Lapsen kaverin äiti ehdotti, että kaveri tulisi meille asumaan kesäksi
Ollaan aina oltu perhe, jonka kodissa saa lasten kaverit vierailla. Meille voi tulla yöksi, voidaan tehdä päiväreissuja myös niin, että on joku kaveri mukana yms. Pidämme lapsista ja meillä ei ole mitään sitä vastaan, että kotona on melua ja melskettä, kunhan vain kuitenkaan ei ihan riehumiseksi käytös mene. Toisella meidän lapsista on eräs pitkäaikainen kaveri, johon lapsi tutustui jo päiväkodissa, tällä hetkellä lapset kolmasluokkalaisia. Kaverin äiti on tosi ura- ja työorientoitunut ja kaveri ollut aina paljon meillä. Tällä kaverin äidillä on kait koko kesä töitä, ei pidä lomaa ja kaverin äiti ehdotti, että voisiko heidän lapsi mahdollisesti tulla meille kesä-asukiksi. Kaveri on ihan hyvin huolehdittu siistit ja kivat vaatteet aina yllä ja äiti kyllä antaa aina suukot kun tuo meille ja välittää kyllä lapsestaan, että ei sen puoleen siis ole mikään laiminlyöty tapaus, mutta työ silti tuntuu olevan aika elämän kärkipäässä äidillä. Mielelläni, vaikka ottaisinkin kiltin tytön meille kesäksi ja oma lapsi oli ihan innoissaan, kun kuuli asiasta. Silti aloin miettiä, että ehkä en lupaa kaveria kuitenkaan asumaan meille koko kesäksi.. Kyllä mekin käydään töissä miehen kanssa, onhan meillä toki lomat, mutta silti.. Ehkä joku kesäreissu tehtäisiin mieluusti myös oman perheen kesken. Sitäkin mietin, että jos kaverukset on koko kesän yhdessä niin ovatko liikaa.. alkaa tulla riitoja ja syksyllä koulussa eivät välttämättä enää jaksa kaveerata. ? Toisaalta siis tekisi mieli ottaa tuttu tyttö meille kesäksi ja varmasti olis ihan kiva kesä, mutta jotenkin ehkä "vähän liikaa".. Mitä muut ajattelisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (42)
Nainen on aina ollut lapsen yksinhuoltaja. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrejen päässä. Kaverin äiti sanoi, että jos lapsi olisi samassa kaupungissa niin jos tulee kyllästyminen, väsyminen tai muu vastaava niin hakee lapsen kotiinsa. Äiti on kertonut ihailevansa kuulemma meidän perhettä, kun meillä on aina aikaa lapsille ja touhutaan kaikkea heidän kanssaan ja mieskin on mukana lapsille hyvänä isänä... Kai jotenkin ajattelee, että meidän perheessä olisi lapsen hyvä olla. Jotenkin ehkä kokee olevansa huono äiti ja keskittyy töihin niin paljon itse koko ajan. Oispa tää vitsi vaan niin kun osa arvuutteli, mutta kun ei. Laitoin kaverin äidille linkkiä kesäkerhoista, joihin tytöt voisivat päivisin osallistua yhdessä vaikka.. Ja kieltäydyin kohteliaasti nyt koko kesän meillä asumisehdotuksesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mä olen se tyyppinen ihminen, että ottaisin. Haluaisin vain selvittää kaiken tuon tytön äidin kanssa oikein alas istuen, miettiä kustannukset ja äidin osallistumisen niihin ja pari viikonloppua, jolloin lapsi olisi äidillään. Kysyisin mielipidettä kesäreissuihin osallistumisesta ja mitkä olisivat kustannukset ja olisiko se hänelle ok. Kyllä nuo adiat saisi selvitettyä ja sen jälkeen toivottaisin tytön tervetulleeksi. Vuodet menevät niin nopsaan, että kohta nuo ovat jo teinejä ja sitten aikuisia. Minulle tuo olisi rikkaus, ei rasite.
Niinno. Minä pidän lapsista, ja en mieti kustannuspuolta.
Mutta mietin sitä tyttöä itseään, sillä tuo on melkoinen hylkäämiskokemus hänelle. Ja 2 kuukautta on pitkä aika, siinä ehtii vielä tulla riitoja ja sekin, että tytöllä on kova äidin ja kodin kaipuu, ja kokee olevansa vieraassa perheessä ylimääräisenä riippana. Ja näin siitä huolimatta, vaikka ap olisi kuinka ehtoisa emäntä ja lämmin äidinkorvike lapselle. Hän on silti vieras ihminen, ei oma äiti.
Eli siksi en. Vaikka tytön oma äiti ei osaa ajatella lapsensa etua, ap toivottavasti osaa.
Kuka maksaa kulut, jos kesä on 2-3kk niin alta 10.000 ei asu meillä
No jos kerran samassa kaupungissa asutte, niin miten olisi päivät teillä ja illat sekä yöt omassa kodissa, korvausta vastaan? Miinus teidän oma loma.
Perusteluja sille miksi lapsi ei nyt meille tule ovat juuri se, että mielestäni loppupeleissä vanhemman tulee aina vastata lapsestaan. Ymmärrän, jos olisi ehdottanut esim. viikkoa vaan tai muuta vastaavaa, mutta koko kesä tuntui oikeasti pahalta jo pienen tytön puolesta. Kotona on hyvä nukkua ja olla ja vaikka äiti olisikin paljon töissä niin työpäivien ajan voi olla meillä tai kesäkerhoissa tai missä vaan kivassa paikassa, jossa tekemistä. Illaksi kuitenkin pitäisi mielestäni lapsen päästä kotiin ja saada nukkua yöt omassa sängyssä niin, että oma äitinsä lähellä. Itse en omaa samanikäistä tytärtäni päästäisi pois kotoa hyvä, jos viikoksi.
Ap
En ottais. Vartuin maatalossa ja siellä oli kesäsin kaiken maailman lapsia. Se oli ihan kamalaa.
Asumme maalla ja kyllä joku mökkiläinen joka kevät kyselee, voisiko heidän lapsi olla meillä ainakin kuukauden verran ennen vanhempien lomia. Kun me täällä maalla joka tapauksessa vain olemme kotona ja katselemme kauran kasvamista, niin siinä sivussa menee jokus eskari-ikäinen omien lasten seurana. Ongelmana on se, että olen töissä tilan ulkopuolella, omatkin lapset on päivähoidossa, joten aika yksinäinen sen 6v olisi päivät. Tämä ei tunnu menevän kaupunkilaisten ajatusmaailmaan: eihän maalla lapset voi olla päiväkodissa, kun ei vanhemmat edes tee töitä! Navetassa 2 robottia,sielläkään ei tarvitse joka päivä käydä.
Ottaisin, jos lapsi ja äitinsä ovat täyspäisiä. Itse olin kaikki kesät poissa kotoa, äitini kesälomaa lukuunottamatta. Ap:n tapauksessa ei taida tarvita sitä lomaa kuin arjet, jos äiti kerran asuu lähellä, tuskin se tekee töitä kaikki päivät? Halusi, että arjet sujuu?
Jokainen tavallaan, osalle sopii, osalle ei, pätee sekä lapsiin että aikuisiin.
Tuskin tämäkään mamma tekee töitä 24/7 niin että lapsi pitää törkätä koko kesäksi vieraille hoitoon.
Ja varmasti pitää myös lomaa mutta onhan se kivempi lähteä panolomalle akkojen kanssa ilman lasta.
Niin ja ihanaa kun joku muu hoitaa lapsen, kokkaa ruuat ja pesee pyykit niin ehtii mamma naukkailla viiniä terassilla.
Tulee mielen kaksi sanaa: hyväksi ja käyttö.
Siis luulin, että on ehdotettu, että lapsi tulee teille päivähoitoon aina koko kesäksi. Sehän olis tosi ok kulukorvausta vastaan. Mutta äiti haluaisi että koko kesän on pois kokonaan - se on outoa.
Taas tää sama provoilija... Mitäs näitä nyt on ollut... Tyttö on tuhlannut suuren osan 20 000 eurosta, teini poistettiin rippileiriltä tupakoinnin takia, tyttö ei käynyt lääkiksen pääsykokeissa... Sinut tunnistaa jo kirjoitustyylistä. Paska provo 0/5
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa kulut, jos kesä on 2-3kk niin alta 10.000 ei asu meillä
No huhhuh meneekö sulla 40.000 vuodessa lapsen ruokkimiseen ja asumiskuluihin huhhuh mikä hinnoittelu ja sitten vielä siihen päälle vaateostokset ja harrastusvälineet X€ per vuosi. Juu on vähän yläkanttiin tuo sun 10 000 asumisesta ja ruuasta.
Itse 70-luvun lapsena vietin 2,5kk kesäisin maatilalla perheessä, joiden omat lapset olivat lukioikäisiä. Eikä tehnyt vanhemmille tiukkaa... Oman lapseni kohdalla pakollinen isän luona 2vkoa-olo oli liian pitkä aika. Mikä kenellekkin sopii.
Minä tekisin lasun, äiti ei selvästikkään edes välitä lapsestaan. Valmis heittämään lapsen kesäksi pois, muiden hoitoon.. öö kertoo aika paljon jo!!
En ole lukenut tästä ketjusta kuin ensimmäisen sivun, joten onkohan tämä jo tullut esiin: mitä ihmettä se 9-vuotias eli käytännössä vielä tosi pieni lapsi todellisuudessa kokee, kun oma vanhempi dumppaa hänet pitkäksi aikaa jonnekin kaveriperheeseen? Varmaan aluksia ihan kivaa, mutta pidemmän päälle tosi raskasta olla erossa omasta perheestä ja ns. vieraiden siivellä (vaikka ap:n perhe olisi miten mukava tahansa). Kuulostaa vähän samalta tilanteelta kuin 40-luvun suomaislaissotalapset Ruotsissa...
Siis tarkoitatko, että lapsi olisi päivisin teillä vai myös yöt?
Ehkä ottaisin, jos lapset itse haluavat. Minut lähetettiin lapsena kesäksi maalle ja siellä oli kivaa. Lapset suhtautuvat eri kotien sääntöihin luontevasti.
Varmasti tulisi molemminpuolisia kyllästymisen hetkiä. Niitä ei saisi pelätä vaan opetella kestämään ja antamaan tilaa. Vaikeinta olisi suunnitella koko kesä etukäteen ja sen päättäminen, minkä verran kehtaa pyytää äitiä maksamaan kuluja ilman, että täyttyy laskea menot eurolleen.