Vierailija

Kai nyt jokainen opetetaan sen verran vastuuta kantamaan, että tavallisimmat siivoukset, pyykinpesut ja ruoanlaitot tulee hoidettua, kun muut ovat töissä. Onhan se nyt paljon helpompaa kuin kesätöissä oleminen.

• ylös 4
  • alas 14

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun teinit tekee ihan samoja hommia kesällä kuin talvellakin.

Eli?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksat teinille palkkaa?

Saman verran kuin minulle itselleni maksetaan kotitöistä.

Vierailija

Teinit lomailee, niinkuin itsekin kesällä. Koti ei ole työmaa meillä, onneksi. Se tekee kuka, ehtii,  jaksaa ja viitsii, vuorotellen ja yhdessä.

• ylös 17
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teinit tekee ihan samoja hommia kesällä kuin talvellakin.

Eli?

Pesevät pyykkinsä, tekee vuorollaan perheelle ruokaa, ulkoiluttaa koirat vuorollaan, trimmaavat ne tarvittaessa, pitävät huoneensa siisitinä yms. Mitä nyt teinit joutuvatkin tekemään kotona. Kesällä ei tarvitse yhtään enempää suorittaa.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Ei tee muutenkaan mitään, joten yllättäisi suuresti jos tekisi kesälläkään. Kahden vuoden päästä saa muuttaa omilleen. Ei tule ikävä. Ja tuskin tulee pärjäämään elämässään. Kaikki on kokeiltu, mutta isän geenit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huoltajana velvollisuus huolehtia mm. teinisi ruokkimisesta ja vaatetuksesta ja sinulle maksetaan sitä varten lapsilisää (jos teini alle 17).
Jos ulkoistat vaate -ja ruokahuollon teinille niin sitten on kohtuullista maksaa hänelle siitä.

Vierailija

Palkkaa ei makseta kenellekään kotitöiden tekemisestä. Kotityöt kuuluu kaikille talouden asukkaille. Meidän teinit tekee kyllä kotitöitä, vaikka heillä olis kesätöitäkin. Yleensä tekevät kaiken jo heti aamusta, että pääsevät sitten omille teilleen loppupäiväksi. Nää asiat täytyy opettaa jo pienestä pitäen ja vaan sinnikkäästi pitää niistä kiinni kunnes asiasta tulee rutiini ja itsestäänselvyys. Meidän teinit on 17v tyttö ja 15v poika.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tee muutenkaan mitään, joten yllättäisi suuresti jos tekisi kesälläkään. Kahden vuoden päästä saa muuttaa omilleen. Ei tule ikävä. Ja tuskin tulee pärjäämään elämässään. Kaikki on kokeiltu, mutta isän geenit.

Kertoisitko tarkemmin että mitä kaikkea on kokeiltu?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole teini sinun perheessä.

Onneksi et ole teini minun perheessäni, jos tämä järkytti sinua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huoltajana velvollisuus huolehtia mm. teinisi ruokkimisesta ja vaatetuksesta ja sinulle maksetaan sitä varten lapsilisää (jos teini alle 17).
Jos ulkoistat vaate -ja ruokahuollon teinille niin sitten on kohtuullista maksaa hänelle siitä.

Viikkoraha on olemassa, kotitöistä ei makseta.

Vierailija

Meillä huolehtii sen verran, että kun tullaan kotiin talo on samassa kunnossa kuin lähtiessä. Eli omat pois. Välillä pyydetään että imurois tai tiskais päivällä. Se on kuitenkin sen teininkin koti ja 13-v osaa hyvinkin jo käyttää imuria ja napsauttaa koneen päälle.

Vierailija

Ei tee mitään, niinkuin muinakaan kesinä. Makaa sohvalla, tv on auki ja läppäri ja kännykkä päällä. Siinäpä se kesä menee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Viikkoraha on olemassa, kotitöistä ei makseta.

Aa, ymmärsin aluksi ettet antaisi teinille rahaa ollenkaan. Mutta tietenkin jos viikkorahaa saa niin ei pidä saada itselle kuuluvien kotitöiden tekemisestä ylimääräistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko tarkemmin että mitä kaikkea on kokeiltu?

Keskustelu, myös ulkopuolinen. (On muitakin ongelmia) On luvattu palkkaa/viikkorahaa kotitöistä. Ja myös otettu nämä pois koska ei tee kotitöitä. Jos on jotain luvannut eikä tee niin joutunut jäämään kotiin. Nyt on tosiaan luovutettu ja annetaan olla niinkuin on. Tosin edelleenkin on kotiintuloajat ja niitä noudattaa. (Ihmeellistä kyllä) Huoneensa kyllä siivoaa jos kavereita tulee. On tullut otettu koneet ja kännykät, mutta se nyt vähän sellasta että saattaa jossain vaiheessa vaikka esim. tiskata mutta huomattu ettei mikään toimiva ratkaisu pitemmän päälle.

Vierailija

Meidän tyttö lukee fysiikkaa koko kesän jotta pääsee lääkikseen sitten ensivuonna.
Ai niin, menee myös kesätöihin kauppaan.

-Eliittilukiolaisen eliittiäiti

Vierailija

Meidän teini ei paljoa noita tee. Käy kesälukiota ja autokoulua, lopun ajan saa lomailla. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.