Kuinka pitkä ponnistusvaihe teillä on ollut?!
Sehän se on ymmärtääkseni se vaihe millon tehdään " töitä" eli ponnistetaan?! Ymmärtääkseni avautumisvaihe ennen sitä on kivuliasta, mutta siinä ei tavallaan tehdä mitään, vai olenko ymmärtänyt oikein?! Korjatkaa jos olen väärässä! Itsellä ensimmäinen synnytys edessä joten siksi olen hieman tietämätön...!
emilda 38+6
Kommentit (70)
Eka synnytys 5,5h, ponnistusvaihe tuosta 10 min (käynnistetty synnytys)
toinen 7h15min, ponnistus 7min (käynnistyi itsellään supistuksilla)
18min tyttö painoi syntyessään 3420g
2min poika painoi syntyessään 3360g
4min poika painoi syntyessään 4315g
Toinen 2min.
Kolmas 2min.
Neljäs 1min.
Viides vielä edessä..
ponnistuksesta: eka lähdettiin tekemään ihan puun takaa, yritin sit kun piti ponnistaa (vaikkei ponnistuttanutkaan) työntää tuolla pimpsalla sitä ulos, sitä yritettiin ja opeteltiin siinä muutamia kertoja, ja tuntui ettei tulosta tule. olin kai ajatellu että ekös se kerta rykäisy riitä.. ;) sitten keskittyminen herpaantui, ja kätilö sanoi että nyt on hyvä supistus ponnista nyt! ja en ollenkaan miettiny vaan tein sitä vahingossa kuin suurinta kakka-läjää ikinä, ja ihan just samalla hetkellä kätilö sanoi että nyt nyt nyt on oikea suunta, tällä tavalla vaan jatkat, ja eipä siinä enää montaa kertaa tarvinnut enää ähistä.
toista tehdessä siis osasin jo ponnistaa, oli 1,3kg isompi vauva kuin esikoinen, mutta aika vain puolet.
eli kannattaa kokeilla eri tyyliä vaikka jos tuntuu että ei mitään tapahdu, kyllä se kätilö varmaan neuvoo.
Kätilön ponnistusohje oli: ponnista selkärangan suuntaisesti, vedä kunnolla sisään henkeä ja sitten henkeä pidättäen ponnistus niin kauan kuin jaksat. Vauva piti saada nopeasti ulos, joten siinä sitten kätilö ja lääkäri huusivat yhteen ääneen joka ponnistuksella " Jatka, jatka, älä vaan lopeta vielä!" . Ilman kannustusta en todellakaan olisi ponnistanut yhtä pitkään kerralla.. Ei mitään hajua, ehtikö näitä ponnistuksia olla monta yhden supistuksen aikana. Tosi kivuliasta oli etenkin loppuvaiheessa ja itsestä tuntui, että vauva ei liiku mihinkään, mutta kivut lakkasivat kuin seinään, kun vauvan pää oli ulkona!
Kokonaiskesto 9 h 22 min, josta ponnistusvaihe 10 min ja jälkeisvaihe 22 min.
eli kokonaiskesto 2h 45min ja ponnistusvaihe 4min! Helppo tosiaan siksi heittomerkeissä, että vaikka kaikki menikin erittäin hyvin, niin kivutontahan se ei ollut -siis avautumisvaihe. Ponnistusvaiheesta en oikein muistakaan mitään, muuta kuin, että tuli tunne, että pitää " karjua" ... ;0) Mut ei tehnyt kovastikaan kipeää. Niin ja mitään kipulääkettä en ehtinyt saada (tunnissa avauduin 7cm) ja 2 tikkiä ommeltiin (siis ilman epparia). Hyvät muistot ja kaunis tyttö (nyt 6kk) jäi.
Pistää vaan miettimään, mitenkäs sitten, jos meille joskus suodaan toinen lapsi... Lääkärin mukaan ei kannata yrittääkään mitään puudutteita, jos kerran " synnytän näin" .
Aika laskettu siitä, kun todella aloin ponnistaa. Ponnistusluvan sain kummassakin noin 15 min aikaisemmin, mutta silloin ei ponnistuttanut vielä ollenkaan, joten se aika käsittääkseni laitettiin vielä avautumisvaiheeseen. Eka synnytys 4 h 50 min kaikkineen ja toka 9 tuntia (tosin omasta mielestä toka myös tuon 5 tuntia, kun sen alkamisajan merkitseminen tuntui olevan vähän arpomista)
Esikko syntyi 34h " avautumisvaiheen" jälkeen,ja ponnistin 43min.
Kakkosen synnytys kesti 10h ja ponnistin 11min....
Lapsia en ainakaan vähän aikaan tee (lapsilla ikäeroa 1v5kk)
synnytykset sen verran rajuja.
Eka synnytykseni kesti n. 32 tuntia josta ponnistusta 10min.
Toka kesti n. 7 tuntia josta ponnistusta 8min.
Kolmas kesti n. 10 tuntia josta ponnistusta 6min.
Neljäs kesti n. 11 tuntia josta ponnistusta 3min.
Tansku & katras
Eka 60 min koko synnytys noin 14 h. Toinen 10 min synnytys noin 10 h
eka kesti kokonaisuudessaan 30 tuntia, lopulta leikkaukseen
toka 6 tuntia, ponnistus 15 min.
ekassa muistaakseni 45min
tokassa 15min
kolmannessa 2min
neljänessä?
Kohdunsuu 10 cm auki eli ponnistuslupa klo 21.30, lapsi syntyi klo 23.51. eli lähes 2,5 tuntia!!!! Papereihin merkittiin jostain syystä kestoksi reilu tunti, en tiedä miksi. Syynä kestoon oli tiellä törröttävä häntäluu, ahdas synnytyskanava ja lyhyt napanuora. Hilkulle meni etten olisi jaksanut enää yhtään!
Mulle jäi vähän kammo tuosta ponnistusvaiheesta, vaikka se ei varsinaisesti kivuliasta ollutkaan. En ole koskaan elämässäni tehnyt mitään läheskään niin rankkaa. Tuntui, että mtään ei tapahdu, vaikka kaikin ruumiin ja sielun voimin ponnistin. Vauva tuli hieman väärässä tarjonnassa, mikä varmaan vaikutti asiaan. Mukava huomata, että toinen kerta voi mennä jo selvästi nopeammin.
Koko synnytyksen kestoksi oli merkitty 11,5 h. Jos itse lasken ensimmäisestä osittaisesta vesien menosta, niin 18 tuntia.
Ei kyllä kestänyt niin kauaa.
Toisessa merkattiin 2min mutta ekalla ponnistuksella tuli.
esikoista ponnistin 45 minuuttia.
kakkonen on merkitty 5 min ja kolmas 3 min, vaikka molemmat oli kahden ponnistuksen pituisia.
Ponnistusvaihe kesti 19 min ja oli synnytyksen (esikoinen) rankin vaihe, mutta ei ylitsepääsemätön.
Ensimmäinen synnytys kesti kokonaisuudessaan 13h50min ja ponnistusvaihe kesti 24min ja toinen synnytys kesti 4h josta ponnistusvaihe kesti vain 2min..ekassa synnytyksessä käytin kohdunkaula puudutusta,mutta toisessa en ehtinyt ottamaan mitään koska kun saliin pääsin olin kokonaa auki ja piti heti ruveta ponnistamaan,vaikka samalla mulle puettii sairaala vaatteita päälle..