Se oli sitten jo 6. epäonnistuminen
Luin koko kevään 500 tuntia jo kuudetta vuotta putkeen ja taas näyttäisi tulevan vain 20p kauppiksen pääsykokeesta. Eli ei pääse mihinkään opiskelemaan. Miten tämä on mahdollista? Luulin osaavani kaikki asiat ulkoa kirjasta ja tunsin osaavani ne vielä kokeessakin. Masentaa. 3000 tuntia jo elämästä haaskattu tähän turhaan. Miten tästä nyt eteenpäin? Ikääkin jo 24v mittarissa.
Kommentit (57)
Joissakin yliopistoissa voi päästä avoimen väylän kautta sisälle. Eli kun aloittaa opinnot avoimessa ja on opintoja väh 60 op kolmosen keskiarvolla, niin voi saada opiskelupaikan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta.
Monena vuonna olen ollut tasapistein pääsemättä kuitenkaan sisälle, mikä turhauttaa ja siksi en olekaan vielä aikaisemmin luovuttanut.
Enkä haluaisi eximian ylioppilaana mennä amkiin, kun tuntuu käsittämättömältä ettei näin "hyvä oppilas" pääse sisälle yrityksestä huolimatta.
Olen opiskellut toista alaa yliopistossa, jonne oli helppo päästä, mutta se ei kiinnosta.
Käyn töissä. En voi irrottautua lukemaan kokopäiväisesti edes kolmeksi kuukaudeksi. Enkä tiedä miten ehtisin valmennuskurssiinkaan samasta syystä sitoutumaan.
Ap
Älä aliarvioi AMK:ta, ei sinne enää nykyään mennä, vaan sisään pääsee lopulta aika pieni osa hakijoista. Ja sieltähän on todella mahdollisuus hakea Kauppikseen väylää pitkin.
Minäkin hain kolme kertaa kauppikseen, enkä koskaan päässyt. (Olin hakuvuodet töissä koko ajan) Sitten hain toiselle linjalle ja kävin kaikki viestinnät, kieliopinnot ja sivuaineena taloustieteen opintoja niin paljon kuin vain sain vain otettua. Kävin myös avoimessa suorittamassa pari kauppiksen kurssia. Sitten mulla olikin yli 200 op kasassa (100 op/vuosi tahdilla) parissa vuodessa ja sitten pääsin siirtohaulla kauppikseen. Hyvin olen siellä pärjännyt, nelosta ja vitosta kaikista kursseista ja valmistun ensi kesäksi.
Niin ja tosiaan moni tuttavani irrottautuu lukulomalle kun he edellisen kesän, syksyn ja talven painavat duunia ihan hiki otsassa ja säästävät kaikessa mahdollisessa. Juhlimisen saat unohtaa kyllä vähintään tammi-kesäkuun ajalta. Oulussa ainejärjestöt myy sitä harjoittelumoniste-nivaskaa, maksaa n.100e. Ja tosiaan sun kannattaa keskustella sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat pääsykokeet selättäneet että miten he lukivat. Onko sun opiskelutekniikassa vikaa? Oletko tehnyt harjoituskokeita? Niitä vanhoja kokeitahan saa tulostettua yliopistojen sivuilta.
Jos et testaa itseäsi lukemisen aikana, niin ei se auta että vain lukee. Täytyy harjoitella laskuja, opetella kaavoja ja miettiä mitkä kohdat voisivat olla mahdollisia oikein/väärin kysymyksiä.
Kauppiksen pääsykoe on siitä inhottava että ei siellä voi soveltaa ja runoilla, kuten monissa muissa voi. Eikä siellä auta että pääsis haastattelun kautta hurmaamaan haastattelijat. Se on sinäänsä raaka peli, mutta joka vuosi sen moni silti selättää. Eikä ne kaikki mitään ällän ylioppilaita ole.
Kannattaa vaan hakea jonnekin muualle lukemaan vähänkään kiinnostavaa alaa, moni sun ikäinen on jo jos ei maisteri niin ainakin viittä vaille sellainen. Kun ikä alkaa lähestyä 3-kymppiä eikä ole opiskelu- tai työkokemusta niin on jo tukalat oltavat.
Siis sulla on jo paikka yliopistossa? Lue nyt hyvä ihminen sivuaineena sen alan opintoja joko yliopistolla tai avoimessa ja kandin jälkeen hae suoraan maisteriin erillishaussa.
Mitähän ihmeellistä siellä pääsykokeissa kysytään, jos se on noin vaikeaa?
Luulisi nyt että kuudessa vuodessa oppii aika täydellisesti asiat vaikka pääsykoekirjat vaihtuisivat joka vuosi?
Jos vielä haluat pyrkiä samaan paikkaan sun täytyy nyt miettiä ja käydä tää viimeisin koe tarkasti läpi, lähinnä se, missä sulla menee pieleen tai mikä on vaikeaa? Nyt sulla on kuitenkin se etu, että kun näet omat virheet, voit oppia niistä ja ainakin oppia ne asiat oikein? Et siis tee enää samoja mokia ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta.
Monena vuonna olen ollut tasapistein pääsemättä kuitenkaan sisälle, mikä turhauttaa ja siksi en olekaan vielä aikaisemmin luovuttanut.
Enkä haluaisi eximian ylioppilaana mennä amkiin, kun tuntuu käsittämättömältä ettei näin "hyvä oppilas" pääse sisälle yrityksestä huolimatta.
Olen opiskellut toista alaa yliopistossa, jonne oli helppo päästä, mutta se ei kiinnosta.
Käyn töissä. En voi irrottautua lukemaan kokopäiväisesti edes kolmeksi kuukaudeksi. Enkä tiedä miten ehtisin valmennuskurssiinkaan samasta syystä sitoutumaan.
ApHuomaatko: onnistuit luettelemaan 6 tekosyytä sille, miksi kauppakorkeakoulu ei ole sinun juttusi.
En huomaa.
Jos jollakulla on mahdollisuus vain keskittyä lukemiseen kuukausikaupalla kun vanhemmat elättävät ja maksavat valmennuskurssit, niin se on hienoa. Ap
Joko haluat opiskelemaan tai sitten et halua. Olet joka tapauksessa jo maisterivaiheessa tai melkein valmis omissa opinnoissasi, joten säästämällä syksyn ja panostamalla keväällä 3 kk ajan vain pääsykokeisiin olsit monen muuntavoin sinne päässyt. Tai sitten sinusta ei yksinkertaisesti ole niihin opintoihin, jos menet monivalintatehtävässä lukkoon.
Monella vanhemmat elättävät ihan siksi, että kyseessä on tämän vuoden abi/ylioppilas, joka panostaa tosissaan pääsykokeisiin. Silloin ei riitä valmistautuminen sinnepäin, jos mukana on noin 1000 sellaista, joille se on once in a lifetime -juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan hakea jonnekin muualle lukemaan vähänkään kiinnostavaa alaa, moni sun ikäinen on jo jos ei maisteri niin ainakin viittä vaille sellainen. Kun ikä alkaa lähestyä 3-kymppiä eikä ole opiskelu- tai työkokemusta niin on jo tukalat oltavat.
Onneksi sentään työkokemusta löytyy ja olen vielä lähempänä kahta- kuin kolmeakymppiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tosiaan moni tuttavani irrottautuu lukulomalle kun he edellisen kesän, syksyn ja talven painavat duunia ihan hiki otsassa ja säästävät kaikessa mahdollisessa. Juhlimisen saat unohtaa kyllä vähintään tammi-kesäkuun ajalta. Oulussa ainejärjestöt myy sitä harjoittelumoniste-nivaskaa, maksaa n.100e. Ja tosiaan sun kannattaa keskustella sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat pääsykokeet selättäneet että miten he lukivat. Onko sun opiskelutekniikassa vikaa? Oletko tehnyt harjoituskokeita? Niitä vanhoja kokeitahan saa tulostettua yliopistojen sivuilta.
Jos et testaa itseäsi lukemisen aikana, niin ei se auta että vain lukee. Täytyy harjoitella laskuja, opetella kaavoja ja miettiä mitkä kohdat voisivat olla mahdollisia oikein/väärin kysymyksiä.
Kauppiksen pääsykoe on siitä inhottava että ei siellä voi soveltaa ja runoilla, kuten monissa muissa voi. Eikä siellä auta että pääsis haastattelun kautta hurmaamaan haastattelijat. Se on sinäänsä raaka peli, mutta joka vuosi sen moni silti selättää. Eikä ne kaikki mitään ällän ylioppilaita ole.
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Juhlimisesta olen jo keväisin luopunutkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä sinne Kauppikseen oikeastaan edes haluaisit?
Mielenkiintoinen ala (toisin kuin nyt opiskelemani), arvostettu tutkinto, hyvä palkka verrattuna moneen muuhun, helpompi (tai niin kuvittelin) päästä sisälle kuin oikikseen tai lääkikseen.
Kai se on sitten tyydyttävä työskentelemään loppuikänsä epäkiinnostavalla alalla, heikommalla palkalla. Ap
Ihmettelen kyllä, jos olet jo 6 kertaa hakenut ja jollet mielestäsi tälläkään kertaa pääse ettet ole keksinyt muuta väylää kauppikseen. Esim. tänä vuonna ensimmäistä kertaa pääsi myös suoraan todistuspisteillä. Olisko ollut mahdollista esim. käydä korottamassa yo-numeroita? Entä avoimen väylä? Tolla välin, kun olet käyttänyt noin paljoa aikaa valintakokeisiin lukuun niin olisit jo avoimessa tehnyt kursseja. Avoimen kurssit voivat myös olla hyvää preppausta koetta varten. Entä minne kouluun olet hakemassa? Jos olet hakemassa Aaaltoon, eikä sulla ole enää ensikertalaisuuspisteitä käytettävissä niin sinne on käytännössä melkeinpä mahdotonta päästä tai ainakin todella hankala.
Itse olin myös kokeissa tänään, lähinnä turistina. Luin kyllä mutta en tarpeeksi. Mietin juuri tänään ennen koetta, että miltä tuntuisi epäonnistua, jos panostanut järkyttäviä määriä.
Yllätyin siitä kuinka helppa valintakoemateriaali oikeastaan on. Matikaa ja taloustiedettä voi harjoitella koko vuoden. Oikeastaan niin kansistakin. JoMa oli oikeastaan ainut täysin ulkoaa opeteltavaa kirjallisuutta. Eli onko sulla valmistautumisessa mennyt jokin pieleen vai eikö koetilanne vaan ole sua varten?
Nyt ainakin valintakokeet tulevat uudistumaan ensi vuonna ja materiaali menee täysin uusiksi. En tiedä hyödyttääkö se sitten enemmän abiturientteja tms. kun luettava materiaali taitaa olla lukiokirjallisuutta.
Itse olin myös tänään kauppiksen pääsykokeissa ja jos yhtään lohduttaa niin voin kyllä sanoa että oli omasta mielestä ainakin vaikea koe. Todella paljon soveltamista ja lähes kaikissa, missä arvuuttelin kahden vaihtoehdon välillä niin valitsin sen väärän.... Ens vuonna uudestaan!
Mites kauppasurkea jossain helpossa kaupungissa?
Vierailija kirjoitti:
Mites kauppasurkea jossain helpossa kaupungissa?
Hainkin "helpompiin", enkä Aaltoon, mutta 20p ei taida riittää niihinkään, kun pisterajat ovat olleet nousussa vuosi vuodelta ja nyt jo lähempänä kolmeakymppiä niissäkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mee ensin amk:n ja sieltä sitten erikseen kauppakorkean maisteriohjelmaan :)
Toimiva ratkaisu, mutta arvosanat kannattaa pitää hyvänä. Joka tosin onnistuu hyvin jos jaksaa vähän panostaa ja motivaatiota opiskella myös niitä ei niin mieluisia kursseja löytyy.
Hassua että jaksat kuitenkin vuodesta toiseen nähdä sen vaivan ja hakea. Mutta et kuitenkaan voi hakiessa panostaa sitä 100%. Jos oikeasti haluat sisälle niin ei ole mitään järkeä hakea puolitehoilla ja taas seuraavana vuonna uudestaan. Varsinkin jos haet vielä muihin kouluihin kuin Aaltoon niin sisäänpääsyn ei pitäisi olla ylivoimaista. Mielestäni suorastaan hölmöläisen hommaa käyttää 6 kevättä aina uudeestaan valmistautumiseen, panostamatta kuitenkaan täysillä. Täysillä panostamisella tarkoitan lukulomaa.
Itse hakisin kerran 100% panostuksella ja, jollei ovet aukene niin unohtaisin koko homman tai yrittäisin päästä kouluun muita reittejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin myös tänään kauppiksen pääsykokeissa ja jos yhtään lohduttaa niin voin kyllä sanoa että oli omasta mielestä ainakin vaikea koe. Todella paljon soveltamista ja lähes kaikissa, missä arvuuttelin kahden vaihtoehdon välillä niin valitsin sen väärän.... Ens vuonna uudestaan!
Tsemppiä!
Miksi sä sinne Kauppikseen oikeastaan edes haluaisit?