Soijarouhe ja muut halvat ainekset, helppiä!
En ole ikinä ostanut tai valmistanut soijarouhetta. En muutenkaan osaa oikein kokata... Pastan osaan keittää, munakasta ja munakokkelia tehdä.
Nyt olisi tarkoitus säästää ruokakuluissa niin paljon kuin mahdollista. Olisiko jollain hyvää ohjetta jota myös itse kokeillut, että miten soijarouheesta saisi vaikka mahdollisimman halpaa makaronilaatikkoa, "jauhelihakastiketta" tmv.
Löydän kyllä paljon vegaanista ohjetta mutta niissä on sitten ne kalliit ja mystiset vegejuustot, munankorvikkeet, kasviskermat.
Tässä pitää tietää etten ole alunperin tehnyt jauhelihaversioitakaan noista kysymistäni sapuskoista! Olen siis aivan onneton keittiössä mutta osaan seurata yksinkertaisia ohjeita enkä ole nirso. Ainoa ruokarajoite on köyhyys.
Ketjua saa mun puolesta lainata kaikkeen halpisruokailuaiheeseen 👍
Kommentit (79)
Älä edes yritä.
Vaikea raaka-aine saada hyvänmakuista ruokaa vaikka olisi osaava kokki. Aloita helpoista ruoista ensin.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta kannattaa tehdä bolognese, eli haet vaan tavallisen bolognesen ohjeen ja vaihdat lihan soijarouheeseen. Kun osaat sen, etsi toinen ohje googlella hakusanalla soijarouhe resepti, ja harjoittelet sen.
Lähes syömäkelvotonta moskaa tulee noilla ohjeilla.
Turvota soijarouhe vaikka lihaliemessä tai muussa mausteisessa vedessä. Käytä muita aineksia ihan normaalisti. Miksi ihmeessä pitäisi laittaa vegejuustoa ja kasviskermaa, jos et halua?
Maku muuttuu tosi nopeasti. Vuoden päästä se soijarouhe maistiu "normaalilta" ja jauheliha on oudon ja tunkkaisen makuista, eikä sitä tee mieli syödä.
Vierailija kirjoitti:
Älä edes yritä.
Vaikea raaka-aine saada hyvänmakuista ruokaa vaikka olisi osaava kokki. Aloita helpoista ruoista ensin.
Miksi ruuan pitäisi olla hyvää? Ihan riittävän syötävän makuista saa kyllä aikaan mistä vaan. Jos suolaton vesikaurapuuro ei mene alas, niin et ymmärrä syömisestä mitään.
Paistinpannulle kaksi desiä soijarouhetta ja köntti voita tai reilu loraus öljyä. Rouhehan ei ruskistu, mutta paistelet öljyssä. Keitä pussi makaronia. Kippaa soijarouheet makaronien sekaan (kaadettuasi ensin ylimääräinen vesi pois). Halutessasi voit heittää sekaan esim. maustetun tomaattimurskan. Neljä annosta edullista ruokaa on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä edes yritä.
Miksi ruuan pitäisi olla hyvää? Ihan riittävän syötävän makuista saa kyllä aikaan mistä vaan. Jos suolaton vesikaurapuuro ei mene alas, niin et ymmärrä syömisestä mitään.
Kai sitä voi sitten ostaa vaikka koiran kuivamuonaa ja syödä sitä. Kylmää kaurapuuroa kaveriksi. Jos pelkkä halpa hinta ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta kannattaa tehdä bolognese, eli haet vaan tavallisen bolognesen ohjeen ja vaihdat lihan soijarouheeseen. Kun osaat sen, etsi toinen ohje googlella hakusanalla soijarouhe resepti, ja harjoittelet sen.
Lähes syömäkelvotonta moskaa tulee noilla ohjeilla.
Minusta taas tuo on hyvää perusruokaa. Lapsetkin tykkää. Varmaan yleisin ruoka, jota opiskelevat lapseni tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Paistinpannulle kaksi desiä soijarouhetta ja köntti voita tai reilu loraus öljyä. Rouhehan ei ruskistu, mutta paistelet öljyssä. Keitä pussi makaronia. Kippaa soijarouheet makaronien sekaan (kaadettuasi ensin ylimääräinen vesi pois). Halutessasi voit heittää sekaan esim. maustetun tomaattimurskan. Neljä annosta edullista ruokaa on valmis.
"ruokaa"
Erittäin vahvoissa lainausmerkeissä.
Paistan rouheen pannulla voissa niin, että tulee vähän paistetun makua.
Sitten ruokaan paljon enemmän mausteita, kuin normaalisti. Ei ole vaikeaa.
Ajattele soijarouhetta pahvina. Se on aika lailla mautonta, vähän kitkerää, suuntuntuma on kuin sammakonjaloissa. Siksi sitä pitää liottaa, maustaa, keittää ja paistaa ennen kuin sitä voi käyttää. Halpa raaka-aine, joka vaatii kalliit mausteet ja lisukkeet!
Itse käytän soijarouhetta kaikkiin ruokiin, mihin yleensä käytetään jauhelihaa. Siis kaalilaatikkoon, uunimunakkaaseen, makaronilaatikkoon, tomaattikastikkeeseen, mihin vaan. Lisään reseptiin n. 0,5dl enemmän nestettä, muuta ei tarvitse muuttaa. Toimii hyvin ja on edullista ja täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ruokaa"
Erittäin vahvoissa lainausmerkeissä.
Ei se, ettei kyseinen ruoka sinulle kelpaa tarkoita, etteikö se olisi aivan kelvollista syötävää :) Olen hyvätuloinen mutta kiireinen kasvissyöjä ja tuo resepti pelastaa arkeni.
Soijarouhe on lähes kaloritonta. Se kannattaa huomioida, että kaloreita pitää saada. Olen käyttänyt soijarouhetta jauhelihan jatkamiseen. Menin heikkoon kuntoon, kunnes hoksasin, että en ole oikeastaan syönyt mitään kolmeen päivään.
Sekoita soijarouhetta puuroon extra proteiiniksi.
Minä olen paahtanut kuivana soijarouheen voissa, öljyssä, sipulin kanssa, pippuria, savustettu paprikajauhe
Seuraavaksi olen lisännyt vettä ja lihaliemen plus tölkki tomaattimurskaa. Tämän mäskin kun panee makaronin kanssa sekaisin samassa paistokasarissa niin ihan syömäkelpoista.
Makaronin voi laittaa siihen samaan paistokasariin kypsymään. Voi sen valmistaa isossa kattilassakin.
Sit jos teet mureketta esim naudanjauhelihasta, niin voit lisätä siihen taikinaan soijarouheen kiehautettuna ja valutettuna sekaan.
Paras tapa soijarouheelle on laittaa paistinpannulle 2dl rouhetta ja 2-3dl kuumaa vettä ja lihaliemikuutio/mausteita. Neste imeytyy rouheeseen ja sitten oman maun mukaan voi paistaa sitä vähän tai enemmän että tulee rapeampaa. Siitä sitten makaronilaatikkoon, lasagneen, keittoon, tomaattikastikkeeseen jne.
Ei kannata jättää lihaa kokonaan pois välttämättä. Ruoasta saa edullisempaa kun korvaa vaikka kolmasosan jauhelihasta soijarouheella.
Esimerkiksi makaronilaatikko onnistuu tällä tavalla. Pelkkä soijarouhetta ja makaronia laatikko on aika ala-arvoinen makuelämys. Ruskistettu jauheliha on perinteisesti se mistä ruoan maku syntyy.
Meillä on käytetty näin helposti soijarouhetta:
Kattilaan 7 dl vettä kiehumaan. siihen sekaan pata-ainespussi (kuivatavarana vaikka karibianpata tai meksikonpata-aines pussi) Kuiva-ainespussissa on jo riittävästi valmiina mausteet.
Tähän sekaan 2 desiä soijarouhetta kuivana. Keitä hiljalleen 20 min.
Ja kelpaa kyllä hyvin. Annoksia tulee 4. Voit lisätä pari desiä enemmän vettä, niin sitten voit lisätä suoraan basmatiriisiä puoli desiä myös(karibianpataan)
Meksikonpataan kun lisäät pari desiä enemmän vettä, niin voit heittää lisäksi makaronia puoli desiä sekaan. Tulee riittoisampaa näin. Mausteita ei tarvitse lisätä.