ei heitä erottanut, eivätkä mitkään muutkaan ikävät tapahtumat, päinvastoin.
Tuosta pariskunnasta huokuu rakkaus ja sielunkumppanuus niin vahvasti, että huolimatta omasta onnellisesta ja kaikin puolin hyvästä parisuhteestani olen heille jopa jossain määrin kateellinen.
Toivotan Lindtmanille ja vaimolleen paljon onnea.
Eiköhän niitä sielunkumppaneita löydy oman ikäisistäkin jos vain viitsii etsiä. Taisi puuma viedä kokemattoman pojan mennessään, eikä poika ehtinyt kokea mitään parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan. En hyväksy. Olen itse tuonikäinen ja minun lapseni on teinejä. Tätäkin olen jo miettinyt, että jaksanko tarpeeksi hyvin. Tuo äiti on 70 kun lapsi on teini. Ei. Ei.
Kyse heistä eikä sinun elämästäsi, se pitää muistaa. Kummallista, että tuntemattomat ovat tuomitsemassa heti ja unohtavat, ettei toisten valintojen pidä kuulua heille.
Olen kohdannut ammattilaisena, että juuri saman ikäinen nainen oli aikoinaan synnyttänyt "yllätyslapsen" - nuorimmaisensa. Kyseinen nainen eli elämänsä viimeisiä päiviä yhden hengen huoneessa liki 90-kymppisenä ja sairaana. Hänen ympärillään oli miltei kaiken aikaa useita lapsiaan. Kaikki sulassa sovussa ja toisensa hyväksyen ja ikähaitari oli suuri, kun nuorimman ja vanhimman ikäero oli kymmeniä vuosia.
Lapset myös kertoivat avoimesti, että heillä on ollut hyvät välit kaikkiin sisaruksiin vaikka ikäero oli todella suuri. Antaa ihmisten elää kuin ovat valinneet.
Yhden tapauksen tiedät. Muistat heidät. Friikit.
Minä olen myös tuollaisesta perheestä. Inhoan sitä että minutkin aina "muistetaan" erilaisena. Silmätikkuna.
Sorry, etten maininnut muita tapauksia, joista tiedän. Tiedän kertomani lisäksi ainakin kaksi äitiä jotka olivat nuorimman synnyttäessään 53-54v ( lapsi yllätys ja äidit luulivat että vatsassa on kasvain ja lääkärissä selvisi, että lapsi) ja lukuisia 50v : a lapsen saaneita.Kaikki lapset terveitä ja normaaleja. Kyse on vielä ns tavallisista naisista, ei liity uskontoon millään tavoin. Sitten en viitsi laskea äitejä, jotka ovat saaneet lapsen yli 40-vuotiaana , moni 45-47v ja yleensä ollut kyse yllätysraskauksesta.
Abortti ei vaan käy monille vaikka jotkut tuntemattomat sitä vaatisivat ja tuomitsevat.
Edelleen: on eri asia kokea yllätysraskaus kuin tietoisesti tehdä tuo päätös.
Minun vanhempani päättivät asian. He päättivät sen meidän lasten puolesta. Se ei ollut vahinko.
On aivan eri asia kokea tämä vahinkona tai tapaturman kautta kuin siksi että vanhemmat ei vaan välitä.
Sinä kyllä todistat sanasi oikeiksi kommenteillasi. Maailmasta todella puuttuisi hivenen katkeruutta ja vihaa jos et olisi syntynyt ollenkaan.
Uhreilla on usein vihan ja katkeruuden tunteita.
Jos hyväksyt tuollaiset teot, sinun pitää myös hyväksyä uhrien tunteet.
Aika säälittävää jäädä vellomaan niihin.
Itse olen nuoren, mutta mielenterveysongelmaisen äidin lapsi. Nuorin meistä piti antaa pois kun ei sen enempää äiti kuin isäkään kyennyt hoitamaan. Ja nuoria olivat.
Kyllä se on aiheuttanut trauman poikineen. Ja kyllä, mt- ongelmat olivat olemassa jo ennen ensimmäistä lasta eli tietoisesti on riski otettu ja pieleenhän se meni monella tavalla.
Silti en ajattele etten olisi halunnut syntyä enkä ole vihainen tai katkera. Olen sitä ollut mutta en enää pitkään aikaan.
Ja voin vakuuttaa että olisin mieluummin ollut terveiden vanhojen vanhempien lapsi kuin mt- ongelmaisten nuorten.
12 vuotta kuulemma lasta yritetty. Eli ihan normaalin iköisenä olisi voinut hakeutua sijaisvanhemmaksi.
Mutta eihän se omanapaisille riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka kritisoi äidin ikää, niin miten tämä eroaa siitä, että vanha mies hankkii lapsen nuoren naisen kanssa? Tässä tapauksessa mies on kuitenkin vielä nuori ja todennäköisesti hoitaa lapsen aikuiseksi, jos äidille tapahtuu jotain, aivan kuten nuori äitikin hoitaisi lapsen jos vanhalle puolisolle tapahtuisi jotain.... Ei tässä mitään ongelmaa minusta ole. Pääasia, että lapsi syntyy terveenä.
No on se kyllä eri. Lue pari kirjaa niin opit ehkä. Riskejä on iäkkään miehen siittämissä raskauksissakin mutta ei ne silti ns riskiraskauksia ole. Aiheesta on lukuisia tutkimuksia useilta vuosikymmeniltä, googlekin varmaan löytää.
Raskaus on vain yksi osa koko asiaa ja hoidetaan Suomessa erittäin hyvin. Varmasti iäkäs äiti on erityisessä seurannassa ja synnytys samoin.
Sen jälkeen lasta aletaan hoitamaan ja siinä on ( tai ainakin pitäisi olla) mies ja nainen samalla viivalla. Vanha mies on vanha isäksi vielä varmemmin kuin vanha nainen äidiksi.
Kun miehet kuolevat ja vanhentuvat naista nopeammin.No ei miehet nyt sentään nopeammin vanhene. :) Keskimääräistä elinikää pudottaa kaikki itsemurhat, tapaturmat, päihdeyliannostukset ja ennen kaikkea sydärit, jotka miehille on tyypillisempiä kuin naisille. Naiset kituuttamaan vuodehoidossa miehiä kauemmin, mutta ns. terveitä vuosia on suunnilleen yhtä paljon sukupuolten välillä.
Työssäni näen että miehet raihnaistuvat naisia nopeammin noin keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva uutinen, toivon hyvää heille.
Itse olen 35 ja yritämme esikoista. Kyllä tämä uutinen antaa voimia, että en todellakaan ole liian vanha saamaan lapsia?! Minulla oli jo vähän stressiä omasta iästäni.
Joku toinenkin kansanedustaja taisi saada vauvan 40-vuotiaana.
Just toivoin, että kukaan ei olisi niin tyhmä et ajattelis näin lukiessaan ton jutun. Voi voi...:( Ihan oikeesti luuletteko et syntyvä alpsi on ton naisen omista sukusoluista alkunsa saanut...? Taitaapi kyseessä olla lahja munasoluhoidoilla alkunsa saanut raskaus. Siittiöt mitä ilmeisemmin mieheltä itseltään. Voihan nainen saada lapsia vaikka 70 vuotiaana kohdun puolesta. Mutta biologisesti omia lapsia ei saa kukaan nainen tuon ikäisenä. Et ootelkaa vaan kanssa sisaret tuohon ikään ja alatte sitten hankkia lapsia. Onnistuuhan se jos sattuu olemaan aika lailla massia lähteä ulkomaille hakemaan lahjamunasolua/alkiota. Suomessa hoitoja taitaa saada vain reilu 40v asti.
Kyllä se vaan joiltakin onnistuu. Ennen vanhaan lapsia joskus syntyi tuonkin ikäisille kun ehkäisyä ei ollut. Ja,seksiä harrastavat monet hyvinkin vanhaksi, näin on asia ollut ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka kritisoi äidin ikää, niin miten tämä eroaa siitä, että vanha mies hankkii lapsen nuoren naisen kanssa? Tässä tapauksessa mies on kuitenkin vielä nuori ja todennäköisesti hoitaa lapsen aikuiseksi, jos äidille tapahtuu jotain, aivan kuten nuori äitikin hoitaisi lapsen jos vanhalle puolisolle tapahtuisi jotain.... Ei tässä mitään ongelmaa minusta ole. Pääasia, että lapsi syntyy terveenä.
No on se kyllä eri. Lue pari kirjaa niin opit ehkä. Riskejä on iäkkään miehen siittämissä raskauksissakin mutta ei ne silti ns riskiraskauksia ole. Aiheesta on lukuisia tutkimuksia useilta vuosikymmeniltä, googlekin varmaan löytää.
Raskaus on vain yksi osa koko asiaa ja hoidetaan Suomessa erittäin hyvin. Varmasti iäkäs äiti on erityisessä seurannassa ja synnytys samoin.
Sen jälkeen lasta aletaan hoitamaan ja siinä on ( tai ainakin pitäisi olla) mies ja nainen samalla viivalla. Vanha mies on vanha isäksi vielä varmemmin kuin vanha nainen äidiksi.
Kun miehet kuolevat ja vanhentuvat naista nopeammin.No ei miehet nyt sentään nopeammin vanhene. :) Keskimääräistä elinikää pudottaa kaikki itsemurhat, tapaturmat, päihdeyliannostukset ja ennen kaikkea sydärit, jotka miehille on tyypillisempiä kuin naisille. Naiset kituuttamaan vuodehoidossa miehiä kauemmin, mutta ns. terveitä vuosia on suunnilleen yhtä paljon sukupuolten välillä.
Työssäni näen että miehet raihnaistuvat naisia nopeammin noin keskimäärin.
Miehillä kunnon romahtaminen etenee yleensä nopeammin, mutta naisilla se alkaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi kertoa miksi 50 vuotias ei saa tehdä lapsia?
Lapsia voi ja saa tehdä niin kauan kuin sikiää. Keskiajalla ihmiset eli keskimäärin 40 vuotiaiksi. Silloin puolet lapsista ja äideistä kuoli komplikaatioihin. Ei siinä lapsenlapsiaan nähnyt kuin harva.
Jokainen lapsi tähän maahan on uusi käsipari töitä tekemään ja veroja maksamaan.
Tosin oikeastihan ne ihmiset eli vanhemmiksi kuin 40v. Tuota keskimääräistä elinikää alensi voimakkaasti suuri lapsikuolleisuus. Keskiajallakin oli vanhoja ihmisiä, eikä 40v. vielä ollut vanha ja kuolemaisillaan. Tämä aika usein unohdetaan ja ihan oikeasti kuvitellaan, että ihmiset kuoli noin nuorina. Eivät kuolleet. Kyse on matematiikasta.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotta kuulemma lasta yritetty. Eli ihan normaalin iköisenä olisi voinut hakeutua sijaisvanhemmaksi.
Jep, olisihan tuossa ollut aikaa ryhtyä hommaan aiemminkin, kuulostaa joltain viidenkympin villitykseltä, jossa halutaan roikkua nuoruudessa kiinni.
Eipä lapsi nytkään ole kuin isän biologinen lapsi, munasolu vieraan ihmisen. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai edellinen kuoli kohtuun? Hmm miksiköhän? Eikä tässä ole minun tarkoitus ilkeillä, mielestäni luonto vaan vihjaisi jotain. Mitä tämän naisen päässä liikkuu? Kukaan lapsi ei halua itselleen mummoikäistä äitiä!
Eli mummoikäisille syntyneet olisivat halunneet jäädä syntymättä? Noinkohan...
Ainahan lapsilla on toiveita että oispa perhe rikkaampi, koti isompi, oispa sitä ja tätä. Ei se silti tarkoita että ovat jotenkin onnettomia. Itseäni nolotti aikaanaan tosi nuori äiti. Muiden äideillä oli hienot koulutukset ja hyvät työpaikat, omalla äidilläni ei mitään koska alkoi jo 19-vuotiaana lapsia tehdä.
No oma äitisi on valinnut olla opiskelematta mitään. Minäkin sain ensimmäisen lapsen 20 vuotiaana, toisen 22 vuotiaana. On mulla silti maisterintutkinto, hyvä työpaikka, oma omakotitalo ja purjevenekin. Opiskeluaikana oli toki tiukkaa, mutta kannatta se silti. Etta ei nuorena vanhemmaksi tuleminen sitä tarkoita, etteikö mitään voisi elämässä saada...
Ja erinomainen mielikuvitus.
Nelikymppisen naisen munasoluista 80 prosenttia on jo niin huonolaatuisia, ettei niistä synny mitään. (Dextran luennolla kuultua.) Eli tässä on taatusti käytetty lahjamunasoluja, kun nainen on reilusti yli 50. Muistaakseni ainakin Dextran yläikäraja hoidoille on 47, jos käytetään lahjamunasoluja. Luultavasti ovat siis käyneet hoidoissa ulkomailla. Jos lapsi on saanut alkunsa näin, kyllähän se raskaana oleminen onnistuu vanhemmaltakin naiselta. En tiedä, mitä riskejä lapselle voi tulla, jos sukusolujen luovuttajat ovat kolmekymppisiä. Mutta on viisikymppinen tietysti vanha saamaan lapsen, se on fakta. Ennemmin olisin kuitenkin huolissani esim. päihteitä käyttävistä äideistä. Turhaan tämän parin sopivuutta vanhemmiksi kyseenalaistetaan, kun on ihan oikeastikin ihmisiä, joiden ei pitäisi hankkia lapsia ja silti hankkivat.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisen naisen munasoluista 80 prosenttia on jo niin huonolaatuisia, ettei niistä synny mitään. (Dextran luennolla kuultua.) Eli tässä on taatusti käytetty lahjamunasoluja, kun nainen on reilusti yli 50. Muistaakseni ainakin Dextran yläikäraja hoidoille on 47, jos käytetään lahjamunasoluja. Luultavasti ovat siis käyneet hoidoissa ulkomailla. Jos lapsi on saanut alkunsa näin, kyllähän se raskaana oleminen onnistuu vanhemmaltakin naiselta. En tiedä, mitä riskejä lapselle voi tulla, jos sukusolujen luovuttajat ovat kolmekymppisiä. Mutta on viisikymppinen tietysti vanha saamaan lapsen, se on fakta. Ennemmin olisin kuitenkin huolissani esim. päihteitä käyttävistä äideistä. Turhaan tämän parin sopivuutta vanhemmiksi kyseenalaistetaan, kun on ihan oikeastikin ihmisiä, joiden ei pitäisi hankkia lapsia ja silti hankkivat.
Ei näidenkään pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tätä miestä ei kummastella ja hänen äitisuhdettaan ei analysoida epäonnistuneeksi toisin kuin suurten ikäerojen suhteissa, joissa nainen on nuorempi. Nainen saa näissä aina analysointia epäonnistuneesta isäsuhteesta yms.
Mielestäni on luonnollisempaa, jos mies on naista vanhempi, toisin päin on kyllä kummallista jos mies on äitinsä ikäisen naisen kanssa ja vielä haluaa lisääntyä tämän kanssa.
Miesten seksuaalisen mielenkiinnon kohteiden laajaan kirjoon on varmaan jollain tavalla totuttu.
Ei 'geriatriafiili' ole muuta kuin pedofiilin vastakohta.
Olemmehan saaneet lukea jopa mieshoitajasta joka oli sekaantunut vanhuksiin työpaikallaan vanhainkodissa.Aivan. Sairauksia on monenlaisia. Pitäisi tuokin mies ohjata hoitoon.
Laissa on päätetty kieltää vain lapsiin sekaantuminen. Kulttuurisestikaan vanhuksiin sekaantumista ei nähdä yhtä tuomittavana kuin lapsiin sekaantuminen.
Vanhuksia, vammaisia jne. saa lain puolesta sinänsä paneskella jos sellaisesta syttyy.
Teon moraalia, 'terveyttä' yms. voidaan tietysti arvioida myös muilla kuin lainsäädännön mittareilla ja useinhan kyseinen toiminta tapahtuu enemmän tai vähemmän piilossa.
Eihän Anttikaan vaimoaan ole tätä ennen julkisesti esitellyt. Nyt vain taisi tulla aika päästä lehtiin, kenties tulevaisuudessa siintävien puheenjohtaja-ambitioiden vuoksi... "ei ole olemassa huonoa julkisuutta"
En minäkään kyllä tuossa iässä enää alkaisi lapsia hankkia.
Mutta enpä toisaalta naisi äitini ikäistä naistakaan.
Meitä on moneen junaan.
Demaripolitiikassakin kaikki tapahtuu aivan liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olisihan tuossa ollut aikaa ryhtyä hommaan aiemminkin, kuulostaa joltain viidenkympin villitykseltä, jossa halutaan roikkua nuoruudessa kiinni.
Eipä lapsi nytkään ole kuin isän biologinen lapsi, munasolu vieraan ihmisen. Fakta.
Aika sairasta, yli 40 vuotias akka jallitti nuoren vähän päälle 20 vuotiaan pojan siitoshommiin ja 12 vuotta on yritetty.
Tuo on sairasta. Täällä koetetaan vääntää, että kukin tavallaan jne. On kuitenkin eri asia saada lapsi vaikka 47v kuin 54-vuotiaana. Keskimäärin menopaussi on 51v ja kyllä siinä on semmonen luonnon antama raja jonka jälkeen ei hoitojakaan pitäisi antaa. Lahjamunasolullahan ne tekee noi. Yritetään leikkiä normaalia parisuhdetta, mutta ikäero asia Ois pitänyt käsitellä heti aluksi. Onhan lestat kautta aikojen saaneet vikan lapsen päälle 45.v, mutta siinä ei käytetä lahjasoluja ja kyllä heilläkin se vika yleensä tulee viimeistään 47-48 vuotiaana. Luonto on viisas ja mun mielestä joku tolkku pitäisi tähänkin tulla. T. Kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sairasta, yli 40 vuotias akka jallitti nuoren vähän päälle 20 vuotiaan pojan siitoshommiin ja 12 vuotta on yritetty.
Näin. Jos sukupuolet olisivat toisinpäin tässä niin poru olisi kamala. Eihän tuon ikäinen mies vielä tiedä, mitä elämältä haluaa ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Tätä samaa perusteluahan käytetään nuorinainen vanhempi mies kuviossa. Tosin tuskin niissäkään pakolla yritetään päräyttää naista paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Jos sukupuolet olisivat toisinpäin tässä niin poru olisi kamala. Eihän tuon ikäinen mies vielä tiedä, mitä elämältä haluaa ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Tätä samaa perusteluahan käytetään nuorinainen vanhempi mies kuviossa. Tosin tuskin niissäkään pakolla yritetään päräyttää naista paksuksi.
Kyllä se ukkokin haukuttaisin. Ihan sama.
Huh huh. Itse olen 54 vuotiaana mahdollisesti mummo jo.