Sukujuhlat maalla, meidän perhe nukkuu homeisessa aitassa!
Olemme menossa sukujuhliin puolisoni vanhempien sukutilalle maalle. Paikalle saapuvat myös mieheni veljen ja siskon perheet. Koska veli ja sisko ovat sisaruskatraan vanhimpia, ovat he myös aina päättäneet ensin, missä he yönsä mummolassa nukkuvat. Heillä on molemmilla taaperoikäisiä lapsia, kun taas meillä on vastasyntynyt vauva.
Juteltuamme sukujuhlista veljen ja tämän vaimon kanssa kävi ilmi, että he ovat jo mielessään kaavailleet meille makuupaikkaa homeisesta aittarakennuksesta, sillä talossa olevat huoneet ovat varattu jo veljen ja siskon perheille. Olemme aiemminkin nukkuneet aitassa, mutta silloin meillä ei vielä ollut lapsia.
Paikkakunta on syrjäinen, eikä siellä ole hotellia. Toisaalta ei tekisi myöskään mielemme ajaa yöllä kotiin lähes 300 km matkaa. Onko meidän siis pakko taipua ja nukkua aitassa vai aiheutuuko tästä perheriita, jos yritämme sopia jotain muuta järjestelyä? Pitäisikö jättää nämä juhlat väliin ja mennä isovanhempia tapaamaan vasta juhlien jälkeen?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen yksi sukumme miniä. Mummolassa juuri tuolla lailla eritasoisia majoituksia. Mua surettaa vieläkin, kun heidät laitettiin vauvan ja taaperokaksosten kanssa vetoiseen aittaan, kun pikkusisko ja poikaystävä saivat makuuhuoneen ja wc- ja pesutilat, sähköistä puhumattakaan.
Tämä tehtiin tahallaan. Miniä on herkkä, ujo, eri sorttinen kuin suvun jäärät. Tarkka hygieniasta ja turvallisuudesta, joten häntä näpäytettiin. Sanoin aika kovasti vastaan, mutta koska en tiloja omista enkä hallinnoi, mut jyrättiin. Yritin jopa vaihtaa omaa, aavistuksen tasokkaampaa nukkumapaikkaani (ei juoksevaa vettä, mutta tilavampi ja lämpimämpi ), mutta meteli nousi siitäkin.
Miniä sitten mulle sanoi, että antaa olla. Tän viimeisen yön hän on vaikka tikun nokassa. Eikä ole enää yöpynyt. Isä lasten kanssa joskus mummolassa käy, miniä ei kuin päiväreissuilla harvakseltaan.
Omassa lapsuudenkodissan on myös aitta ja minä nukun (sinkkuna) usein siellä - olen muuten vanhin sisarusparvesta. ;-)
En kyllä laittaisi siskontyttöäni juuri syntynee vauvan kanssa ja miehensä kanssa sinne: en ikinä. Siellä ei ole vettä ensinnäkään, ei sitä vessaa. Sähköt on. Siihen on tehty sauna samaan (vanha eteinen) ja pistetty tuulensuojaa ja levyjä - eli ihan hyvin voi olla nykyään hometta, kun on "korjailtu". Ja jo se, että on suurimman osan vuodesta kylmillään ja asumatta: en pistäisi vauvaa sinne, vaikka siellä 70 vuotta sitten mm. isäni lapsena talven on asunutkin, kun tupa paloi ja asuivat aitassa kun uutta rakennettiin (ja hyvin pärjäsi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin kyllä sukujuhlat väliin jos muuta majoitusvihtoehtoa ei olisi, nitä epäilen kyllä suuresti. Vaikka hotellia ei lähistöllä olisikaan niin lähes kaikkialla maaseudullakin löytyy mökkimajoitusta tms.
Ihan varmasti löytyy hotelli tai joku muu majoituspaikka lähempää kuin kotoa 300 km päästä.
Mutta sehän ei olekaan selvästi tässä se varsinainen pointti, vaan tämä on selvästi arvovaltakysymys. Sinne aittaan pitäisi joutua ap:n mielestä joku muu kuin he.
No en kyllä menisi sukujuhliin jossa arvovalta kysymykset on pääosassa ja jos menisinkin niin mieluiten vain käymässä ja yön/muun ajan viettäisin perheen kanssa lomaillen sopivan etäisyyden päässä sukulaisista.
Itse varmaan riemusta kiljahdellen menisit pimeään aittaan vauvan kanssa nukkumaan. Eiköhän sen taaperon kanssa olisi helpompaa, kun sellaiset nyt tuppaa jo nukkumaan yönsä. ap
Minä olen ap sinun puolellasi, pikkuvauvan kanssa ei pitäisi joutua viileään aittaan epämukaviin olosuhteisiin eikä varsinkaan jos on aina muulloinkin joutunut siihen huonoimpaan majoitukseen.
Mutta sanon silti, että _meillä_ aittamajoitus toimi paljon helpommin vauvan kuin taaperon kanssa. Vauva nukkui joka tapauksessa vieressä jolloin hänen lämpimänä pysymisestään oli helpompi huolehtia kuin peiton alta pyöriskelevän taaperon. Vauvan kakat tosiaan pystyi väliaikaisesti putsaamaan myös kosteuspyyhkeillä, toisin kuin taaperon jättisoossit. Kauempana "toiminnan ytimestä" majoittuminen sujui vauvan kanssa myös siksi että illalla nukahtava vauva sammui kantoliinaan eikä häirinnyt sosiaalista elämää, sen sijaan taaperon nukkumaanmeno klo 19 olisi sitonut yhden valvovan aikuisen sinne aittaan, koska lasta ei ole turvallista jättää sinne yksin edes itkuhälyttimen kanssa (kaksikerroksinen aitta, majoitus yläkerrassa). Telttaretkelläkin meillä vauva pärjäsi paremmin kuin taapero, joka jännitti kummallista majoitusta niin että itkeskeli pitkin yötä eikä siihen kelvannut tissi avuksi niin kuin vauvalla. Eli ymmärrän kyllä jos taaperon vanhemmat ajattelevat että helppohan se vauvan kanssa on, mutta ei se siitä reilua tee jos te ette koe sitä helpoksi. Sano suoraan vaan!
Vauvan kanssa valitsisin vuokramatkailuauton tai -vaunun, jos hotellia ei ole. Tuolloin voisi pitkin päivää käydä vaunussa imettämässä ja puhdistamassa vauvaa, ei olisi vaivaksi kenellekään eikä vauva valvottaisi muita vieraita yöllä. Hyvä sekin, ettei tarvitse jäädä siivoamaan jälkiään, kun ei ole siellä toisen talossa majoittunut, vaan voi sitten suoraan lähteä kotiin. Ei myöskään jää kiitollisuuden velkaan. Jos tähän ei olisi varaa, jättäisin juhlat väliin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt jeesus nukkuko siellä aitassa, ottakaa mieluummin vaikka teltta mukaan... Yrittäkää sopia itsellenne jokin tila sisältä talosta, luulisi että jonnekin mahtuisi vähän tiivistämällä.
No eihän Jeesus siellä nuku vaan tämä perhe, mitä oikein sekoilet???
Mun anoppi ei ikinä päästäisi vauvaa aittaan, vaan vauvalle (ja äidille) olisi paras mahdollinen majoitus. Jos olisi jotain epäselvyyttä, tarjoaisi todennäköisesti omaa sänkyään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa vanhoissa aitoissa haisee vähän tunkkaiselle. Jos ei nyt nyt ihan home haise, niin ette te sinne yhdessä tai muutamassa yössä kuole.. Vieno mummonmökin haju on ihan eri kuin homeen haju.
No se mummonmökin haju on juuri erään homeitiön haju - se on sellainen makea omenainen haju, joka on eräs homelajike.
Jättäkää väliin koko reissu, pienen vauvan kanssa ei ole homemökkiin menemistä, altistuu pieni rukka vielä homeelle ja saa pahan allergian.
Sukulaiset kuulostavat niin v*ttumaisilta että jättäisin bileet väliin vaikka tarjoaisivatkin vaihtoehtohuonetta talosta aitan sijaan.
Huh, törkeää. En suostuisi. Ilmoittaisin vain, että jätämme tapaamisen väliin, koska emme majoitu vauvan kanssa aittaan. Eriasia, jos porukalla vuokrattaisiin hyvä asuntovaunu, sitä voisin harkita mutta en kustantaisi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa asuntovaunu. Ostakaa teltta.
Kuka sanoo, että aitta on homeessa?
Oletko ajatellut, että asuntovaunun vuokraaminen ei ole ihan halpaa?
AP ei sanonut kuuluvansa köyhälistöön. Ja kun tämän palstan tuloreteilyjä lukee, luulisi, että kaikki täällä on miljonäärejä.
Kiitos kutsusta. Meidän perhe ei nyt tule, koska emme majoitu vauvan kanssa aittaan.
Jos ja kun alkaa narina, että kyllä voitte ja ämpäri ja pesulaput, ei oo hometta, niin uudelleen. Meidän perhe ei nyt tule, koska emme majoitu vauvan kanssa aittaan.
Mitä muuten mies on mieltä, eikös se olisi hänen duuninsa järjestää omalle perheelle tasa-arvoinen kohtelu ja järkevä majoitus. Ei voi jäädä pikkuveljensä lopuksi elämää, on näytettävä, että hän on nyt aikuinen, perheellinen mies. Ja tämä vaimo ja lapsi-perhe menee lapsuuden perheen ohi tärkeysjärjestyksessä.
Vanha puurakennus tuoksuu ... niin, vanhalle puurakennukselle. Aitta on sen verran harvaksikin rakennettu, että se tuulettuu jatkuvasti. Pahempi olisi umpiremontoitu, tiiviiksi kuin pullo muutettu omakotitalo, jossa seinien välissä on niin paljon muovia, että tuuletusta ei enää ole, vaan kosteutta kertyy kaikkialle. Siellä haisee home.
Maalla asuvat suomalaiset ovat kautta aikojen nukkuneet kesällä aitoissa. Jos home olisi rehottanut, niin johan suuri osa väestöstä olisi homesairaita tai jo kuolla kupsahtaneet. Voitko kuvitella, että aitoissa on aina säilytetty esim. kausivaatteita, ylimääräisiä vuodevaatteita ja toisissa aitoissa elintarvikkeita?
Porvoolainen aitta homehtuu.
Pitäkää ovea ja ikkunaa auki. Saatte raikkaita ulkoilman homeita aitansisähomeiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa asuntovaunu. Ostakaa teltta.
Kuka sanoo, että aitta on homeessa?
Oletko ajatellut, että asuntovaunun vuokraaminen ei ole ihan halpaa?
AP ei sanonut kuuluvansa köyhälistöön. Ja kun tämän palstan tuloreteilyjä lukee, luulisi, että kaikki täällä on miljonäärejä.
Ja jos riitoja on pyrkimys välttää, niin asuntovaunun roudaamisesta pihaan ( = aitta ei kelpaa) saa kuulla vid_uilua lopun ikäänsä. Kranttu fiini miniä - ei kelpaa. Joten sinänsä tuo ei auta, tai auttaa siihen omaan majoitukseen, mutta ei riita- ja arvovaltatilanteeseen. Tulevaisuudessa pitäisi sitten joka kertaa vuokrata asuntovaunu. Parempi tehdä päätös, että nostaa kissan kunnolla pöydälle: sisämajoitus vauvaperheelle tai sitten menevät toisena viikonloppuna, kun mahtuu sisälle.
Vaikka se olisi miten homeessa, ette te siihen yhdessä yössä kuole.
Minä olin mieheni ja muun porukan kanssa VIIKON ulkomailla mökkimajoituksessa. Paikanpäällä selvisi että mökin makuuhuoneissa kasvoi joka nurkassa n. 10cm mittaista mustaa karvaa järkyttävät määrät eikä se hajukaan nyt mikään kovin tuore ollut.
Eloon jäätiin koko porukka, kukaan ei tukehtunut tai saanut mitään muitakaan oireita - minä olin vieläpä raskaana silloin.
En toki olisi mennyt jos olisin tämän tiennyt, mutta tarkoitan tällä nyt sitä että yksi yö jossain "homeisessa" (mitä ne aitat kyllä suurella todennäköisyydellä EI ole) aitassa ei tapa ketään, edes sitä lasta.
Missä on ongelma??? Jättäkää sukujuhlat väliin. Ei kenenkään ole pakko mennä homeiseen aittaan vauvan kanssa nukkumaan! Pakko ei ole kuin kuolla. Aikuisina ihmisenä osaatte ilmoittaa ajoissa, että ette osallistu sukujuhliin.
Sukulaiset on joillakin myös pahimpia selkään puukottajia eli suku on pahin. Onneksi ystävänsä saa itse valita kun sukua ei!
Mitä väliä sillä on onko siellä hometta vai ei? Alkeelliset ja viileät olot pienen vauvan kanssa ei ole mukavat eivätkä käyntännölliset.
Vaihtoehdot: 1. Ehdotat jämäkästi, että saisitte majottautua sisälle
2. Etsit majoituksen jostain läheltä tai vuokraat asuntoauton/vaunun. Sellaisen
viikonloppuvuokra on hotellihuoneen luokkaa.
3. Jätätte juhlat väliin
Se ei ole vaihtoehto, että valitat täällä viiden sivun verran, etkä tee asialle mitään.
Tuossa on varmaan ajateltu sitäkin, että vauva saa sitten rauhassa rääkyä siellä aitassa, eikä häiritse koko muuta porukkaa. Itse olisin helpottunut, ettei tarvitsisi sitä jännittää.
Ota hyvältä tuoksuvat petivaatteet mukaan, niin haju ei häiritse. Ja kyllä se pesussa lähtee ihan helposti.
Kysytään taas täältä neuvoa sukulaisjuttuihin. Teltta vauvan kanssa kuulostaa kyllä aika erikoiselta.
Niinkuin jo on ehdotettu:asuntoauto. Hyvä nukkua, oma rauha, pesutila ynm. Vauvan kanssa tosi hyvä vaihtoehto.