Miksi Lauri Ylösen suunnittelemat talot on niin matalia?
Katsoin eilen Laurin talot ohjelmaa. ihmettelin ensin miksi asunnot oli kuvattu kameralla lähes maan tasolta, kunnes tajusin, että asunnothan on suunniteltu n.1,50 pitkälle ihmiselle. Itselleni tulisi ainakin ahtaanpaikankammo noissa asunnoissa. Jarpin asunnon makuhuoneet oli myös järkyttävän pienet. Asunnoissa oli muutenkin turhia käytäviä siellä täällä mikä tuntuu varsin epäekologiselta. Asunnot näytti ulkoapäin ihan 60-luvun omakotitaloilta. Mustan värin käyttäminen makuhuoneessa ihmetyttää.
Ihmettelin kuinka miehet kilpaa kehuivat asuntoja ohjelmassa ilman pienintäkään kritiikkiä.
Mitä mieltä olitte taloista?
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska Laurin otsa on niin korkea.
no perusteluhan se on tuokin
Sen harakansulka päässä pyyhkii katon mennessään. Mennessä yhdeltä puolelta ja tullessa toiselta. Aina on tiptop paikat.
Kertoo todella negatiivista Suomesta että amatöörisuunnittelija on saanut oman ohjelman telkkariin ja vielä niin perustavaa laatua olevalta alalta kuin rakentaminen. Ei kyllä ammattitaitoa kunnioiteta pätkääkään.
Yhtä hyvin voitaisiin tehdä ohjelma amatöörilääkäristä tai kortittomasta taksikuskista ja tämä ihan kirkkain silmin.
Onko paikalla muita ohjelmaa seuranneita? Kiinnostaisi myös ammattilaisten mielipiteet taloista?
Sinne on tarkotuksella valittu lyhyitä asumaan niissä taloissa. Niinkuin Jarppi esim. Pikku G:ltä ja Uniikilta oli rahat loppu. Onhan se toisaalta ihan ylimäärästä tilaa se siellä pään yläpuolella. Elastisella on oikeusjuttu kun se ei mahu sinne torppaansa selkä suorana.
Laurin käynti jonkun jenkkien huippu arkkitehdin luona oli jotenkin myötähäpeää aiheuttavaa,koko lauri on jotenkin todella ärsyttävä ollut aina,en tiedä johtuuko sen siansilmistä vai ärsyttävästä tyylistä ja äänestä puhua?
Eikö tuo lauri vaan ideoinut noita taloja,arkkitehtitoimisto teki sitten kuvat minkä mukaan talotehdas valmisti ne.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo todella negatiivista Suomesta että amatöörisuunnittelija on saanut oman ohjelman telkkariin ja vielä niin perustavaa laatua olevalta alalta kuin rakentaminen. Ei kyllä ammattitaitoa kunnioiteta pätkääkään.
Yhtä hyvin voitaisiin tehdä ohjelma amatöörilääkäristä tai kortittomasta taksikuskista ja tämä ihan kirkkain silmin.
Laurin suunnittelu näytti ohjelmassa varsin kulissimaiselta. Suunnittelija istui lattialla tietokone sylissään. Paperirullat ja kirjapino oli aseteltu nätisti arkkitehdin viereen. Myös se siltojen skissailu oli hassu, kun piirustus ei muistuttanut lainkaan taustalla olevaa siltaa.
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Laurin käynti jonkun jenkkien huippu arkkitehdin luona oli jotenkin myötähäpeää aiheuttavaa,koko lauri on jotenkin todella ärsyttävä ollut aina,en tiedä johtuuko sen siansilmistä vai ärsyttävästä tyylistä ja äänestä puhua?
Eikö tuo lauri vaan ideoinut noita taloja,arkkitehtitoimisto teki sitten kuvat minkä mukaan talotehdas valmisti ne.
Mua siinä ensin ärsytti Laurin pukeutuminen. Aikuinen mies kävi vanhaa paria tapaamassa t-paidassa, josta oli hihat revitty irti ja kainalokarvat vilkkui. Sitten se kielenkäyttö oli niin hemmetin noloa.
Vaikka arkkitehti oliskin ollut kuin rocklegenda ja sinun kaupat tehty, niin silti olisi voinut skarpata käytöstään ja laittaa edes pidempiä hihasen päälle. :D
Mä en ole yleensä tarkka pukeutumisesta, mutta tuossa otti päähän.
Pieni mies tarvitsee pienen talon.
Vierailija kirjoitti:
Olihan nämä herrat suunnittelussa mukana ja valitsemassa materiaaleja ja värejä. Kovin "miehisen" oloisia taloja. Mä en ole kattonut eilistä jaksoa, vielä, mutta muut olen.
Lauri nimenomaan diggailee siitä 60-70 luvun tasakattotyylistä. Se on mulle kammotus, mä olen lapsuuteni asunut sellaisessa tehoneliö talossa. Senpä takia hirveysväristykset on noussut koko ajan, kun tuota ohjelmaa on seurannut.
Ja pohjaratkaisut ovat kyllä kaikkea muuta kuin sujuvat ja ekologiset. Kuulosti paremmalta kuin piirustuspöydällä näytti. Etenkin juuri Jarpin talo, mutten tajunnut silloin, että siellä on ihmeellisiä käytäviä siellä täällä. Jenkeissähän huoneet liitetään käytävillä toisiinsa ja saadaan turhia neliöitä. Ehkä tämä on se amerikkaosuus, jonka Lauri halusi taloihin tuoda.
Täysin samaa mieltä. Tuo mataluus on myös kaukana siitä mielikuvasta miten pohjalaisisäntä haluaisi asua. Onkohan Jarppi oikeasti tyytyväinen tuohon asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Pieni mies tarvitsee pienen talon.
mutta suuren egon
Sitä omaa suunnittelutoimistoahan, Alvardagia, siinä koko ajan buffattiin. Ne talot olivat, no jaa..
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä jaksossa joku arkkitehti kehui Laurin ammattitaitoa. Olikohan kyseessä sama arkkitehti jota Lauri on käyttänyt apuna?
Ohjelmasta jäi maku, että tuottaja on maksanut ohjelmasta Maikkarille, eikä päinvastoin, kuten yleensä on tapana. Pelkkää yritysten ylistämistä ja tuotemainonaa
Vierailija kirjoitti:
Sinne on tarkotuksella valittu lyhyitä asumaan niissä taloissa. Niinkuin Jarppi esim. Pikku G:ltä ja Uniikilta oli rahat loppu. Onhan se toisaalta ihan ylimäärästä tilaa se siellä pään yläpuolella. Elastisella on oikeusjuttu kun se ei mahu sinne torppaansa selkä suorana.
tälle repesin :D
Mä en pysty katsoa tuota ohjelmaa Laurin "syvällisten" hetkien takia. Kammottavaa.
Se kuulkaa johtuu siitä, että talot on yksikerroksia.
Suomalaisilla kun on tapana rakentaa monta kerrosta, se on jotenkin hienoa. Käytännössä kuitenkin monikerroksisuus on hankalaa. Toki tämän määrittelee myös tonttien pieni koko, ja se että saadaan kaikki rakennusoikeusneliöt käyttöön.
Mun mielestä talot oli tosi makeita - erilaisia. Mustan värin käyttö vähän ylikorostui, mutta johtuisko ihan tosta testosteronin määrästä suunnittelussa. Ei ollut mitään pitsihuviloita tai perusKannustaloja. Tuollainen ylimoderni minimalismi on vähän liikaa itselleni, vaikka en pidäkään yhtään siitä, että kamaa on joka paikassa. Selkeys oli hienoa ja isot ikkunat. Ainoa mikä häiritsi, oli se, että komeat talot oli niin pienillä tonteilla. Kiva katsoa törkeen kokoiselta terassilta naapurin seinää... Jarpilla oli sentään vähän metsää ympärillä ja Elastisella huikea merimaisema, mutta naapuri ihan vieressä... ei houkuttele.
Jos julkisuudessa olleet väitteet siitä, että budjetti ylittyi Elastisella parilla sadalla tonnilla, niin se on kyllä se suurin miinus projektissa. Vaikka se ei omistajaa konkurssiin veisikään. Käsittämättömän huonoa projektinhallintaa. Valavuori taas sanoi ohjelmassa, että pysyivät hyvin budjetissa, joten voihan se ylitys johtua Elastisesta itsestäänkin - lisätään vielä vähän tota ja tota tms.
Siksi koska Laurin otsa on niin korkea.