Täh, ylisuuret lomat ja lomarahat palaavat 2020
Ei ole pekkasia, eikä muutenkaan mitään megalomia kuin julkisella puolella., puhumattakaan niistä isoista lomarahoista ☹
Kommentit (81)
Joo, ylisuuret palkat unohtui...
Terv.
Nälkäpalkalla kunnalla
Ei ole pekkasia meillä hoitajilla. Ylityötkin maksetaan jaksokohtaisesti, eikä päivittäistä tai viikottaista ylityötä ole.
Tarkoittaa esim sitä, että jos teen tänään tuplavuoron ja ensiviikolla joudun lääkäriin kesken työpäivän, niin en saa tuplavuorosta korvauksia, kun poissaolo syö ylityöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pekkasia meillä hoitajilla. Ylityötkin maksetaan jaksokohtaisesti, eikä päivittäistä tai viikottaista ylityötä ole.
Tarkoittaa esim sitä, että jos teen tänään tuplavuoron ja ensiviikolla joudun lääkäriin kesken työpäivän, niin en saa tuplavuorosta korvauksia, kun poissaolo syö ylityöt.
Ei meillä ainakaan noin mene, kunnalla myös töissä. Jos teen ylityötä, saan päättää otanko rahana vai vapaana.
Eikä sairausloma syö niitä pois
Pekkaset eivät liity asiaan mitenkään, niillä tasataan 40-tunnin työviikkoa tekevien työaika 37,5 viikkotunniksi kuten muillakin.
Mutta, totta tosiaan. Julkisen puolen ylipitkistä lomista kertyvät mahtavat lomarahat palaavat takaisin vuonna 2020. Ylipitkiin, lähes 8 viikon, lomiinhan ei missään vaiheessa ole koskettukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pekkaset eivät liity asiaan mitenkään, niillä tasataan 40-tunnin työviikkoa tekevien työaika 37,5 viikkotunniksi kuten muillakin.
Mutta, totta tosiaan. Julkisen puolen ylipitkistä lomista kertyvät mahtavat lomarahat palaavat takaisin vuonna 2020. Ylipitkiin, lähes 8 viikon, lomiinhan ei missään vaiheessa ole koskettukaan.
Paitsi että julkisella sektorilla viikkotyöaika on 38,75 h, eikä meillä läheskään kaikilla ole 38 vuosilomapäivää. Ainoastaan niillä, jotka ovat olleet saman työnantajan palveluksessa yli 15 vuotta.
Aikanaan ne 8 lomapäivää tulivat siitä, että julkisen puolen palkat jäädytettiin ja palkankorotus annettiin vapaina. Kyllä minulle sopii se, että palkkaa nostetaan ja lomia vähennetään, mutta kun tuo työnantaja ei ole maksanut edellisiäkään palkankorotuksia. Tilinauhan mukaan jää joka kuukausi saamatta noin 200 e sellaista palkkaa, joka tilastojen mukaan minulle tulee, mutta käytännössä jätetään maksamatta. Vuodessa jää saamatta lähes 3000 e. Monellako on yksityisellä puolella näin?
Niin, pysyvää työpaikkaa (jokseenkin harvinaista nykyään) ja vähäistä työmäärää pitää kompensoida moninkertaisilla lomilla ja niitä vastaavilla lomarahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan ne 8 lomapäivää tulivat siitä, että julkisen puolen palkat jäädytettiin ja palkankorotus annettiin vapaina. Kyllä minulle sopii se, että palkkaa nostetaan ja lomia vähennetään, mutta kun tuo työnantaja ei ole maksanut edellisiäkään palkankorotuksia. Tilinauhan mukaan jää joka kuukausi saamatta noin 200 e sellaista palkkaa, joka tilastojen mukaan minulle tulee, mutta käytännössä jätetään maksamatta. Vuodessa jää saamatta lähes 3000 e. Monellako on yksityisellä puolella näin?
Minkä tilastojen?
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla kunnalla töissä.
t.alipalkattu lastenhoitaja
Irtisanoudu ja uudelleenkouluttaudu parempiin hommiin yksityiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kyllä julkinen sektori menee palkoissakin etulinjassa joten eiköhän ne korotukset ole saatu jo moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ylisuuret palkat unohtui...
Terv.
Nälkäpalkalla kunnalla
No kuule kun taivaasta ei sinullekkaan palkka tipu, vaan yksityisen sektorin olisi se sinullekkin tienattava ja miten luulet että työtön sen sinulle tienaa? Kaltaisillesi jotka hukkaavat kaikki keräämänsä verorahat ties minne.....:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tilastojen?
Palkkatilastojen.
Mikään ei estä teitä kadehtijoita hakeutumasta julkiselle. Suomut putoaisivat silmistä hyvin äkkiä ainakin
suorittavan työn ammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan noin mene, kunnalla myös töissä. Jos teen ylityötä, saan päättää otanko rahana vai vapaana.
Eikä sairausloma syö niitä pois
Sairausloma ei tosiaan ylityötä syö, mutta samalla listalla oleva mikä tahansa palkaton poissaolo (esim lapsen Vasu/ arviointikeskustelu/neuvola) tai lääkärikäynti (tai tutkimus) ilman sairauslomaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kyllä julkinen sektori menee palkoissakin etulinjassa joten eiköhän ne korotukset ole saatu jo moneen kertaan.
Voitko tarkentaa? Julkisen sektorin palkat vaikuttavat suurilta, koska julkisella sektorilla ei ole enää ns. matalapalkka-aloja käytännössä lainkaan. Tavallisin pohjakoulutusvaatimus on korkeakoulututkinto.
Ja käytännössä millä tahansa alalla tienaa yksityisellä paremmin kuin julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä teitä kadehtijoita hakeutumasta julkiselle. Suomut putoaisivat silmistä hyvin äkkiä ainakin
suorittavan työn ammateissa.
Miksi ei palkata kaikkia työttömiä julkiselle töihin se julkinen työ kun on niin tuottavaa ja rikastuttaa maatamme ja kaikki olisi sitten hyvin.
En nyt ota kantaa mihinkään muuhun tässä ketjussa, koska no, muka "ylisuuret lomarahat" julkiselle on ihan vitsi.
Mutta huomautan heti tässä vaiheessa sen, että vaikka yksityisellä sekä julkisella molemmilla palkansaajilla olisi samat 30 vuosilomapäivää vuodessa, niin yksityisellä se tarkoittaa 5 lomaviikkoa, julkisella 6 lomaviikkoa. Tämä johtuu siitä että julkisella viikoksi lasketaan ma-pe (tähän menee 5 lomapäivää), yksityisellä ma-la (kuluttaa 6 lomapäivää). Eli julkisella lomat on aina pidempiä vaikka nimellisesti vuosilomapäiviä olisi yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko tarkentaa? Julkisen sektorin palkat vaikuttavat suurilta, koska julkisella sektorilla ei ole enää ns. matalapalkka-aloja käytännössä lainkaan. Tavallisin pohjakoulutusvaatimus on korkeakoulututkinto.
Ja käytännössä millä tahansa alalla tienaa yksityisellä paremmin kuin julkisella.
Kuuluu yleissivistykseen tietää eri alojen palkkehitys 2000 luvulla. Julkinen on ollut eturintamassa kaikilla mittareilla. Suotta pistät muka tietämättömänä päätä puskaan.
Et taida olla kunnalla töissä.
t.alipalkattu lastenhoitaja