HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Järjestin pojalleni yo-juhlia viime vuonna. Olin kutsunut juhliin ystäväperheen (nainen, mies ja 2 lasta) hyvissä ajoin, noin 2 viikkoa ennen juhlia.
Edeltävänä päivänä ystäväni lähetti minulle viestin, etteivät pääsekään koska äitinsä oli hetkeä aiemmin viestittänyt hänelle että mitäs me laitetaan ruoaksi huomenna sukulaiselle x (kyseessä oli siis joku äitinsä serkku tms)? Lisäselityksenä oli, ettei ystäväni ollenkaan muistanut että oli jo ajat sitten sopinut että näkevät äitinsä kanssa kyseistä Lapista ohiajavaa sukulaista juuri meidän juhlapäivänä.
En siinä juhlakiireessä alkanut vänkäämään, että etteköhän voi tavata ko sukulaista klo 15 ja tulla meidän juhliin klo 13. Tai toistepäin. Ystäväni asuu meiltä 500m päässä ja äitinsä 20 km päässä ja autoja on käytössä.
Päättelin, että jostain syystä ystäväni ei nyt vaan halunnut juhliin tulla, oisko ollut vaatetuspulmia tai tuskaa mahdollisen lahjanhankinnan kanssa. Tai sitten jänistys, koska eivät tunteneet meidän muita vieraita. En tiedä.
Itse en ois noin typerää tekosyytä käyttänyt, ennemmin oisin kertonut, että nyt tuli mahatauti. Meidän juhlissa käymisen olisi voinut sijoittaa aivan hyvin ennen tai jälkeen sukulaistapaamisen. Sukulainenkin oli ohikulkumatkalla, ei siis mikään yöttely. Ja vaikka olisi yötäkin ollut, niin ei mikään olisi estänyt ystävääni tulemasta vaikka yksin ilman muuta perhettään piipahtamaan juhlissa pikaisesti yhden ruusun kera.
Joku muu syy nyt oli kun eivät juhliin saapuneet, ikuinen ihmetys mulla, että mikähän se syy oli.
Mummo ei voi ottaa lapsenlastaan kylään kun pihalla paljon muurahaisia ja kantoja.
Vierailija kirjoitti:
pöcke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En tarvitse syytä, enkä ilmoita syytä.
Pääasia, että kiitän kutsusta ja ilmoitan, etten pääse.
Entä jos tulee kyselyä että mikäs este sulla tarkemmin oli 😮
Tätä olen ihmetellyt. Miksi sitä syytä täytyy kysellä, jos joku ilmoittaa ettei pääse. Hän on joko estynyt tai ei halua tulla. Jos ei halua tulla, niin onko susta sitten parempi, että sanoiskin että tulee ja on sitten naama näkkärillä, kun ei halunnut oikeasti tulla? Antakaa niiden olla vaan, parempi seura on paikalla.
Joku syy muuten siihenkin on, mikai ei halua tulla. Esim väsymys, rahattomuus, jännittäminen, koko ihminen ei kiinnosta, ei juhlatamineita, oma kriisi, yleinen juhlista tykkäämättömyys, ruokavaliot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pöcke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En tarvitse syytä, enkä ilmoita syytä.
Pääasia, että kiitän kutsusta ja ilmoitan, etten pääse.
Entä jos tulee kyselyä että mikäs este sulla tarkemmin oli 😮
Tätä olen ihmetellyt. Miksi sitä syytä täytyy kysellä, jos joku ilmoittaa ettei pääse. Hän on joko estynyt tai ei halua tulla. Jos ei halua tulla, niin onko susta sitten parempi, että sanoiskin että tulee ja on sitten naama näkkärillä, kun ei halunnut oikeasti tulla? Antakaa niiden olla vaan, parempi seura on paikalla.
Joku syy muuten siihenkin on, mikai ei halua tulla. Esim väsymys, rahattomuus, jännittäminen, koko ihminen ei kiinnosta, ei juhlatamineita, oma kriisi, yleinen juhlista tykkäämättömyys, ruokavaliot.
Vain täysin rajattomat ihmiset rupeavat tivaamaan syitä ja vain siksi että pääsisivät juoruamaan eteenpäin.
Kenenkään ei ole pakko mennä mihinkään juhliin, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tarvitse tekosyytä - voin kyllä ihan kertoa jos ei kiinnosta
Oletko oikeasti noin rohkea. Pääset varmasti elämässä helpolla, kun ei tarvitse mielistellä ja kielistellä ihmisille. Haluaisin pystyä samaan, mutta kiltteyttäni en voi. Pakko keksiä joku syy, koska en halua aiheuttaa mielipahaa toisille. Sen vuoksi joudunkin monesti itse kestämään mielipahaa.
En tule häihin tai ristiäisiin tai ylioppilasjuhliin tai mihinkään muuhunkaan tilaisuuteen jos en sitä itse halua.
Ei sitä tarvitse mitenkään selitellä, että ei pysty tulemaan. Riittää kun sanoo, että minä en nyt tule paikalle.
Vierailija kirjoitti:
peruin kutsun ja sanoin etten nyt jaksa koska oon ollut lähes 2 kk kotoa pois. Sanoin myös että tavataan kohta mutta arkena.
syntymäpäivät, tarjoan lounaan ja pieni lahja
Vierailija kirjoitti:
peruin kutsun ja sanoin etten nyt jaksa koska oon ollut lähes 2 kk kotoa pois. Sanoin myös että tavataan kohta mutta arkena.
Tapasitteko ?
Mä pidin aikoinaan kekkereitä ja mua ärsytti nämä, jotka sanoivat samana päivänä, kun oli juhlat, nyt en jaksa tulla, tuun sitten seuraavalla kerralla.
En sitten kutsunyt, kun ei hänkään tehnyt mitään vuoden sisällä.
Yks tuttu kertoi hän haluaisi tulla meille näihin juhliin ja kun kutsuin, sanoi hänelle tuli parempiin juhliin kutsu, mutta katsotaan vuoden päästä.
En tietenkään kutsunut enää ja vuoden päästä narisi. Vastasin miksi et mennyt niihin parempiin juhliin, nää on vaatimattomat.
Se, että kutsun saatua sanoisi en pääse, se riittää
Christiiina kirjoitti:
Hän ei voi nyt varata 22h Tallinnan risteilyä 2kk päähän, koska hän on ollut viime aikoina tosi väsynyt ja uupunut . Kuitenkin sama henkilö me kihloihin poikaystävän kanssa parin viikon päästä. Naimisiin menon sopiminen ei ollut ihan yhtä iso päätös kuin risteilylle lähteminen
Väsyn ja uuvun pelkästä risteilyajatuksesta.
Ehkäpä hän risteilee mieluummin sen elämänsä rakkauden kanssa yhdessä (halki elämän).
Hei, älkää olko liian ankaria!
On ihmisiä joilla on sairauksia, jotka eivät näy päällepäin.
Monet sairaudet uuvuttavat jo yksinään, kun on huono päivä. Ihmisten (ja ruoan) paljous on rankkaa, jos on jokin autismin kirjon sairaus, ärtyvä suoli, tinnitus jnejne.
Esim toipuva alkoholisti on todella kovilla jonkun boolien äärellä tai tällainen vatsavammainen vessajonossa...
Erosin juuri enkä ole nyt juhlatuulella. Tottahan tuo vaan oli joten se siittä.
Vierailija kirjoitti:
Perheenisän 60-vuotisjuhliin kutsuttu miniä ei saapunut paikalle, koska oli joku metsäjuoksu takahikiällä, jossa asuvat. Ei ilmoittanut poisjäännistä etukäteen kuitenkaan. Ei ole ollut ainoa kummallisuus siinä ihmisessä kylläkään, mutta herätti sukulaisissa ansaittua huomiota.
Kertoo siitä, ettei koe oloonsa kotoisaksi teidän seurassanne. Tuo loppukommenttisi kertoo myös sen, ettette ole hyväksyneet häntä joukkoonne sellaisena kuin hän on. En ihmettele ettei osallistu.
Mitä ihmettä? Antaa lahja vaikka ei tulisi juhliin? No ei tietenkään! Miksi antaisit lahjan jollen tule edes juhliin? Eihän minusta ole mitään kuluja. Ollaan nyt rehellisiä, että lahjoja, varsinkin rahalahjoja, pyydetään siksi, että juhlien järjestäminen on ihan tuhottoman kallista, ja se on ihan ok. Ei ihmisen tarvitse maksaa tonneja toisten ruuista ja viihdytyksestä huvikseen. Siitä maksaa mielellään osansa, mutta ei todellakaan jollei edes osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Sitä pidetään myös huonona tapana.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin pojalleni yo-juhlia viime vuonna. Olin kutsunut juhliin ystäväperheen (nainen, mies ja 2 lasta) hyvissä ajoin, noin 2 viikkoa ennen juhlia.
Edeltävänä päivänä ystäväni lähetti minulle viestin, etteivät pääsekään koska äitinsä oli hetkeä aiemmin viestittänyt hänelle että mitäs me laitetaan ruoaksi huomenna sukulaiselle x (kyseessä oli siis joku äitinsä serkku tms)? Lisäselityksenä oli, ettei ystäväni ollenkaan muistanut että oli jo ajat sitten sopinut että näkevät äitinsä kanssa kyseistä Lapista ohiajavaa sukulaista juuri meidän juhlapäivänä.
En siinä juhlakiireessä alkanut vänkäämään, että etteköhän voi tavata ko sukulaista klo 15 ja tulla meidän juhliin klo 13. Tai toistepäin. Ystäväni asuu meiltä 500m päässä ja äitinsä 20 km päässä ja autoja on käytössä.
Päättelin, että jostain syystä ystäväni ei nyt vaan halunnut juhliin tulla, oisko ollut vaatetuspulmia tai tuskaa mahdollisen lahjanhankinnan kanssa. Tai sitten jänistys, koska eivät tunteneet meidän muita vieraita. En tiedä.
Itse en ois noin typerää tekosyytä käyttänyt, ennemmin oisin kertonut, että nyt tuli mahatauti. Meidän juhlissa käymisen olisi voinut sijoittaa aivan hyvin ennen tai jälkeen sukulaistapaamisen. Sukulainenkin oli ohikulkumatkalla, ei siis mikään yöttely. Ja vaikka olisi yötäkin ollut, niin ei mikään olisi estänyt ystävääni tulemasta vaikka yksin ilman muuta perhettään piipahtamaan juhlissa pikaisesti yhden ruusun kera.
Joku muu syy nyt oli kun eivät juhliin saapuneet, ikuinen ihmetys mulla, että mikähän se syy oli.
Voi olla mitä vaan. Itse olen jättänyt paljon pippaloita väliin, koska pelkään koronaa ja muita tauteja. Menen oikeasti tosi huonoon kuntoon sairastamisesta. Olen maininnut tästä, mutta kukaan ei meinaa uskoa. Alkaa ihmettely, joten mieluummin keksin jonkun tekosyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenisän 60-vuotisjuhliin kutsuttu miniä ei saapunut paikalle, koska oli joku metsäjuoksu takahikiällä, jossa asuvat. Ei ilmoittanut poisjäännistä etukäteen kuitenkaan. Ei ole ollut ainoa kummallisuus siinä ihmisessä kylläkään, mutta herätti sukulaisissa ansaittua huomiota.
Kertoo siitä, ettei koe oloonsa kotoisaksi teidän seurassanne. Tuo loppukommenttisi kertoo myös sen, ettette ole hyväksyneet häntä joukkoonne sellaisena kuin hän on. En ihmettele ettei osallistu.
Minäkin ymmärrän miniää 100%. Kuka haluaa tuhlata arvokasta vapaa-aikaansa tuomitsevien ja ilkeiden juorukellojen kanssa. Ei kukaan.
MondayMandi kirjoitti:
Hei, älkää olko liian ankaria!
On ihmisiä joilla on sairauksia, jotka eivät näy päällepäin.
Monet sairaudet uuvuttavat jo yksinään, kun on huono päivä. Ihmisten (ja ruoan) paljous on rankkaa, jos on jokin autismin kirjon sairaus, ärtyvä suoli, tinnitus jnejne.
Esim toipuva alkoholisti on todella kovilla jonkun boolien äärellä tai tällainen vatsavammainen vessajonossa...
ADHD, paniikkihäiriö, traumatausta, huono itsetunto... Niin joo tosi kiva olla jossain miehen sukulaisten juhlissa piiritettävänä tai pinnallisten puolituttujen ihmeteltävänä ja haukuttavana kuin joku sirkusapina. Jos omat sukulaiseni ja mieheni sukulaiset olisivat normaaleja empaattisia ihmisiä, tottakai osallistuisin.
Vierailija kirjoitti:
Erosin juuri enkä ole nyt juhlatuulella. Tottahan tuo vaan oli joten se siittä.
Olit siis siittämässä?