Yksityiselämää koskevat tiedot CV:ssä
Laitatko CV:n siviilisäädyt ja tiedot lapsista tai niiden puuttumisesta?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen hakemuksessa tai viimeistään haastattelussa avoimesti kertonut että perheasiat on kunnossa ja lapset jo teini-ikäiset. Mitäpä sitä salaamaan, mun kohdalla se näyttää olevan etu, koska en ole potentiaalinen äitiyslomalle jäävä enkä myöskään poissa töistä sairaiden lasten takia.
Vanhoillapiioilla ja -pojilla eivät perheasiat ole kunnossa.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen hakemuksessa tai viimeistään haastattelussa avoimesti kertonut että perheasiat on kunnossa ja lapset jo teini-ikäiset. Mitäpä sitä salaamaan, mun kohdalla se näyttää olevan etu, koska en ole potentiaalinen äitiyslomalle jäävä enkä myöskään poissa töistä sairaiden lasten takia.
Vanhoillapiioilla ja -pojilla eivät perheasiat ole kunnossa.
Miten niin?
Ovat syrjäytyneitä eikä kukaan huoli. Aina joku kysymässä jokos on mies/nainen löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity sun ammattiin ja osaamiseen mitenkään. Jätä pois, antaa epäammattimaisen kuvan sinusta, jos laitat sinne semmoisia.
Siviilisääty tai lapset eivät liity ammattiin tai osaamiseen mitenkään mutta miehen koulutus ja työpaikka ovat tärkeitä.
Siviilisäädyn laitan, mutta lapsista en mitään. Ei mulla kyllä niitä olekaan.
En siviilisäätyä, mutta aukon työhistoriassa kuittaan maininnalla "kotiäitinä" ja lasten syntymävuodet.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity sun ammattiin ja osaamiseen mitenkään. Jätä pois, antaa epäammattimaisen kuvan sinusta, jos laitat sinne semmoisia.
Aika moni laittaa mm harrastuksista tai yhdistystoiminnasta, tai kuvailee omaa persoonansa. Eipä nekään liity ammattiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni laittaa mm harrastuksista tai yhdistystoiminnasta, tai kuvailee omaa persoonansa. Eipä nekään liity ammattiin mitenkään.
Omalla alalla harrastuneisuus saattaa antaa huomattavan edun. Ajattele esimerkiksi lastentarhanopettajan paikkaa hakevat, jotka ovat muuten samalla viivalla, mutta toinen kertoo harrastavansa kitaran soittoa ja toinen ei mainitse mitään. Kyllä mä sen musikaalisen palkkaisin kun oletettavasti soittelisi lapsillekin sitä kitaraa. Tai eräoppaaksi hakevat joista toinen kertoo olevansa intohimoinen vaeltaja ja kalastaja ja toinen viihtyvänsä kotona kirjan parissa. Kumpi veisi voiton?
Av-mammat pätevät miehensä kautta kehumalla miehensä omaisuutta ja akateemisuutta mutta kaiken huipuksi mies on osana mamman saavutuksia jopa tämän CV:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan, mulla on siellä lopussa sellainen kohta, jossa on ostikolla "minä", tiettyjä juttuja.
Pääsen 90 % lähettämistäni hakemuksista haastetteluun. CV:n on kehuttu erottuvan. Olen jakanut sen aivan muutamalle (2-3 läheistä ystävää, eri alalla) ja myös heillä se toimii. On toiminut myös ulkomailla.
Muutenkin CV on vähän erilailla rakennettu.
Mutta olen markkinointi- ja viestintä -alalla. En laittaisi vastaavaa ikinä vaikka tekniikan alan paikkaa hakiessani.
En ole työtön, toimin alallani johtaja -nimikkeellä ja siihen pääsin tuolla käyttämälläni CV:llä. Toki aina räätälöin. CV:ni on tasan 2 sivua, kokemusta alalta on 20 vuotta.
Miten tuot asian esille? Lapseton on helppo ymmärtää mutta naimaton ei kerro mitään ihmisestä, avoliitossa asuva on kai virallisesti myös naimaton.
Mä en kerro :) Sori.
Mutta siinä on muutamalla ranskalaisella viivalla kerrottu mun syntymäaika ja asuinpaikka, puoliso ammatteineen ja lapset ikineen, harrastukseni ja yksi juttu, joka on mulle SE. Tämä SE vaihtelee aika ajoin.
CV on rakennettu erilailla. Se ei ole silleen, että nimi, koulutus, työkokemus, kielitaito, ATK-taidot jne. Mun CV on itseasiassa ihan päälaellaan, mutta just siksi näyttäis toimivan. Mun alalla. Toimii yksinään avoimena hakemuksena, tietenkin sähköpostissa pitää kirjoitta se avoin teksti.
Jos haetaan ydinfyysikkoa, se olisi varmaan ihan diipadaapaa kun ei mennä tieteelliset julkaisut ja tutkinnot edellä. Mutta eipä mulla olis tuollaiseen mitään osaamistakaan.
Mulle on aivan tuhannen sama onko epäammattimaista, tuntuu vetoavan rekrytoiviin toi mun CV. koska mulla on se todella vankka kokemus myös esittää siinä CV:n kärkenä ja kielitaitoakin löytyy, mm. mandariinikiina, niin eipä ne henkilökohtaiset tiedot ole ainakaan näköjään haitanneet.
Joopa joo.
Ei sun tarvii tätä uskoa, eipä se haittaa. En minä ole missään merkittävissä tehtävissä, kiinaa osaan siksi, koska olen asunut siellä lapsena monta vuotta, kun isä olis siellä töissä ja silloin joutunut ihan koulua käymään siellä, ei ollut kansainvälisiä kouluja. Osaan sen lisäksi vain englantia ja ruotsia, eli en ole mikään kielinero. Olen johtotehtävissä, mutta en mikään merkittävä yritysjohtaja todellakaan.
Olen sellaisissa tehtävissä, että luovuudella ja persoonalla on merkitystä ja siksi tuo mun tyyli tuntuu toimivan. Mieheni on DI ja hänen CV:nsä on täysin erilainen, ihan vaan asiaa, ei meistä perheestä ole siinä merkintääkään, siviilisääty ehkä ja että on kolme lasta. Jos nyt muistan oikein.
Emme asu tällä hetkellä Suomessa, kumpikin olemme töissä. Mies komennettuna ja minä tuolla CV:llä töissä täällä. Kohta voin onneksi lisätä uuden kielen osaamislistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla harrastuneisuus saattaa antaa huomattavan edun. Ajattele esimerkiksi lastentarhanopettajan paikkaa hakevat, jotka ovat muuten samalla viivalla, mutta toinen kertoo harrastavansa kitaran soittoa ja toinen ei mainitse mitään. Kyllä mä sen musikaalisen palkkaisin kun oletettavasti soittelisi lapsillekin sitä kitaraa. Tai eräoppaaksi hakevat joista toinen kertoo olevansa intohimoinen vaeltaja ja kalastaja ja toinen viihtyvänsä kotona kirjan parissa. Kumpi veisi voiton?
Niin? Ihan samalla tavalla se siviilisääty tai lasten määrä voi olla ratkaiseva tekijä.
En laita. Riippuen vähän haettavasta paikasta ja cv:n rakenteesta laitan sinne kyllä perhevapaan koska muuten tilalla olisi pitkä aukko. Mutta en erikseen mainitse lapsistani, se antaa minusta sellaisen kuvan että kuvittelisin sen kertovan minusta jotain työntekijänä, mitä se ei tee.
Kun hain lapsen jälkeen töitä, mainitsin sitten hakemuksessa sivulauseessa että olen palaamassa perhevapaalta työelämään tai jotain sen suuntaista. En siis piilottele sitä, mutta en myöskään erityisesti korosta että minäpä olen ÄITI.
Parisuhteessa elävä on parempi kuin yh koska kotiasioita hoitamassa toinenkin ihminen eikä työpaikan tarvitse joustaa niin paljon yh:n menojen mukaan.
Eihän syrjintää suoraan kerrota, idioottejahan sellaiset henkilöt ovat jotka ilmoittavat suoraan syyksi valitsematta jättämiseen laittomuuden kuten ihonvärin tai sukupuolen. Käräjille mentäisiin varmasti.