HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Ei ole tarvinnut mennä kun hakkasin kaikki paikalla olijat
Kiukaankorjaaja tulee (sunnuntaina).
Sanoin kaverille että mulla olisi synttärit...
"Voi harmi, ei me kyllä päästä silloin kun meillä on matka tulossa."
Ihan hyvä tekosyy, paitsi etten ollut maininnut vielä juhlieni päivämäärää.
No, tuli selväksi ettei hän halua tulla synttäreille, joten ensi kerralla en vaivaudu kutsumaankaan.
Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
Ei kenenkään " pidä" antaa lahjaa, jos ei halua, eikä edes mene häihin
Vierailija kirjoitti:
Pitää leikata nurmikko 2 x viikossa. Ei ehtineet eläkeläiset meille täysihoitoon ja tutustumaan lapsenlapsiinsa.
Huom, ei ollut lastenvahtipesti, koska olin itsekin kotona ja olisin hoitanut kaiken.
Jotenkin ottaa yhä päähän vaikka tuo tapahtui 20 vuotta sitten. Ja siinä kohtaa sarkastisesti huvitti, kun isovanhemmat alkoivat valittaa, etteivät koskaan näe lapsenlapsiaan.
Kun ei mitään sidettä päässyt syntymään, koska se nurmikonleikkuu.
Ihmisillä on yllättävän paljon näitä henkisiä esteitä ja kaavoja, joiden mukaan kulkevat. Ei voi ja ei pysty kun pitää sitä sun tätä. Henkinen köyhyys ja laiskuus taustalla. Ovat kuitenkin valintoja ja jostain syystä halusivat tuossakin tapauksessa toimia mielummin noin.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.
Tuohan on ihan hyvä syy.
Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä.
Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan hyvä syy.
Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä.
Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi.
Ja en siis todellakaan mennyt sinne, en tiedä montako tonnia olisi matkaan mennyt.
Meillä jätti isoäiti tulematta nuoremman lapsen rippijuhliin, koska "vastahan minä siellä kävin" eli oli vuosi sitten tullut esikoisen rippijuhliin.
Kaveriltani "mä en nyt pääse, koska "Mikkoa" väsyttää." Hämmennyin, koska olin kutsunut ainoastaan kaverini, en hänen poikaystäväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan hyvä syy.
Ja en siis todellakaan mennyt sinne, en tiedä montako tonnia olisi matkaan mennyt.
Joo mullaki sisko piti 30-v synttärit Sveitsissä (On sukulaisia siellä) niin eihän mulla ollu varaa eikä aikaa sinne matkustaa. Nyt on tulossa hänen 40-v synttärit uutenavuotena. Sinne on pakko päästä, matkaa on reilu 200km,ilmainen majoitus. Pitää vaan joku lahja ostaa, tai antaa rahaa vähän. Ja omat juomat pitää ostaa. Oon pystyny nyt säästämään kun on ollu aikaa ja hyvissä ajoin tiedossa millon juhlat on. Se ärsyttää jos joku kutsuu juhliin liian lyhyellä varoitusajalla. Syksyllä oli myös hautajaiset, piti ajaa noin 500km yhteen suuntaan. Oli kolme viikkoa aikaa valmistautua. Piti puvut hommata ja kukkalaite.. Se oli pakollista, kun oma mummu oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaveriltani "mä en nyt pääse, koska "Mikkoa" väsyttää." Hämmennyin, koska olin kutsunut ainoastaan kaverini, en hänen poikaystäväänsä.
Varmaan näitä, jotka eivät kestä olla hetkeäkään erossa poikakaverista, ja olettavat että kaikki kutsut ovat molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperhe oli kutsuttu meidän lapsen syntymäpäiville. Saman päivän aamuna perheen äiti ilmoitti, että heille on nyt vatsatauti iskenyt, eivätkä valitettavasti pääse juhlimaan. No ok, pikaisia paranemisia sinne sitten.
Seuraavana päivänä yllätyin, kun saman perheen isä tuli meille hakemaan mieheltäni tavaraa x ihan hyväkuntoisena, eikä maininnut mitään vatsataudista. Kysyin huolestuneena perheen vointia ja hän hieman kummeksuen vastasi, että öö hyvin heillä voidaan. Ei tainu olla vatsatautia, vaan eihuvitatautia. Otettiin vinkistä vaari, eikä kutsuttu heitä enää.
Mulla on yksi lyhytjänteinen sukulainen, kutsuu vähän painostaen käymään ja vaikka ei huvittaisi, on luvattu mennä. Sitten aamulla tuleekin viesti, että meillä on lapset mahataudissa, mutta tervetuloa vain, jos haluatte. Monesti on saanut huokaista helpotuksesta, kun ei tarvitsekaan lähteä ja kutsuja tarjoaa tekosyyn itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperhe oli kutsuttu meidän lapsen syntymäpäiville. Saman päivän aamuna perheen äiti ilmoitti, että heille on nyt vatsatauti iskenyt, eivätkä valitettavasti pääse juhlimaan. No ok, pikaisia paranemisia sinne sitten.
Seuraavana päivänä yllätyin, kun saman perheen isä tuli meille hakemaan mieheltäni tavaraa x ihan hyväkuntoisena, eikä maininnut mitään vatsataudista. Kysyin huolestuneena perheen vointia ja hän hieman kummeksuen vastasi, että öö hyvin heillä voidaan. Ei tainu olla vatsatautia, vaan eihuvitatautia. Otettiin vinkistä vaari, eikä kutsuttu heitä enää.
Mulla on yksi lyhytjänteinen sukulainen, kutsuu vähän painostaen käymään ja vaikka ei huvittaisi, on luvattu mennä. Sitten aamulla tuleekin viesti, että meillä on lapset mahataudissa, mutta tervetuloa vain, jos haluatte. Monesti on saanut huokaista helpotuksesta, kun ei tarvitsekaan lähteä ja kutsuja tarjoaa tekosyyn itse.
Mikähän tuossakin on takana? Alkoholismia tms., että elämänhallinta ei oikein tahdo toimia?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua oikeastaan haittaa mitkään huonot tekosyyt. Mielelläni hyväksyn huononkin selityksen, koska jos henkilö ei ole tulossa, ymmärrän, että hänen täytyy säilyttää kasvonsa jollain tavalla. Jos hän ei halua kertoa todellista syytä, sitten pitää kuitenkin kieltäytyä jollain tavalla. Minulle riittää mikä tahansa syy.
Entäs kutsujan kasvot? Arvostan rehellisyyttä, mutta eikö sekin toisaalta voi olla kutsujalle kasvojen menetys muiden silmissä, jos joku tärkeä (esim. läheinen tai läheisenä pidetty) kutsuttu jää pois tosi heppoisin perustein tai surkealla tekosyyllä?
Moni onkin maininnut tämän "Juhlitaan sitten joskus toiste"-ilmiön.
Joltain hyvin läheiseltä, esim. sisarukselta, sen vielä sietäisin, kun kuitenkin tiedän että nähdään.
Mutta joku etäisempi sukulainen tai kaveri on jo eri juttu. Milloinhan se "toiste" sitten on, joskus kun kaverille sattuu sopimaan, vai ei koskaan?
Minulle järjestettiin useamman päivän rippijuhlat, kun ei kaikki päässeet tulemaan. 3 päivää vieraita, tarjoomukset pöytään, mekko päälle ja kättelemään. Voihan sen niinkin tehdä, mutta oli varmaan vanhemmillekin raskasta leipoa niitä herkkuja ja siivota jäljet ja sitten heti uutta kehiin. En välttämättä itse tekisi tuota, jos olisi oma tytär kyseessä.
Pitää leikata nurmikko 2 x viikossa. Ei ehtineet eläkeläiset meille täysihoitoon ja tutustumaan lapsenlapsiinsa.
Huom, ei ollut lastenvahtipesti, koska olin itsekin kotona ja olisin hoitanut kaiken.
Jotenkin ottaa yhä päähän vaikka tuo tapahtui 20 vuotta sitten. Ja siinä kohtaa sarkastisesti huvitti, kun isovanhemmat alkoivat valittaa, etteivät koskaan näe lapsenlapsiaan.
Kun ei mitään sidettä päässyt syntymään, koska se nurmikonleikkuu.