Sara Sieppi unohtanut maksaa 15 000 euron laskut, sattuuhan sitä
Kuka uskoo unohdukseen, minä en ainakaan usko.
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201706082200194079_vd.shtml
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Perintä ja ulosotto aivan eri asia.
Velka on toiminimen eli yrityksen ja siitä vastuussa itse yrittäjä.Tuollainen summa tulee helposti veroista ja niitähän riittää.
Itse aikanaan myin firmani pois ja vielä jälkiveroja makselin pitkään. Kyllä niitä veroja riittää.
Toiminimellä ei ole erikseen mitään veroja, vaan toiminimen tulot verotetaan ammatinharjoittajan henkilökohtaisena verotettavana tulona sen jälkeen, kun tuloista on vähennetty vähennyskelpoiset menot.
Toiminimellä ei ole mitään mystisiä ylimääräisiä veroja. Jos määrittää ennakkoverot liian pieniksi, sitten joutuu maksamaan jälkiveroja, jotka perustuvat ihan suoraan omaan veroprosenttiin.
Jos jättää arvonlisäverot maksamatta, ne menevät perintään. Jos on käsitellyt arvonlisäveroa omina rahoina ja tuhlannut ne, silloin joutuu vaikeuksiin, mutta se on oma vika eikä mitään verottajan mielivaltaa.
Myös yrityksen myynnin jälkeiset jälkiverot johtuvat yksinomaan siitä, että on aikoinaan maksanut liian vähän veroja eli määrittänyt ennakkoverot liian pieniksi. Tämäkään ei ole verottajan mielivaltaa vaan ihan selkeä systeemi ja oma, usein jopa ihan tarkoituksellinen virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä juttu anna kovin fiksua kuvaa missistä. Itselläni on kerran tullut ensimmäinen muistutus laskusta jonka olin unhotanut maksaa. Muuten olen tässä 32-vuoden iässä maksanut kaiken ajallaan. Laskut nyt vaan on sellainen asia joita ei unohdeta. Ja jos perinnässä on 15000 ei kyseessä todennäköisesti ole yksi yksittäinen lasku.
Yksi lasku ihan normi, kun kyseessä toiminimi.
Ai että 25000€ vuosituloilla toiminimen kautta pyöritellään 15000€ laskuja? Joopa joo. Tuohon pitää jättää koko vuoden ennakot ja alvit maksamatta noilla tuloilla. Itse teen toiminimellä töitä ja tällä hetkellä elämäntilanteen takia epäsäännöllisellä työnteolla on toiminimen tuotto vuodessa 40-50 000€ enkä todellakaan käsittele 15000€ laskuja. Että edes kymppitonniluokan laskuja täytyy toiminimen tuoton olla kyllä melko paljon isompia kuin 25000€. Uskomatonta kuinka tietämätöntä porukka on.
Eiköhän tuo ole verovelka.
"Tuohon pitää jättää koko vuoden ennakot ja alvit maksamatta noilla tuloilla."
Ja juuri näin Sara onkin tehnyt.
Sara vaan velaksi matkustellut. Oijoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen unohdus, varsinkin, kun sen eräpäivän unohduksen ja ulosoton välissä tulee vähintään se yksi muistutuskin.
Ensinnäkin lasku on perinnässä, ei ulosotossa. Ne on aivan eri asioita.
Toiseksi nykyään ei ole pakko laskuttajan lähettää ainoatakaan muistutusta, jos ei halua. Esimerkiksi meillä päin lääkärilaskussa mainitaan erikseen, että muistutusta ei lähetetä vaan maksamaton lasku menee suoraan peintätoimistoon. Olen joskus miettinyt, että aika ikävää jos sattuukin saamaan vaikka jälkikäteen komplikaatioita tai jotain eikä ole edes kotona maksamassa laskua. Eräpäiväänkään ei ole aina ollut edes kahta viikkoa.
Sitä sitten en tiedä mistä Siepin lasku voi olla, sillä 15000 on aika paljon. Maksamattomat verot tai kauneusleikkaus tulee äkkiseltään mieleen.
Mutta ihan on mahdollista saada unohtamalla isonkin laskun perintään, sillä tosiaankaan nykypäivänä ei muistutuksia välttämättä tule ja eräpäiväkin voi olla hyvin pian. Enää ei ole olemassa lakia, jossa olisi määrätty eräpäivän suhteen muuta kuin ympäripyöreästi "tarpeeksi laskun maksamiseen".Ajattelin vain korjata joidenkin kommentoijien käsitykset laskutuksista tälle vuosituhannelle.
Se on aivan sama lähetetäänkö maksumuistutusta vai ei, kyse on siitä että perintätoimisto alkaa kyllä kuitenkin nopeasti periä saatavia joten tuollaisen unohtaminen niin pitkäksi aika että lasku kerkeäisi paisua valtavaksi on mahdotonta. Perintätoimisto muistuttelee mielellään koska siten kerätään lisää rahaa.
Nuo ovat 99% todennäköisyydellä maksamattomia alv:ja tai ennakkoveroja. Itse olen yrittäjä ja vastaan kirjanpidosta ja voin sanoa kokemuksesta, että tuo voi sattua kenelle tahansa.
Ei verottaja erikseen tule muistuttamaan, että muista nyt tilittää 12pv. mennessä. Olen jutellut tästä muidenkin yrittäjien kanssa ja unohduksia sattuu itse kullekkin.
Jos näin on niin suosittelen tilitoimistoa avuksi.
Uusille aloittaville yrittäjille täytyy aina muistuttaa, että laskekaa mikä on teidän nettokassa. Bruttokassa kun sisältää myös verovelkaa ja taitamaton yrittäjä investoi rahat. Verottaja on kyllä jälkikäteen tosi aggressiivinen hakemaan omansa pois.
Näitä sanontaa OMA-ALOITTEISIKSI veroiksi eli niistä ei tule erikseen laskua, vaan sun täytyy laskea alv-myyntien ja ostojen erotus ja tilittää alv-ero verottajalle. Paino sanalla OMA-ALOITTEINEN.
Vierailija kirjoitti:
"Tuohon pitää jättää koko vuoden ennakot ja alvit maksamatta noilla tuloilla."
Ja juuri näin Sara onkin tehnyt.
Jep, näin ajattelin heti. Kirjoitin viestin ennenkuin huomasin että se oli jo selvitetty.
Toiminimyrittäminen ei kaikille sovi, parikin kampaajatuttu aina kerran kuussa mankuu kun pitää maksaa "omista rahoista" alvit valtiolle. Rahat on helppo tuhlata kun alvit maksetaan kuitenkin vasta lähes 2kk tienaamisesta.
Melko sama kaava aina. Ei ole lopulta varaa ylläpitää pintaliitokulissia. Eikös tuollainen määrä ulosottoa tee esim. asunnon omistamisen käytännössä aika vaikeaksi? Tai muun omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat 99% todennäköisyydellä maksamattomia alv:ja tai ennakkoveroja. Itse olen yrittäjä ja vastaan kirjanpidosta ja voin sanoa kokemuksesta, että tuo voi sattua kenelle tahansa.
Ei verottaja erikseen tule muistuttamaan, että muista nyt tilittää 12pv. mennessä. Olen jutellut tästä muidenkin yrittäjien kanssa ja unohduksia sattuu itse kullekkin.
Jos näin on niin suosittelen tilitoimistoa avuksi.
Uusille aloittaville yrittäjille täytyy aina muistuttaa, että laskekaa mikä on teidän nettokassa. Bruttokassa kun sisältää myös verovelkaa ja taitamaton yrittäjä investoi rahat. Verottaja on kyllä jälkikäteen tosi aggressiivinen hakemaan omansa pois.
Näitä sanontaa OMA-ALOITTEISIKSI veroiksi eli niistä ei tule erikseen laskua, vaan sun täytyy laskea alv-myyntien ja ostojen erotus ja tilittää alv-ero verottajalle. Paino sanalla OMA-ALOITTEINEN.
No ei tasan voi sattua kenellekään täysipäiselle ihmiselle että kaikki alvit jää maksamatta. Tein itse 2 vuotta oman kirjanpitoni koska halusin tietää miten se tehdään jotta olen paremmin perillä asiasta, nykyisin kirjanpitoni hoitaa tilitoimisto. Joo, itsellänikin usein venyi alvien maksaminen aina parilla viikolla kuun loppuun kun tein seuraavaa alv-ilmoitusta. Mutta miten on mahdollista unohtaa maksaa kun joka kuukausi sinne verotilille on mentävä ilmoittamaan ne alvit? Lahopään hommaa ja jos ei ymmärrä bruton ja neton määrää ei kannata alkaa yrittäjäksi koska edellytykset on nolla. Tai ehkä perustaa suoraan Oy tai palkata rahastonhoitaja.
Sieppi on varmaan laskeskellut et ehtii päästä rikkaisiin naimisiin ja kuitata velat jotenkin. Nyt saattaa suunnitelmaan tulla mutkia.
ALV ei ole missään vaiheessa yrittäjän rahaa. Yrittäjä perii sen asiakkaalta, eli asiakas maksaa ja yrittäjän tehtäväksi jää välittää vero verottajalle.
Sieppi on siis ottanut hänelle kuulumattomia rahoja omaan käyttönsä.
Pysäköintivirhemaksujen maksamattomuus kertoo välinpitämättömyydestä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen unohdus, varsinkin, kun sen eräpäivän unohduksen ja ulosoton välissä tulee vähintään se yksi muistutuskin.
Ensinnäkin lasku on perinnässä, ei ulosotossa. Ne on aivan eri asioita.
Toiseksi nykyään ei ole pakko laskuttajan lähettää ainoatakaan muistutusta, jos ei halua. Esimerkiksi meillä päin lääkärilaskussa mainitaan erikseen, että muistutusta ei lähetetä vaan maksamaton lasku menee suoraan peintätoimistoon. Olen joskus miettinyt, että aika ikävää jos sattuukin saamaan vaikka jälkikäteen komplikaatioita tai jotain eikä ole edes kotona maksamassa laskua. Eräpäiväänkään ei ole aina ollut edes kahta viikkoa.
Sitä sitten en tiedä mistä Siepin lasku voi olla, sillä 15000 on aika paljon. Maksamattomat verot tai kauneusleikkaus tulee äkkiseltään mieleen.
Mutta ihan on mahdollista saada unohtamalla isonkin laskun perintään, sillä tosiaankaan nykypäivänä ei muistutuksia välttämättä tule ja eräpäiväkin voi olla hyvin pian. Enää ei ole olemassa lakia, jossa olisi määrätty eräpäivän suhteen muuta kuin ympäripyöreästi "tarpeeksi laskun maksamiseen".Ajattelin vain korjata joidenkin kommentoijien käsitykset laskutuksista tälle vuosituhannelle.
Iltasanomat on poiminut maksamattomat Siepin laskut ulosottorekisteristä. Että silleen.
Mikä tarve sinulla on puolustella ihmisitä, joka elää yli varojensa ja selvästi kuvittelee, että yhteiskunnan säännöt eivät koske häntä?
Sieppo vie tyhjät pullot kauppaan, niin perintävelka on sillä kuitattu.
Tarkoittaako tämä sitä että Saralta on mennyt luottotiedot?
Kai vuokrat on maksettu, ku noi naapurit ei tykkää niistä sieppibileistä.
Niinhän siinä aina käy, että lopulta pää tulee vetävän käteen. Onneksi Roope painaa duunia ahkerasti, että saaadaan kimalleprinsessan leveästä elämästä aiheutuneet velat kuitattua.
Vierailija kirjoitti:
Kai vuokrat on maksettu, ku noi naapurit ei tykkää niistä sieppibileistä.
Ei ku sieppo.
Kohta tietenkin häätölappu asunnosta. SIEPPO POIS TALOSTA.
Ei kait mies voi niin vain mennä maksamaan ulosottovelkoja. Se tulkitaan helposti lahjaksi ja verottaja voi kiinnostua asiasta.
Ilta-Sanomat selvitti jo mistä velat muodostuvat:
http://www.is.fi/viihde/art-2000005245171.html
26-vuotiaalla Sara Siepillä on perintävelkaa noin 17 000 euron edestä, selviää ulosottorekisteristä. Veloista kertoi ensin Iltalehti.
IS selvitti, mistä Siepin perintävelat koostuvat. Ulosottorekisteristä selviää, että kyseessä olevat velat koostuvat maksamattomista arvonlisäveroista, jäännösveroista ja pysäköintivirhemaksuista.