Miksi lomarahojen leikkausta ei tehty kaikille?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään enää ei 10 vuoden jälkeen saa kunnallisella noita 30 lomapäivää vaan pelkästään 28. Vasta 15 vuoden jälkeen siis lomapäivien määrä kasvaa 28 päivästä 38 päivään. Todella kadehdittavaa!
Tämä on sanottu jo monta kertaa tässä ketjussa, mutta sanotaan nyt vielä kertaalleen selkosuomella:
Lomapäivien määrää ei voi suoraan verrata julkisen ja yksityisen välillä. Julkisella lauantaita ei lasketa lomapäiväksi (ts. kertyneitä lomapäiviä voi käyttää arkipäivinä, kun viikonloput on vapaita muutenkin), mutta yksityisellä lauantait kuluttavat kertyneitä lomapäivä, vaikka lauantai olisi muutenkin vapaa. Tästä seuraa se, että julkisella itse lomailuun jää kertyneillä 28 vuosilomapäivällä enemmän kuin yksityisellä 30 lomapäivällä.
Väännetäänkö lisää?
Kunta-alalla 3-vuorotyöntekijä voi olla töissä ma, ti, pe, la ja su. Sitten olla lomalla ma-su ja taas töihin ma. Lomapäiviä kuluu 5kpl ja lomaa on 7vrk.
Yksityisellä työntekijä on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Sitten lomalla ma-su ja takaisin töihin ma. Lomapäiviä kuluu 6kpl ja lomaa on 9vrk.
Miten tämä on reilua/epäreilua? Ota myös huomioon että kunta-alan työntekijän lomaa edeltävä su-työvuoro voi olla ilta ja päättyä esim klo 21.30. Tämä lyhentää itse lomaa vielä entisestään.
Voisin mielelläni laskea lomaviikon vievän 6kpl lomapäiviä jos taattaisiin että loma-aikaan sisältyisi myös edeltävä viikonloppu ja että perjantaina työt loppuisivat klo 16 mennessä. Tällöin itse loman pituus olisi vertailukelpoinen siihen kuluviin lomapäiviin. Vai suostuisitko itse työskentelemään su-ilta klo 21.30 asti ennen lomaasi?
Meinaatko, että yksityisellä puolella ei vuorotöitä tehdä? Vai meinaatko, että julkisella ei ole tasoitusvapaita ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään enää ei 10 vuoden jälkeen saa kunnallisella noita 30 lomapäivää vaan pelkästään 28. Vasta 15 vuoden jälkeen siis lomapäivien määrä kasvaa 28 päivästä 38 päivään. Todella kadehdittavaa!
Tämä on sanottu jo monta kertaa tässä ketjussa, mutta sanotaan nyt vielä kertaalleen selkosuomella:
Lomapäivien määrää ei voi suoraan verrata julkisen ja yksityisen välillä. Julkisella lauantaita ei lasketa lomapäiväksi (ts. kertyneitä lomapäiviä voi käyttää arkipäivinä, kun viikonloput on vapaita muutenkin), mutta yksityisellä lauantait kuluttavat kertyneitä lomapäivä, vaikka lauantai olisi muutenkin vapaa. Tästä seuraa se, että julkisella itse lomailuun jää kertyneillä 28 vuosilomapäivällä enemmän kuin yksityisellä 30 lomapäivällä.
Mistä saat julkiselle 28 lomapäväivää? Kuukausia on käsittääkseni edelleen 12 ja mm. minulle lomapäiviä kertyy alle 2 per kuukausi eli niitä tulee 12X1.9= 23 .
Noita patuja, joilla on mm. työsuhdetta yli 15 vuotta on todella harvassa - ei tällisiä uria nykyihmisillä enää ole.
Tarkista faktat ennenkuin valehtelet.En ole yllä oleva kirjoittaja, mutta hän käsittääkseni käytti 28 lomapäivää esimerkkinä, ei väittänyt että juuri sinulla olisi juuri 28 päivää lomaa.
Eri aloilla on eri lomakertymät, työkokemuksesta, vuorotyöstä ym. riippuen. Eikä niitä kertymiä voi vertailla, koska yksityisellä 30 lomapäivää on viisi viikkoa, julkisella kuusi. Siksi olisi parempi vertailla lomaviikkoja, jos pakko on vertailla.
Jos on pakko vertailla niin yksityisellä lomaviikko on 9vrk. Kunta-alalla 7vrk.
Yksityisellä lomaviikko alkaa pe klo 16 ja kunta-alalla töitä voi olla vielä esim su klo 21.30 asti.
Jos siis yksityisellä pidettäisiin kesälomaa 3 viikkoa eli 23vrk (3×7+2) ja kaksi viikon pätkää eli 18vrk (9+9) niin lomapäiviä tulee yhteensä 41vrk.
Kunta-alalla vastaavat 3vko+1vko+1vko ovat 21vrk+7vrk+7vrk eli 35vrk. Siihen sitten lisää ne "ylimääräiset" lomapäivät eli 3 lomapäivää (28-5×5) jotka oikeuttavat 4vrk lomaan eli yhteensä 39vrk lomaa.
Täten yksityisen 30 lomapäivää vastaa 41vrk lomaa ja kunnallisen 28 lomapäivää 39vrk lomaa. Kummalla olikaan pidemmät lomat?
Tästä vielä unohtui se että työpäivä ennen lomaa tosiaan yksityisellä loppuu klo 16 ja kunnallisella voi olla vaikka sinne klo 21.30 asti eli siinäkin yksityinen "voittaa" vielä sen illan verran loma-aikaa.
Olen ollut yksityisellä 15 vuotta, enkä kyllä koskaan ole kuullut, että lomaa edeltävä työpäivä päättyisi klo 16. Ja ensimmäinen lomapäivähän on vasta maanantai, vuorokierrosta riippuu, onko viikonloppu vapaa vai kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetäänkö lisää?
Kunta-alalla 3-vuorotyöntekijä voi olla töissä ma, ti, pe, la ja su. Sitten olla lomalla ma-su ja taas töihin ma. Lomapäiviä kuluu 5kpl ja lomaa on 7vrk.
Yksityisellä työntekijä on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Sitten lomalla ma-su ja takaisin töihin ma. Lomapäiviä kuluu 6kpl ja lomaa on 9vrk.
Miten tämä on reilua/epäreilua? Ota myös huomioon että kunta-alan työntekijän lomaa edeltävä su-työvuoro voi olla ilta ja päättyä esim klo 21.30. Tämä lyhentää itse lomaa vielä entisestään.
Voisin mielelläni laskea lomaviikon vievän 6kpl lomapäiviä jos taattaisiin että loma-aikaan sisältyisi myös edeltävä viikonloppu ja että perjantaina työt loppuisivat klo 16 mennessä. Tällöin itse loman pituus olisi vertailukelpoinen siihen kuluviin lomapäiviin. Vai suostuisitko itse työskentelemään su-ilta klo 21.30 asti ennen lomaasi?
Et sinä voi "lomaa" laskea noin.
Yksityispuolen ihmisen lomaan ei lasketa edeltävää viikonloppua. Lomaviikko syö 6 pv lomapotista ja sillä hän saa yhden kalenteriviikon = 7 pv lomaa.
2 viikon ajanjaksolla sun kuntatyöntekijäsi tekee 5 pv töitä ja on vapaalla 9 vrk, kuten yksityispuolenkin työntekijä, mutta kuntatyöntekijältä kuluu siihen vain 5 lomapäivää, yksityispuolen lomailijalta 6.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa muten vaikea on pirkko perushoitajan ja matti vahtimestarin käsittää sitä, että julkisen menojen on vain pienennettävä.
Tämän on tapahduttava tehostamalla ja/tai suoria kuluja pienentäen. Palkat on iso osa.Yksityisen puolen palkaukseen valtion ei pidä puuttua. Siellä kannattavuus hoitaa asian luonnollisesti.
On myös järjetöntä pitää julkisen kulurakenne ennallaan ja kiristää esimerkiksi tuloveroa. Tuloveron kiristys vähentää ostovoimaa ja sitä kautta kulutus ja palveluiden käyttö pienee. Tämähän tarkoittaa lisää työttömyyttä = enemmän kuluja ja vähemmän verotuloja julkiselle puolelle.
Kierre taas valmis.
Ei vaan yksityistämällä! Asiakkaat maksamaan enemmän itse, jolloin esim. yhden työssäkäyvän aikuisen ja lapsia kotona hoitavan 2-lapsinen perhe ei saisi käytännössä mitään nykypalveluja, koska ei ole varaa maksaa. Mutta se on oma valinta, koska yksityisellä puolella kannattavuus tulee siitä, että saadaan laskuttaa asiakkaalta todelliset kulut ja vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat julkiselle 28 lomapäväivää? Kuukausia on käsittääkseni edelleen 12 ja mm. minulle lomapäiviä kertyy alle 2 per kuukausi eli niitä tulee 12X1.9= 23 .
Noita patuja, joilla on mm. työsuhdetta yli 15 vuotta on todella harvassa - ei tällisiä uria nykyihmisillä enää ole.
Tarkista faktat ennenkuin valehtelet.En ole yllä oleva kirjoittaja, mutta hän käsittääkseni käytti 28 lomapäivää esimerkkinä, ei väittänyt että juuri sinulla olisi juuri 28 päivää lomaa.
Eri aloilla on eri lomakertymät, työkokemuksesta, vuorotyöstä ym. riippuen. Eikä niitä kertymiä voi vertailla, koska yksityisellä 30 lomapäivää on viisi viikkoa, julkisella kuusi. Siksi olisi parempi vertailla lomaviikkoja, jos pakko on vertailla.
Yksityisellä lomaviikko alkaa pe klo 16 ja kunta-alalla töitä voi olla vielä esim su klo 21.30 asti.
Jos siis yksityisellä pidettäisiin kesälomaa 3 viikkoa eli 23vrk (3×7+2) ja kaksi viikon pätkää eli 18vrk (9+9) niin lomapäiviä tulee yhteensä 41vrk.
Kunta-alalla vastaavat 3vko+1vko+1vko ovat 21vrk+7vrk+7vrk eli 35vrk. Siihen sitten lisää ne "ylimääräiset" lomapäivät eli 3 lomapäivää (28-5×5) jotka oikeuttavat 4vrk lomaan eli yhteensä 39vrk lomaa.
Täten yksityisen 30 lomapäivää vastaa 41vrk lomaa ja kunnallisen 28 lomapäivää 39vrk lomaa. Kummalla olikaan pidemmät lomat?
Tästä vielä unohtui se että työpäivä ennen lomaa tosiaan yksityisellä loppuu klo 16 ja kunnallisella voi olla vaikka sinne klo 21.30 asti eli siinäkin yksityinen "voittaa" vielä sen illan verran loma-aikaa.
Tämä selittikin sen, miksi kouluilla ja kunnanvirastoilla ole ristin sielua perjantai-iltapäivisin. Ne tulevatkin sinne kaikki sunnuntai-iltana lomaa odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen fakta: ne henkilöt joilta lomarahoja leikattiin VÄLIAIKAISESTI, 2017 -2019, saavat lomarahoja kahdeksan viikon loma-ajalta. Yksityisellä sektorilla työskentelevät, ihan yhtä pienipalkkaiset saavat lomarahoja vain viittä viikkoa vastaavalta ajanjaksolta. Sen lisäksi että lomarahahat on muhkeat sitä LOMAA, eli aikaa jolta saa palkkaa tekemättä yhtään mitään on kolme viikkoa enemmän kuin muilla ihmisillä. MIKSI SILTÄ AJATA PITÄISI SAADA JOPA TUPLAPALKKA?
Lomaraha ei ole sama asia, kuin loma-ajanpalkka. Lomaraha ei ole lakisääteinen, eikä sitä kaikki edes saa. Lomaraha on sama asia, kuin ns lomaltapaluuraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetäänkö lisää?
Yksityispuolen ihmisen lomaan ei lasketa edeltävää viikonloppua. Lomaviikko syö 6 pv lomapotista ja sillä hän saa yhden kalenteriviikon = 7 pv lomaa.
2 viikon ajanjaksolla sun kuntatyöntekijäsi tekee 5 pv töitä ja on vapaalla 9 vrk, kuten yksityispuolenkin työntekijä, mutta kuntatyöntekijältä kuluu siihen vain 5 lomapäivää, yksityispuolen lomailijalta 6.
Työvuorot saa tietää viikkoa ennen jakson alkamista. Jakso 3 viikon mittainen. Mitään lomamatkaa ei siis voi tilata kun ei tiedä onko vkl vapaa vai ei.
Useimmin lomamatkat alkavat vkl aikana ja takaisin tullaan sitten seuraavana vkl.
Ja väitätkö tosissaan että saat yhtä paljon rentoutua 9vrk katkeamattoman vapaan aikana kuin 7vrk aikana?
Muutenkin on syvältä että vuorot voivat olla 3 viikon jaksossa esim ma-aamu, ti-ilta, vapaa, to-aamu, pe-su yövuorot (2kpl), vapaa, ti-ilta, ke-aamu, to-pe vapaa, la-aamu, su-aamu, ma-aamu, ti-ilta, vapaa, to-aamu, pe-ilta, la-aamu ja su vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetäänkö lisää?
Työvuorot saa tietää viikkoa ennen jakson alkamista. Jakso 3 viikon mittainen. Mitään lomamatkaa ei siis voi tilata kun ei tiedä onko vkl vapaa vai ei.
Useimmin lomamatkat alkavat vkl aikana ja takaisin tullaan sitten seuraavana vkl.
Ja väitätkö tosissaan että saat yhtä paljon rentoutua 9vrk katkeamattoman vapaan aikana kuin 7vrk aikana?
Muutenkin on syvältä että vuorot voivat olla 3 viikon jaksossa esim ma-aamu, ti-ilta, vapaa, to-aamu, pe-su yövuorot (2kpl), vapaa, ti-ilta, ke-aamu, to-pe vapaa, la-aamu, su-aamu, ma-aamu, ti-ilta, vapaa, to-aamu, pe-ilta, la-aamu ja su vapaa.
On syvältä varmasti, muttei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, onko työnantaja kunta vai yksityinen. Vuorotyö nyt on tuollaista, ja sitä kompensoidaan vähän vuorolisillä. Tiedän itsekin, kun olen vuorotöissä yksityisellä puolella.
Hyvänä puolena ovat sitten arkivapaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaaat omenoita ja perunoita. Eli yksityisen toimistotyötä julkisen 3-vuorotyöhön. On julkisellakin puollella paperinpyörittäjiä ja yksityisellä 3-vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa leikattiin lomarahoja eikä ulla ole mitään kahdeksan viikon lomaa, 30 päivää vaan. Olisivat leikanneet sitten vaan pitkälomalaisilta :(
Mulla 28 lomapäivää ja olen jo 9 vuotta ollut samassa työpaikassa.
Ärsyttää kun porukka kuvittelee että kaikilla olisi heti se 38 lomapäivää vaikka todellisuudessa ensimmäiset 10 vuotta lomapäiviä on vain 28 (yksityisellä 30). Täten siis ensimmäisten 10 työvuoden aikana jää yhteensä 20 lomapäivää saamatta. Sitten työskennellään vielä 5 vuotta sillä 30 lomapäivällä ennen kuin nuo pidemmät lomat alkavat. Siinä kohtaa sitten ensimmäiset 2,5 vuotta (20÷8=2,5) tasoitetaan kokonaislomamäärää. Pidemmät lomat siis ovat ajankohtaisia vasta 17,5 VUODEN työskentelyn jälkeen.
Lisäksi nämä pidemmät lomat tulivat PALKANKOROTUSTEN SIJASTA. Jos siis palkkaa nostetaan yhtä suurella prosentuaalisella määrällä kuin aikanaan jätettiin lomapidennysten vuoksi nostamatta niin sopii hyvin että leikataan lomista.
Lomarahojen leikkaaminen vain osalta on todella väärin. Tästä kärsivät pääasiassa vain pieni- ja matalapalkkaiset kuntatyöntekijät (esim sosiaali- ja hoitoala) koska suurin osa "isoista kihoista" ei kuulu työehtosopimusten piiriin ja työsopimuksiin kiky ei vaikuta mitenkään.
Tässä taas viedään kansaa kuin pässiä narussa. Uskotellaan että kiky koskettaisi kaikkia vaikka todellisuudessa kärsijöitä ovat kvtesin alaiset ja saajapuolella ovat isopalkkaiset johtajat. Työsopimuksen alaiset (johtajat yms) saavat veroalet jne mutta heidän etujaan ei leikata eikä työaikaa pidennetä. Tätä peitellään ja sen sijasta nostetaan vain esiin "pitkät lomat" kunta-alalla (ilman selitystä niiden alkuperästä) jolla saadaan kansa syyttelemään noita "itsekkäitä" kunta-alan työntekijöitä.
Voitaisiin ottaa äänestys siitä kuinka moni uskoo että lomarahaleikkaukset tosissaan jäisivät vain 3 vuotta kestäviksi. Muistuu jotenkin mieleen "väliaikainen" autovero..
Taas yksi valitusvirsi alkaa tällä perkeleen lomapäiväsumutuksella. Sinun 28 päivääsi on 5,6 viikkoa lomaa ja muiden 30 päivää on 5 viikkoa lomaa.
Muiden 30 päivää on aika usein 42 päivää, koska tälläkin palstalla unohdetaan säännöllisesti se, että iso osa palkansaajista saa edelleen pekkasvapaat. Valtiolla niitä ei saa.
Kerropa kuinka iso osa? En tunne ketään, joka saisi nykyään pekkasia. Sitä paitsi, niillä harvoilla pekkasia saavilla on pidempi työaika joka kompensoidaan niillä pekkasilla.
Omituinen ajatus, että jos sinä et tunne ketään pekkasia saavaa niin niitä ei varmaan edes ole. Minä taasen tunnen kahdeksan pekkasia saavaa, kaikki töissä erikokoisissa yksityisissä yrityksissä. Ajattelepas sitä. Sen sijaan en tunne yhtään aivokirurgia, joten ei heitä varmaan ole olemassakaan.
Meillä yksityisellä sektorilla on paikallisesti sovittu, että lomarahaa ei makseta kenellekkään firmassa. Lomarahahan on käytännössä ikivanha muinaisjäänne lomaltapaluurahasta. Ja miksi ihmeessä työnantajan pitäisi maksaa toisen lomailusta 50% extraa, että ei ole tekemässä töitä? No, itse nuorena jamppana ymmärrän tämän logiikan eikä haittaisi vaikka en saisi koskaan moista bonusrahaa.
Aika omituinen käsitys, että julkinen sektori ei ole tuottava. Eihän sen ole tarkoituskaan olla. Sehän tarjoaa palveluja, jotka ovat välttämättömiä. Sote-sotkussa sitten nähdään miten käy kun tärkeitä palveluja yksityistetään. Tuskin on halvempaa kuin verorahoin ylläpidetyt.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituinen käsitys, että julkinen sektori ei ole tuottava. Eihän sen ole tarkoituskaan olla. Sehän tarjoaa palveluja, jotka ovat välttämättömiä. Sote-sotkussa sitten nähdään miten käy kun tärkeitä palveluja yksityistetään. Tuskin on halvempaa kuin verorahoin ylläpidetyt.
Ei kysymys nyt siinä mielessä ole tuottavuudesta kuten tarkoitat. Kyse on siitä että kuka todellisuudessa tuottaa ne verorahat joilla julkinen sektori rahoitetaan. Julkinen sektori yksin ei tuota uutta rahaa, se vain kierrättää vanhaa josta häviää kierrosta koko ajan jolloin se ei yksin pysty toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Selusta on turvattava. Jos kaikki alunperin suunnitellut leikkaukset olisi toteutunut, minulle olisi ollut iso paukku kaikkineen.
Ei tee mieli äänestää keskustaa, kokoomusta (paitsi Saulia) ja perussuomalaisia, ei ainakaan hetkeen.
Kyllä se Saulikin kokoomukseen kuuluu ja ihan samoja kokoomuksen arvoja ajaa kuin muutkin ko. puolueeseen kuuluvat. Mikäli olet pienituloinen älä äänestä Saulia. Älä ainakaan minkään ulkonäön, vaatetus tyylin yms. älyttömän syyn takia. Tollaisen syyn takia äänestäminen on ihan sama kuin juutalaiset äänestäisi hitleriä vaan koska sillä on kiva parta.
On ihan sama mitä etuja yksityinen firma maksaa työntekijälleen, eikä kukaan voi sitä estää.
Julkinen on eri juttu koska heillä menot ylittävät kertymän mitä valtion tai kunnan kassaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
On ihan sama mitä etuja yksityinen firma maksaa työntekijälleen, eikä kukaan voi sitä estää.
Julkinen on eri juttu koska heillä menot ylittävät kertymän mitä valtion tai kunnan kassaan tulee.
Yksityinen puoli ei pystyisi toimimaan kuin hetken siten että tulos on pienempi kuin lainan tarve. Rahan pitää tulla joko tulona tai investointina. Lainalla voi olla hetken mutta sitten rahahanat menevät kiinni.
lomarahaton kirjoitti:
Meillä yksityisellä sektorilla on paikallisesti sovittu, että lomarahaa ei makseta kenellekkään firmassa. Lomarahahan on käytännössä ikivanha muinaisjäänne lomaltapaluurahasta. Ja miksi ihmeessä työnantajan pitäisi maksaa toisen lomailusta 50% extraa, että ei ole tekemässä töitä? No, itse nuorena jamppana ymmärrän tämän logiikan eikä haittaisi vaikka en saisi koskaan moista bonusrahaa.
Kerrankin joku järkevä täällä.
Olen itsekin yksityisellä puolella. Saan lomarahaa. Onhan se kiva saada toki ylimääräistä olemalla lomalla. Siis tekemättä työtä.
Toki otan vastaan, mutta voin tarvittaessa luopuakin. Ymmärrän sen hyvin.
Yksityisellä puolella on isommat palkat väite ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi lähihoitajat tienaa paremmin kunnalla töissä ollessaan kuin yksityisellä. Lisäksi työnkuva yksityisellä on sellainen, että siihen voi kuulua ruuanlaitosta siivoukseen saakka sitä hoitotyötä. Eli yövuorossa esim. valmistellaan seuraavan päivän ruuat. Kunnalla ei ikinä lähihoitajat siivoa tai tee yövuorossa ruokia. Siellä lähihoitaja on lähihoitaja, siivoojat ja keittäjät on erikseen tai ruoka tulee muualta.
Työaika monessa valtion virastossa on 7 tuntia ja 15 minuuttia päivässä. Lisäksi eräässäkin suuressa valtion yrityksessä saa joka viikko harrastaa 2 tuntia liikuntaa työajalla. Toisessa vielä suuremmassa lounas kuuluu työetuihin ja lisäksi mm. hammashoito. Työaika tässä jälkimmäisessä paikassa on vain 7 tuntia per päivä.
Minä olen yksityisellä. Työaika 7 h 30 minuuttia per päivä. Lomaa tasan viisi viikkoa vuodessa. Lomarahoja ei saa vaihtaa vapaaksi, vaikka haluaisi. Kikyn myötä tuli 24 tuntia lisää ilmaista työtä eli mm. helatorstai oli normityöpäivä. Pekkasista en ole edes kuullutkaan.
En ymmärrä valitusta. Jokainen on vapaa etsimään itselleen työnantajan, jolla on varaa maksaa.
Meillä ruokis on tunnin mittainen, ja sen ajalta maksetaan palkkaa. Lounassetelit tulevat palkan päälle, eli jos ottaa lounareita, maksetaan kuukausipalkan päälle sen verran rahaa, että se kattaa verotettavan etuuden ennakonpidätyksen. Palkallisesta lomastakin voi neuvotella. Työkaveri esimerkiksi taloon tullessaan neuvotteli, että hänellä on heti täydet lomat vaikka oikeasti ne ei ole vuosilomalain mukaan kertyneet. Mutta työnantaja maksaa ja kaikki on hyvin.
Työajalla saa myös opiskella omaehtoisesti ja harrastaa valitsemaansa liikuntaa 6 tuntia viikossa. Palkka juoksee siltä ajalta.
Meidän alalla ei muuten ole yleissitovaa tessiä.
No paskapuhetta. Kaikki yksityisellä puolella töitä tekevät kun saavat sen palkkansa ja bonuksensa ja maksavat siitä verot, niin jo vain se hyödyttää ihan kaikkia. Ilman "ahneita" sijoittajia/omistajia ei olisi mitään firmaa ollenkaan.
Julkisella puolella on lisäksi todella paljon karsittavaa ja tehostettavaa.