Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkään ihmisen ärsytyksenaiheita!

Vierailija
10.06.2017 |

Mikä ärsyttää teitä, keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä arjessanne?
Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte itseänne loogisiksi/älykkäiksi ja kerrotte ihmettelevänne jatkuvasti muiden epäloogisuutta tai hitautta tai mitä tahansa muuta:

Ihmisellä voi olla vaikka mitä syitä toiminnalleen. Joku nopeaälyinen mutta sosiaalisissa tilanteissa liian varuillaan oleva saattaa vaikuttaa aivan idiootilta esim. asiakaspalvelutyössä. Tai vastaavasti joku kestää huonosti painetta, eikä suoriudu yksinkertaisistakaan jutuista paineen alla. Jollain taas jokin henkilökohtainen murhe tai ongelma syö koko sen hetkisen aivokapasiteetin. Miksi on niin vaikeaa käsittää, että ihmisillä usein pyörii päässä muitakin juttuja kuin sen hetkinen suoritettavana oleva tehtävä?

Toki mullakin palaa kiinni siihen, kun vaikkapa kämppikseni toimii todella jääräpäisesti ja logiikan vastaisesti esimerkiksi siivousasioissa meillä kotona, mutta käsitän tämän laiskuutena ja piittaamattomuutena, en välttämättä tyhmyytenä. Asiat on monimutkaisia ja oman boksin ulkopuolelle on hyvä osata katsoa.

Vierailija
182/214 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun yrität keskustella, ja joku luulee koko ajan, että jokin tässä nyt on henkilökohtaista ja vetää jutun siihen. Ei aina tarvitse olla oma lehmä ojassa.

Elämäni aikana olen valitettavasti joutunut huomaamaan sen karmean totuuden ettei suurin osa ihmisistä oikeasti mieti muuta kuin omaa elämää, sitä minkä näkee konkreettisesti omien silmien edessä. On siis luonnollista, että jopa älykkäät ihmiset joutuvat kyselemään, onko toisella oma lehmä ojassa vai miettiikö se asiaa muuten vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäolennaisuuksiin keskittyminen asiassa kuin asiassa.

184/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt keskimääräistä korkeammasta älykkyydestä tiedä, mutta...

Kyvyttömyys erottaa ihastumista ja rakkautta toisistaan. Ne ovat aivokemiallisesti kaksi eri ilmiötä, ihmiset! Vaikka ihastuminen tuntuisi kuinka voimakkaan värisyttävältä, se on silti ohimenevä tunne eikä sama asia kuin kumppanuusrakkaus. "En ole koskaan tuntenut näin ketään kohtaan!" Todennäköisesti olet tuntenut, esimerkiksi kaikkia teini-iän ihastuksiasi ja myös nykyistä aviopuolisoasi kohtaan. "Tämä tunne on niin voimakas, hänen on pakko olla Se Oikea!" Mahdollista joo, mutta pelkästään tunteen voimakkuus ei sitä kyllä kerro; ne perhoset vatsassa johtuu lähinnä vain siitä, että toisen seurassa jännittää kauheasti.

Olen vain nähnyt tuttavapiirissä liian monta tapausta, joissa ollaan tehty suuria valintoja ihastumisen perusteella ja paskaahan siitä on enimmäkseen seurannut. Mennään alkuhuumassa 2 kk sisällä kihloihin ja vuoden päästä itketään, kun ukko onkin ihan paska eikä huomioi ollenkaan. Heitetään pitkä, onnellinen parisuhde mäkeen heti, kun koetaan se eka parisuhteen ulkopuolinen ihastus eikä edes yritetä pysyä uskollisena ("Mutku mä rakastan sitä uutta työkaveria, jonka tapasin viime kuussa ja josta olen nähnyt vain työpaikalla huolitellun ja ammattimaisen kiiltopuolen!"). Olen tukena parhaani mukaan, mutta sisäisesti pyörittelen silmiäni.

Vierailija
185/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihmiset, jotka pitävät itseään älykkäänä vain koulunumeroiden tai jonkun random-kuvatestin tuloksena. Tässäkin ketjussa on aika paljon vastauksia.."en tiedä onko tämä älykästä.." Ap kysyi tapauksia, jotka ärsyttävä arjessanne. Hän antoi kyllä esimerkin, mutta ei kieltänyt vastaamasta, sellaisia, että silmiin paistava aurinko ärsyttää. 

Minua ei ärsytä kenenkään tyhmyys. Itsensä pitäminen älykkäämpänä kuin on ärsyttää enemmän kuin mikään muu. 

Ai niin, tässä kysyttiin vain älykkäiltä. Mutta kun moni tasoiseni on vastannut, vastasin minäkin, vaikka olen vain matemaattisesti lahjakas ja muuten aika keskinkertainen. 

Vierailija
186/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ne ihmiset jotka ei osaa kommunikoida. Enkä tarkoita ainoastaan puhumidta kodks kommunikointi on suurimmaksi osaksi kuuntelua! Omista asioista jaksetaan jauhaa suu vaahdossa mutta muita ei osata kuunnella eikä näin ollen keskustella. Yleensä en jaksa tällöin itse puhua näille ihmisille juuri mitään.

Vierailija
187/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.

Oman kokemuksen mukaan tämä ei ole välttämättä kiinni älykkyydestä. Minulla on Mensan mukaan ÄO yli 130 ja olen tuollainen, koska kestän vain vähän samanaikaisia ärsykkeitä ilman, että se verottaa henkistä toimintakykyäni. Jos ryhtyisin opettelemaan jotakin uutta lennosta, työtehoni laskisi, vaikka uusi keino olisi kuinka kätevämpi. Siksi teen asian loppuun osaamallani tavalla, koska se tulee minulle ikään kuin "halvemmaksi" käyttää henkiset voimavarani hitaampaan toimintaan kuin käyttää kolminkertaisesti niitä uuden opetteluun. Järjestän myöhemmin aikaa opetellakseni uuden tavan, jos se tosiaan on järkevämpi. Työtehoa laskee myös se, että joku jankuttaa ja häiriköi vieressä että "miksi et nyt tee tätä tällä, tavoin, hei katso, näin". Ei jää kauhean älykästä kuvaa inttäjästä, joka ei hahmota, että ihmiset ovat erilaisia. Minulle tulee viestistäsi mieleen, että ehkä ole niin älykäs kuin luulet.

Vierailija
188/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon keskimääräistä älykkäämpiä ihmisiä. Ei uskoisi kun lukee palstaa.

Vierailija
189/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan tämä ei ole välttämättä kiinni älykkyydestä. Minulla on Mensan mukaan ÄO yli 130 ja olen tuollainen, koska kestän vain vähän samanaikaisia ärsykkeitä ilman, että se verottaa henkistä toimintakykyäni. Jos ryhtyisin opettelemaan jotakin uutta lennosta, työtehoni laskisi, vaikka uusi keino olisi kuinka kätevämpi. Siksi teen asian loppuun osaamallani tavalla, koska se tulee minulle ikään kuin "halvemmaksi" käyttää henkiset voimavarani hitaampaan toimintaan kuin käyttää kolminkertaisesti niitä uuden opetteluun. Järjestän myöhemmin aikaa opetellakseni uuden tavan, jos se tosiaan on järkevämpi. Työtehoa laskee myös se, että joku jankuttaa ja häiriköi vieressä että "miksi et nyt tee tätä tällä, tavoin, hei katso, näin". Ei jää kauhean älykästä kuvaa inttäjästä, joka ei hahmota, että ihmiset ovat erilaisia. Minulle tulee viestistäsi mieleen, että ehkä ole niin älykäs kuin luulet.

Tämä juuri! t. 186

Ei välttämättä ole järkevää lähteä esim. päivittämään ohjelmistoa kun systeemit on tehty siihen vanhaan, vaan tehdä vanhalla ensin loppuun ja opetella sitten uudempi, kun on aikaa. Pahimmillaan joutuu tekemään kaksinkertaisen työn. Wannabeälyköt ovat niin kiivaasti kaiken uuden kimpussa todistamassa älyään, että pahimmillaan jopa teho voi kärsiä. Laajat ohjelmistopäivitityksistä johtuvat virheet tulevat juuri siitä, että ollaan liian hanakoita ottamaan uusi käyttöön, vaikka testauksia ja koekäyttöä ei ole tehty kunnolla. Luotetaan siihen omaan älyyn, vaikka pitäisi ymmärtää, että virheiden korjaaminen syö resursseja paljon enemmän kuin perusteellinen testikäyttö. Otin ohjelmistot esimerkiksi, koska tämä on hyvä esimerkki ja it-alalla osa on edelleen aika ylimielistä sakkia. Vika on muka aina käyttäjässä, jos huomaa heidän virheitään. 

Vierailija
190/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ei nähdä kokonaisuuksia ja jatkuvuutta. Tehdään oma osa niinkuin on aina tehty, ei haluta kehittää toimintaa saati kehittää omaa ammatillista osaamista.

Kun työ/tehtävä siirtyy yksiköstä toiseen, ei oteta huomioon sitä tiedonhankintaa ja taustatyötä, jonka lähettävä yksikkö on jo tehnyt. Aloitetaan alusta ja olennaisia asioita jää huomioimatta, vaikka niistä on raportoitu.

Vierailija
191/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katteettomat lupaukset

Olen töissä alalla, joka on pätkätyöläisten ala. Meillä on pieni yksikkö, loistava pomo ja mukavat työkaverit. Kaikki pystymme joustamaan työajoissa, me olemme kaikki päivävuorossa.

Nyt yksi meistä muutti, tai nyt, vuosi sitten ja vähän aika sitten aloitti työntekijä nro 3.

Alalla on vähän miehiä, työnkuva on ns äidillinen ja huonosti palkattu, selittää asian.

Päätettiin tehdä erilainen ratkaisu, palkattiin kuurovammainen mies. Vammasta ei liikaa ole haittaa meille muille, pitää mennä hänen luo, kun sen sijaan huikkaisi asian ääneen, mutta työttömyys on tehnyt hänelle sen toisen puolen.

Haastattelussa kysyttiin joustavuudesta. Hänelle sanottiin tässä tiimissä työaika vaihtelee. Jos tulee tärkeä asia, joka pitää hoitaa heti, me kaikki jäädään ylitöihin. Kyllä, kyllä, käy.

Osaa työnsä ihan ok, ei valittamista mutta hän joustaa vaan sen verran, että tekee kyseisen työn loppuun. Oli viime viikolla ylitöissä yhtenä päivänä 10 min ja se on joustamista. Asiakkaita oli jonossa, ilmoitti luukulle tulijalle minulta loppui nyt työaika ja lähti. Työkaveri kysyi mitä, hän vastasi kuoleeko joku jonottajista ? Kun ei kuole, hän lähtee.

Ylityöt pitää ilmoittaa 48 h ennen.

Kyllä, on oikein, että sääntöjä noudatetaan, mutta meidän porukka saa paljon loistavia etuuksia vrt muut, mm ei ole määräaikaisia vaan vuoden sisällä vakinaistetaan ja muuta tosi tärkeitä asioita.

Ikävää on tässä, meillä muilla alkaa kesälomat. Kun lomat ovat ohi, saa sijainen lähteä ja taas alkaa uusi koulutus.

Älkää tehkö katteettomia lupauksia haastatteluissa. Jos lupaat olla joustava, 10 min ei kuulu tähän,

Vierailija
192/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä päinvastainen esimerkki kuin otsikossa kysytään, mutta ärsyttää se, että kuvitellaan ( "edistyksellisissä johtamisopeissa") että kaikki on työssään jotain itseohjautuvia Vastuunottajia, että kun heille antaa vaan vapautta niin hoitavat homman täysin itsenäisesti.

Joo, näin on siis varmaan älykkäämmillä, mutta kyllä vaan on paljon typeriä möllöttäjiä, jotka tarvitsevat ylhäältä tulevat ohjeet työlleen. Eivät osaa soveltaa ( vaikka tiedot omasta alasta pitäisi tutkintojen, lisäkoulutuksen, työkokemuksen perusteella erinomaiset) eivätkä omaa yhtään ideaa, eivät osaa itsenäisesti seurata alansa uusinta tietoa yms.

Tällaisen "esimiehenä" joutuu sitten toimimaan kollega, jopa huonommalla palkalla.

Vierailija
193/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää ihmiset, jotka uskovat tutkimustuloksiin ihan sokeasti. Ihan sama mitä menetelmää on käytetty, miten naurettavat tutkimuskohortit ja data on olleet käytössä, jne. Kun jonkun tutkimuksen tulososiossa vaan lukee jotain, nämä ääliöt pitävät sitä totena. Tieteentekemisessä on turhauttavinta juuri se, että aniharvoin tulee vastaan tuloksia, joita voi pitää aidosti toistettavina ja merkittävinä.

Nimenomaan!

kaikki nää kolesterolihommat hyvänä esimerkkinä.

Vierailija
194/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tekee palstalla kirjoitusvirheen (typon), niin vastaväittelijä takertuu siihen haluten päätellä siitä kanssakeskustelijan älykkyyttä. Itse olen niin nopea (silmäilevä) lukija, etten edes huomaa, jos yksi kirjain puuttuu ja vaikka huomaisinkin, niin tajuan, että sillä ei ole mitään tekemistä toisen älyn kanssa. Enintään huolellisuuden. Mutta nykyisten puhelimien aikakaudella typot ovat varmaan isosormisten riesa.

Vierailija
195/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon keskimääräistä älykkäämpiä ihmisiä. Ei uskoisi kun lukee palstaa.

Itse asiassa keskimääräistä älykkäämpi ei välttämättä vaadi mitään ihmeellistä tai esim Mensan jäsenyyttä. Joskus olen itsekin ihmetellyt omia tuloksiani, koska en pidä itseäni minään älykkönä. Sitten taas joskus hämmästyn, miten paljon onkin ihmisiä, jotka eivät olekaan edes ns. samalla tasolla. Työelämässä tapaa paljon sellaisia ihmisiä, jotka ovat pärjänneet tosi hyvin elämässään, vaikka eivät todellakaan ole mitään terävintä kärkeä älyllisesti. Heillä on todennäköisesti muita lahjoja tai ovat ns.vaarattomia ylennyksen saajia, jotka eivät muodosta johdolleen uhkaa.

Vierailija
196/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun keskustelun aloituksessa on moraalinen kysymys ja vastaajat alkavat puhumaan aiheen vierestä. Kun huomautetaan, ettei puhuta aloituksesta, niin suututaan ja haukutaan ketjun aloittaja, kun ei tämä itsekään ole vastannut. Miksi hän alkaisi vastaamaan omaan kysymykseensä ilman muita pohtijoita ja näkökulmia palstalla, kun sen hän voi tehdä itsekseen?

Vierailija
197/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö seisoo bussipysäkillä ja odottelee bussia kaikessa rauhassa. Useimmilla on jo matkakortti kädessä tai taskussa, mutta aina silloin tällöin siinä bussia odottavassa porukassa on se, joka ei odotellessaan älyä kaivaa sitä korttia tai rahaa valmiiksi esiin, vaan ryhtyy sitten hädissään kaivelemaan repun sisältöä kuskin edessä, että missäs se kortti/kukkaro nyt olikaan. Hänellä olisi ollut mahdollisuus siis kaivaa se kortti esiin jo odotellessa.

Ihmiset, jotka eivät osaa valmistautua mihinkään, vaikka hommat olisi ennalta tiedossa. Aina on ikäänkuin uusi asia, että tarvitaan kärrypoletti, uimahalllissa kolikko, bussissa maksu jne Ja sitten kerjätään muilta tai pyydetään ilmaista. 

Vierailija
198/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diesel-autot. Jokainen tietää, että ne päästävät tolkuttomia määriä kaikenlaista saastetta, mutta kun kyllä joka jamppa tarvitsee ihan välttämättä juuri ison diesel-farmarin, jota sitten saa tyhjäkäyttää aina kun mahdollista, mielellään alakoulujen ja päiväkotien ikkunoiden alla.

Kannattaa perehtyä diesel-moottoreiden teknologiaan ja siihen, miten ne ovat kehittyneet vuosien saatossa. ;) Vuoden 2017 diesel-auto on huomattavasti puhtaampi kuin vaikka 90-luvun diesel-auto. Ongelma on se, että nykylakimuutokset vaativat kalliimpia ja isompia puhdistuslaitteita diesel-autoihin, jolloin diesel-moottoreita ei enää kannata asentaa/kehittää kovin pieniin autoihin.

Oikeastihan ongelma on siinä, että dieselautot päästävät kymmenkertaisesti ne saasteet, jotka valmistaja tunnustaa.

Vierailija
199/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttaa, kun toivotaan  minun ajattelevan jostain asiasta, jota vastustan,  halutulla tavalla. Esitetään asiasta myönteisiä juttuja liukuhihnalta typerästi lapselliseen tyyliin. 

Siis aivopesun yritys ärsyttää eniten, sellainen jonkun ideologian pakkosyöttö. Yleensä se toteutetaan niin, että aliarvioidaan toinen aivan törkeästi.

Vierailija
200/214 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Se varsinkin rasauttaa, kun annan ohjeita, ja toinen alkaa jankuttaa vastaan eikä usko hyvällä eikä pahalla. Tähän jankutukseen menee aikaa ihan hirveästi, kun tekemällä vain niin kuin ohjeistan niin homma olisi tehty. En tietenkään tiedä mitään hyviä esimerkkejä,  mutta niitä piisaa arjessa ärsytykseen asti. Joskus taas annan olla ja työnjälki on sen mukaista. Esim. salasanan kirjoittaminen. Sanoin kaverille, että kirjoita erääseen paikkaan salasana, mutta paina capslock ylös, jotta se tulee kirjoitettua oikein ilman pelleilyä. Vaan ei. Miksi capsi, eikö voi vain kirjoittaa tällä ja tällä tavalla. Lopulta hän kirjoitti sen niin monta kertaa väärin, että tulin itse kirjoittamaan sen lopulta. 

- Jotkin aivan typerät säännöt ja ohjeistukset sen varalta, että joku loukkaantuu vaikka kukaan ei ole ajatellutkaan koko asiaa niin pitkälle. Peruskoulu on näitä täynnä, ja joskus jotkut opettajat ohjeistavat vain koska pitää ohjeistaa. Todennäköisesti ammattiloukkaantumisen ja kyttäämisen kulttuuri on kotoisin luokkahuoneista, joissa vahditaan koko ajan silmä kovana ettei vahingossakaan kaveri saa enemmän kuin itsellä ja ettei kukaan jätä noudattamatta sääntöjä. Kateus ja tällaiset kuuluvat kyllä kasvamiseen, mutta sitä korostaa tällainen liiallinen tasapäistäminen.

- Kun ihmisille ei mene perille, että joillain voi olla aivan omat järjestelyt käsilaukun, pankkikortin säilyttämisen ja avainten suhteen tai jopa internetselaimen. Jatkuu toisessa viestissä.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme