Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?

Vierailija
01.06.2017 |

Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.

Kommentit (1454)

Vierailija
1181/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sukulaisilla on koira, jota ei voi jättää yksin eikä löydy koskaan hoitopaikkaa. Koira on aikuinen koira. Nämä ihmiset ovat työssäkäyviä ihmisiä, joten koiran on pakosti oltava arkisin yksin. Noin 5h matkoineen juhlien takia koiraa ei kuitenkaan voi jättää yksin, eikä sille löydy hoitajaa vaikka kuukautta etukäteen ilmoittaa juhlista.

Meillä kävi sama. Viereinen naapuri ei voinut tulla syntymäpäivilleni, koska koiralla juoksuaika. No sen koommin en ole kutsunutkaan.

Vierailija
1182/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljen vaimo sanoi minua narsistiseksi  persreijäksi jota ei halua nähdä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]"Vaan pari kymppiä" = 5 päivän ruuat.

"Kaikki jotka kutsutaan, ostavat lahjan" tästä lähin käsken kaikkien kutsua kaikki serkkunsa kummin kaimatkin juhliin jotta saisivat lahjoja mahdollisimman paljon :)[/quote]

Siis oi niitä aikoja, ilmeisesti v2017, kun viiden päivän ruuat sai ihan oikeesti parilla kympillä.

Vierailija
1184/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse juhlista, mut kuitenkin.

Kaveri tietää meidän keskenmenotaustasta. Kun sitten plussa pärähti, kysyin kaveria mukaani varhaisultraan ja sain kieltäytymisen syyksi, että lapsellaan oli neuvola samaan aikaan. Eihän siinä, harmi homma, mut minkäs teet.

Kahden viikon päästä oli uusintaultra ja kysyin samaista kaveria mukaan. Taas tuli kieltäytyminen ja sain syyksi jo kerran käytetyn : lapsen neuvola just samaan aikaan.

Kahden viikon päästä unohti vissiin mitä minulle on kertonut kieltäytymisen syyksi, kun kertoi miten oli juuri noina mun varhaisultapäivinä ollut milloin missäkin viipottamassa, shoppailemassa, kahviloissa jne. ja harmitteli kuinka lapsensa oli saanut neuvola-ajan vasta 3kk päähän. Jep jep..

Enää en pyydä tai kerro mitään enkä kyllä seuraneidiksikään tule, kerran ei toimi hommat koskaan toisin päin.

Vierailija
1185/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheainaensin kirjoitti:

Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Monet sanoo täällä, ettei saapumattomuudelleen tarvitse kertoa syytä, eikä minkään bileillan vuoksi toki tarvikaan, mutta kyllä suurempiin juhliin (häät, ristiäiset, tasakympit, yo, ripari, valmistujaiset jne) tullaan jos juhlakalu on läheinen, eikä oikeasti ole mitään, mikä estää tulemisen. Kyllä perheen, suvun ja läheisten ystävien tärkeät päivät pitää mennä oman laiskuuden, saunailtojen, pyykkivuorojen tms. edelle. Itse loukkaantuisin jos tällaisessa tilanteessa peruutusta tai kutsun "torjumista" ei selitettäisi mitenkään, tai jos se selitettäisiin jollain sellaisella, jonka ajankohtaa voisi hyvin siirtää toiseen kertaan.

Joskus voi olla niin, ettei kertakaikkisesti ole varaa lahjaan. Eikä tällöin ole rahaa oman itsensä juhlakuntoon laittautumiseenkaan. Mutta häpeä omasta rahattomuudesta voi olla niin suuri, että on pakko keksiä jokin typerältä kuulostava tekosyy. Joka siis on typerä kun se on valhetta. Mutta jos ei voi sanoa, että ei vaan ole rahaa. Eikä kantti kestä mennä nuhjunnäköisenä ja ilman tuomista.

On hyvin yleistä, että hyvin toimeentulevat ihmiset eivät kertakaikkisesti voi ymmärtää niitä hankalia tilanteita, joihin varaton voi joutua.

Muistakaa siis kaikki tämä mahdollisuus, jos/kun ihmettelette, miksi joku kummi tai sukulainen ei tule juhliinne ja esittää jonkun epämääräisen syyn. Totuus voi joskus olla kipeä.

Ensinäkin huomauttaisin, että olen itse köyhyysrajan alapuolella elävä henkilö, joka on suuren osan vuodesta työtön terveydellisistä syistä. Tienaan tuet mukaan lukien hädin tuskin viisinumeroisen summan vuodessa. Ystävieni häihin ostin mekon 5€:lla kirpparilta (hieno arvokkaan näköinen mekko), samoin kengät muutamalla eurolla, meikkasin essencen tuotteilla (halvin meikkibrändi) ja hiukset laitoin itse parin kympin kihartimella, joka on palvellut jo useita vuosia. Lookini tuona päivänä maksoi koruineen reilu 10€ ja kovasti kehuttiin. Minulla oli sen verran ylimääräistä, että oli varaa kartuttaa häämatkatiliä muutamalla kympillä, mutta ystäväni olisivat varmasti tyytyneet vähempään, hyviä ja ymmärtäväisiä ystäviä kun ovat.

Eli ei, köyhyys ei voi olla syy, ettei pysty osallistumaan läheisensä juhliin. Ellei ne läheiset ole niin urpoja, että vaatii (kallista) lahjaa. Silloin on vika kutsujissa ja kutsusta kieltäytyminen on täysin ymmärrettävää. Mutta yleisesti kyllä kutsujalle paras lahja on se, että kutsuttu saapuu paikalle. Muuta ei pitäisi vaatia. Ja jos kyse on lapsen synttäreistä ja lapsi odottaa lahjaa, lahjan ei tarvitse olla sen kalliimpi kuin pikkuauto tai saippuakuplapurkki. Eli kyllä se, että oikeuttaa omalla köyhyydellään kutsusta kieltäytymisen, on yleensä vaan viitseliäisyyden tai kekseliäisyyden puutetta. Ellei sitten oikeasti ole nolla euroa tilillä, jolloin suosittelen mielummin kertomaan kutsujalle totuuden kuin keksimään tekosyyn. Huono tekosyy on huomattavasti nolompaa kuin huono rahatilanne. Todennäköisesti kutsuja on hyvin ymmärtäväinen ja pyytää tulemaan ilman lahjaa ja vaikka farkut päällä. Sen verran haluan uskoa ihmisistä hyvää.

Vierailija
1186/1454 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheainaensin kirjoitti:

Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Monet sanoo täällä, ettei saapumattomuudelleen tarvitse kertoa syytä, eikä minkään bileillan vuoksi toki tarvikaan, mutta kyllä suurempiin juhliin (häät, ristiäiset, tasakympit, yo, ripari, valmistujaiset jne) tullaan jos juhlakalu on läheinen, eikä oikeasti ole mitään, mikä estää tulemisen. Kyllä perheen, suvun ja läheisten ystävien tärkeät päivät pitää mennä oman laiskuuden, saunailtojen, pyykkivuorojen tms. edelle. Itse loukkaantuisin jos tällaisessa tilanteessa peruutusta tai kutsun "torjumista" ei selitettäisi mitenkään, tai jos se selitettäisiin jollain sellaisella, jonka ajankohtaa voisi hyvin siirtää toiseen kertaan.

Mielestäni olette todella tylsiä ja ikäviä ihmisiä, joten en tahdo tulla juhliinnne. Teidän juhlat on nähty ja huonoiksi todettu.

Et siis loukkaantuisi tuosta selityksestä?

Kommenttini pointti oli se, ettei mitään (teko)syytä tarvitse sanoa ollenkaan, koska osallistuu juhliin. Aivan sama haluatko mennä sinne, aivan sama vaikka ne olisi todettu huonoiksi. Et sinä mene sinne itsesi vuoksi, vaan sen läheisen jota juhlitaan.

Vierailija
1187/1454 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En juo alkoholia, joten jätän väliin".

Aika ihmeellinen tekosyy olla osallistumatta alkoholin vuoksi. Minä en koskaan juo vaikkapa piimää ja se ei estä minua osallistumasta juhliin, koska eihän omilla dieeteillä ja laihdutuskuureilla ole mitään tekemistä juhlien kanssa. Muutenkin on aika tökeröä olla juomatta, koska juhlien järjestäjä on kovalla vaivalla ja hyvää hyvyyttään järjestänyt laadukkaita juomia paikalle.

No mun entisessä työpaikassa oli kaikki juhlat ja niiden ohjelmat rakennettu alkoholin juomisen ympärille ja tavoitteena kaatokänni jokaisella. Kerrottiin myös, että yritykseen rekrytoidaan ainoastaan samanmielisiä tyyppejä, jotka sopivat työyhteisöön. En ollut kertonut työhaastattelussa, etten juo lainkaan alkoholia, koska en tiennyt yrityksen kulttuurista.

Kun ensimmäiset juhlat järjestettiin, niihin oli pakollinen osallistuminen "työhyvinvoinnin" nimissä ja pomo teki selväksi, että kaikkien tulee juoda itseltään vähintäänkin jalat alta. Ratkaisuksi jäi joko valehdella olevansa sairas tai irtisanoutua. Valitsin irtisanoutumisen, koska en kokenut sopivani työyhteisöön. Tästä seurasi karenssia työvoimatoimistosta.

Vierailija
1188/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suvun juhlien aikaan olen oikeastaan aina töissä. Muka. Itse voisin sanoa suoraan, että mua ei vaan kiinnosta tulla mutta mies haluaa edes esittää että mulla on siihen syy.

Sen suku, sen juhlat.

Vierailija
1189/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarvitse tekosyytä - voin kyllä ihan kertoa jos ei kiinnosta

Vierailija
1190/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse juhlista, mut kuitenkin.

Kaveri tietää meidän keskenmenotaustasta. Kun sitten plussa pärähti, kysyin kaveria mukaani varhaisultraan ja sain kieltäytymisen syyksi, että lapsellaan oli neuvola samaan aikaan. Eihän siinä, harmi homma, mut minkäs teet.

Kahden viikon päästä oli uusintaultra ja kysyin samaista kaveria mukaan. Taas tuli kieltäytyminen ja sain syyksi jo kerran käytetyn : lapsen neuvola just samaan aikaan.

Kahden viikon päästä unohti vissiin mitä minulle on kertonut kieltäytymisen syyksi, kun kertoi miten oli juuri noina mun varhaisultapäivinä ollut milloin missäkin viipottamassa, shoppailemassa, kahviloissa jne. ja harmitteli kuinka lapsensa oli saanut neuvola-ajan vasta 3kk päähän. Jep jep..

Enää en pyydä tai kerro mitään enkä kyllä seuraneidiksikään tule, kerran ei toimi hommat koskaan toisin päin.

Ei tulisi mieleenkään pyytää kaveria varhaisultraan tai yhtään mihinkään ultraan, vaikka mulla on kyllä ihan läheisiä ystäviä joille laitan viestiä tyyliin kun kuukautiset on myöhässä.

Kaverisi todennäköisesti koki tuon pyynnön tosi omituisena, enkä ihmettele.

Vierailija
1191/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.

Jos ei tule juhliin ei myöskään pidä lahjaa antaa. Ei hemmetissä, että lähettäisin lahjan postissa, jos en itse menisi paikalle.

Vierailija
1192/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu näitä juttuja... vanha ketju joo, mutta jos aikuinen ihminen ei ymmärrä, ettei juhlakutsu ole mikään käsky, jota on pakko noudattaa, niin ei kyllä todennäköisesti ole muutenkaan kykenevä huolehtimaan itsestään tai perheestään. Eriasia tietysti jos kyseessä on työpaikan juhlat, joihin osallistuminen on työaikaa, mutta esimerkiksi sukujuhliin ei ole mitään velvollisuutta osallistua. Olin 19-vuotias, kun pappani (isänsä) täytti 80, en halunnut lähteä juhliin, koska olivat viikonloppuna ja halusin mielummin viettää kavereiden kanssa aikaa sekä lukea yo-kirjoituksiin. Ainoa joka loukkaantui päätöksestäni, oli äitini. Mielestäni tämä kertoo jotain hyvin oleellista: miehille on ok, että juhliin ei osallistuta, vaikkei olisi sen kummempaa syytä, mutta naisille tämä on suuri ongelma. Sama juttu häissä: kun kutsuttu vieras ei halua osallistua, sulhanen on unohtanut asian puolessa sekunnissa, morsian on katkera vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Hankkikaa oma elämä, älkääkä olko niin herkkähipiäisiä.

Vierailija
1193/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole kelle tahansa itsestään selvää, että mennään isoisän 80-vuotisjuhliin eikä narkkaan lähipuistoon. Toivottavasti kieltäydyit myös isoisän mahd antamista lahjoista.

Vierailija
1194/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisar aikoinaan ilmoitti, etteivät voi tulla tyttäremme lakkiaisiin, koska poika valmistuu ammattikoulusta ja pitävät juhlat.

En sitten tiedä pitivätkö juhlia, koska ketään miehenpuolen sukulaisia ei ollut sinne kutsuttu.

Luulen, että eivät vain halunneet tulla . Matka ei olisi ollut ongelma koska välimatkaa on vain alle 10 km.

Vierailija
1195/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*ttu näitä juttuja... vanha ketju joo, mutta jos aikuinen ihminen ei ymmärrä, ettei juhlakutsu ole mikään käsky, jota on pakko noudattaa, niin ei kyllä todennäköisesti ole muutenkaan kykenevä huolehtimaan itsestään tai perheestään. Eriasia tietysti jos kyseessä on työpaikan juhlat, joihin osallistuminen on työaikaa, mutta esimerkiksi sukujuhliin ei ole mitään velvollisuutta osallistua. Olin 19-vuotias, kun pappani (isänsä) täytti 80, en halunnut lähteä juhliin, koska olivat viikonloppuna ja halusin mielummin viettää kavereiden kanssa aikaa sekä lukea yo-kirjoituksiin. Ainoa joka loukkaantui päätöksestäni, oli äitini. Mielestäni tämä kertoo jotain hyvin oleellista: miehille on ok, että juhliin ei osallistuta, vaikkei olisi sen kummempaa syytä, mutta naisille tämä on suuri ongelma. Sama juttu häissä: kun kutsuttu vieras ei halua osallistua, sulhanen on unohtanut asian puolessa sekunnissa, morsian on katkera vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Hankkikaa oma elämä, älkääkä olko niin herkkähipiäisiä.

Ymmärrän, jos juhliin oli matkaa satoja kilometrejä ja aikaa olisi mennyt koko viikonloppu, mutta jos juhlissa käytiin vain päiväseltään, niin aika törkeän tempun teit.

Kaverieden kanssa olet luultavasti ehtinyt olemaan, mutta tuon ikäinen (80v) ihminen on jo elämänsä ehtoopuolella ja häntä et luultavati usein enää nähnyt?

On aika surullista, että kaverit ovat tärkeämpiä, kun papan 80v  juhlat, jotka ovat vain kerran elämässä

Vierailija
1196/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla on että tuun sitten ensikerralla, joskus lipsautin häihin ja hautajaisiin ton esteen syyksi, huomasin kun serkku soitti ja ilmoitti että nyt on se ensikerta kun häihin kutsui, olin luvannut viimeksi kuulemma tulla ensikerralla, pakko oli sitten mennä ja mukavaa oli.

Vierailija
1197/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos juhliin oli matkaa satoja kilometrejä ja aikaa olisi mennyt koko viikonloppu, mutta jos juhlissa käytiin vain päiväseltään, niin aika törkeän tempun teit.

Kaverieden kanssa olet luultavasti ehtinyt olemaan, mutta tuon ikäinen (80v) ihminen on jo elämänsä ehtoopuolella ja häntä et luultavati usein enää nähnyt?

On aika surullista, että kaverit ovat tärkeämpiä, kun papan 80v  juhlat, jotka ovat vain kerran elämässä

Kyllä nuorelle kaverit ovat monesti tärkeämpiä kuin sukulaisen juhlat. En nyt enää muista, olisiko siellä mennyt koko viikonloppu vai pelkästään la-su. Toinen painava syy oli yo-kirjoituksiin valmistautuminen, olin siis lukulomalla, kun nuo juhlat pidettiin. Olen lähestulkoon viimeisiä, jotka ovat pakosta kirjoittaneet kaikki kirjoitettavat aineet kerralla, joten luettavaa riitti.

Pappani hautajaiset olivat lähes 15 vuotta myöhemmin, joten ehdimme vielä monta kertaa jutella ja nähdä noiden juhlien jälkeen. Vähän aikaa armeijan jälkeen myös asuin mummolassa, kun ei ollut ennen opintojen alkua muutakaan tekemistä ja setä tarvitsi apua sekä metsähommissa että mummon hoitamisessa. Välimme olivat todella läheiset ja hyvät, vaikka en 80-vuotisjuhliin ehtinytkään osallistua.

Vierailija
1198/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua oikeastaan haittaa mitkään huonot tekosyyt. Mielelläni hyväksyn huononkin selityksen, koska jos henkilö ei ole tulossa, ymmärrän, että hänen täytyy säilyttää kasvonsa jollain tavalla. Jos hän ei halua kertoa todellista syytä, sitten pitää kuitenkin kieltäytyä jollain tavalla. Minulle riittää mikä tahansa syy.

Tämän otin itsellenikin "vastaukseksi," koska tässä on sitä viisasta lähimmäisen ymmärtämistä, jota ihmisillä soisi olevan. Ja vielä voisin lisätä, että on epäkohteliasta inttää joltakin syytä tai painostaa tulemaan juhliin, jos toinen ei selvästikään halua edes tulla. Miksi ihmeessä sitten pitäisi tulla "pakotettuna".

Vierailija
1199/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt varmaan kaikki mahdolliset "kissaa ei viitsi jättää päiväksi yksin" -syyt ihan vaan siksi, että en kerta kaikkiaan jaksa juhlia. Enkä oikeastaan jaksa edes ihmisiä. Oikeastaan tuossa kissakortissa oli aina edes se totuuden siemen, että olin kieltämättä paljon mieluummin kissan kanssa kotona. Joskus tietyissä juhlissa oli/on ollut sellaista porukkaa, että eihän ne edes olisi välttämättä huomanneet minun poissaoloa kun se ryhmädynamiikka on sen verran äänekästä jo muutenkin. Mutta kissa huomaa poissaolon. <3

Vierailija
1200/1454 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisar aikoinaan ilmoitti, etteivät voi tulla tyttäremme lakkiaisiin, koska poika valmistuu ammattikoulusta ja pitävät juhlat.

En sitten tiedä pitivätkö juhlia, koska ketään miehenpuolen sukulaisia ei ollut sinne kutsuttu.

Luulen, että eivät vain halunneet tulla . Matka ei olisi ollut ongelma koska välimatkaa on vain alle 10 km.

Minä laitoin tähän alapeukun, koska eihän tuo ole tekosyy, jonka miehesi sisar kertoi. Olisihan se ollut aika outoa, jos he olisivat sivuuttaneet oman lapsensa valmistujaiset tullakseen teidän lapsenne juhliin.

Ja ymmärrän senkin miksi he eivät olleet kutsuneet miehesi sukulaisia juhliinsa, koska teillä oli juhlat samaan aikaan. He tiesivät, että" kaikki" arvostavat enemmän ylioppilasta, kuin amiksesta valmistunutta, ja haluavat paremmin tulla teidän juhliinne. (Minä olen toista mieltä.)

Ehkä jättivät kutsumatta ihan huomaavaisuuttaan,eikä haitannut vaikka vieraita ei kävisi kovin monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan