Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?
Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ohjelman kolmesta julkkiksesta tulee mielestänne hienoin koti? Mitä mieltä olette talojen sisustusratkaisuista? Minkä asian olisitte kenties tehneet itse toisin? Mistä piditte eniten ohjelmassa? Mikä teitä ärsytti eniten sarjassa?
En katsonut kuin tuon viimeisen jakson jossa talot olivat valmiita. Rakentaminen on sen verran stressaavaa, ettei kiinnosta katsoa aiempia jaksoja rakennuttajien tuskailusta eri vaiheiden kanssa.
En tiedä oliko jakso kuvattu jotenkin oudosti, mutta en saanut taloista kovin selkeää kuvaa. Huoneet olivat ainakin Duudsonin ja Somettajan taloissa todella pieniä, jäi mm. mielikuva että sohva ja ruokapöytä tuskin mahtuivat kunnolla niille varattuun tilaan Somettajan talossa. Pesutilojakaan en kovin hyvin hahmottanut, hyvin mielenkiintoinen oli Duudsonin talossa maalämpöpumppu asuintilassa pelkän liukuoven takana. (Oma pumppu on eristetty omaan huoneeseensa kiviseinän taakse, ja kyllä se markkinaykkönen sen verran jyskyttää että ihmettelen todella tuota ratkaisua).
Haluaisin nähdä miltä noissa taloissa oikeasti näyttää sitten, kun asukkaan ovat asettuneeet koteihinsa kamojensa kanssa.
Ehkä katson jakson vielä uudelleen, ehkä en.
Jospa se Lauri muistaa piirtää sille maalämpöpumpulle paremman paikan seuraavaan koeprojektikohteeseensa jos ja kun Jarppi kehtaa mainita hänelle mahdollisista häiriöäänistä asunnossaan ;) Tai sit se oli vaan yks niistä sigamageista yksityiskohdista jotka tekevät Jarpin asunnosta persoonallisen
Ilmanvaihto ja ilmastointi tarkoittavat eri asiaa. Ilmanvaihto vaihtaa ilmaa huushollin sisällä ja ilmastointi jäähdyttää. Käsitteet tarkemmiksi. Onko autossa ilmanvaihto vai ilmastointi?
Vierailija kirjoitti:
Ilmanvaihto ja ilmastointi tarkoittavat eri asiaa. Ilmanvaihto vaihtaa ilmaa huushollin sisällä ja ilmastointi jäähdyttää. Käsitteet tarkemmiksi. Onko autossa ilmanvaihto vai ilmastointi?
Käsitteet kuntoon. Rakennuksissa ilmastointi ei suinkaan ole synonyymi jäähdytykselle vaan tarkoittaa ylipäänsä käsiteltyä tuloilmaa. Se voi olla myös esimerkiksi kosteutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitteet kuntoon. Rakennuksissa ilmastointi ei suinkaan ole synonyymi jäähdytykselle vaan tarkoittaa ylipäänsä käsiteltyä tuloilmaa. Se voi olla myös esimerkiksi kosteutettu.
Heh kylläpä täällä nyt viilataan pilkkua ;)
siiris kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa aina ihmetyttää, että tasaisin väliajoin joku kun näkee ulkomailla taloja, se tuo sen idean uutena/omanaan suomeen ja rakentaa tänne täysin sopimattoman talon, selittää jotain omaperäisyydestä ja kansainvälisyydestä jne ja sit se idea ei taas kerran toimi. Hyvänä esimerkkinä nuo tasakatot.
Niinpä ja valitettavasti tuo asenne ei rajoitu vain talonrakennukseen. Tuntuu, että nykyisin ihan kaikki on tehty aiemmin "väärin" ja siksi kaikki pitää uudistaa ihan vain uudistamisen ilosta. Ei ymmärretä, että ei asioita tehdä tietyllä tavalla vain siksi, että muita/uusia tapoja ei olisi hoksattu (ja jopa kokeiltu) aiemmin vaan siksi että nykymalli on se ainoa millä homma oikeasti hoituu. Varsin usein nämä omasta mielestään innovatiiviset on juuri niitä, joiden kapasiteetti ei riitä näkemään asioiden syy-seuraussuhteita ja sitä että muuttamalla yhden asian muuttuu yleensä kaikki muutkin. Siinä sitä sitten jälkeenpäin ihmetellään, miksi tämä kokonaisuus nyt ei nyt enää toiminutkaan ja homma levisi käsiin kun se aiemminkin toimi niin hyvin.
Kerrankin olen täällä jonkun kanssa samaa mieltä:) Osittain. Suomalainen rakentaminen on osoittautunut sekin sekundaksi vuosien varrella.
Meneeköhän se niin, ettei nähdä metsää puilta? Siis keskitytään esim likaa siihen miltä joku näyttää, mut unohtuu käytännöllisyys? Unohtuu nuo syy-seuraus suhteet? Vai onko niin, että tarkoituksella tahdään sekundaa, että onkorakennusalalle siirtynyt sama kun esin elektroniikkaan, eli tehdään jotain, joka hetken aikaa toimii ja kun hajoaa, niin täytyy ostaa uusi, korjata ei kannata?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi Laurin suunnittelemat kankaat olleet menestys Vallilalle? Mitäs pidätte kuoseista?
Tykkään siitä kliseisimmästä Sulka-kuosista. Jos sitä saisi polttoleikattuna ohuena kankaana, ostaisin sitä, ellen boikotoisi Vallilaa.
http://www.vallila.fi/kokoelmat/alvardag-x-vallila-erikoismallisto
Vähän ohis, mut... mä en oikein tajunnut, kun vallila on siirtänyt ne suositut kuosit nyt vaan verhoista mattoihin. Mun mielestä ne ei oikein toimi matossa, vai oonko mä ainoa joka ajattelee niin?
Eipä oo kyllä tehnyt mieli ostaa mitään vallilan juttuja enää, ton Bernerin sekoilujen takia, eikä oikein siksikään, kun niitä suosittuja kuoseja kierrätetään tuolleen. Miks ostaisin maton, jonka kuvioita oon jo vuosikaudet katsellut omissa/muitten verhoissa?Taitaa Vallilla olla tällä hetkellä yks boikotoiduimmista yrityksistä Suomessa.
Joo, mut johtuuko se tuosta Berneristä se boikotti? Mulla ainakin osittain. Mtut mua tympii ilman Berneriäkin se, että vallila vaan ottaa 5 vuotta sitten suositut kuosit ja nyt siirtää ne mattoihin.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat.
Joku kysyi, kenen talo on hienoin. Vaikea sanoa. Jos ei isäntä itse ole kuvassa mukana, on vaikea päätellä kenen tönössä ollaan. Eli en osaa sanoa, kenen talo on vähiten ruma.
Huoneet olivat kuvauksia varten stailattuja. Osa huonekaluista voi toki jäädäkin asukkaille. Jarppi puhui että heillä tulee poikien huoneeseen kerrossänky. Ei ollut, vaan parvi toisessa ja lastensänky toisessa.
Ela kävi teettämässä vauvalleen kehdon, mutta vauvan huoneessa oli kuitenkin aivan eri tyyppinen vauvansänky.
Stailaajalta oli kuitenkin unohtunut laittaa saunaan löylyvesikiulu ja kauha.
Kävin tutustumassa Alvardagin Tuusulan kohteeseen oikotiessä. Ensimmäisenä pisti silmään talon pohjapiirustuksessa sisääntulo. Huoneiston ulko-ovi ja varaston ovi eivät mahdu aukeamaan samaan aikaisesti. Aika hankalaa on roudata tavaraa sisältä varastoon ja toisin päin, kun koko ajan pitää avata ja sulkea ovia toistensa tieltä. Myös isompaan makuhuoneeseen kulku näytti todella ahtaalta. Pohjakuvassa oli piirretty jakkarat suoraan makuhuoneen oven eteen. Ei hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, kenen talo on hienoin. Vaikea sanoa. Jos ei isäntä itse ole kuvassa mukana, on vaikea päätellä kenen tönössä ollaan. Eli en osaa sanoa, kenen talo on vähiten ruma.
Huoneet olivat kuvauksia varten stailattuja. Osa huonekaluista voi toki jäädäkin asukkaille. Jarppi puhui että heillä tulee poikien huoneeseen kerrossänky. Ei ollut, vaan parvi toisessa ja lastensänky toisessa.
Ela kävi teettämässä vauvalleen kehdon, mutta vauvan huoneessa oli kuitenkin aivan eri tyyppinen vauvansänky.
Stailaajalta oli kuitenkin unohtunut laittaa saunaan löylyvesikiulu ja kauha.
Tarkka huomio :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noi Laurin suunnittelemat kankaat olleet menestys Vallilalle? Mitäs pidätte kuoseista?
Tykkään siitä kliseisimmästä Sulka-kuosista. Jos sitä saisi polttoleikattuna ohuena kankaana, ostaisin sitä, ellen boikotoisi Vallilaa.
http://www.vallila.fi/kokoelmat/alvardag-x-vallila-erikoismallisto
Vähän ohis, mut... mä en oikein tajunnut, kun vallila on siirtänyt ne suositut kuosit nyt vaan verhoista mattoihin. Mun mielestä ne ei oikein toimi matossa, vai oonko mä ainoa joka ajattelee niin?
Eipä oo kyllä tehnyt mieli ostaa mitään vallilan juttuja enää, ton Bernerin sekoilujen takia, eikä oikein siksikään, kun niitä suosittuja kuoseja kierrätetään tuolleen. Miks ostaisin maton, jonka kuvioita oon jo vuosikaudet katsellut omissa/muitten verhoissa?Taitaa Vallilla olla tällä hetkellä yks boikotoiduimmista yrityksistä Suomessa.
Joo, mut johtuuko se tuosta Berneristä se boikotti? Mulla ainakin osittain. Mtut mua tympii ilman Berneriäkin se, että vallila vaan ottaa 5 vuotta sitten suositut kuosit ja nyt siirtää ne mattoihin.
Omalla kohdalla boikotti johtuu nimenomaan tuosta Berneristä. Tuota kuosien kierrätystä harrastaa myös Marimekko, joten ei se Vallila siinä asiassa eroa juuri kilpailijoistaan. Ymmärrän kyllä närkästyksesi ;)
Vierailija kirjoitti:
Kertoo todella negatiivista Suomesta että amatöörisuunnittelija on saanut oman ohjelman telkkariin ja vielä niin perustavaa laatua olevalta alalta kuin rakentaminen. Ei kyllä ammattitaitoa kunnioiteta pätkääkään.
Yhtä hyvin voitaisiin tehdä ohjelma amatöörilääkäristä tai kortittomasta taksikuskista ja tämä ihan kirkkain silmin.
Onko tämä vitsi ?
-Musiikki puoli on täysin amatöörien talet kisojen tai youtube tähtien businesta ja ex trukkikuskeja
-Latiotanssin MM kisat tulee TV-9 La aamulla 08:30-09:30, mutta amatööri BB tähtien tanssi kisat tulee prime aikaan TV3 klo 18:00-22:00
-Näyttelijät on entisiä Hunks strippareita
-Poliitikot on entisiä urheilijoita ja muusikoita ja läänintaiteilijoita
Mutta arvostan noita kaikki kyllä 100 x enemmän kuin yhtäkään Suomalaista elävää arkkitehtiä, kaikki arkkitehtien tekemät hankkeet ovat suomessa olleet täysiä susia, budjetti ylittyy kymmenkertaisesti, viivettä tulee kertaa kaksi, verhoilut putoaa, katot vuotaa, on sekä kosteus että home vaurioita.
Ainoa mihin hyväksyn suomalaisen arkkitehdin on siitake-sieni-tehtaan suunnitteluun, ja silloikin tilaan siltä nykytaiteen museon tai konserttisalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo todella negatiivista Suomesta että amatöörisuunnittelija on saanut oman ohjelman telkkariin ja vielä niin perustavaa laatua olevalta alalta kuin rakentaminen. Ei kyllä ammattitaitoa kunnioiteta pätkääkään.
Yhtä hyvin voitaisiin tehdä ohjelma amatöörilääkäristä tai kortittomasta taksikuskista ja tämä ihan kirkkain silmin.
Onko tämä vitsi ?
-Musiikki puoli on täysin amatöörien talet kisojen tai youtube tähtien businesta ja ex trukkikuskeja
-Latiotanssin MM kisat tulee TV-9 La aamulla 08:30-09:30, mutta amatööri BB tähtien tanssi kisat tulee prime aikaan TV3 klo 18:00-22:00
-Näyttelijät on entisiä Hunks strippareita
-Poliitikot on entisiä urheilijoita ja muusikoita ja läänintaiteilijoita
Mutta arvostan noita kaikki kyllä 100 x enemmän kuin yhtäkään Suomalaista elävää arkkitehtiä, kaikki arkkitehtien tekemät hankkeet ovat suomessa olleet täysiä susia, budjetti ylittyy kymmenkertaisesti, viivettä tulee kertaa kaksi, verhoilut putoaa, katot vuotaa, on sekä kosteus että home vaurioita.
Ainoa mihin hyväksyn suomalaisen arkkitehdin on siitake-sieni-tehtaan suunnitteluun, ja silloikin tilaan siltä nykytaiteen museon tai konserttisalin.
Minkä alan ammattilainen olet itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuttaisi Tuusulaan. Autoille ei oo parkkipaikkoja vai? Eli vuokrata yhteisauto ja siitähän ei tule mitään.
Ainahan voi käyttää polkupyörää tai pyytää naapurilta kyytiapua.
Olihan tämä viimeinen kommentti sarkasmia? Olihan?
Löytyykö ne työpaikat Tuusulasta perheen molemmille aikuisille? Onko asuntokompleksi juna-aseman vieressä? Missä vaiheessa naapuri kieltäytyy kuskaamasta loisivaa poppanahattua? Maksun periminen kyydistä tekee siitä liiketoimintaa. Yhteiskäyttöautot ovat täyttä utopiaa ihmisten erilaisten tapojen vuoksi (toiset yksinkertaisesti pitävät autosta parempaa huolta ja kärsivät muiden välinpitämättömyydestä). Miten kauppareissut onnistuvat kehitysmaakassi jopon ohjaustangossa roikkuen? Tuo tuleva asuntokompleksi tuskin on supermarkettien läheisyydessä. Jos autottomuus pyritään sisäänrakentamaan vähentämällä parkkipaikkoja, miten isovanhemmat jne. viitsivät tulla käymään? Jos auton (todennäköisesti siis sähköauton) yhteiskäytöstä päästäisiinkin teoreettiseen sopimukseen, kuka siitä autosta oikeasti pitää huolta? Otetaan esimerkki, että olet menossa tärkeään tapaamiseen ja varannut auton sitä varten. Entäpä jos edeltäjä ei ole tankannut sitä, laittanut latauspistorasiaan tai vaikkapa sotkenut istuimen jäätelöllä? Tällainen saattaa vaikuttaa suhtautumiseesi naapuriin...että sellainen hippiyhteisö tällä kertaa.
saattoihan siinä itää pieni sarkasmin poikanen ;)
Mun mielestä tuo Alvardag nimi on aikalailla törkeä, koska kyllä siitä suurimmalle osalle ihmisiä tulee Alvar Aalto mieleen, tai ainakin jonkunlainen mielleyhtymä Alvar Aaltoon. Tuskinpa tuo nimi on vahingossa valittu, perusteltiinpa sitä miten hyvänsä.
Miksi Laurin talot on samanlaisia? No kun sillä on vaan yksi idea, jota sit pkkusen yritetään muokata. Että se siitä luovuudesta ja originellistä suunnittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Laurin talot on samanlaisia? No kun sillä on vaan yksi idea, jota sit pkkusen yritetään muokata. Että se siitä luovuudesta ja originellistä suunnittelusta.
Tuosta sun kommentista tulee mieleen Ismo Leikolan sketsi " kaikkien biisien kertosäe - muusikoiden suuri kusetus" ;) löytyy mm. youtubesta
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ohjelman kolmesta julkkiksesta tulee mielestänne hienoin koti? Mitä mieltä olette talojen sisustusratkaisuista? Minkä asian olisitte kenties tehneet itse toisin? Mistä piditte eniten ohjelmassa? Mikä teitä ärsytti eniten sarjassa?[/quote]
Teetkö aiheesta juttua/opinnäytetyötä, blogia vai jotain kilpailevaa tv-ohjelmaa, kun et kerro lainkaan omia näkemyksiäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa aina ihmetyttää, että tasaisin väliajoin joku kun näkee ulkomailla taloja, se tuo sen idean uutena/omanaan suomeen ja rakentaa tänne täysin sopimattoman talon, selittää jotain omaperäisyydestä ja kansainvälisyydestä jne ja sit se idea ei taas kerran toimi. Hyvänä esimerkkinä nuo tasakatot.
Niinpä ja valitettavasti tuo asenne ei rajoitu vain talonrakennukseen. Tuntuu, että nykyisin ihan kaikki on tehty aiemmin "väärin" ja siksi kaikki pitää uudistaa ihan vain uudistamisen ilosta. Ei ymmärretä, että ei asioita tehdä tietyllä tavalla vain siksi, että muita/uusia tapoja ei olisi hoksattu (ja jopa kokeiltu) aiemmin vaan siksi että nykymalli on se ainoa millä homma oikeasti hoituu. Varsin usein nämä omasta mielestään innovatiiviset on juuri niitä, joiden kapasiteetti ei riitä näkemään asioiden syy-seuraussuhteita ja sitä että muuttamalla yhden asian muuttuu yleensä kaikki muutkin. Siinä sitä sitten jälkeenpäin ihmetellään, miksi tämä kokonaisuus nyt ei nyt enää toiminutkaan ja homma levisi käsiin kun se aiemminkin toimi niin hyvin.
Siis tuo oli mun kommentin ajatus, sinä vain paremmin osasit sen muotoilla tekstiksi. (Siis ihan oikeasti, tämä on positiivinen kommentti eikä mitään sarkasmia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sun kommentista tulee mieleen Ismo Leikolan sketsi " kaikkien biisien kertosäe - muusikoiden suuri kusetus" ;) löytyy mm. youtubesta
Jospa se luulee, että taloja rakennetaan samoin kun tehdään biisejä. Vaikka olis ihan ok rakentaa useitakin samanlaisia taloja, niissä ei ole pakko olla sitä yhtä yhtä tai kahta pikku juttua joka on muutettu vähän erilaiseksi. Niinkun kahta prikulleen täysin samanlaista biisiä ei kannata tehdä, jotain on aina muutettava, vaik tekis version entisestä biisistä.
Minäkin pidin eniten siitä Sipen talosta. Siinä oli huomioitu kivasti myös talon ympäristö, kuten hyvässä arkkitehtuurissa kai kuuluisi tehdä. Jotenkin ne Laurin korupuheet sarjan aikana olivat pahasti ristiriidassa noiden toteutuneiden asuntojen kanssa. Ei millään pahalla.