Älykkään ihmisen ärsytyksenaiheita!
Mikä ärsyttää teitä, keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä arjessanne?
Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.
Kommentit (214)
Toisten haukkuminen tyhmäksi vaikkapa poliittisen kannan takia. Esim. nyt PS-puheenjohtajuus.
Höh. Tässä ketjussa piti olla pilke silmäkulmassa, mutta suurin osa vain kiukkuilee...
Pinnallisuus, somekulttuuri, laumasieluisuus, muotivillitykset. Joskus tuntuu, että olen ihan liian älykäs tähän nykyaikaan, jossa kukaan ei enää ajattele omilla aivoillaan.
Kritiikiton tvn ja elokuvien katselu. Itkettää välillä kun pitää olla kohtelias ja 'maku asioista ei voi kiistella'.
Se kun yrität keskustella, ja joku luulee koko ajan, että jokin tässä nyt on henkilökohtaista ja vetää jutun siihen. Ei aina tarvitse olla oma lehmä ojassa.
Työkavereissa ärsyttää se ettei niillä ole oikeasti hajuakaan mitä merkitystä heidän työllään on. Ovat opetelleet hommat lähinnä niin että teen näin ja näin ja näin ja homma on valmista. Omia aivoja ei suostuta käyttämään josko vaikka työtänsä voisi jotenkin kehittää ja saada yhden näin-vaiheen pois tai vastaavaa. Mistään "säännöstä" ei tietenkään voi poiketa kun ei hahmota miten homma kokonaisuudessaan menee.
Tuollaisten ihmisten kanssa on todella vaikea työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät tajua edes sarkasmia. Myöskään kirjoitusvirheitä tehneet eivät koskaan tajua tehneensä niitä.
Mite niin ei tajuta? Minä ainakin tajuan vaikka en katsoisi näyttöä, monesti on kuitenkin monta merkkiä tullut tehtyä jo sen jälkeen. Jätän tahallaan kirjoitusvirheitä, koska se erottaa ihmiset jotka ovat riiittävän älykkäitä ymmärtääkseen tekstin sisällön.
Kun liikennevaloissa siinä jutussa mistä painetaan niin palaa valo sen merkiksi että napista on painettu jo, enkä siksi paina sitä. Sitten joku kauempana seisova tulee tuohtuneena painamaan sitä nappia josta on painettu jo.
Kun työelämässä joku besserwisser on tietävinään kuinka mikä tahansa asia tulisi hoitaa eri tavalla, vaikka todellisuudessa hänellä ei ole mitään käsitystä, mitä kaikkea tähän asiaan sisältyy tai mitä kaikkea tuo muutos vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Salkkarit.
Tuota, onko siellä tapahtunut jotakin mainitsemisen arvoista? Minä katsoin viimeksi silloin, kun Seppo keitti pontikkaa.
Se kun pelinainen/mies pelaa ihmisnappulapeliään välittämättä ollenkaan hajonneista perheistä tai särjetyistä sieluista.
Toisaalta, aikas jännää.
Vierailija kirjoitti:
Kun liikennevaloissa siinä jutussa mistä painetaan niin palaa valo sen merkiksi että napista on painettu jo, enkä siksi paina sitä. Sitten joku kauempana seisova tulee tuohtuneena painamaan sitä nappia josta on painettu jo.
Hoh, kuka kertoi sinulle jutun? Minua arsyttää että käytetään huonommasta kielestä otettuja lainoja, kun oma älykkyys ei riitä tiedonhankintaan. Suomenkielestä löytyy paljon kuvaavampia sanoja, kunhan käyttää vaikka mielikuvitusta jos tieto ei riitä.
Silloinhan ihmisen läpi näkee, kuinka hän kuvittelee olevansa jotenkin parempi kun osaa matkia osaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka eivät ymmärrä mitä eroa on Googlen hakukentällä ja selaimen osoitekentällä, vaan laittavat osoitteen siihen Googlen hakukenttään.
joissakin selaimissa tai asetuksissa pystyy suoraan googlettamaan navigointipalkissa. Ja se ei ole mikään osoitekenttä vaan navigointipalkki
Jos luet lainaamasi viestin uudelleen, saatat huomata että kirjoittaja ei tarkoittanut tuota kuvailemaasi asiaa. Nyt oli kyse siitä, että laitetaan osoite Googlen hakukenttään, ei siitä että osoitekenttää käytetään googlettamiseen.
Osoitekenttä on ihan validi termi. Tekstikenttä, johon kirjoitetaan osoite, eikö kuulosta ihan järkevältä? Navigointipalkki on eri asia kuin osoitekenttä, kurkkaapa vaikka googlesta.
Minua eivät juurikaan muut ihmiset ärsytä.
Ok, ilkeys ja laiskuus kyllä, mutta ei epäloogisuus tai rutiineihin urautuminen tai tyhmyys. Jokainen meistä on joissain asioissa epälooginen ja toimii hölmösti ihan vaan siksi, että tuttu toimintamalli on HELPOIN ja tuttuus tuo turvallisuudentunnetta. Tämän ymmärtäminen ja armollisuus kanssaihmisiä kohtaan on minusta älykästä.
Mutta omat kömmähdykset joskus ärsyttävät. Hajamielisyys ja asioiden unohtaminen. Miten minä nyt tuonkin taas unohdin?
Ja pienet asiat, joille ei voi oikeastaan mitään, ne voivat olla todella ärsyttäviä. Toimimattomat sovellukset, sade kesken kävelylenkin, kantapäähän tullut rakkula.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kierrätetä.
No mut eikö se sekajäte kuitenkin polteta ja keräimillö ja magneeteilla kuonasta erotetaan palamaton aines? Jätteenpolttolaitos vaan saa paremman voiton kunnihmiset jo kotona tekevöt lajittelun heille valmiiksi. T. Tyhmä
Eniten itseäni älykkäänä ärsyttää tyhmien ja köyhien ihmisten tupakointi, lihansyönti, alkoholinkäyttö, lapsien tehtailu ja tuilla makailu, lihavuus ja velalla törsäily.
Yrittäisivät edes vähän vätykset löytää itsestään itsekuria.
Ylinopeuden ajaminen, turvavyön käyttämättömyys, pyöräily ilman kypärää ja muu vastaava perseily oman ja muiden terveyden kustannuksella, koska "nyyh mä haluun tehä näin kun se on kivempaa kuin lakien ja sääntöjen noudattaminen". En tajua, miten joku voi olla niin typerä.
Pinnallisuus. Yksi työkaveri luulee, että mua hirveesti kiinnostaa kumpi meistä on ruskettuneempi kesäloman jälkeen tai kumpi mahtuu pienempiin farkkuihin. Tykkään olla normaalipainossa (bmi 21) ja ei innosta UV-säteilyn aiheuttamat ihovauriot. Hänen ulkonäkönsä ei kiinnosta mua tippaakaan. Eikä kenenkään muunkaan ulkonäkö. Ei ole multa pois miltä joku näyttää, mutta joillekin tuntuu olevan koko elämä.
Ahneus yhdistettynä laiskuuteen. Ei viitsitä tehdä mitään ja nuristaan ja kitistään kun pitäisi jotain saada aikaan. Varsinkin yli 50-vuotiaat ukot, jotka elää jossain nousukausikuplassa, eikä mitään töitä viitsisi tehdä kun ei ole ennenkään tarvinut kuin perseellään istua ja rahaa on tullut. Jos joku tuntee paperimiehiä, niin tietää mitä ihmistyyppiä tarkoitan.
Pilke silmäkulmassa jäi nyt vähän uupumaan, sori siitä.
Kiitos kun sain avautua :D
Huomaa taas, ettei se loogismatemaattinen älykkyys ihan riitä tekemään ihimsestä kokonaisvaltaisesti älykästä.
Älykäs ihminen kun ymmärtää eri tilanteiden muuttuvat tekijät ja sen, ettei ole itsekkään täydellinen.
Vai onko tässä ketjussa esiintyvät edes mitään tutkitusti älykkäitä, vai ovatko vain itsensä mielestä älykkäitä?