Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusaihe: Miksi lääkärit ovat niin ilkeitä?

Vierailija
29.05.2017 |

Tai no voi olla että tuo ilkeä on vähän liian vahva sana kuvaamaan lääkäreiden suhtautumistapaa, mutta kyllä se kohtelu terveyskeskuksessa lääkärien taholta on oman kokemukseni mukaan aina enemmän tai vähemmän tympeää/tylyä. Monilla lääkäreillä tuntuu lähtökohtaisesti olevan sellainen asenne, että potilas on vähintään yksi seuraavista:

a) tyhmä
b) laiska
c) luulosairas
d) itse syypää omiin vaivoihinsa
e) turhan valittaja

Hyvin usein olen myös havainnut sellaisen ilmiön, että lääkäri yrittää väen vängällä kaivaa potilaan elintavoista jotain moralisoinnin aihetta, jolloin varattu aika voidaankin kätevästi käyttää "terveysvalistukseen", eikä tarvitse ottaa kantaa siihen varsinaiseen asiaan minkä takia potilas on lääkärin vastaanotolle tullut. Auta armias jos sinulla on esim. vähän ylipainoa, niin suhtautuminen voi olla jotain tämäntapaista:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002908787.html

Itse olen vähän alkanut epäillä, että tyly kohtelu on tarkkaan harkittu strategia, jolla potilaat saadaan välttelemään terveyskeskuksessa asiointia parhaansa mukaan ja varaamaan aika lääkärille vasta silloin, kun on ihan pakko. Näin saadaan terveyskeskusten hoitojonot pysymään aisoissa ja julkisen terveydenhuollon resurssien tuhlaus kurissa.

Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia terveyskeskuksessa asioinnista?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme viettäneet kevään aikana pitkiä aikoja kuolemansairaan isoäidin sairaalavuoteen vierellä, aluksi vastaanotoilla.

Kun isoäiti viime viikolla kuoli kokoonnuimme viikonloppuna ja hyvin eri tavalla me olimme kokeneet lääkärien ja hoitajien sanomiset, yksi kauhisteli miten lääkäri voi sanoa ettei elinaikaa ole pitkään, toinen miksi kolme minuuttia vuorokaudessa hereillä olevalle ei annettu lääkkeitä suuhun, kolmas oli varma että hoitajat ja lääkärit valehtelivat kun isoäiti vain nukkui ja hoitohenkilökunta sanoi, ettei ole saanut rauhoittavia.

Eli tekivät he niin tai näin, väärin oli jonkun mielestä.

Lääkärit ovat ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on samanlaiset motiivit toimia kuin kellä tahansa ihmisellä.

Mmmm, raha, valta, status? Ei noita ihan kaikilla ihmisillä kyllä ole. Lekureilla poikkeuksellisen paljon.

Minulla ainakin jo ennen opiskelemaan lähtemistä ja edelleen 20 vuoden työssäolon jälkeen motiivina on mielenkiintoinen työ, saada perehdytä ihmiseen ja hänen ongelmiinsa, sekä hyvä työllisyys. Ei lainkaan siis raha, valta tai status. 

terveyskeskuslääkäri

Vierailija
82/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy potilas-lääkärisuhteen epäonnistumiselle on se, että suuri osa potilaista on todella ilkeitä, vittuilevia, vaativia ja uskovat tietävänsä lääkäriä paremmin asiat. Vaikka siinä itse yrittää kuinka ystävällinen olla, väkisin kyynistyy. :)

T. Terveyskeskuslääkäri

Onko sitten vika potilaissa, lääkärissä vai lääkärin kokeneisuudessa? Tapaan vaativia potilaita joskus, en koskaan ilkeitä ja vittuilevia. Tapaan myös potilaita, jotka tietävät sairaudestaan paremmin kuin minä, ja sen hyvin ymmärrän. En vielä ole kyynistynyt. 

t. terveyskeskuslääkäri n. 20 vuoden kokemuksella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy potilas-lääkärisuhteen epäonnistumiselle on se, että suuri osa potilaista on todella ilkeitä, vittuilevia, vaativia ja uskovat tietävänsä lääkäriä paremmin asiat. Vaikka siinä itse yrittää kuinka ystävällinen olla, väkisin kyynistyy. :)

T. Terveyskeskuslääkäri

Samaa mieltä, vaikken ymmärrä lääketieteestä mitään, lääkärit osaavat kuunnella, mutta rahastajia he eivät saisi olla eikä varsinkaan ilkeitä.

Tämä, jolle kommentoit, kirjoitti potilaiden ilkeilystä, ei lääkäreiden. 

Vierailija
84/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriaan tuntuu erikoistuvan ne kaikkein vuorovaikutustaidottomimmat. En ole tainnut koskaan tavata psykiatria joka kykenisi kohtaamaan potilaan kunnolla. Luetaan vaan papereista yksittäisiä vanhoja oireita ja jäädään vatvomaan niitä, vaikkei ne liittyisi millään tavalla nykyhetkeen.

Vierailija
85/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut terveyskeskuslääkärien töykeähkön käytöksen kiireen piikkiin, on niin lyhyt aika yhtä potilasta kohden ja potilaita pitkä jono. Ja joskus ei vain kemiat kohtaa lääkärin kanssa.

Toisaalta pari kertaa sattunut oikein superempaattinen lääkäri kohdalle. Vaan mitenkähän mahtaa olla työssä jaksamisen laita tällaisilla empaatikoilla? Varsinkin psykiatrisella puolella varmaan joutuu kuuntelemaan sen verran rankkoja juttuja, että on vähän pakkokin etäännyttää itsensä potilaista ja pysyä puhtaan analyyttisellä linjalla, muuten ei oma pää kestä.

Toki ainahan sitä voisi potilaan mieliksi edes esittää empaattista, mutta ehkä on sitten kuitenkin parempi keskittyä vain siihen varsinaiseen hommaan.

Vierailija
86/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Terveyskeskuslääkäri

Provosoitko sinä tk-lääkäri tätä käytöstä potilaissasi omalla käytökselläsi? Käyttäydytkö ylimielisesti, esitätkö, ettei potilaan mielipiteellä ole mitään merkitystä, vaan sinä tiedät kaiken?

Vierailija
87/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kohdeltu aina hyvin ja ystävällisesti. Ja olen huomannut, että naiset valittavat lääkärien töykeästä käytöksestä huomattavasti useammin kuin miehet. Ovatko sitten otollisempia kohteita?

Vierailija
88/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä se johtuu. Lääkäreille opetetaan koulussa, että suomalaisia ei saa "ylipalvella". Sen tulkitaan merkitsevän, että ei saa olla kiinnostunut potilaasta eikä varsinkaan auttaa millään tavalla.

Missä koulussa? Peruskoulussa vai lukiossa? Yliopisto ei ole mikään koulu vaan tiedeyhteisö ja siellä ei puhuta että "menen kouluun" vaan jos on menossa sinne niin puhutaan että menen yliopistolle tai jos tarkemmin kertoo minne on menossa niin on menossa sille ja sille laitokselle, esim. kliinisen lääketieteen laitokselle.

Yliopistossa ei ole myöskään kouluttajia vaan niitä on armeijassa.

Mitä ihmettä...? Et ole töissä tutkijana "laitoksella", olet opiskelija tiedekorkea_koulussa_. Luoja että jotkut ovat vakaasti irti reaalimaailmasta heti kun päästään "lipastolle" :'DD

Vierailija
89/129 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Terveyskeskuslääkäri

Onko sitten vika potilaissa, lääkärissä vai lääkärin kokeneisuudessa? Tapaan vaativia potilaita joskus, en koskaan ilkeitä ja vittuilevia. Tapaan myös potilaita, jotka tietävät sairaudestaan paremmin kuin minä, ja sen hyvin ymmärrän. En vielä ole kyynistynyt. 

t. terveyskeskuslääkäri n. 20 vuoden kokemuksella

Nyt täytyy muistin virkistäydyttyä lisätä kyllä yksi vittuileva potilas. Ei saanut minulta Xanor -eptiä, ja lähtiessään nimitti minua "vitun lehmäksi".

Vierailija
90/129 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat sulle

Vierailija
91/129 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepj

Vierailija
92/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia terveyskeskuksessa asioinnista?

Itse olen saanut tympeimmän kohtelun varmaankin vastaanottovirkailijalta lääkäriaikaa varatessani, mutta kyllä sitä lääkärille menoakin saa aina jännittää ihan pala kurkussa, että minkälaista kohtelua sieltä nyt on odotettavissa, ja pelätä että pahimmassa tapauksessa saa lähteä vastaanotolta itkien pois, tuntien olonsa täysin mitätöidyksi ja nöyryytetyksi, kun lääkäriltä ei ole saanut mitään muuta kuin vähättelyä osakseen. Vaikka siis ne vaivat joiden takia on vastaanotolle mennyt, olisivat hyvinkin merkittäviä elämänlaadun kannalta.

No, toki on olemassa hyviäkin lääkäreitä jotka osaavat kuunnella potilasta ja ottaa tämän tunteet huomioon, mutta niille usein saakin sitten jonottaa ja pitkään. Ja toisaalta, eipä se tieto hyvien lääkärien olemassaolosta paljon lohduta terveyskeskukseen menijää, kun ei lainkaan tiedä että minkälainen vastaanotto sieltä on tällä kertaa luvassa.

Valelääkäri E. Laihohan oli todella pidetty, koska potilaiden mukaan hän oli nimenomaan ollut kuunteleva ja ottanut vaivat tosissaan, toisin kuin suuri osa lääkäreistä.

Vierailija
93/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ymmärrän hyvin lääkäreitä, jotka hieman nyrpeänä kommentoivat jotain parisataakiloiselle "perusterveelle" sitä, miksi esim. hänen polviaan jomottaa ja mitä tälle asialle kannattaisi tehdä.

Tämäkin on totta. Moni potilas kokee saaneensa huonoa kohtelua myös silloin, kun neuvotaan vähentämään alkoholinkäyttöä. Ei edes lääkäri aina voi jonkun kuurin määräämällä parantaa vaivoja, joita potilas koko ajan omalla toiminnallaan hankkii itselleen.

Silti nämäkin asiat voi käsitellä asiallisesti, eikä jättää esim. jotakin vaivaa kokonaan tutkimatta, koska "olet lihava". Ellei lihavuus tietenkin estä tutkimusta! Silloin annetaan ohjeita painonpudotukseen, tietenkin.

Vierailija
94/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lyhyen elämäni 46v  aikana vielä tavannut ilkeää lääkäriä .Ne muutamat kerrat TK:ssa olen saanut todella hyvin asiat hoidettua  ja hammaslääkärissäkin piti  joskus juosta monta kertaa  ongelman takia ja silloinkin sama lekuri aina oli yhtä hyvällä tuulella .

Vierailija
95/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä, olen saanut lääkäriltä joka "   en määrää bentsoja kenellekkään" ,   diapami-reseptin.

Esitin asian ja heti sanoi että nyt aiheellista rauhottua hetkeksi .  (en ole tarvinnut tuon 2 viikon jälkeen)

Vierailija
96/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän lääkärien vastaanotot ovat muuttumassa etätyöksi. Eli netin välityksellä tutkitaan ja määrätään lääkkeet että big pharma saa rahansa.

https://yle.fi/uutiset/3-11944426

Vierailija
97/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukset ovat aina olleet keskimäärin aliresursoituja, siksi niiden on pitänyt keksiä erilaisia tapoja karsia hoitoon tulevien määrää. Tämän hallituksen piti lisätä 1000 tk-lääkäriä, mutta saas nähdä miten käy.

Vierailija
98/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleistäisi lääkärien ilkeyttä. Yleistän kuitenkin sen, että Suomessa kaikki ilkeily ja epäkohteliaisuus on lisääntynyt. Rakkaus lähimmäistä kohtaan on kuollut. Kaikilla

on varaa parantaa.

Vierailija
99/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemus taas on että ne hoitajat puhelimessa ja vastaanotolla ovat terveyskeskuksen syöpä, todella asiatonta kohtelua, pilkkanaurua, vääriä ohjeita tahallisesti, karjumista ym. Sitten kun viimein näiden rotweilereiden ohi pääsee lääkärille saakka puhumaan vaivoistaan, alkaa hoitoa saamaan. Etenkin jos lääkäri on huonosti suomea puhuva tai keikkalääkäri. Viimeksi sain aivan loistavaa apua lääkäriltä, kiittelin vuolaasti. Onhan seassa aina niitä loppuunajettuja jotka tiuskii ja äyskii ja tekevät käynnistä turhan. Hoitajat taas eivät koskaan kirjaa kunnolla soiton aihetta, jotta lääkäri kuulisi niistä oireista mitä potilaalla on. Se hoitajien pilkkanauru on jotain ihan jäätävää, aina ihmettelen että MITEN ja MIKSI nuo ovat työpaikkansa saaneet ja miten saavat sen edelleen pitää. Aina kun puhelu nauhoitetaan, käyttäytyvät asiallisesti, mutta jos ei ole kameroita eikä nauhoituksia, käytös on lähinnä ala-arvoista. Pitäisi yhdelle saada hankittua potkut, niin toisetkin heräis että tässä voi käydä huonosti. Laajemmastikin maakunnassa tiedetään että tässä kaupungissa on todella ala-arvoista hoitajatyötä tkssa.

Vierailija
100/129 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukset ovat aina olleet keskimäärin aliresursoituja, siksi niiden on pitänyt keksiä erilaisia tapoja karsia hoitoon tulevien määrää. Tämän hallituksen piti lisätä 1000 tk-lääkäriä, mutta saas nähdä miten käy.

Meidänkin tkssa on useamman lääkärin vaje. Viimeksi käydessäni lääkäri sanoi että paikkoja on koko ajan auki mutta niihin ei saada ketään. Nyt näkyi ainakin 3 uuden kesälääkärin perehdytys olevan käynnissä kun viimeksi jonotin lääkärille. Eli ehkä kesäkuun alusta saakka tilanne taas hetkeksi paranee. Kesällä onkin yleensä saanut hyvin hoitoa ja aikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän