Älykkään ihmisen ärsytyksenaiheita!
Mikä ärsyttää teitä, keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä arjessanne?
Listataan pieniä asioita, joita kaikki eivät tajua - ja pilke silmäkulmassa sitten; tarkoitus ei ole keskustella vakavista yhteiskunnallisista ongelmista vaan vaikkapa siitä, kun neuvot ihmiselle helpomman tavan hoitaa jokin asia, mutta se ei käy, koska on tottunut tekemään toisin. Vaikka se sitten veisikin enemmän aikaa ja/tai olisi vähemmän kätevää.
Kommentit (214)
Dunning-Kruger ärsyttää eniten ja se ettei itseään tarpeeksi paljon tyhmemmän kanssa voi asiallisesti neuvotella.
ALINOPEUS!
Joo, ylinopeus on vaarallista, kaikki tiedetään se. Mutta jos joku ajaa 80km/h alueella 60km/h, niin kuin jotkut säännöllisesti täällä missä asun, ni etenki joskus neljän ruuhkan aikaan se räjäyttää pään. Jos joku ajaa kahtakymppiä ylinopeutta, se on ihan sairaalloista ja tuomitaan heti koska kahdenkympin muutos vauhdissa on valtava, mut jos joku ajaa kahtakymppiä alinopeutta, ni se ei ookkaa ero eikä mikää?
Myös ne, jotka ajaa alinopeutta pikkuteillä, ja ajaa keskellä tietä koska tie on "niin huonossa kunnossa", eikä takaa pääse ohi turvallisesti. Ylinopeudesta kaikki osaa valittaa, mutta eikö ketään oikeasti ärsytä se kun joku vetää letkaa?
Se ettei osaa nauraa pikku virheille.
Se, että joku näkee virheet vaan muissa, eikä itsessään.
Ettei myönnä omia virheitään ja juoruaa toisesta, joka ne myöntää...
Vaatii myös älykkyyttä osata käyttää sarkasmia oikein. Väärällä tavalla tai väärässä tilanteessa sarkasmia käyttäessään paljastaa vain oman tyhmyytensä. Väärin käytettyä sarkasmia ei tarvitse millään tavalla osoittaa ymmärtävänsä. ;-)
Ärsyynnyn, kun luen paskoja opinnäytetöitä. Tai sopii olla paskakin, kunhan ei väitä tutkivansa jotain, mitä ei tutki, tai käyttävänsä menetelmää, jota ei käytä.
Nyt oli esim. Jamkista valmistunut työ, jossa kirjoittaja väittää ristiintaulukoineensa vastaajien vastaukset erään taustamuuttujan perusteella. Paskat oli. Hän oli vain laittanut muuttujan perusteella vastaukset rinnakkain taulukkoon. Rinnakkain taulukkoon. Ei ollut tehty ristiintaulukointia, kun ei ollut hypoteesiakaan, jota olisi ollut tarkoitus menetelmällä testata.
Kirjoittajan mielestä ilmeisesti lukujen laittaminen rinnakkain taulukkoon on niiden "ristiintaulukointia". Miksi ohjaaja on päästänyt tuollaisen läpi? Eikö hänkään hallitse tilastomenetelmiä?
Baarissa törmätään kaveriporukkaan ja jäädään halailemaan ja juttelemaan keskelle vilkkainta ja kapeinta käytävää. Parhaassa tapauksessa vielä aletaan raivoamaan, kun joku koittaa hivuttautua ohi.
Se, että vaikka joku asia ei kiinnosta yhtään, eikä siitä sen vuoksi ole hankkinut mitään tietoa, niin silti on muodostanut asiasta mielipiteen jonka on kyllä aina valmis kertomaan.
Älykäs ihminen osaa sanoa että "valitettavasti kyseinen aihe ei kiinnosta minua kovin paljon, joten tietoni siitä ovat vajaavaiset, en siis viitsi ottaa kantaa aihepiirin asioihin.".
3 asiaa ärsyttää:
1. Ihmiset jotka tekevät numeroituja listoja
2. epätäydellisyys
Kaupat on suunniteltu muka niin, että niistä ostetaan paljon. Ärsyttää kävellä koko myymälän läpi, jotta saa litran maitoa. Lisäksi lihatuotteet on myymälän alkupäässä, joten niitä joutuu säilyttämään turhaan huoneenlämmössä kun hakee muita tuotteita.
Lisäksi ärsyttää, kun kauppojen muovipussit hajoavat helposti kesken pakkaamisen. Lisäksi se, että myyjä töykeästi tyrkkää jo seuraavan asiakkaan tuotteet samaan paikkaan kuin missä edellisen asiakkaan ostokset vielä ovat.
Omahyväisyys ja kapeakatseisuus. Se että oma mielipide asiasta kuin asiasta on ainoa oikea. Ei pystytä laajentamaan ajatusmaailmaa oman navan ulkopuolelle. Eikä ymmärretä että mielipide on henkilökohtainen ja jonkun muun mielipide voi olla ihan yhtä oikea kuin se omakin.
Autoilijoiden jatkuva näyttämisen halu ja riskinotto liikenteessä. Aina ajetaan päin punaisia, pidetään kiihdytyskisaa yhdellä korttelivälillä ennen stop-merkkiä jne.
Lifestyle-blogit. Ketä kiinnostaa kodin tilpehööri, vaate tai jokin kosmetiikkatuote jota kehutaan ja kuvaillaan hirvittävän pitkäpiimäisesti, lisäksi kuvataan omaa iloa ja tunteita tuon hilavitkuttimen omistamisesta, varustettuna kolmellakymmenellä eri kuvakulmasta otetulla ja huolella käsitellyllä kuvalla siitä samaisesta tavarasta. Aivoihin alkaa särkeä.
Kuvat ruoka-annoksista. Onneksi se on ilmeisesti väistyvä asia.
Miespuolinen kaveri, jonka mielestä Sebastian Bach laulaa uskomattoman homomaisesti biisissä In A Darkened Room ja muutenkin koko genre on hänestä homomaisinta mitä on. Siis vain häntä lainatakseni. Tyyppi itse kuuntelee 2010-luvun elektronisia tyttöduoja eikä tiedä metallista eikä hard rockista mitään, saati sitten homoista.
Se kun kaverini juo itseään kuoliaaksi ja kuvittelee kännipäissään olevansa jokin suurikin nero tyyliin "minä, Melleri ja Morrison". Ei vain ole koskaan julkaissut kirjallisuutta, musiikkia eikä mitään muutakaan.
Se on myös aika hassua, kun on kertonut tai selittänyt henkilölle jonkin hänelle uuden tai epäselvän asian ja sitten hän seuraavana päivänä selittää sen minulle, aivan kuin siitä nyt puhuttaisiin ensi kertaa. Ikään kuin tämä henkilö olisi käyttänyt yön asian ymmärtämiseen ja samalla unohtanut, mistä sen oli kuullut :-D .
Se ettei minulla ole kaveria joka kanssa voisin keskustella ilman että joudun pitämään luennon aiheen perusasioista ja senkin lähes hyödyttä, sillä yhä joudumme pysymään aivan liian yksinkertaistetulla tasolla.
Lisäksi minua ärsyttää itsessäni se, etten oikeastaan jaksa ihmisiä.
Ihmiset ovat kiinnostuneita niin omituisista asioista.
Esimerkiksi urheilutuloksilla ei ole mitään merkitystä missään järkevissä asioissa.
Ja miksi niin monet haluavat olla niin usein humalassa.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Se ettei minulla ole kaveria joka kanssa voisin keskustella ilman että joudun pitämään luennon aiheen perusasioista ja senkin lähes hyödyttä, sillä yhä joudumme pysymään aivan liian yksinkertaistetulla tasolla.
Esimerkiksi urheilutuloksilla ei ole mitään merkitystä missään järkevissä asioissa.
Ja erikseen ärsyttää se, ettei minulla kihlattuni kuoleman jälkeen ole enää ketään joka vahtisi omia loogisia virheitäni. Niitä ei ole usein, mutta haluan että niistä huomautetaan.
Nykyisin jaan ihmisille joskus tahallani loogisesti huonosti rakennettuja ajatuksia, mutta ne menevät täydestä eivätkä he tajua että niissä olisi jokin vika. Se on turhauttavaa.
Isäni on ärsyttävä, sillä teemme asioita yhdessä mutta hän haluaa päättää miten ne tehdään, vaikka minun tavallani ne onnistuisivat paremmin. Sitten niitä pitää myöhemmin muuttaa tai korjata.
Koulussa järjettömät säännöt ja ylipäätään se karjana kulkeminen ärsytti minua.
Se kun joku vielä v2017 pitää raamattua ainoana oikeana totuutena. Henkilö joka uskoo lapsen kasteeseen ja näkee paholaisen poistuvan sen yhteydessä. Kyseessä kuitenkin ihan fiksuja ajattelevia ihmisiä..
Ja erikseen ärsyttää se, ettei minulla kihlattuni kuoleman jälkeen ole enää ketään joka vahtisi omia loogisia virheitäni. Niitä ei ole usein, mutta haluan että niistä huomautetaan.
Nykyisin jaan ihmisille joskus tahallani loogisesti huonosti rakennettuja ajatuksia, mutta ne menevät täydestä eivätkä he tajua että niissä olisi jokin vika. Se on turhauttavaa.
Isäni on ärsyttävä, sillä teemme asioita yhdessä mutta hän haluaa päättää miten ne tehdään, vaikka minun tavallani ne onnistuisivat paremmin. Sitten niitä pitää myöhemmin muuttaa tai korjata.
Mitä jos rauhotut, Spock?
Suurin osa teidän "ongelmista" on helposti ratkaistavissa, mutta tyydytte "iamverysmart" -asenteeseen (muut ihmiset niin vitun tyhmiä ja itse niin älykäs).
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos rauhotut, Spock?
Suurin osa teidän "ongelmista" on helposti ratkaistavissa, mutta tyydytte "iamverysmart" -asenteeseen (muut ihmiset niin vitun tyhmiä ja itse niin älykäs).
En itseasiassa ole varsinaisesti älykäs, mutta ihmiset joiden kanssa olen tekemissä ovat melko typeriä, eivätkä he juuri ajattele asioita. Hämmentävästi monet saattavat olla hyvin korkeassa asemassakin, eivätkä silti juuri tiedä mitään tai ajattele mitään.
Itse olen lähinnä yksinäinen ja huolestuttavaa on etten itse ota sitä tarpeeksi vakavasti.
Minusta liika uteliaisuus on ärsyttävää. Ja itsensä tyrkyttäminen. Se, että saa monta kertaa sanoa saman asian. Että ei ymmärretä että jos itselle on käynyt aina jollain tavalla, se ei välttämättä päde jollekin toiselle. Ei ymmärretä syy-seuraussuhdetta tai sitä että toinenkin ihminen on älyllinen olento ja hänellä voi tekojensa takana olla omat syynsä/motiivinsa.
Lisäksi minua ärsyttää kanavasurffaaminen. Juuri kun saat kiinni mistä jossain ohjelmassa on kyse, niin kanava vaihdetaan. Katsotaan 10-20 sec yhtä kanavaa ja plärätään koko ajan kanavavalikoimaa läpi. Ei mitään järkeä. Onko ihminen huonomuistinen vai keskittymiskyvytön, mietin...
en usko että kiukkuilee oikeesti, lähinnä ehkä purkaa ärsytystä