Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyysrajan alapuolella elämisestä.

Vierailija
28.03.2006 |

Maikkarin uutissivuilla on juttu siitä, kuinka joka kymmenes lapsi, Suomessa 100 000 lasta elää köyhyysrajan alapuolella. Kuinka lasten elämän määrittää vanhempien varallisuus, kun esimerkiksi lukioon ei voi mennä, kun vanhemmalla ei ole varaa lukion kirjoihin. Niistä tuli taas taannoin dokumentti, kuinka sairasta on, että joka vuosii ilmestyy uudet, pakolliset kirjat, eikä vanhoja voi enää käyttää, vaikka erona saattaa olla pari kuvaa tai muutama lause. Ja kustannukset ovat valtavat. Ja kuinka lapset eivät voi esim. harrastaa mitä haluaisivat, eivät sitä mikä kiinnostaa, eikä uusia vaatteita ole kuten kavereilla.

Köyhyysrajan alle joutumiseen on muutama syy: työttömyys, opiskelu, suuri lapsimäärä, yksinhuoltajuus. Yhdestä näistä voi kahden vanhemman perhe vielä selvitä, mutta usea kuormittaa liikaa. Yksinhuoltajalle riittää yksikin noista köyhyysloukkuun putoamiseksi.

Toimeentulotuki on jutun mukaan riittämätön, heidän minimisummallaan ollaan selvästi köyhyysrajan alla.

Alle 11 euroa päivä/lapsi/henkilö on se raja. Joo. Meillä on kolmelle hengelle 10 euroa päivä, joskus 5 euroa, jos suuria menoja, kuten lääkkeet. Lapset ovat teini-ikäisiä, toinen omistaa tasan yhdet housut, toinen kahdet. Teinille kun ei enää voi ostaa kirpparilta mitä tahansa vaatteita, vaan kehdatakseen käydä koulussa, on oltava edes yhdet kunnon kamppeet. No, tällä on haluamansa 90e housut, mutta ne ovat ainoat, ja niihin nipistettiin rahaa pitkään. Minulla on myös yhdet farkut, nekin kirpparilta, kun 2 entiset hajosivat. Lapseni on fiksuja ja pärjäävät koulussa hyvin, ja mua oikeasti HIRVITTÄÄ, kun heidän pitäisi mennä lukioon. Jo näillä tuloilla, saati, kun lapsilisät loppuvat kun lapsi täyttää 17.

Olen pienipalkkaisessa työssä, ja tulomme ovat tasan sossun minimitoimeentulo. Vittu että vituttaa välillä, oikeasti. Kuun lopussa maksetaan vuokra, puhelinlasku, nettilasku (kaikilla saldorajat, nettiä tosiaan tarvitsevat koululaisetkin nykymaailmassa), ostetaan lääkkeet ja shampoot, sitten kituutetaan elatustukipäivään ja

siitä lapsilisiin.

Kun tietää, että on 2 vanhemman hyvätuloisia perheitä, joissa lapset saavat vaihtovaatteet kaupasta kun tarvitsevat tai muuten vain, teinit voivat käydä elokuvissa kavereiden kanssa (on oikeasti noloa lapselle, kun hyväsydämiset kaverit maksavat leffan, kun multa ei ole varaa irrottaa kymppiä), ostetaan kaupasta sitä ruokaa mitä halutaan syödä, eikä sitä mihin on rahaa, joissa lapsi voidaan palkita koulutyöstä vaikka yhteisellä lomamatkalla, joissa ne lukionkirjat on varaa ostaa, joissa on varaa asua asunnossa jossa nuorilla on OMAT HUONEET. niin kun tuon KOKO VITUN AJAN TIETÄÄ, ja lapset eivät valita kun tietävät että rahaa mihinkään EI OLE, niin oikeasti katkeroittaa välillä. Etenkin, jos jäävät ilman koulutusta ja päätyvät yhtä köyhiksi pätkätyö-duunareiksi, vain siksi, kun äidillä ei ole rahaa. Mä pilaan lasteni elämän olemalla köyhä. Eikä sossua, eikä mitään eikä ketään kiinnosta, kun onhan meillä laskennallinen minimitoimeentulo. Vitun minimi.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienipalkkaisessa työssä, ja tulomme ovat tasan sossun minimitoimeentulo. Vittu että vituttaa välillä, oikeasti. Kuun lopussa maksetaan vuokra, puhelinlasku, nettilasku (kaikilla saldorajat, nettiä tosiaan tarvitsevat koululaisetkin nykymaailmassa), ostetaan lääkkeet ja shampoot, sitten kituutetaan elatustukipäivään ja

siitä lapsilisiin.

Vierailija
42/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oteta hommiin mielellään ilmaiseksikaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin hyvintienaava, niin kyllä 90 euroa on aika paljon farkuista...mutta jokainen tekee omat valintansa.

Vierailija
44/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan puuhaili hetken muita asioita. 9 ja 10 kirjoittajille tarkennan senverran, että mulla ei ole mitään asenneongelmaa, jonka siirrän lapsiini. En tosiaan heille voivottele asioita, enkä kerro mitä tästä köyhyydestä tosiasiassa ajattelen. Sanon itsestään selvänä, että nyt ei ole rahaa siihen ja siihen, eikä siitä tehdä asioista sen enempää numeroa.

Pidän itsestäänselvänä, että ainakin toinen menee lukioon, sillä lukupäätä riittää. Siitä olen maininnut, että mitä enemmän ja pidempään opiskelee, sen paremmin palkattuun ammattiin valmistuu, toisin kuin äitinne;).

Kaikki eivät tosiaan kykene samaan, kuin nämä täydellisyydet, jotka ovat tehneet töitä ja opiskelleet samalla akateemiseksi asti huolimatta siitä, että heidät on heitetty 10 vuotiaana kadulle ja isä joi omatkin palkkarahat:).

Minä olen myös muuttanut varhain omilleni, mennyt välittömästi töihin muistaakseni kahvila-apulaiseksi, paiskinut töitä, saanut lapsen ja jatkanut sen jälkeen kaikenlaisilla naisten matala-palkka aloilla töissä.

Viimeistään lapsen saanti nuorena lopetti mahdollisuudet opiskella, sen ja eron jälkeen oli palattava töihin, jolla tiellä edelleen ollaan. Siinä vaiheessa, kun opiskelu olisi alkanut todella kiinnostaa, oli pienet lapset elätettävänä eikä sitä mahdollisuutta enää ollut. Nyt joku riemastuu, että on 3 pikkulapsen yksinhuoltajana alkanut opiskella, mutta minä en nähnyt sellaista mahdollisuutta, ainoa varma keino elättää meidät edes jotenkin oli jatkaa töissä. Kaikilla ei tosiaan ole avustavia sukulaisia.

En ole ikinä itkenyt että sossun tai vanhempien pitäisi jotakin maksaa, ja vaikka olisikin, niin tuon Mtv3 jutun pointti oli juuri siinä (kuten joku sanoikin) että minimitoimeentulotuki on pahasti jäljessä siitä, miten rahan arvo on muuttunut, ja kuten sanottu, olen aina tienannut TASAN sen minimin, joten mitään emme saa.

Teini on taatusti menossa kesätöihin jossakin vaiheessa, kunhan nyt suorittaa ensin koulun työelämään tutustumisjakson ensin....Mun tehtäväni on kuitenkin elättää peruskoululaiset, ihan sairas ajatus että itse pitäisi itsensä elättää ala-ikäisenä. Minulle tehtiin niin, ja samaa turvattomuudentunnetta en siirrä lapsilleni mistään hinnasta. Vanhempien velvollisuus on ihan laissa elättää lapsensa ja kustantaa heidän elämiseensä 18 ikävuoteen asti. Oli teillä kuinka kivoja muistoja vain 13 vuotiaana töihin menosta. Mikä ei muuten nykyään onnistu.

Vierailija
45/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion aloittava on 15-16-vuotias ja harva palkkaa sen ikäistä töihin! Yleensä vaaditaan 18 vuoden ikä ja silloinkin voi olla vaikea löytää työtä. Ja minusta ainakin on aika kohtuutonta, että lukiolaisen pitäisi vielä käydä koulun ohella töissä. Ammattikorkeakoulu ja yliopisto taas on erilaisia, paljon vapaampia ja voi olla enemmän tunneilta pois jne. ja muutenkin silloin ollaan paljon vanhempia eli työssäkäynti eri asia siinä vaiheessa.

Vierailija
46/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähään aikaan nuortenvaateliikkeissä? Ja kukaan ei puhunut farkuista, vaan housuista. Minusta ap toimi aivan oikein, kyllä nuorella on hyvä olla edes yksi vaatekappale, josta pitää, ja jonka saa valita sieltä hyllystä. Ihan itsetunnon vuoksi. Täällä taitaa olla aika paljon vauvojen ja leikki-ikäisten äitejä fiksuna vastaamassa...

Vierailija
47/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin pitäisi mennä ilmaiseksi...

Itse olen ollut kaupan kassalla töissä seitsemän vuotta, mutta silti oli " varaa" ostaa omistusasunto PK-seudulta... Ja yksin asuin siihen aikaan, ei ollut muita tulonlähteitä.

Kyllä muistan, että lukion jölkeen moni kaverini jäi työttömäksi, koska ei suostunut menemään siivoamaan tai kaupan kassaksi... Kyllä ärsytti tällaiset siiveilijät!

Kyllä ainakin ruuhkasuomesta jokaine terve ja täysipäinen saa kokopäivän hommia kaupasta, jossa palkka bruttona ilta- ja viikonloppulisien jälkeen on bruttona noin 1300-1700 euroa, riippuen millaisia vuoroja tekee! Ja onhan niitä muitakin hommia: laitossiivoojia, laitosapulainen, keittäjiä, varastotyöntekijöitä, grillityöntekijäitä jne... Jonne edelleen pääsee ilman koulutusta tai aiempaa työkokemusta, vähän riippuen paikasta.

Vierailija
48/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:n köyhyysrajalle

matkaa 150 euroa

(Kansan Uutisten Viikkolehti 28.10. 2005)

Fortumin optioilla pienituloisimmat suomalaiset voitaisiin nostaa vuodeksi edes köyhyysrajalle. Nyt toimeentulotuki on 150 euroa kuukaudessa sen rajan alapuolella. Tyypillisellä suomalaisella köyhällä on päivittäisiin menoihin käytettävissä 11 euroa.

KAI HIRVASNORO

1990-luvun suuri lama päättyi yli kymmenen vuotta sitten ja nyt Suomi on rikkaampi kuin koskaan.

Paitsi, että kaikkein huono-osaisimpien lama on jatkunut koko ajan ja jatkuu aina vaan. Lamaa edeltäneeseen aikaan verrattuna köyhät ovat entistäkin köyhempiä. Toimeentulotuen ostovoima on nyt 30 euroa kuukaudessa alempi kuin vuonna 1990.

Sosiaalipolitiikan professori Veli-Matti Ritakallio Turun yliopistosta esitteli tuoreen tutkimuksen työttömien ihmisoikeuspäivillä Järvenpäässä. Hän huomautti, että laman jälkeen Suomen bruttokansantuote on kasvanut yli 40 miljardia euroa. Suomi on rikkaampi kuin koskaan, mutta köyhyys on jäänyt pysyväksi.

Köyhät ovat köyhtyneet poliittisten valintojen ja päätösten seurauksena, eivät sattumalta.

Veli-Matti Ritakallio sanoi, että näin on käynyt, koska vallitseva poliittinen johtoajatus on tehdä työnteosta kannattavaa kaikissa olosuhteissa ja pienilläkin palkkatuloilla. Tämän takia esimerkiksi pienimmän työttömyysturvan, työmarkkinatuen, indeksikorotuksia on jäädytetty monta kertaa, jotta työttömyys ei olisi taloudellisesti kannattavaa. Työttömien Valtakunnallisen Yhteistoimintajärjestön puheenjohtajan Lea Karjalaisen mukaan ilman indeksijäädytyksiä työmarkkinatuki olisi 31,50 euroa päivässä. Nyt se on 23,24 euroa.

Vielä takavuosina eduskunnassa kiistettiin usein se, että köyhät olisivat köyhtyneet absoluuttisesti, siis ihan oikeasti. Oikeisto halusi nähdä köyhtymisen suhteellisena ilmiönä, siis niin, että köyhien tulot ovat kasvaneet vain hitaammin kuin muiden. Ritakallio iski nyt ensimmäisen kerran todelliset luvut pöytään: Köyhillä on nyt vähemmän rahaa kuin laman kynnyksellä.

Rikkaat rikastuivat,

köyhät köyhtyivät

Köyhien köyhtyminen on tapahtunut samaan aikaan, kun rikkaat ovat rikastuneet ennennäkemättömällä tavalla. Viikkolehti kertoi noin vuosi sitten tutkimuksesta, jonka mukaan Suomen rikkaimman kymmenyksen tulot kasvoivat vuonna 1990 - 2002 noin 44 prosenttia. Suurituloisimman prosentin, noin 50 000 suomalaisen tulot kasvoivat samaan aikaan 122 prosentilla.

Alimmilla tuloilla eläviä on Ritakallion mukaan noin 250 000. Heidän ongelmansa on nimenomaan vähimmäisturvan tason leikkautuminen.

¿ Verrattuna kansantalouden kehitykseen vastaavalla ajalla on leikkautuminen ollut hämmästyttävää, sanoi Ritakallio.

Suomalainen toimeentulotuki on tänä vuonna 150 euroa kuukaudessa pienempi kuin EU:n virallinen köyhyysraja. Neljännesmiljoonan suomalaisen nostaminen edes köyhyysrajalle maksaisi suunnilleen saman verran kuin Fortumin 350 ¿avainhenkilön¿ optioiden arvoksi on laskettu, noin 450 miljoonaa euroa, Järvenpäässä laskettiin.

Vierailija
49/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua tähän aikaan yöstä, mutta haluan vain toivottaa tukeni sinulle!

Sä kirjoitat todella hyvin ja ajatuksella, joten uskon sun olevan fiksu ja lapsiesi parasta ajatteleva äiti.

Haluan vain toivottaa teille parasta mahdollista jatkoa, sillä itse melko tiukoilla olleesta perheestä ponnistaneena TIEDÄN mitä se on.

Ei sitä rahaa nytkään ole tuhlattavaksi asti ja lapsiakin on huollettavana vasta yksi (vauva). Joten en sano tietäväni miltä tuntuu.

Voimia ja tsemppiä arkeenne siis! Toivottavasti aurinko lämmittää teidänkin elämää tänä keväänä!

Vierailija
50/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin ruuhkasuomesta jokaine terve ja täysipäinen saa kokopäivän hommia kaupasta, jossa palkka bruttona ilta- ja viikonloppulisien jälkeen on bruttona noin 1300-1700 euroa, riippuen millaisia vuoroja tekee! Ja onhan niitä muitakin hommia: laitossiivoojia, laitosapulainen, keittäjiä, varastotyöntekijöitä, grillityöntekijäitä jne... Jonne edelleen pääsee ilman koulutusta tai aiempaa työkokemusta, vähän riippuen paikasta.

[/quote]

Vierailija
51/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että teini-ikäisenä tekee kesätöitä/iltatöitä edes jonkin verran on ainakin omasta mielestäni ollut tosi avartavaa. Yläasteella kun olin, ensimmäiset kesätyöpaikat olivat mansikanpoimintaa ja myöhemmin mm. siivousduunia löytyi yllin kyllin. Nykyään kuulemma mansikanpoimijoiksi ei tahdo löytyä suomalaisia vaan virolaiset hoitavat ne hommat - suomalaisille kun ei se työ kelpaa, on " liian raskasta" .

Joku kommentoikin jo edellä samansuuntaisesti: noiden töiden näkeminen antoi puhtia opiskella ja tietoisuuden siitä, että itse en ainakaan halua moisissa tai niihin rinnastettavissa rutiinihommissa viettää loppuelämääni.

Vierailija
52/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehkä koskaan mene palkkatyöhön. Me mennään miehen kanssa työmarkkinatuki töihin sillä 8e/pv ylläpitokorvauksella ja se on sitten sitä meidän työelämää hamaan loppuun asti. Onpahan aikaa lapsille kun päivät kestää 4-6 tuntia. Jos tarttee jotain harratusvälineitä lapsille tai lääkkeitä niin sossu maksaa sen huvin kun kerran ollaan köyhyysrajan alapuolella. Jää vielä ruokaan ja muuhun laskujen ja vuokran jälkeen yli 1000e!

Vierailija
53/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltaisi ikinä sodan jälkeisestä Suomesta rakennettu hyvinvointivaltiota (jota nyt kyllä ikäväksi ollaan purkamassa) jos Apn asenne olisi ollut kansalaisilla.

Kyllä pullamössö sukupolven syy on niiden kasvattajissa, sanon minä.

Vierailija
54/54 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mainoksenjakoa järkyttävän huonolla korvauksella ja nekin tulot otettais huomioon toimeentulotuessa!!?

Ja niille jotka 13-v on töissä ollut niin ihan tiedoksi että nykyään alle 15-v et laillisesti saa ottaa töihin.

Ja yksinhuoltaja ei lain mukaan saa palkata alle 18-v lapsenvahtia.

Ajat muuttuvat eskoseni ja niin myös tavat.

Ap, samanlaisia tuntoja välillä tuon teinin kanssa, pari vielä kasvamassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän