Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkä ponnistusvaihe teillä on ollut?!

28.03.2006 |

Sehän se on ymmärtääkseni se vaihe millon tehdään " töitä" eli ponnistetaan?! Ymmärtääkseni avautumisvaihe ennen sitä on kivuliasta, mutta siinä ei tavallaan tehdä mitään, vai olenko ymmärtänyt oikein?! Korjatkaa jos olen väärässä! Itsellä ensimmäinen synnytys edessä joten siksi olen hieman tietämätön...!

emilda 38+6

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hyvä laskusuuntaus on ollut. Saa nähdä miten tämä neljäs aikanaan masusta ulos tulee..

Vierailija
22/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö neuvoi ponnistamaan kolme-neljä kertaa supistuksen aikana. Se auttoi. (Lisäksi hän ilmeisesti oli jo valmiiksi puuduttanut alapään, sillä vauvan syntyminen ei tuntunut oikein missään, vaikka nirhaumaa tuli.)

Vauva olisi tullut kyllä ulos ilokaasumaskin kanssa ähräämällä ja karjahtelemallakin, mutta jäi voittajafiilikset kun sain fyysisen oivalluksen miten homma piti hoitaa.

" Oikein" (laiton lainausmerkkeihin, tarkoittaa minun kohdallani oikeaa, en usko että on olemassa universaalisti oikeaa tapaa) ponnistaminen on niin intensiivistä hommaa, että kaikki paine pitää kohdistaa siihen, yhtään ei riitä edes karjahteluun tai mihinkään muuhun puuhasteluun.

Minulla homma lähti kunnolla liikkeelle seuraavasti:

1. huomasin etteivät supistukset satu ainakaan niin paljon että tarvitsisin ilokaasua

2. lopetin tsemppikarjahtelun

3. sain kätilön ponnistusneuvon (ponnistaa 3-4 kertaa supistuksen aikana)

Tämän paremmin en osaa selittää, paitsi että ei ainakaan kannata ottaa asiasta paineita. Rento synnyttäjä on hyvä synnyttäjä. Minulla ei ollut synnytyksessä mitään paineita, kun raskaus oli jo viikon yliajalla ja eikä pitänyt edes olla käynnistymässä paitsi että sitten kun ihan yht' äkkiä pääsinkin synnyttämään, olin todella, todella iloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys: 1-7h ja ponnistus 2 tuntia 5 minuuttia, meinas kyllä usko jo loppua!

Toinen lapsi: keisarinleikkaus

Vierailija
24/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivusta en tiedä koska mulla epiduraali toimi todella hyvin! Mulla loppui supistukset sitten kokonaan ja vauva autettiin maailmaan mahan päältä painamalla :)

Sasuliini ja poitsu kohta 2 kk

Vierailija
25/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka synnytys kesti 6 tuntia ja 9 minuuttia, josta ponnistusvaihe jakkaralla 9 minuuttia. Lapsiveden menon jälkeen tuli muutama supistus 7 minuutin ja viiden minuutin välein, minkä jälkeen alkoi tulla kahden minuutin välein. Sairaalassa supistukset tuli välillä pitkäänkin peräkkäin, että käytännössä ei ollut lepihetkiä... lapsi todella halusi tulla pian maailmaan, kun oli vielä juuri koittanut laskettu hetki.

Vierailija
26/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein 2 tuntia ja sitten vauva otettiinkin imukupilla pois. Ja tämä oli siis minun kokemuksen mukaan kaikkein kivuliain vaihe synnytyksessä! Siitä jäikin aivan hirveät pelot. Toisessa synnytyksessä oli apuna spinaalipuudutus ja ponnistus kesti " vain" 40 minuuttia.

Vierailija
27/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoien oli kyseessä ja koko toimitus kesti virallisesti 13h 45min. Lapsivesien menosta laskettuna meni noin 18h ja tyttö oli maailmassa.

Vierailija
28/70 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko synnytys kesti 18 h ja ponnistusvaihe 2 h. 2 tunnin ponnistamisen jälkeen päädyttiinkin sitten sektioon. Vauva oli kasvotarjonnassa eikä asento muuttunut.

Vierailija
29/70 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä oli 25 min. Odoteltiin supistuksia ja täsmällisesti kätilön ohjeiden mukaan ponnistin. ponistus oli pitkä, kun mittaa sitä suhteessa hengitykseen. Nyt toinen synnytys tällä viikolla, ponnistusta 6 min. Erona edelliseen oli ettei kätilön tarvinnut " komentaa" , pikemminkin hän kehotti, että juuri tuollaisia pieniä ponnistuksia peräkkäin. Kun pää oli tullut, hän veti sen sen pois. Älä vedä, ai se sattuu. Ajattelin itse, että seuraavalla supistuksella ponnistan ja sitten loput ulos. Mutta tulihan se niinkin. Kipu oli lyhyt, vaikka vedettiin ja paikatkaan eivät revenneet.

Vierailija
30/70 |
01.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta se tuntui aika lyhkäseltä, kun avautumisvaihe kesti 36h, jota avitettiin sekä kalvojen puhkasulla että oksotosiinitipalla eli 20 minsaa kesti sitten ponnistusvaihe ja esikoispoika syntyi. pieni leikkaus välilihaan ja tuska on jo unohtunut. en kuitenkaan ihan vielä ole valmis uuteen koitokseen...tsemppiä sulle tulevaan, äläkä turhia stressaa!

sakura ja helmipöllö hugo

Vierailija
31/70 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tunti 18 min, koko synnytys n. 12 tuntia.

Vierailija
32/70 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko synnytys kesti 19h20min. pitkä oli muttei hirveen kivulias :) ponnistusvaihe kesti 58min. jouduin jotenkin ponnistaa vauvan aika ylhäältä..ainakin käsitin niin :D

olisin jo valmis menemää uudestaa ;)

nekkuli ja Ossi-poika 3kk n.2vko

Vierailija
33/70 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartin ponnistin esikoistyttöäni maailmaan ja koko synnytys kesti 8 tuntia.

Vierailija
34/70 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 min. Toinen synnytys kesti 8 h, josta ponnistusta merkittiin 2 min (tosin enempikin jarruttelin kuin ponnistin). Mulla toi avautuminen kestää aina ikuisuuden ja on ihan kamalaa. Toivottavasti nyt kolmannella kerralla ois taas hiukan lyhyempi avautuminen ja tommonen nopeahko ponnistus...

Vierailija
35/70 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko synnytyksen kestoksi merkattiin 10,5h ja ponnistusvaihe 54min. Tehokkaan pudendus (välilihan) puudutuksen ansiosta ponnistus ei ollut niinkään kivuliasta, rankkaa kylläkin! Kun kätilö alkoi puhua imukupista, sain jostain voimaa ponnistaa viimeisillä voimilla ja niin syntyi terve tyttö reilut vuosi takaperin. Toisen toivon syntyvän kuitenkin hieman nopeammin, nyt rv 22!

Vierailija
36/70 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kesto noin 14h josta ponnistusvaihe 14min. =)

37/70 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka synnytys 2 vuotta sitten 38min (tosin ponnistuslupa tuli yli tuntia ennen), toinen synnytys 2 viikkoa sitten 19min (ponnistuslupa 40min ennen syntymää). Ilmeisesti nuo ponnistusvaiheen ajat on siitä kun kätilö alkaa tosissaan ohjaamaan hommaa, ainakin niin järkeilin tällä kertaa?!

Vierailija
38/70 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esikoisen synnytys kesti yhteensä 4 h 35 min, josta ponnistusvaihe suunnilleen 40 minuuttia. Tuo tuntui kyllä mielestäni pitkältä ajalta, mutta myöhemmin olen ymmärtänyt, että ensisynnyttäjille puoli tuntia on aika tavallinen aika. Avautumisvaiheesta sen verran, että itseäni auttoi ainakin paljon se, että sain liikkua. Supistus- ja sydänkäyrän ottaminen sen sijaan oli kamalaa, kun piti maata kyjlellään ihan paikallaan.

Elokuuksi odottelemme toista syntyväksi, ja oli mukavaa huomata tästä ketjusta, että useimmilla ponnistusvaiheen kesto on lyhentynyt ekan ja tokan synnytyksen välillä rutkasti, jos tarjonta on ollut oikea.

Oikeasta ponnistustavasta en valitettavasti osaa sanoa, vaikka jotain ohjeita minäkin kätilöltä kyllä sain, en vaan muista, eikä tullut mitään suurta oivallusta. Ehkä Anna Wahlgren tai joku muu on verrannut ponnistamista siihen, miten puhaltaa kynttilän sammuksiin, mutta jotkut kätilöt taas tosiaan vertaa siihen, miten ulostettaessa ponnistetaan. Jälkimmäinen tosin tuntuu itsestäni epäloogiselta, koska eri reittiähän se vauva maailmaan tulee kuin kakka. Toivon kyllä itse oppivani tästä ponnistamisesta vielä lisää seuraavassa synnytyksessä.

Marja rv 20+1

Vierailija
39/70 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen n.30s. Solisluu murtuikin siinä rytäkässä ja tyttö oli ihan kasvot mustelmilla :(

Vierailija
40/70 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko synnytys kesti 4 tuntia. Avautumis vaihe 3,5 tuntia, ponnistus 24 minuuttia ja istukka syntyi tytön jälkeen 6 minuuttia myöhemmin.