Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?

Vierailija
01.06.2017 |

Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.

Kommentit (1454)

Vierailija
181/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se siis kutsu vai käsky?

Vierailija
182/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen kiitos mutta ein pitää riittää, noloa alkaa tentata jotain syytä.

Miehen siskot järkkää aina jotain kekkereitä, sitten olivat muutaman vuoden jälkeen naama nyrpyllä kun veljensä ei kutsu heitä koskaan mihinkään istujaisiin. En sitten ajatellut etukäteen yhtään kun vastasin tähän syytökseen ettei meillä ole ollut koko aikana mitään juhlia kun meistä ei kumpikaan välitä sellaisista tippaakaan...:)

Samaiseta syystä ollaan avoparikin vielä 20v yhdessäolon jälkeen, ei ole tarvetta järjestää. Pitäisi kuulemma, suku odottaa :)

:D Tuossapa olikin huono tekosyy. Avoparina ololle siis. Naimisiinmenoon kun ei mitään juhlia tarvita. Ei edes sormuksia, jos ei tahdo. Voi käydä "papin pakinoilla" kahden todistajan läsnäollessa hoitamassa jutun, jos naimisiin OIKEASTI tahtoo ja se merkitsee paljon parille. Eipä taida vain avioliitto olla teille kovin tärkeä ja arvostamanne juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis kutsu vai käsky?

Kutsu.

Tässä keskustelussa on tullut selväksi, että mitään ei ole pakko selitellä, jos ei tahdo. Eikä kaikkiin juhliin ole pakko mennä. Jos toinen jankuttaa ja kysyy syytä, pieni valkoinen valhe voi joskus olla parempi kuin oikea syy, jotta ei loukkaisi toista (mutta edelleenkään syytä ei ole pakko kertoa, voi toistaa vain "Valitettavasti en pääse tulemaan. Onnea kuitenkin kovasti!" tms.)

Joillakuilla ihmisillä on kuitenkin tapana kertoa mitä ihmeellisimpiä valheita/tekosyitä, joista näkee kauas, etteivät ole totta. Niille on mukava nauraa. Siksi niitä on tarkoitus kirjoittaa tähän ketjuun :) toistenkin iloksi.

Vierailija
184/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keksin kohteliaisuudesta jonkun syyn aina. Oikeat syyni ovat jatkuva krooninen rahapula(ei muita kuin risoja nuhjuisia vaatteita, ei varaa lahjaan, matkaan, koiran hoitajaan). Kyllä olisi kivaa jos voisi joskus edes ostaa vaatteita. Läheisille kertonut muutamaan otteeseen oikeat syyt ja keksittyjä syitä uskotaan paremmin.

Vierailija
185/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.

Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.

No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.

Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."

No jopas on taas lapsellista. Jos ei valehtele naurettavilla ja läpinäkyvillä tekosyillä, niin ainoa vaihtoehto sinusta on sitten olla törkeä ja haukkua? Ei mitään välimuotoja? Taas näitä typeryyksiä, jossa ei eroteta ilkeyttä rehellisyydestä. Tiedätkö, jos et osaa muuta kuin joko valehdella tai olla inhottava, niin aihetta voisi olla pieneen itsetutkiskeluun.

Voisiko olla että tuo jolle raivoat vastasi sarkastisesti? Kun sinulle ja ap:lle  ei kelpaa kohteliaat tekosyyt. Kerro ihmeessä mikä sitten on parempi vaihtoehto kuin kohtelias kieltäytyminen ilman syytä, tai tekosyyn kanssa?

Hoh-hoijaa. Oliko mielestäsi tuo edellinen "sarkastinen" kommentoija kenties kohtelias kieltäytyjä ilman syytä tai tekosyyllä?

Kyse ei ole siitä, etteikö voisi kieltäytyä kutsutusta. Mutta ilmeisesti osa ei ymmärrä, että voisi vain sanoa ihan hyvissä ajoissa etukäteen ei, sen sijaan että kertoisi huonon ja loukkaavalla tavalla typerän tekosyyn (esimerkiksi viime tippaan samana päivänä sori ollaankin koko perhe oksennustaudissa vaikka samaan aikaan päivittää someen kuinka hauskaa on parhaillaan Lintsillä) tai sanoa ilkeästi (en pääsen koska sun juhlat on typeriä).

Se on ihan ok sanoa ettei tule. Se on perseestä, että sanotaan läpinäkyviä ja huonoja tekosyitä (huom tämä on tärkeä pointti: ketjun aihe on _huonoimmat_ tekosyyt, ei parhaimmat) tai että sanotaan ilkeästi, vittumaisesti tai piilovittuillen.

Ilmeisesti kaltaisesi ei osaa muuta kuin nämä kaksi tapaa: loukkaavan huonot tekosyyt tai ilkeilyn. Edellinen "sarkastinen" kommentoija tuskin osaa sanoa kohteliaasti ei, kun hänen versionsa selvästi oli tahallisen vittuileva. Tuskin osaat sinäkään, kun niin hermostuit etkä ymmärtänyt viittausta välimuotoihin tai siihen ettei tarvitse tahallaan olla ilkeä vaikka ei valehtelisikaan.

Vierailija
186/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoi mielummin kotona Manun hautajaisia.

Vierailija
187/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi esimerkki siitä että ne huonot tekosyyt on joskus loukkaavampia kuin rehellisyys: omat ylioppilasjuhlani.

Kaveri 1 sanoi jo edellispäivänä, että he kaverin 2 kanssa eivät ehdi tulemaan meille, kun on niin monta paikkaa missä pitää käydä. Tämä oli minusta ihan ok ja ymmärrettävää, meitä kun kirjoitti samaan aikaan todella monta samasta kaveriporukasta ja olin tietoinen siitä, että moni muu on heille läheisempi.

Se mikä taas minua loukkasi, oli se että tämä kaveri 2 alkoi juhlien jatkoilla selittä kuinka he kyllä olivat tulossa mutta kun millään ei ehtinyt, auto reistaili ja aikataulu petti jne.

Kyllä todellakin tuo selittely oli loukkaavampaa kuin se etteivät he tulleet. Tuli tosiaan tunne että minua pidetään täydellisenä idioottina. Tuossa vaiheessa kuitenkin oli jo selvää, ettei heillä koskaan ollut aikomustakaan tulla ja kaveri 1 oli jo senkin kertonut, että kaikki sujui hienosti (ei mitään auto-ongelmia) ja missä olivat olleet jne. Ei varmaan yllätä että tuo huonoja tekosyitä lateleva 2 ei kuulu enää niihin joihin pidän ylipäätään yhteyttä.

186

Vierailija
188/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut taitavat nyt ottaa kutsumiset ja kutsut, ja kieltäytymiset aivan liian vakavasti. Muistakaa että muillakin ihmisillä on oma elämä.

Vierailija
189/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

masis kirjoitti:

Itse en mennyt ystävättäreni lapsen synttäreille, koska olin elämänvaiheessa, jolloin olin todella masentunut enkä päässyt sinä päivänä sängystä ylös laittaakseni itseni kuntoon. Ystävättäreni laittoi välit poikki, ei sitä kuitenkaan kertonut koskaan suoraan, mutta hänelle ei koskaan enää sopinut jutella puhelimessa. Aikaa tästä on lähes 30 vuotta ja vieläkin itkettää välillä ja minulla on ikävä häntä. Syyttelen itseäni siitä, miksi en saanut aikaiseksi lähteä synttäreille. Töissä jaksoin koko ajan käydä, en ollut sairaslomalla masennuksen takia koskaan. Selvisin masennuksesta itsekseni pikkuhiljaa, mutta ystävän menetyksestä en. Älkää tehkö samaa typerää virhettä koskaan.

Kerroitko silloin totuutta, miksi et voinut tulla? Olisiko mahdollista kirjoittaa vaikka kirjettä hänelle, jossa kerrot tuon kaiken?

Joo, kerroin syyn rehellisesti, mutta hän ei sitä ymmärtänyt. Se juhlista kieltäytyminen oli silloin todella noloa minullekin, mutta en saanut itsestäni aikaiseksi lähteä. Taisin olla silloin muutenkin rasittava ystävilleni omissa suruissani, joten ehkä tälle ystävälle syntttäreille menemättä jättäminen oli se viimeinen pisara. Tavallaan ymmärrän häntä, vaikka itse en olisi jättänyt ystäviäni samanlaisessa tilanteessa. Surettaa, ettei ystävyys kestänyt. Hän oli minulle rakas ystävä ja sydämessäni kulkee mukana aina, vaikka mitään en hänen elämästään ole kuullut noin 30 vuoteen.

Vierailija
190/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin sanoa jo monta sivua sitten, että on fiksuinta olla antamatta mitään syitä tai tekosyitä. Yksinkertainen kohtelias kieltäytyminen kutsusta, sen pitäisi riittää.

Vierailija
191/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin sanoa jo monta sivua sitten, että on fiksuinta olla antamatta mitään syitä tai tekosyitä. Yksinkertainen kohtelias kieltäytyminen kutsusta, sen pitäisi riittää.

Niin, niinhän se olisi fiksuinta ja niinhän sen pitäisi riittää.

Kuitenkin vallan moni kokee jostain syystä suurta tarvetta selitellä ja keksiä läpinäkyvän onnettomia syitä. Ketjun aihe on huonoimmat tekosyyt, joita on kuullut, joten niitähän tässä sitten kerrotaan.

Kommenttisi on vähän samaa sarjaa, kuin jos menisit kommentoimaan "noloja mokia" -nimiseen ketjuun kuinka olisi fiksumpaa olla mokailematta.

Vierailija
192/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, niinhän se olisi fiksuinta ja niinhän sen pitäisi riittää.

Kuitenkin vallan moni kokee jostain syystä suurta tarvetta selitellä ja keksiä läpinäkyvän onnettomia syitä. Ketjun aihe on huonoimmat tekosyyt, joita on kuullut, joten niitähän tässä sitten kerrotaan.

Kommenttisi on vähän samaa sarjaa, kuin jos menisit kommentoimaan "noloja mokia" -nimiseen ketjuun kuinka olisi fiksumpaa olla mokailematta.

Ai kiitos kun valistit minua tässä asiassa. Tiedän kyllä mikä ketjun nimi on, ja tiedän myös että keskustelupalstalla saa keskustella ja kertoa omia mielipiteitä. Hyviä öitä kaikille jankkaajille, sinullekin.

Vierailija
193/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tuntia ennen hääjuhlan alkua oli kaveri laittanut viestiä etteivät pääsekään tulemaan perheen kanssa.Törkeää käytöstä. Tuli ex- kaveri. Meillä muutenkin pienet häät 30 hlö ja tarkkaan valittiin ketä kutsuttiin, olisi pitänyt valita toisin.

Vierailija
194/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin esikoisen synttärit yhtenä helteisenä kesälauantaina. Olin viimeisillään raskaana mut halusin pitää juhlat ennen vauvan syntymää. Kaikki muut tulivatkin, paitsi esikoisen toiset kummit. Tämän perheen isällä oli jotkut talkoot kaverin luona venähtäneet ja peruivat tulonsa muiden ollessa jo paikalla. Kyselivät, voisivatko tulla seuraavana päivänä. Kaiketi jotain jäisi tarjoiluista ja säilyisikin huomiseen hyvin. Niin sitten lupauduttiin ja sovittiin joku aika (ei olisi kannattanut). Seuraavana päivänä vieraita odoteltiin monta tuntia ja lopulta tulivat joskus seitsemän maissa. Viipyivät niin myöhään, että sen jälkeen olikin edessä yöpuulle meno.

Jälkeenpäin tuntui että olisi kannattanut napakasti kieltäytyä rääppiäisistä ja viettää se sunnuntai leväten ja rentoutuen. Seuraavan aamun neuvolassa oli ihmeen korkealla verenpaine :(

Vierailija
195/1454 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kaverini lupasi tulla juhliin. Edeltävänä iltana kello 23 hänelle oli kuulemma tullut soitto. Hänelle oli mukamas tarjottu töitä ja aamulla kuudelta pitää olla töissä.

Vierailija
196/1454 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on synttärit heinäkuussa. Viime vuosien aikana, kun olen järjestänyt synttärit, on tullut monenmoista selitystä. Päättelin niiden perusteella sitten, ketkä ystävistä/kavereista oikeasti haluavat juhlistaa päivääni kanssani (sukulaisia ei juurikaan ole kuin kaukaisia, olen ainut lapsi, vanhemmat jo kuolleet, serkkujakin vain yksi) ja sitten viime kesänä kun täytin 40 vuotta kutsuin ja maksoin reissulle (lennot +majoitus sekä pe illan illallinen) nämä 4 ketkä 20 kutsutusta pääsi aiempina vuosina kotiini/ravintolaan/laivalle juhlimaan.

En kyllä ymmärrä mielensä pahoittajia, ketkä jäivät sinä kesänä ilman kutsua. Eiväthän he olisi päässeet osallistumaan kuitenkaan, kun esim. yhdellä aina se tietty viikko sovittu suvun mökille että ovat pelkästään oman perheen kesken, yksi ei saa lomaa koska vanhempi työntekijä valitsee ensin, yhden mies ei pärjää yksin lasten kanssa ja nyt oli vielä nuorimmainenkin vasta vuoden jne jne.

Olenko minä ainoa, jonka mielestä noiden ystävien syyt ovat oikein hyviä syitä? Nehän eivät ole ihmisen yksin päätetävissä olevia asioita. Sukumökin viikkojako saattaa olla monen monen ihmisen kompromissi, jos ei saa lomaa niin sitä ihan oikeasti ei saa, OK tuo miehen huonoon lastenhoitokykyyn vetoaminen on vähän heikko syy, mutta yksivuotiasta lasta ei oikeasti ole kovin helppo jättää. Olet aika kylmä, jos tulkitset nuo tekosyiksi.

Onhan ne tekosyitä, jos sanotaan 10 vuotta putkeen että oon sillon aina mökillä mut jos pääsis ilmaiselle matkalle Berliiniin, niin yhtäkkiä viikonloppu olisikin vapaa.

Vierailija
197/1454 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin sanonut että en pääse yo-juhliisi, kun on niin monet juhlat. Kävin kymmenen eri kaverin luona, jotka olivat kutsuneet jo aiemmin. Tietenkin yritin sanoa silleen että jos vain kerkeän niin tulen. Pieni paikkakunta, mutta isot välimatkat. Kaikille onneksi riitti se että sanoi, nähdään illalla baarissa. Sekin kun oli naapurikylän ainoa isompi baari, niin tiesi mihin kaikki ovat menossa.

Niin ja tää oli aikaa jolloin vain kaikki halukkaat menivät ylioppilasta tervehtimään, ilman kirjallisia kutsuja.

Vierailija
198/1454 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mailman loppu

Vierailija
199/1454 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi minulle, että on muuta menoa ja samoihin kekkereihin tulevalle kaverille, että on sairas.

Vierailija
200/1454 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin kova loukkaus, jos joku peruu tulemisensa? En ymmärrä tätä ketjua. Jokaisella on oma elämänsä, ja jokainen saa itse valita mihin haluaa mennä ja mihin ei. Aivan sama mitä muut siitä ajattelevat.

Voi ollakin. Meillä kutsuttiin häihin miehen tädit, sedät ja serkut. Serkut osasivat ilmoittivat etteivät pääse (mikä oli ok, hyvä kun ilmoittivat) mutta tädeistä ja sedistä ei kuulunut mitään. Mutkan kautta sitten kuultiin jotta eivät ole tulossa (mökillä/ei jaksa matkustaa tunnin matkaa/koiralle ei ole hoitajaa/varmaan pääkipua sitten kuukauden päästä jne). Heidänkin läsnäolonsa olisi ollut miehelle tärkeää ja vastaavasti mies on kyllä reissannut heidän kemuissaan. 

Mies loukkaantui lähinnä sen takia, että hänellä ei koskaan ole ollut mitään juhlia. Ei ole päässyt ripille, ollut lakkiasia eikä valmistumistakaan juhlittu sukulaisten voimilla. Synttäritkin lapsena jäivät toisen, samana päivänä syntyneen serkun juhlien varjoon. Eli sen yhden kerran kun hän järjesti juhlat niin oma suku loistaa poissaolollaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi