Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Et ole koirasi äiti!

Vierailija
11.06.2017 |

Ehkä mä vaan olen mitään ymmärtämätön ihmishirviö, mutta sori, en vaan tajua, miksi jotkut puhuttelee itseään koiransa äitinä tai isänä. Pahimmassa tapauksessa koiranomistajan vanhemmatkin on koiralle "mummu ja vaari". Ehkä vielä jotenkin ymmärrän tämän, jos perheessä on lapsia, jolloin "äitiä" ja "isää" käytetään muutenkin, niin miksei sitten myös koiralle puhuttaessa. Mutta kun tätä koira-äiteilyä harrastaa lapsettomatkin!

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kipeetä on luulla olevansa eläinten äiti tai isä :D. Hah hah mitä urpoja.

No käytännössä adoptioisä ja -äiti ettei siinä mielessä mitenkään outoa. Ja ihanko oikeasti jotakuta haittaa jos joku sanoo itseään lemmikkinsä äidiksi? Kyllä mahtaa olla ahdasmielinen elämä

Vierailija
62/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tehdä rikoslaissa rangaistavaksi tuon kaltainen "eläimiin sekaantuminen".

Tosi oksettavaa jos joku käyttää äiti sanaa eläinten yhteydessä.

Siis eläimille lepertely tiettyjä sanoja käyttäen pitäusi kieltää laissa,koska jotkut ahdasmieliset eivät kykene sitä käsittämään?😂

Olisi paljon hyödyllisempää julistaa mustavalkoinen ja kapea maailmankuva laittomaksi,enemmän nämä "en-ymmärrä-tätä-asiaa-joten-se-on-väärin"-tyypit aiheuttavat harmia kuin koiramammat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yhtä tyhmältähän sekin kuulostaisi jos kutsuisin itseäni omistajaksi kissalleni puhuessa. "No niin, Mirri, Omistaja antaa sulle naksuja, joo, antaa Omistaja naksuja. Juu, Mirri on Omistajan rakas pikku kulta, Omistaja rakastaa Mirriä!"

Mä puhun itsestäni kissoille ihan nimellä,vaikkapa "Maija lähtee nyt töihin,nähdään illalla." Pidän kissoista huolta,mutta en miellä itseäni niiden äidiksi,olemme ystäviä.

Joku tosin mainitsikin,että äänensävy on olennainen,ei kissa puhuuko sille "äiti" vai "omistaja",kunhan puhuu hellällä äänellä.

Vierailija
64/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kissojeni mami, ja mieheni on isi. Lapsia meillä ei ole. Koittakaa kestää! :D

Vierailija
65/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä koiranpennuilla ja aikuisilla koirillakin oikeat äidit, ne nartut jotka on ne synnyttäneet ja hoitaneet. Mutta tästä kyllä näkee sen, miten koirat on ottaneet lasten paikan perheissä. Siinä missä ennen hoivattiin ja rakastettiin lapsia niin nykyään hyysätään koiria. Johonkin naisten on vaan saatava purkaa hoivaviettinsä ja huolenpidon tarpeensa ja olla äiti jollekin, vaikka sitten koiralle tai rotalle niin kuin joku kirjoitti.

Olennainen kysymys onkin,MIKSI tuntemattomat ihmiset ahdistuvat siitä,että joku toinen purkaa hoivaviettiään vaikka niihin rottiin?

Eihän se oikeasti vaikuta ahdasmielisen mamman elämään mitenkään, joten se että asiasta ahdistuu, on täysin psyykkinen ongelma.

Antakaa siis muiden olla äitejä rotille ja hankkikaa apua siihen pahaan oloon, jota muiden erilaiset toimintavat teissä herättävät.

Vierailija
66/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, minä olen aina ollut koiralleni "mamma" ja oma äitini rupesi itse kutsumaan itseään koirani "mummoksi". Ollaan niin hupsuja ja eläinrakkaita. :D

Vierailija
67/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennän, että tottakai koira on omistajilleen perheenjäsen, ja niin sen pitäisikin olla. Mutta mun mielestä koiraa voi rakastaa ja arvostaa ihan ilmankin tätä vanhemmuuslässytystä.

Ap

Koetko, että Pyhää Äitiyttä on loukattu tällaisella epäpuhtaalla, harhaoppisella lässytyksellä?

Vierailija
68/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kissalleni mami. Sillä on myös mummi ja ukki sekä kummitäti ja -setä. Saa häiriintyä ihan vapaasti.

Vierailija
69/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei mielestäni ole siinä, että joku sanoo itseään koiransa äidiksi tai isäksi (vaikka se typerää onkin), vaan siinä että osa heistä kohtelee koiraa kuin (pilalle hemmoteltua) ihmislasta...

Meillekin tuli koiranpentu - ja se nukkuu lattialla, ei tule sohvalle eikä sänkyyn, enkä todellakaan ole sen mami, eikä se ole ihmisen kanssa tasavertainen eikä mikään lapsenkorvike. Ja silti sitä hellitään mielinmäärin. Koiran voi omistaa myls järki päässä.

Noin, olkaa hyvät ja alapeukuttakaa :).

Vierailija
70/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen asian niin että kun aikuinen pitää itseään lemmikkikoiran äitinä/ mamina/isinä jne niin aikuinen on taas "lapsi" eikä se ole tuossa tilanteessa huono asia.

Tytöt leikkivät nukkejensa kanssa just siten että ollaan äitejä....

Ei ole mitään paheksuttavaa jos saa aikuisena päästä äidin ja isin rooliin lemmikin kautta.

Tiedän lapsettomia joille lemmikeistä tulee kuin lapsi. Hellyttävää:)

Vierailija
71/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. koira pitää omistajiaan vanhempinaan

.http://www.lansivayla.fi/artikkeli/318005-tutkija-koira-rakastaa-omistajaansa-kuin-vauva-aitiaan

Ja viimeisimpien tutkimusten mukaan myös kissat pitävät omistajaansa emonaan. Että jos nuo elukat ovat sitä mieltä, että omistajat ovat äitejä (ja isiä) niin mites se on keltään pois, jos joku omsitaja itseään kyseisellä tavalla nimittää?

http://www.sanasilta.fi/kirjat/jutut/mkmhesa.htm

Vierailija
72/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö kutsua itseään etunimellä? Ei oikein vaikuta yhtään luontevammalta.

Tuleepa nyt Erkin luo!

Odotas niin Sirpa antaa ruokaa!

Vierailija
73/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko nämä marisijat tuota linkkiä koiratutkimuksesta? Koirat ovat ainutlaatuisia eläimiä, ne seuraavat ihmisen kasvoja eri tavalla kuin muut eläimet ja ne pystyvät tuntemaan voimakasta kiintymystä, eli rakkautta ihmisiä kohtaan.

Ongelmatilanteissa koira kääntyy nopeasti ihmisen puoleen, toisin kuin esim. kesytetty, ihmisten kanssa elänyt susi.

Koira on kuin adoptiolapsi, kiintymyssuhde on molemminpuolinen. Koiran omistajat ovat sen vanhemmat ja aivan kuin ihmisetkin, koirat pystyvät kiintymään moniin eri ihmisiin, ei vain niiden biologisiin vanhempiin (joita ihmiset eivät muuten edes tunnista) tai ihmisiin, joihin ne ovat pentuna leimautuneet.

Vierailija
74/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kissalleni mami tai mamma, mutta se ei ole minun lapseni eikä vauvani. Mami hoitaa. 

Vierailija
75/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään eläimistä ja mulla on ollut lemmikkejä, mutta minustakin se kuulostaa aivan kahelilta, kun joku kutsuu itseään eläimen äidiksi tai isäksi. Miksi etenkään täysikasvuista eläintä laitettaisiin ihmisvauvan rooliin? En ymmärrä. Mielestäni se on vähän etovaa, kun ihmiset kohtelevat eläintä kuin vauvaa, jolle lässytetään. Ihan kuin se eläin olisi jotenkin ihan vähä-älyinen. Jotenkin epäkunnioittavaa eläintä kohtaan pitää sitä lapsenaan.

Klo

Et taida tietää paljoakaan kiitosta. Koirat ovat esim. susiin verrattuna ikuisia pentuja, ne eivät koskaan kasva aikuisiksi vaan niiltä jää puuttumaan saamista tuottavan ketjun osia. Esim. monetkaan koirat eivät itse saalista, paimenet ja noutajat jäävät kehitysvaiheesen, jossa ne jahtaavat tai kantavat esineitä suussaan ja laumanvartijoilla ei esiinny metsästyskäyttäytymista lainkaan.

Ihmismaailmassa koira on se "ihan vähä-älyinen" ja noin 3-vuotiaan lapsen tasolla, mutta se tietysti siinä määrin "aikuistuu" että tulee lisääntymiskykyiseksi ja voi saada jälkeläisiä. Lisäksi koirilla on monia muita taitoja, jotka tekee niistä ihmisiä parempia.

Vierailija
76/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiramami kirjoitti:

Lukiko nämä marisijat tuota linkkiä koiratutkimuksesta? Koirat ovat ainutlaatuisia eläimiä, ne seuraavat ihmisen kasvoja eri tavalla kuin muut eläimet ja ne pystyvät tuntemaan voimakasta kiintymystä, eli rakkautta ihmisiä kohtaan.

Ongelmatilanteissa koira kääntyy nopeasti ihmisen puoleen, toisin kuin esim. kesytetty, ihmisten kanssa elänyt susi.

Koira on kuin adoptiolapsi, kiintymyssuhde on molemminpuolinen. Koiran omistajat ovat sen vanhemmat ja aivan kuin ihmisetkin, koirat pystyvät kiintymään moniin eri ihmisiin, ei vain niiden biologisiin vanhempiin (joita ihmiset eivät muuten edes tunnista) tai ihmisiin, joihin ne ovat pentuna leimautuneet.

Eivät tietenkään lue, eivätkä ymmärtäisi vaikka lukisivat.. Kaikilla ei ole kykyjä korkeampaan sivistystasoon :p

Vierailija
77/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään eläimistä ja mulla on ollut lemmikkejä, mutta minustakin se kuulostaa aivan kahelilta, kun joku kutsuu itseään eläimen äidiksi tai isäksi. Miksi etenkään täysikasvuista eläintä laitettaisiin ihmisvauvan rooliin? En ymmärrä. Mielestäni se on vähän etovaa, kun ihmiset kohtelevat eläintä kuin vauvaa, jolle lässytetään. Ihan kuin se eläin olisi jotenkin ihan vähä-älyinen. Jotenkin epäkunnioittavaa eläintä kohtaan pitää sitä lapsenaan.

Klo

Et taida tietää paljoakaan kiitosta. Koirat ovat esim. susiin verrattuna ikuisia pentuja, ne eivät koskaan kasva aikuisiksi vaan niiltä jää puuttumaan saamista tuottavan ketjun osia. Esim. monetkaan koirat eivät itse saalista, paimenet ja noutajat jäävät kehitysvaiheesen, jossa ne jahtaavat tai kantavat esineitä suussaan ja laumanvartijoilla ei esiinny metsästyskäyttäytymista lainkaan.

Ihmismaailmassa koira on se "ihan vähä-älyinen" ja noin 3-vuotiaan lapsen tasolla, mutta se tietysti siinä määrin "aikuistuu" että tulee lisääntymiskykyiseksi ja voi saada jälkeläisiä. Lisäksi koirilla on monia muita taitoja, jotka tekee niistä ihmisiä parempia.

Kiitosta = koirista

Saamista = saalista

Muut typot voi ymmärtää

Vierailija
78/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö kutsua itseään etunimellä? Ei oikein vaikuta yhtään luontevammalta.

Tuleepa nyt Erkin luo!

Odotas niin Sirpa antaa ruokaa!

"Tänne!"

"Odota, saat kohta ruokaa."

Ei ole sen vaikeampaa. En kutsu itseäni äidiksi, enkä nimellä. Koira ymmärtää paremmin lyhyet, selkeät sanat kuin pitkät lepertelevät lauseet.

Mulle on kyllä ihan sama miten muut puhuttelevat itseään eläimilleen - ei vaikuta mun elämään.

Vierailija
79/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koiran perheeseen kuulu kaksi kissaa ja kaksi huumania: mamma ja jumala. 

Vierailija
80/110 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiesitkö että samaa "rakkaushormoonia" erittyy ihmisvauvan äidin aivoissa, kun hän katsoo vauvaansa, kuin mitä erittyy koiravauvan äidin aivoissa, kun hän katsoo koiraansa? Kyllä, sama hormoni hoitaa sen, että äiti kiintyy biologiseen vauvaansa kuin että hän kiintyy koiraansa.

Tietenkin tyhmiä ja lukemattomia ihmisiä ahdistaa suunnattomasti se, ettei ihminen olekaan enää nykytiedon valossa maapallon ainoa inhimillinen olento. Ahdistaa varmasti, ettei se ihmisäidin ja ihmisvauvan rakkaus olekaan mitään erityistä, se on kaikilla lajeilla sama."

Olisi mielenkiintoista tietää kuka alapeukuttaa tätä ja millä perusteella. Pelkkää faktaa, tosin faktathan ärsyttävät ihmisiä usein. Olisi paljon kivempi elää harhakuvitelmissa kuin oikeassa maailmassa jne....

Kesykoirista en tiedä mutta muut nisäkkäät kyllä tappavat jälkeläisiään ihan sumeilematta. Naaraat huomaavat ettei ruoka riitä, pennulta henki pois ja syömään. Urokset tappavat pentuja saadakseen naaraan kiimaan. Vammautuneita ja sairaita jälkeläisiä tapetaan heti syntymästä.

Joskus lemmikitkin tappavat poikasiaan, syytä en tiedä. Näin se luonto toimii ja se on raaka. Ainoa syy miksi nisäkkäät (ihmistä ehkä lukuunottamatta) tekevät poikasia, on suvun jatkuminen ja siksi suojelevat poikasiaan. Vieroitus on vähän rankempi tapahtuma kuin ihmisillä.

Mutta se faktoista, kaikilla eläimillä on samanlainen suhde toisiinsa kuin ihmisvanhemmilla ja vauvoilla 👍