HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Hän ei voi nyt varata 22h Tallinnan risteilyä 2kk päähän, koska hän on ollut viime aikoina tosi väsynyt ja uupunut . Kuitenkin sama henkilö me kihloihin poikaystävän kanssa parin viikon päästä. Naimisiin menon sopiminen ei ollut ihan yhtä iso päätös kuin risteilylle lähteminen
Olen ehkä sairastunut ebolaan, koska oksennan ja voin huonosti!
Sairaalassa määrättiin karenssi!
Mikä tahansa tekosyy on parempi kuin tuhlata aikaansa paskoissa bileissä, seurassa jossa ei viihdy.
"Kiitokset, en nyt jouda, internetistä tulee ehkä tänään hyvää ohjelmaa" on joskus käyttämäni. Eipä ole sen jälkeen sinne kutsuttu, ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti olevansa kipeä eikä pääse tupareihin. Lähdettiin sitten tupareiden jälkeen baariin ja törmättiin siellä hieman ennen pilkkua. En oo sen kummemmin pitänyt yhteyttä tai pyydellyt mihinkään.
Just hyvä!!!
En käy tällä hetkellä juuri missään ihmisten ilmoilla ainakaan jos väkeä on paljon. Terveyteen liittyvät syyt. Ja kerron sen myös kutsujalle.
Puolisolle olen sanonut, että minua saa käyttää tekosyynä, jos ei halua lähteä jonnekin kaveribileisiin. Tiedän, että hän on ainakin kerran käyttänytkin vointiani kieltäytymisen syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tarvitse tekosyytä - voin kyllä ihan kertoa jos ei kiinnosta
Oletko oikeasti noin rohkea. Pääset varmasti elämässä helpolla, kun ei tarvitse mielistellä ja kielistellä ihmisille. Haluaisin pystyä samaan, mutta kiltteyttäni en voi. Pakko keksiä joku syy, koska en halua aiheuttaa mielipahaa toisille. Sen vuoksi joudunkin monesti itse kestämään mielipahaa.
Sun pitää opetella jämäkkyyttä. Kiitos kutsusta. Valitettavasti en pääse. ystävällisesti sanottuna riittää. Ei sitä tarvitse selitellä.
Minulla on paljon kavereita ja muutama tosiystäväkin. Kolme ystävää ovat kulkeneet mukana taaperosta saakka. Olen 50v. Jämäkkyys ei siis tarkoita tylyyttä eikä se karkota ihmisiä.
-eri
Entiset naapurit eivät päässeet isäni eivötkä myöhemmin äitinikään hautajais-, ja nuistotilaisuuteen. Oli kuulemma iskenyt korona koko sakkiin. Yhtäaikaa, ja molemmilla kerroilla. 🤭😆😵
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En tarvitse syytä, enkä ilmoita syytä.
Pääasia, että kiitän kutsusta ja ilmoitan, etten pääse.
Entä jos tulee kyselyä että mikäs este sulla tarkemmin oli 😮
Tarviiko oikeasti tekosyitä keksiä? Olen huomannut, että paljon helpompaa sanoa suoraan, että sori, nyt en vaan yksinkertaisesti jaksa. Ja vastaus on ollut ei siinä mitään, seuraavalla kerralla sitten. Rehellinen vastaus on parempi kuin huono tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
"Oon varannut pyykkituvan"
Meillä ylioppilaskylässä pyykkivuorot menivät parissa tunnissa aina listan tultua seinälle. Jos vuoronsa perui, seuraavaa joutui odottamaan viikon. Solun kylpyhuone oli niin minimaalinen, ettei sinne olisi mahtunut pesukonetta. Joten jos olisi tullut kutsu juhliin saman viikon aikana, olisi huonolla tuurilla joutunut jättämään osallistumatta tuon nimenomaisen syyn takia. En kuitenkaan rupea pesemään koko viikon pyykkejä käsin, etenkään kun ei niitä olisi saanut solussa kuivaksi mitenkään.
Eli vähän tilanteesta riippuen ei välttämättä tekosyy.
Ei saanut muka kyytiä häihimme. Matkaa ei kuitenkaan ollut kuin 115 km. Varaa ei ollut kuulemma junalippuihin 😀 Tyyppi käy kuitenkin kaupassa töissä ja tekee myös iltavuoroja, eli saa palkkaan lisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saanut muka kyytiä häihimme. Matkaa ei kuitenkaan ollut kuin 115 km. Varaa ei ollut kuulemma junalippuihin 😀 Tyyppi käy kuitenkin kaupassa töissä ja tekee myös iltavuoroja, eli saa palkkaan lisiäkin.
Heh, olen myös kaupassa töissä eikä munkaan tulot aina välttämättä riitä mihinkään ylimääräiseen kuten junalippuihin, ja jos vielä häät kyseessä, pitäisi olla juhlavaatteet, häälahja, mahdollisesti yöpaikka... Juu ei. Mutta säästäisin hyvän ystävän häitä varten. Jos sitten sattuisi useammat juhlat yhtäaikaa, en pääsisi jokaiseen.
Tiistaina rippilapsen täti ilmoitti (ei edes itse vaan pisti äitinsä soittamaan), että eivät voi tulla perheineen juhliin, koska ovat mahataudissa. Juhlat olivat seuraavana sunnuntaina.
Enemmän kuin valhe ärsytti se, että täti ei vaivautunut edes viemään valhetta loppuun asti, vaan päivitteli faceen ja instaan viikonloppuna kuvia perheen reissuista ruokamessuilla ja urheilutapahtumissa.
Tulipahan välit selviksi.
pöcke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En tarvitse syytä, enkä ilmoita syytä.
Pääasia, että kiitän kutsusta ja ilmoitan, etten pääse.
Entä jos tulee kyselyä että mikäs este sulla tarkemmin oli 😮
Tätä olen ihmetellyt. Miksi sitä syytä täytyy kysellä, jos joku ilmoittaa ettei pääse. Hän on joko estynyt tai ei halua tulla. Jos ei halua tulla, niin onko susta sitten parempi, että sanoiskin että tulee ja on sitten naama näkkärillä, kun ei halunnut oikeasti tulla? Antakaa niiden olla vaan, parempi seura on paikalla.
Christiiina kirjoitti:
Hän ei voi nyt varata 22h Tallinnan risteilyä 2kk päähän, koska hän on ollut viime aikoina tosi väsynyt ja uupunut . Kuitenkin sama henkilö me kihloihin poikaystävän kanssa parin viikon päästä. Naimisiin menon sopiminen ei ollut ihan yhtä iso päätös kuin risteilylle lähteminen
Kihloihin "meneminen" ei ole fyysistä menemistä paikasta A paikkaan B. Miten sun aivot oikein toimii? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tarvitse tekosyytä - voin kyllä ihan kertoa jos ei kiinnosta
Oletko oikeasti noin rohkea. Pääset varmasti elämässä helpolla, kun ei tarvitse mielistellä ja kielistellä ihmisille. Haluaisin pystyä samaan, mutta kiltteyttäni en voi. Pakko keksiä joku syy, koska en halua aiheuttaa mielipahaa toisille. Sen vuoksi joudunkin monesti itse kestämään mielipahaa.
Sun pitää opetella jämäkkyyttä. Kiitos kutsusta. Valitettavasti en pääse. ystävällisesti sanottuna riittää. Ei sitä tarvitse selitellä.
Minulla on paljon kavereita ja muutama tosiystäväkin. Kolme ystävää ovat kulkeneet mukana taaperosta saakka. Olen 50v. Jämäkkyys ei siis tarkoita tylyyttä eikä se karkota ihmisiä.
-eri
Mutta mitä sanot, kun se kysyjä alkaa utelemaan miksi et pääse osallistumaan, ja jankuttaa kunnes on pakko antaa joku syy?
Vierailija kirjoitti:
Mä en lähtisi kenenkään häihin noin kauas vaikka kyyti olisikin. Poikkeuksena ehkä ihan lähisuku, kuten vanhemmat ja siskot. Ja ilmainen majoitus pitäisi olla tarjottuna vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitä ei ole olemassa. Kaikki syyt ovat aidosti yhtä hyviä, sillä jokainen vieras saa aivan itse päättää mihin osallistuu. Jokaisella, joka ei ole paikalla on siis riittävän hyvä syy, kertoi hän sitä teille tai ei.
Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää tämä, eikä kiukutella kuin lapsi jos joku ei tulekaan.
Tämä on kyllä totta, mutta kuten aina, asiassa on toinenkin puoli. Kutsuja ansaitsee tietää, onko syynä se, ettei juuri tämän kutsujan seura kiinnosta. Silloin voi keskittyä muihin ihmisiin ja jättää tuon kutsusta kielyäytyjän ihan rauhaan lopullisesti.
Ex-mieheni olkapää oli niin kipeä, ettei voinut osallistua tyttärenpojan ristiäisiin ja selkä sattui oleman niin kipeä, ettei voinut osallistua poikamme häihin.
Ystävämme hautajaisiin ei lähtenytkään, koska "ei ne mitään hauskoja tilaisuuksia ole nuo hautajaiset".
No onpa pälli kaveri! Olen itse vela ja jos olisit minun ystäväni, totta kai olisin lähtenyt mukaan molemmilla kerroilla. Kyseessä on kuitenkin sinulle tärkeä ja iloinen asia, ja mikäs sen mukavampaa, kuin olla mukana iloisissa asioissa :)