Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat maalla, meidän perhe nukkuu homeisessa aitassa!

Vierailija
13.06.2017 |

Olemme menossa sukujuhliin puolisoni vanhempien sukutilalle maalle. Paikalle saapuvat myös mieheni veljen ja siskon perheet. Koska veli ja sisko ovat sisaruskatraan vanhimpia, ovat he myös aina päättäneet ensin, missä he yönsä mummolassa nukkuvat. Heillä on molemmilla taaperoikäisiä lapsia, kun taas meillä on vastasyntynyt vauva.

Juteltuamme sukujuhlista veljen ja tämän vaimon kanssa kävi ilmi, että he ovat jo mielessään kaavailleet meille makuupaikkaa homeisesta aittarakennuksesta, sillä talossa olevat huoneet ovat varattu jo veljen ja siskon perheille. Olemme aiemminkin nukkuneet aitassa, mutta silloin meillä ei vielä ollut lapsia.

Paikkakunta on syrjäinen, eikä siellä ole hotellia. Toisaalta ei tekisi myöskään mielemme ajaa yöllä kotiin lähes 300 km matkaa. Onko meidän siis pakko taipua ja nukkua aitassa vai aiheutuuko tästä perheriita, jos yritämme sopia jotain muuta järjestelyä? Pitäisikö jättää nämä juhlat väliin ja mennä isovanhempia tapaamaan vasta juhlien jälkeen?

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman päivän sukujuhlat pitäisi kieltää laissa, koska ihmisten vaatimustaso juhlien järjestäjälle ovat kohtuuttomat ja monet odottavat viiden tähden palveluita, kuin hotelissa konsanaan.

Meillä on vietetty aina juhannusta suvun voimin, sukutilalla vuosikymmeniä, jota nyt emännöin. Ongelmia tekevät sukuun tulleet uudet jäsenet, kun jokaisella pitäisi olla vähintään oma huone tai huoneisto.

Meillä on nukkumapaikkoja yli 20, mutta omaa huonetta ei ole kaikille tarjota, mutta jokainen saa hyvän patjan ja liinavaatteet, peitot jne. mutta silti joka ikinen juhannus käydään tappelua huoneista, kun samaa huonetta ei voida jakaa, tai osa vieraista nukkua tuvan tai salin lattialla siskonpetillä.

Tämä aiheuttaa emännälle paljon pahaa mieltä ja lisää työtä ja rahan menoa. Huoneet ja aitat on siivottava, joskus jopa lämmitettävä sähköllä ja monta viikkoa menee liinavaatteiden pesussa. Eikä niiden hankinta ole suinkaan ilmaista.

Jos ap. tapauksessa, ei aitta kelpaa, miksi he eivät voisi nukkua yhtä yötä tuvan tai muiden huoneiden lattialla patjoilla ja vauva vaikka vaunuissa tai vuodevaatelaatikossa. Ei, vaan itsepäisesti pidetään kiinni omasta huoneesta ja rauhasta.

Ja miksi ap. ei vuokraa asunto-autoa tai lähistöllä olevaa mökkiä ja maalla on usein maatilamatkailua, jos hotellia ei ole nurkan takana.

Kaikki sympatiani on ap. anopin tykönä, joka raataa juhlavieraiden eteen, vaikka vieraat ovat turparullalla, kun emäntä ei pysty järjestämään ilmaiseksi tasokkaampaa palvelua.

Ja miksi ihmeessä et itse järjestä juhlia ja majoita heitä teille?

Siis niin totta!

Emännöin vanhaa kotitaloani ja meillä vietettiin jo lapsuudessani serkkujuhannuksia eli äidin sisarukset perheineen kokoontuivat tänne. Silloin ei kukaan valitellut majapaikasta, osa toi oman teltan, osa nukkui salin lattialla, osa meni navetanvintille heinien päälle levitettyjen mattojen päälle nukkumaan (lehmiä ei enää siinä vaiheessa ollut, heinät olivat lampaille).

Vielä lasteni lapsuudessa homma toimi hyvin. Sisarusteni perheet ja muutama serkun perhe juhlivat sulassa sovussa, ei käyty pitkiä keskusteluja siitä, kenen vuoro on nukkua missäkin. Pikkuvauvat takamus ei vaatinut vesipesua joka vaipanvaihdolla, kosteuspyyhkeet olivat sen verran laadukkaita, että niillä sai puhdasta aikaan, vaikka ei vesipisteen vieressä keittiössä tai kylpyhuoneessa nukkunut. Ja todella - pienten vauvojen kanssa saapuneet eivät tunkeneet nukkumaan talon puolelle, koska vauvoilla on tapana valvottaa eikä ole mikään ilo, jos viereisessä kamarissa rääkyy vauva ja 20 ihmistä joutuu sen takia valvomaan.

Mutta nyt on toisin. Ne sukuun tulleet asettavat erilaisia vaatimuksia yöpymisestä, aikatauluista, ruuasta, istumajärjestyksestä, saunomisesta jne. Kylän kokko poltetaan väärään aikaan, sinne ei siis voi mennä. Keittiössä on käsitelty lihaa, siellä ei saa pilkkoa kasviksia. Sauna on lämmitetty väärään aikaan tai ainakin lämmittäjä oli väärä. Järven vesi on liian kylmää tai lämmintä. Loppumattomiin syitä saada aikaan riita.

Joten tänä vuonna ensimmäistä kertaa juhannusjuhliin kutsutaan, ei noin vain tulla. Yhden lapsen perhe ilmoitti jo viime vuonna, että kiitos ei, kun heitä aina syrjitään. Eivät saaneet parasta makuuhuonetta, omaa kylpyhuonetta tai omaa saunavuoroa vain heille.

Vierailija
182/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yö ei haittaa, ette te sinne asumaan jää. Ota allergialääkettä varalta mukaan. Ja pese reissussa olleet vaatteet kotona, niin haju ei tartu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on kummallinen ajatus valloillaan. Moni tuntuu ajattelevan, että viikonloppua, juhannusta mitä nyt sitten ikinä on vietettävä hymyssä suin, vaikka sitten kärsien. Ikävät miniät laitetaan aittaan oppivatpahan oplemaan  jne. Monikaan ei ole ilmeisesti tajunnut, ettei kenenkään tarvitse tehdä asioita, joita ei halua.  Itse en ainakaan uhraa aikaani sellaiseen tekemiseen, josta en pidä tai koe sitä jossain määrin mielekkääksi.  Minulta jäisi ilman sen kummempaa miettimättä menemättä tuollaisiin juhliin. Elämässäni on muutenkin paljon stressitekijöitä, joten en kyllä lähde itseäni enempää stressaamaan. Pientä epämukavuutta voin toki kärsiä, mutta silloin tapahtumasta saatavan ilon täytyy ylittää kärsimyksen määrä. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että ap:n tapauksessa luvassa on vain stressiä ja ketutusta.

Meillä ei mennä enää jouluisin Miehen vanhempien luo johtuen juuri miehen siskon järjestämistä tempauksista. Miehen vanhemmat eivät puutu hankalan tyttärensä ja hänen perheensä sikailuihin, joten me  vietämme joulumme vähemmän stressittömästi. Tämä kyllä harmittaa miehen vanhempia, mutta minkäs teet. 

Vierailija
184/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itselleni lapsuudenperhe, sisarukset ja sukukin ovat läheisiä ja tärkeitä, niin en varmasti menisi tuollaiseen paikkaan, jossa kaikki eivät saa samantasoista majoitusta.

Täällä on turha inistä miten 50- tai 70-luvulla säilyttiin hengissä jossakin porstuan nurkassa. Nykyään se ei enää ole normaalia asumista, eikä sellaista pidä enää odottakaan. Vaikka mökki muuten ei olisikaan täysin varustettu, esim. juoksevaa vettä, niin tasainen lämpö, toimiva ilmanvaihto, sopiva yksityisyys ja sähköt ovat ihan perusedellytys vieraalle. Jos näitä ei voida taata, niin sitten on turha odottaa, että kaikki voivat tulla paikalle.

Parhaita olivat nämä emännät, jotka nukkuvat omissa tilavissa makuuhuoneissaa, mutta ihmetellään miksi vieraat ei suostu nukkumaan 30-luvun majassa heinien päällä tai pitkin keittiön lattioita!? Nii-in, jopas on..  Jospa emäntä itse kokeilee aluksi 2 yötä itse nukkua siellä majassa et oliko ihanan romanttista. Ja anna vieraille se oma makkarisi, niin katsotaan sitten uudestaan.

Perhettäni, vauvasta nyt puhumattakaan en ikimaailmassa laittaisi mihinkään ulkoaittaan 2010-luvulla.

M37

Vierailija
185/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pääsee super-emännät ja kesät talvet taivasalla yöpyjät pätemään. Kysymyshän ei ole pelkästä yhdestä yöpymisestä tai että se vaatisivat parempaa majoitusta kuin muut. He vaan eivät halua aina sitä huonointa! Se, että täällä moni tykkää nukkua aitassa, ei muuta sitä asiaa, että tässä kyseisessä perheessä se näemmä on huonoin.

Näen tässä myös just sitä näyttämisen halua, nuorin sisarus ja miniä laitetaan omalle paikalleen, nukkukaa missä nukutte, talossa ette ainakaan. Teidän vauvanne joutaa palella lioissaan, me oikea perhe ollaan sisällä mukavasti.

Kärjistän, mutta tätä viestiä he viestivät. Edes vauva ei herätä heissä järkea, vaan siinäkin pitää päästä näpäyttämään.

Vierailija
186/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä on sukujuhlat, minä päätän, kuka nukkuu missä. Se hankala miniä lapsineen päätyy aittaan.

Ei varmaan tarvitse sitten itkeä, kun lapsenlapset jäävät etäisiksi. Meillä appivanhemmat tällaisia, eivät pidä minusta (miniä) ja osoittavat sen kaikin keinoin. Menikin luu kurkkuun, kun mies sanoi, ettei tästä perheestä valikoida ketä suodaan kohdella hyvin ja ketä ei. Lapset eivät kovin usein näe isovanhempiaan, ja sekös heitä harmittaa. Lapsia ei niinkään, eiväthän he tavallaan siinä menetä, kun eipä yhdellekään lapselle sellainen seura hyvää tee, missä joutuu kuuntelemaan vanhempien moitintaa ym.

Toivottavasti sinä olet valmis menettämään isovanhemman roolisi, jos haluat osoittaa miniälle milloin milläkin tavalla "paikkansa".

Miniät on vaihtuvaa tavaraa, joten eron jälkeen niitä lapsenlapsia näkee joka tapauksessa, oli se miniä mitä mieltä tahansa. Eikä ne hankalan miniän kasvatamat lapset ole koskaan mikään ilo isovanhemmille, enemmänkin taakka.

Jos kokee saaneensa huonoa kohtelua, kannattaa ensin katsoa peiliin.

Kas anoppini palstailee. Viime kesänä veti herneen nenään kun meidän 5 hengen perhe yöpyi hotellissa, emme ole enää tervetulleita heille tänä kesänä. Pihalla olisi voinut telttailla tai olisimme voineet yöpyä olohuoneen lattialla, jossa aamu aloitetaan klo 5-6. Kuulemma sinne ei lomailemaan mennä, joten hotellissa yöpyminen on sopimatonta.

Ok, meidän perhe kun pitää kuitenkim lomat lomana. He viettävät toki kesän kuten haluavat. Emme siis kohtaa tänä kesänä.

Anoppi on odottanut viimeiset kymmenen vuotta että eroamme, koska kuvittelee että näin hän saa lapset aina kesäksi itselleen. En ymmärrä millä logiikalla, kun on pilannut tällä innokkaalla riidan lietsonnalla välit poikaansakin. Joillekkin isovanhemmille kiukuttelu on kivempaa kuin luoda suhdetta lapsenlapsiin. Noh, eivätpä pilaa meidän ikävien miniöiden lomia, kun jätämme menemättä :)

Vierailija
187/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja kaikki tämä 13 sivun trollin vatkaus olisi vältetty sillä, jos ap olisi puhelimessa miehen siskon tuotua huonejärjestelyajatukset julki sanonut niihin heti, että hei, meillä on vastasyntynyt vauva ja miehellä on selkä paskana, tarvitsemme huonemajoituksen. No, aivan liian helppoa se olisi ollutkin. 

Vierailija
188/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itselleni lapsuudenperhe, sisarukset ja sukukin ovat läheisiä ja tärkeitä, niin en varmasti menisi tuollaiseen paikkaan, jossa kaikki eivät saa samantasoista majoitusta.

Täällä on turha inistä miten 50- tai 70-luvulla säilyttiin hengissä jossakin porstuan nurkassa. Nykyään se ei enää ole normaalia asumista, eikä sellaista pidä enää odottakaan. Vaikka mökki muuten ei olisikaan täysin varustettu, esim. juoksevaa vettä, niin tasainen lämpö, toimiva ilmanvaihto, sopiva yksityisyys ja sähköt ovat ihan perusedellytys vieraalle. Jos näitä ei voida taata, niin sitten on turha odottaa, että kaikki voivat tulla paikalle.

Parhaita olivat nämä emännät, jotka nukkuvat omissa tilavissa makuuhuoneissaa, mutta ihmetellään miksi vieraat ei suostu nukkumaan 30-luvun majassa heinien päällä tai pitkin keittiön lattioita!? Nii-in, jopas on..  Jospa emäntä itse kokeilee aluksi 2 yötä itse nukkua siellä majassa et oliko ihanan romanttista. Ja anna vieraille se oma makkarisi, niin katsotaan sitten uudestaan.

Perhettäni, vauvasta nyt puhumattakaan en ikimaailmassa laittaisi mihinkään ulkoaittaan 2010-luvulla.

M37

Silloin ei pidä ängetä kenenkään mökille tai sukulaisten majoitettavaksi, osoittamaan mielipahaansa, vaan olla kotona tai majoittua hotellissa tai vuokrata mökki.

Anna kun arvaan, ei käy, kun joutuisi sen itse maksamaan, eikä saisi olla päällepäsmärinä ja pahoittaa isäntäväen mieltä ja pilata toisten juhlat.

Vierailija
189/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ja kaikki tämä 13 sivun trollin vatkaus olisi vältetty sillä, jos ap olisi puhelimessa miehen siskon tuotua huonejärjestelyajatukset julki sanonut niihin heti, että hei, meillä on vastasyntynyt vauva ja miehellä on selkä paskana, tarvitsemme huonemajoituksen. No, aivan liian helppoa se olisi ollutkin. 

On voinut sanoakin. Ja isot sisarukset ovat voineet aloittaa rallinsa, että niin niin mutku me jo ehdittiin ja olette ennenkin olleet ja hyvin pärjää.

Tunnen kaavan surullisen hyvin, olen itse meidän perheen musta lammas ja pahnanpohjimmmainen. Vaikka kuinka reippaasti, asiallisesti ja suoraan puhun järkeviä, mitään ei kuunnella. Tehdään mitä halutaan ja kylillä asti voivotellaan, miten vaikea ja hankala olen.

Kumma, että työyhteisöissä ja ystävien piirissä mua pidetään sovinnollisena, joustavana ja mukavana. Vaikeaksi muutun vasta, kun en hyppää sisarusten pillin mukaan yhä vaan, keski-iässä.

Vallasta tässä on kyse eikä yösijasta.

Vierailija
190/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On voinut sanoakin. Ja isot sisarukset ovat voineet aloittaa rallinsa, että niin niin mutku me jo ehdittiin ja olette ennenkin olleet ja hyvin pärjää.

Tunnen kaavan surullisen hyvin, olen itse meidän perheen musta lammas ja pahnanpohjimmmainen. Vaikka kuinka reippaasti, asiallisesti ja suoraan puhun järkeviä, mitään ei kuunnella. Tehdään mitä halutaan ja kylillä asti voivotellaan, miten vaikea ja hankala olen.

Kumma, että työyhteisöissä ja ystävien piirissä mua pidetään sovinnollisena, joustavana ja mukavana. Vaikeaksi muutun vasta, kun en hyppää sisarusten pillin mukaan yhä vaan, keski-iässä.

Silloin paras tapa toimia on sanoa, että kiitos, mutta me emme pääse tulemaan.  

En nyt muista, mutta oliko ap:n tapauksessa kysymys hänen suvustaan vai miehen suvusta? Kunnon trollissa se on aina kirjoittajan miehen perhe.

Vierailija
191/191 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin paras tapa toimia on sanoa, että kiitos, mutta me emme pääse tulemaan.  

En nyt muista, mutta oliko ap:n tapauksessa kysymys hänen suvustaan vai miehen suvusta? Kunnon trollissa se on aina kirjoittajan miehen perhe.

Miehen perhe. Ja tämäpä, kiitos, mutta emme pääse. Taaskaan. Tällläkään kertaa. 

Ymmärrän, että tuo on ainoa oikea tapa toimia, sekä ap:lla että itselläni. Silt välillä sattuu, kun muu lapsuusperhe viettää aikaa mukavasti, kunhan vaan minä en ole vaatimassa mahdottomia. Onpa tullut kyllä irtauduttua tehokkaasti... Ja kyllä. Meni tunteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi